Visa fullständig version : Melodifestivalen 2009
Eldhroka
2009-02-07, 20:20
Nu är det dags igen :D
Ska ni titta?
Favorit? Hatobjekt?
Är det dags nu igen? Det tog ju nyss slut!
Har tv:n på, betalar ju för det, men gör annat samtidigt. Är bara intresserad av att höra låtarna.
Eldhroka
2009-02-07, 20:22
Är det dags nu igen? Det tog ju nyss slut!
Tiden går fort när man har roligt?
Eldhroka
2009-02-07, 20:23
Har tv:n på, betalar ju för det, men gör annat samtidigt. Är bara intresserad av att höra låtarna.
Jag vill också höra låtarna, men allt annat bös runtikring klarar jag mig utan.
Edit: försöker plugga anatomi parallellt.....
Vet inte. Bra armar på den där gymnasiekillen dock, men bara armar.
Eldhroka
2009-02-07, 20:32
Måste hon byta kläder mellan varje låt?
Scratch89
2009-02-07, 20:33
Scotts är så sjukt svängiga! Vet ni om sångstämmorna är förinspelade eller om det faktiskt är live? De från bandet låter lite för bra för att vara live.
Emilia är bäst so far, tycker jag.
tommie-92
2009-02-07, 20:41
Vem kom på att låta Petra Mede vara program ledare?
Riktigt botten napp.
Eldhroka
2009-02-07, 20:42
dubbelpost
Eldhroka
2009-02-07, 20:42
Tycker Emilias låt påminde rysligt mycket om nått jag redan hört(men kommer inte på vad)
jag gillade första låten (om jag blundade)
80-talet är verkligen tillbaka.... :(
Scratch89
2009-02-07, 20:43
Alcazar verkar bara ha gjort en låt, fast bytt texten. Eller ja, det är väl i princip samma text också.
Ignatius72
2009-02-07, 20:44
Fraue Clamp kan ha framfört en av de sämre låtarna någonsin.
Fraue Clamp kan ha framfört en av de sämre låtarna någonsin.Tycker hon brast i sången dessutom. *Besviken*..
CrazyJoeDavola
2009-02-07, 20:49
Hoppas Marie vinner för hon är snyggast.
caroline af ugglas är ju jättesnygg :/ ingen nyhet iofs
tycker hon är ganska cool dock och sjunger rätt soft
Jag tror på Nina och Emilia.
Caroline är grym. Hon är sångpedagog, så sjunga vet hon hur man gör.
Scratch89
2009-02-07, 20:58
Scotts och Ugglas var bäst. Marie Sernholm var så dålig att inte ens jag kunde titta, även fast hon är riktigt snygg.
Scotts och Ugglas var bäst. Marie Sernholm var så dålig att inte ens jag kunde titta, även fast hon är riktigt snygg.
Då borde du hålla för öronen istället för att stänga ögonen, så får du det bästa av världar. *popcorn*
MasterChief
2009-02-07, 21:11
Ugglas var sjukt dålig.
Det var alla andra också. Men Ugglas tog nog priset.
Scratch89
2009-02-07, 21:19
Då borde du hålla för öronen istället för att stänga ögonen, så får du det bästa av världar. *popcorn*
http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/7394/img_48bf61c43a522.jpg
Nu är det mestadels kass musik, så jag skulle inte kolla i vilket fall, men endast deras pengautsugande röstningssystem är tillräckligt för att hålla mig borta. *spy*
Scratch89
2009-02-07, 21:27
Alltså, seriöst. Varför är hon programledare? Hon är så jääävla jobbig.
shadowfire
2009-02-07, 21:32
Va? Vad är melodifestivalen? Är det något på tv nu?
tommie-92
2009-02-07, 21:34
Ugglas tar banne mig priset, ser ut som en förvirrad pundare på scen.
Marie Sernholm var så dålig att inte ens jag kunde titta, även fast hon är riktigt snygg.
+1. Det kändes som sjukt bortkastade pengar att satsa så mycket på produktionen av så dåligt råmaterial.
Alltså, seriöst. Varför är hon programledare? Hon är så jääävla jobbig.
OK, i fjol hade vi en bra manlig och en hemsk kvinnlig programledare, då behåller vi den hemska och dumpar den bra till nästa år ...?
Jag tycker inte att Scotts lät för bra för att vara live; dansbanden ÄR ofta bra rent hantverksmässigt. Snarare framstår de som "för" bra för att de är nästan de enda som inte slirar omkring en kvartston fel hela tiden.
Scratch89
2009-02-07, 21:42
OK, i fjol hade vi en bra manlig och en hemsk kvinnlig programledare, då behåller vi den hemska och dumpar den bra till nästa år ...?
Nu hänger jag inte med. Sa jag emot dig, eller sa du emot mig? Eller håller vi med varandra? :confused:
Jag tycker inte att Scotts lät för bra för att vara live; dansbanden ÄR ofta bra rent hantverksmässigt. Snarare framstår de som "för" bra för att de är nästan de enda som inte slirar omkring en kvartston fel hela tiden.
Jag har för mig att det var just Scotts som fick kritik under Dansbandskampen just för att de hade förinspelade sångstämmor. Det låter ju inte orimligt att de skulle ha det här med. Även fast det var tre körsångerskor så lät de manliga stämmorna som om de var fler än tre. Jag är sådär nördigt insnöad på just sångstämmor, och jag tycker att det lät knepigt. Jag får undersöka saken vidare. Dock håller jag med dig; dansband är väl faktiskt de enda banden som sjunger riktigt snyggt live.
Usch, fy och blä på Petra Mede som programledare.
Nu har jag iof inte sett melodifestivalen, men hennes skicklighet ligger väl främst i att sjunga falskt och slakta toner?
Nu har jag iof inte sett melodifestivalen, men hennes skicklighet ligger väl främst i att sjunga falskt och slakta toner?Nej.
ugglas var sjukt dålig.
Det var alla andra också. Men ugglas tog nog priset.
+1
Inte?
Vad än du har lagt in så kan jag inte se det, men falskt sjöng hon inte ikväll. Vad var och en tycker om låten däremot får stå för dem.
wintersnowdrift
2009-02-07, 22:04
Jag tror på Nina och Emilia.
Ugglas var sjukt dålig.
Det var alla andra också. Men Ugglas tog nog priset.
Nu har jag iof inte sett melodifestivalen, men hennes skicklighet ligger väl främst i att sjunga falskt och slakta toner?
+1
Men hörrni, jag måste hålla med Linda här. Hur Caroline låtit tidigare kan jag inte uttala mig om då jag inte är ett troget fan, men bland kvällens bidrag var hon banne mig den enda som faktiskt sjöng rent. Om man sen står ut med hennes scenspråk och turkosa gummistövlar är en annan femma, men tonsäkerhetsmässigt har jag inget att klaga på. Och jag är ganska kräsen.
//Kristin
Man kan säkert lära en papegoja ta rena toner också, det betyder inte att den kan sjunga. Tonsäkerhet är inte det enda som räknas i en bra låt.
Vad än du har lagt in så kan jag inte se det, men falskt sjöng hon inte ikväll. Vad var och en tycker om låten däremot får stå för dem.
Men hörrni, jag måste hålla med Linda här. Hur Caroline låtit tidigare kan jag inte uttala mig om då jag inte är ett troget fan, men bland kvällens bidrag var hon banne mig den enda som faktiskt sjöng rent. Om man sen står ut med hennes scenspråk och turkosa gummistövlar är en annan femma, men tonsäkerhetsmässigt har jag inget att klaga på. Och jag är ganska kräsen.
//Kristin
Okok, jag har som sagt inte sett hennes bidrag i melodifestivalen, vet bara att hon tidigare låtit som när man stryper en katt.
Turkosa gummistövlar är iof illa nog.
Kalle_planka
2009-02-07, 22:10
Håller me Linda vad gäller Caroline. Schysst sång tycker jag och dessutom rätt cool :cool:
Tonsäkerhet är inte det enda som räknas i en bra låt.Såklart inte, men då kan man skriva att man inte gillar låten och låta bli att hacka på artisten.
Aekkelpotta
2009-02-07, 22:15
Nej, usch, fy.
Bort med skräpet.
Ignatius72
2009-02-07, 22:19
Man kan säkert lära en papegoja ta rena toner också, det betyder inte att den kan sjunga. Tonsäkerhet är inte det enda som räknas i en bra låt.
öh, nej. Du gillar inte Ugglas och hennes framträdande. Det är ok. Det blir fånigt när du försöker intellektuelisera något som uppenbart handlar om tycke och smak.
Själv tyckte jag Ugglas var helt ok, men det är för att jag gillar Janis Joplin och hennes låt kändes nästan som en cover av densamma.
Nu hänger jag inte med. Sa jag emot dig, eller sa du emot mig? Eller håller vi med varandra? :confused:
Vi håller med varandra. Men jag undrar hur SVT tänkte.
Jag har för mig att det var just Scotts som fick kritik under Dansbandskampen just för att de hade förinspelade sångstämmor.
Ah. Inte pra.
Jag har svårt för Caroline af Ugglas; inte för hur hon låter, men för hur hon gjort ett nummer av att ha ett kroppspråk ägnat att få betraktaren att undra om det är något fel på henne eller inte. Dessutom är det sjukt b-igt att vara så mån om att vara annorlunda att man måste explicit tala om för alla att man är annorlunda, så att ingen missar det (oerhört pinsamt utspel inför "duellen"). Hon påminner ganska mycket om Helene Billgren; personen är en större installation än verken. Förmodligen skulle jag tyckt mycket bättre om låten om jag bara hört den, utan att behöva se henne åma sig på scen.
Scratch89
2009-02-07, 22:40
Jag har svårt för Caroline af Ugglas; inte för hur hon låter, men för hur hon gjort ett nummer av att ha ett kroppspråk ägnat att få betraktaren att undra om det är något fel på henne eller inte. Dessutom är det sjukt b-igt att vara så mån om att vara annorlunda att man måste explicit tala om för alla att man är annorlunda, så att ingen missar det (oerhört pinsamt utspel inför "duellen"). Hon påminner ganska mycket om Helene Billgren; personen är en större installation än verken. Förmodligen skulle jag tyckt mycket bättre om låten om jag bara hört den, utan att behöva se henne åma sig på scen.
Lite som Kitty då. Skillnaden är väl att Ugglas är lite retro och sådär härligt kitchig, medan Kitty bara är en jobbig fnissmödis (lokalt begrepp, månne?).
tigerofsweden
2009-02-07, 23:09
Skulle vara kul o skicka över ugglan till Moskva bara för att :Virro
Personligen kan ja inte förstå hur någon kan gilla henne, men det är ju bara min åsikt :)
Alexlindgren
2009-02-07, 23:10
Vem kom på att låta Petra Mede vara program ledare?
Riktigt botten napp.
Programledare är ett ord.
Förlåt, men jag var verkligen tvungen.
tommie-92
2009-02-07, 23:15
Programledare är ett ord.
Förlåt, men jag var verkligen tvungen.
Såg det själv, men går ju inte att korrigera felet när mer än 3min gått.
caroline af ugglas är ju jättesnygg :/ ingen nyhet iofs
tycker hon är ganska cool dock och sjunger rätt soft
Haha sonen som är 6 och brukar inte överhuvudtaget kommentera folks utseende brast ut när han såg Ugglas "men bläää va fuul"
Annars håll utkik och RÖSTA PÅ H.E.A.T nästa helg :)
ChrisDEFC
2009-02-08, 01:33
jag som precis börjat älska melodifestivalen, mycket tack vare luuk iofs och hans träffsäkra humor men va faan, iår har dom ju öppnat extremt lågt. över lag fruktansvärt dåliga låtar, och jag brukar va riktigt tollerant. onödigt krångligt röstsystem (jag förtod det utan problem men det finns ingen anledning att krångla till det så för alla som inte förstår). dessutom tycker jag inte det är försvarbart att hålla på och rösta i all oändlighet och oändligt många gånger, hade varit en sak om dom hade fått med sig rösterna även i duellerna då hade jag kunnat köpa det men nu måste man ju först vara bland dom 5 som går vidare, sen bland dom 4 som duellerar, sen vinna i en duell(eller åka till andra chansen där man ska vinna 3dueller), sen i en utröstning i globen sen har dom säkert nån jävla slutröstning där åxå. nej utsugartakterna kan dom skippa. allt är ju ändå "typ" redan klart efter första röstningen, 1h program för helvete!
mede hade endel roligt att säga men blir lite nervös så fort hon öppnar munnen mycket pga detta uttalandet från parlamentet:
1NR68EWOdMc
Haha sonen som är 6 och brukar inte överhuvudtaget kommentera folks utseende brast ut när han såg Ugglas "men bläää va fuul"
:laugh::laugh::laugh:
Alcazar verkar bara ha gjort en låt, fast bytt texten. Eller ja, det är väl i princip samma text också.
De har väl snott en del textrader från Genesis om jag inte minns fel.
Annars håll utkik och RÖSTA PÅ H.E.A.T nästa helg :)
+1
Kenny har en pipa som är till duga :hbang:
Ok ikväll är det dags, första gången man kommer sitta och vara nervös framför melodifestivalen haha så glöm inte att rösta på H.E.A.T nu!
Snacka med Davids (gitarristen) mamma igår och hon hoppades dom inte skulle komma sist iaf heh.
så glöm inte att rösta på H.E.A.T nu!Är det okej om vi lyssnar på låtarna innan vi bestämmer hur vi ska rösta? ("Vi" kan läsas som "jag").
Är det okej om vi lyssnar på låtarna innan vi bestämmer hur vi ska rösta? ("Vi" kan läsas som "jag").
Nej :)
Nej :)Bäst för dig att dom är bra då! ;)
(Fast nu är det ju låten/"melodin" som ska vara bra och jag röstar inte öht).
Dagens mysterium är varför Markoolio ställer upp med en ballad nu när han väl ställer upp. Uptempoflams är ju det han gjort sig ett namn på (och den genre han behärskar).
F.ö. väntar jag fortfarande på att Fredrik Kempe skall ge ut en skiva där han sjunger sina låtar själv istället för att dumpa dem på Mums-Mums Zelmerlöw (däremot väntar jag inte på att han skall ställa upp i Melodifestivalen igen; på scen ser han ut som den operasångare han ursprungligen var, och det går inte hem). Mer operadisco åt folket.
Är det okej om vi lyssnar på låtarna innan vi bestämmer hur vi ska rösta? ("Vi" kan läsas som "jag").
www.melodifestivalen.se Du kan lyssna på 60s på alla låtar
Eldhroka
2009-02-14, 19:58
Nu börjar det strax... SVT1
Deceiver85
2009-02-14, 20:19
Lasse Lind...jag önskar jag vore blind! *cry*
Deceiver85
2009-02-14, 20:30
H.E.A.Ts låt var fasiken mig bra...förtjänar nog en röst.
Deceiver85
2009-02-14, 20:33
Mark-lol-io?
chrille87
2009-02-14, 20:33
va fan gör marko?
Deceiver85
2009-02-14, 20:42
va fan gör marko?
Skämmer ut sig, det är vad han gör...
Amy Diamond är definitivt inte dålig i sin genre (tuggummipop), men låten är sämre än fjolårets, och sjukt överproducerad; skippa den gräsliga sjömansjackan och det därmed förbundna brutalonödiga klädbytet (ingen har lyckats med det sedan Lill Lindfors) och placera dansarna bakom den två äpplen höga ungen, så att de inte skymmer henne så kanske sceneriet går att leva med.
Och varför har de lagt låten så lågt? Hon har ju uppenbara problem att komma ner (och låter följaktligen illa under verserna); det där är ett tonläge som passar mig och andra tantaltar, inte småtjejer som fortfarande har barnrösten kvar.
Cookies and beans == Dixie Chicks? Bra låt, men inget som kommer ngn vart i sådana här sammanhang tyvärr.
Mums-Mums Zelmerlöw har den fulaste kavajen ever seen?
Cookies and beans == Dixie Chicks? Bra låt, men inget som kommer ngn vart i sådana här sammanhang tyvärr.Tänkte ungefär samma sak.
Jämnare startfält än förra veckan..(?) Bara Marco jag tror har svårt att gå vidare, annars jämnt sam sagt.
Mums-Mums Zelmerlöw har den fulaste kavajen ever seen?
Sport-smoking enligt intervju i DN. :Virro Förövrigt skulle hans framträdande vinna på att fimpa danserskorna. Gubbsjuk koreograf?
Sport-smoking enligt intervju i DN. :Virro Förövrigt skulle hans framträdande vinna på att fimpa danserskorna. Gubbsjuk koreograf?
Ahahahaha, skönt att en kille skriver det så slipper jag verka rabiatfeministisk. Hallick hela vägen?
Lär ju stå mellan Lili & Susie,Heat och Måns iaf tror jag
Jag gillade förövrigt Lili och Susie. Kändes lite bwo.
Deceiver85
2009-02-14, 20:59
Lär ju stå mellan Lili & Susie,Heat och Måns iaf tror jag
+1 på den
För oss som var med back in the days är det en smula underhållande att Lili och Susie sticker ut med en ovanligt snygg scenshow (efter Hallickmåns framstår de rent av som sobra).
Var det inte så att Lasse Lindh kom sist förra året också, men sen låg han etta på Svensktoppen i flera veckor?
Heat var imo rätt sköna, lite poodles över dom, glamrockare :E
resten var väl som låtarna brukar vara, tråkiga, poppiga och helt blä
Ahahahaha, skönt att en kille skriver det så slipper jag verka rabiatfeministisk. Hallick hela vägen?
Man undrar ju lite hur dom tänkte i alla fall. Det räckte tydligen inte med enbart Zemmelröv och låten..?
För oss som var med back in the days är det en smula underhållande att Lili och Susie sticker ut med en ovanligt snygg scenshow (efter Hallickmåns framstår de rent av som sobra).Fast tyckte vi inte att dom var ganska bra på den tiden också?
Var det inte så att Lasse Lindh kom sist förra året också, men sen låg han etta på Svensktoppen i flera veckor?
Något åt det hållet. Vore en intressant skräll om han skulle vinna i Sverige (det skulle inte nödvändigtvis gå sämre i Eurovision för den skull, Perrelli var ju skräddarsydd som en sexigare variant av den ukrainska foliegubben som vann året innan, men det gick uselt ändå).
Fast tyckte vi inte att dom var ganska bra på den tiden också?
Jo, fast de var väl snarare trashiga än sobra.
Tillbakablickarna på äldre melodifestivaler är ju egentligen fantastiskt kul att se.
Frånsett att hon missar enstaka toner (vilket inte direkt får henne att sticka ut i sällskapet) och att "waterloo" låter ganska fult på samiska måste jag säga att Sofia Jannok är cool.
Eldhroka
2009-02-14, 21:18
Sedär HEAT vidare till globen :)
Vem går direkt vidare av Måns och Lili & Susie tro?
Blir väl Måns. Kanske
HAHA, Amy trodde det var hon som var melodi nummer 4 såg det ut som, hon börja ju tokskrika när programledaren sa vem som hade gått vidare..
Sverige älskar pudelrock, det är i alla fall uppenbart (vilket ger ett intressant perspektiv på vad svenskar gärna säger om finnars musiksmak). :D
Amy ser mera ut att vara 12 än 16
Amy ser mera ut att vara 12 än 16
Nja. Majoriteten sextonåringar ser mycket barnsligare än de tror (om de inte är uppsminkade för att se äldre ut).
Jaaaaaa!!!!!!!!!!!
HAHAHAH FYFAN raka vägen till finalen :D :D Galet
Nja. Majoriteten sextonåringar ser mycket barnsligare än de tror (om de inte är uppsminkade för att se äldre ut).
Tro mig, hon är liten, ser henne titt som tätt och hon är ungefär två äpplen hög och liksom "satt" i kroppen. Rätt som det är sätter nog hormonerna in...
Vad heter sångaren i HEAT och varför ser han ut som Anders Tegner?
Vad heter sångaren i HEAT och varför ser han ut som Anders Tegner?
På fråga a Kenny (Kenneth)
På fråga b kan vi inte
Han kan sina poser iaf, Moms Z. Trodde inte att heat skulle gå vidare direkt till Globen, men det är väl ngt med pudelrocken som sagt.
Aaahahah, kul att systrarna Pävärinta drog "Oh mama". :D
Jaha, och internationella juryns röst innebär vad?
Deceiver85
2009-02-14, 21:31
Någon som kan förklara vad den internationella juryn är för nåt?
Denna delfinalen va mkt bättre än den första!
Petra va himla nedtonad förresten om man jämför med sist
LadyInsane
2009-02-14, 21:39
Lite kuriosa, LI har hånglat med en av Heat:arna...:D
LadyInsane
2009-02-14, 21:42
Inget att vara avundsjuk över!:D
vi är så avundsjuka :E
Ja?
Annars kan jag inte säga att jag blir så himla överraskad av just det, sagt på det absolut snällaste sättet jag kan säga det LI :D
Jag lyckades titta tom HEAT och schlagerlåtarna är verkligen bara som ett rakt streck utan några kurvor alls, väldigt tråkigt att lyssna på i min värld.
Satan i gatan vad het en av systrarna Lili och Susie var. :)
Hur kommer det sig att det alltid måste vara minst en låt från varje deltävling som baseras kring den extremt uttjade ackordföljden I-VI-III-VII? :confused:
Bl.a Heat och Alcazar som gått direkt till globen använder den. Perelli som vann förra året och B.W.O's senaste låtar använder den också. *whatever*'
Tycker Cookies n Beans var bra... Sedan var väl Heat okej. Resten orkade jag inte ägna mycket tid att lyssna på.
Inget att vara avundsjuk över!:D
aooeww diss!
LadyInsane
2009-02-14, 22:09
Annars kan jag inte säga att jag blir så himla överraskad av just det, sagt på det absolut snällaste sättet jag kan säga det LI :D
HAHAHAHA those days are over...:em::D
aooeww diss!
Såja såja
Hur kommer det sig att det alltid måste vara minst en låt från varje deltävling som baseras kring den extremt uttjade ackordföljden I-VI-III-VII? :confused:
Ett-sex-tre-sju? Översätt för oss okunniga (i min värld heter ackord typ Hm, D7, C och sådant).
Ang. själva poängen (att samma sekvenser används och återanvänds i evighet, amen) håller jag helt med. Och jag gissar att svaret är typ "för att man kan det (eftersom man gjort det förr, alt någon annan som man kan härma gjort det förr), och det är lätt".
Bättre än Lili & Sussie blir det inte, nästan så jag får en schlagerorgasm... Röstade nio gånger....
http://www.youtube.com/watch?v=z79goStnhkc
Endast avis om det är Kenny du har hånglat med *cupid*
Förresten vad var det för fel på tajtbrallan i Heat? Störigare människa får man ju leta efter. Äckelpäckel.
Petra Mede är underbar. Humor på hög nivå.
Inte sångaren hoppas jag. Trummisen verkade charmig, så han är det stor risk att du skulle fallit för tror jag. *popcorn*
Förresten vad var det för fel på tajtbrallan i Heat? Störigare människa får man ju leta efter. Äckelpäckel.
Va? Han är go som fan irl iaf, såååå lägg ner. :smash:
Va? Han är go som fan irl iaf, såååå lägg ner. :smash:
*gah!*
kalajset
2009-02-15, 00:26
Trodde aldrig jag skulle lyckas med konststycket att faktiskt se på någonting melodifestivalsrelaterat, men jodå, tydligen. *gah!*
Nåja, så illa var det faktiskt inte, de flesta låtarna lät betydligt bättre än vad jag hade väntat mig. Dagens skratt stod iaf Månsens dansare för, vad höll de på med egentligen? - Guard-dansdelen var det mest komiska på länge.
Bäst var självklart Lily & Sussie, ingen tvekan. *cupid*
ChrisDEFC
2009-02-15, 00:33
Tycker Cookies n Beans var bra... Sedan var väl Heat okej. Resten orkade jag inte ägna mycket tid att lyssna på.
+1. sen va väl mums semelröv helt åkäj åxå.
Petra Mede är underbar. Humor på hög nivå.
Om du inte hittade en störigare människa måste du missat sista bidraget igår.
Påklistrad attityd och ständigt spelar han över.
Om du inte hittade en störigare människa måste du missat sista bidraget igår.
Påklistrad attityd och ständigt spelar han över.
Nej du, då satt jag enbart och dreglade *cupid*
Jag måste erkänna att jag inte hörde några av låtarna för jag var på fest och programmet var bara på i bakgrunden. Men jag såg lite.
HEAT var sjukt pinsamma. Jag kunde knappt titta. Vad hade killen på sig för tajts? Man såg ju behagen. Dessutom var det inte tillräckligt stort för att visa upp vilket gjorde det ännu pinsammare. Sen hade han den dåliga smaken att hålla handen över och typ kupa den när dom skulle ta bilder.
Jag som har varit med om Europeearan jäspade bara när jag såg dom. Been there done that. Var inte ens kul då. Men en del verkar gilla det iaf här inne och av dom som röstade. Kan dock inte komma ifrån att sångaren är så lik Anders Tegner. Väl känd för oss som läste Okej.
http://www.sr.se/p3/rundgang/images/anders-tengner-fran-okej.jpg
Hittade ingen bild på när han var ung för då är det ännu mer likt.
Jag måste erkänna att jag inte hörde några av låtarna för jag var på fest och programmet var bara på i bakgrunden. Men jag såg lite.
HEAT var sjukt pinsamma. Jag kunde knappt titta. Vad hade killen på sig för tajts? Man såg ju behagen. Dessutom var det inte tillräckligt stort för att visa upp vilket gjorde det ännu pinsammare. Sen hade han den dåliga smaken att hålla handen över och typ kupa den när dom skulle ta bilder.
Jag som har varit med om Europeearan jäspade bara när jag såg dom. Been there done that. Var inte ens kul då. Men en del verkar gilla det iaf här inne och av dom som röstade. Kan dock inte komma ifrån att sångaren är så lik Anders Tegner. Väl känd för oss som läste Okej.
http://www.sr.se/p3/rundgang/images/anders-tengner-fran-okej.jpg
Haha skulle googla efter en ung Anders och hittade istället detta, du är tydligen inte ensam att tycka så
http://blogg.aftonbladet.se/7/perma/1121128/
Men så säger du för att du inte är ung. *popcorn*
det går säkert hem skitbra för yngre tjejer med sådana killar som verkar så självsäkra, som pussar programledaren och flirtar med kameran, sedan håller jag med om att byxorna var fula.
Han har nästan alltid så tajta brallor när det är "saker på gång" (vilket kanske inte är bra för dom små simmarna har man hört men men)
Är dessa brallor bättre? :D
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3062102&postcount=6
Men så säger du för att du inte är ung. *popcorn*
det går säkert hem skitbra för yngre tjejer med sådana killar som verkar så självsäkra, som pussar programledaren och flirtar med kameran, sedan håller jag med om att byxorna var fula.
Kan säkert vara det. Menar du att unga flickor vill ha små attribut? Problemet var inte bara dom tajta byxorna utan främst att han inte kunde fylla ut dom. Såg ett klipp på ngn kvällsblaskas hemsida där reportern frågade om han hade en socka i byxorna. Svartet blev nekande. Mitt svar är att han borde ha haft det.
Jag hade gärna sett Frida sjungit någonting liknande Release me aktigt solo utan sina polare där. Gillar hennes röst.
skön lirare, toys r us trummor :D
Ett-sex-tre-sju? Översätt för oss okunniga (i min värld heter ackord typ Hm, D7, C och sådant).
Ang. själva poängen (att samma sekvenser används och återanvänds i evighet, amen) håller jag helt med. Och jag gissar att svaret är typ "för att man kan det (eftersom man gjort det förr, alt någon annan som man kan härma gjort det förr), och det är lätt".Det är ackordsfunktioner inom musikteorin och berättar hur ackorden förhåller sig till varann.
Exempelvis Heat använde Bm-G-C-A i refrängen. Självklart kan man spela ackord som förhåller sig exakt likadant till varann som Bm-G-C-A gör inom alla tonarter vilket gör att det är lättare för musiker att benämna en ackordföljd via funktionsbeteckningar istället för de direkta ackorden när man analyserar musik. :cool:
Det är självklart inget fel med att använda ackordföljder som använts i 5000+ låtar men en viss smula originalitet i skapandet skulle inte skada. ;)
Ah, då är jag med. Ang. originaliteten så vill jag minnas någon musiklärare som vid något tillfälle benämnde olika tonarter som "dansbandstonarter", "svensktoppspoptonarter" (det här var på stenåldern innan de två s.a.s. blev samma sak) och liknande. Originalitet är inte musikindustrins största grej, nej. :D
Fy fy fy fy vad jag hatar melodifestivalen. Vad är det för skämt egentligen? Finns det ärligt någon som tycker om musiken som spelas där? Eller musik kanske är fel ord, BAJS är väl närmare sanningen.
Känner att jag är lite hatisk och barnslig men fy... melodifestivalen alltså.
Amy Diamond har lätt bästa produktionen hittils, enligt mig. Det hade hon förra året också. Ännu bättre förra året än i år. Fast det kommer såklart inte räcka för att vinna.
HEAT hade inte ens varit bra om det varit 1982, imho :D
Amy Diamond har lätt bästa produktionen hittils, enligt mig. Det hade hon förra året också. Ännu bättre förra året än i år. Fast det kommer såklart inte räcka för att vinna.
HEAT hade inte ens varit bra om det varit 1982, imho :D
Fan va glad man är att smaken är som baken, hårig och delad.
Fan va glad man är att smaken är som baken, hårig och delad.
+1
Får en känsla av påklistrat leende över Amy.
Vart positivt överraskad på H.E.A.T´s första spelning, trodde jag skulle dit och se Trading på rockbaren men så kom H.E.A.t på scen istället :D
Det blev ett annorlunda sound som jag fastnade lite mer för.
Amy Diamond har lätt bästa produktionen hittils, enligt mig.
Vill du utveckla vad du menar med "produktionen"?
Kaboffastar
2009-02-16, 12:38
ÄÄÄijmy ÄÄÄijmy ÄÄÄÄjmy!!
amy diamond, f8an. sjukt dålig :/
intressant att det finns folk som powpow som älskar amy :)
Kaboffastar
2009-02-16, 13:11
Du måste mena Sjukt bra ceejay?
Ja Amy Diamond sjöng falskt så det vissla om det...Var en riktig pina rakt igenom
Tittade faktiskt en bit på årets melodifestival! (Har inte gjort detta avsiktligt sedan Digo Loo Digi Ley).
Uppsnappat under titten var,
Tajtbrallan i Heat var kool. Hade jag varit med i ett rockband och fått chansen att vara med i Melodifesten hade jag haft på mig liknande bysser helt klart! Rätt och publikvinnande stil!
Sångaren i Heat såg ut som Okejs Anders Tengner i dvärgformat alt en liten Ewok/långhårig nallebjörn! :D
Lili och Susi är lika heta som alltid (om inte hetare nu 30 år senare!)
They still got the moves and they still got the "Horboots"! Never change! (well, kanske när ni blir 50)
Hoppas på att se Lili och Susi och Heat i finalen.
De resterande bidragen var inte lika intressanta.
Amy Diamond förresten, har hon stannat i åldrandet? Tycker hon ser ut likadant som hon såg ut när hon var ny artist (och detta är ju ett antal år sedan).
Antingen har hon intressanta gener eller så har hon tagit något, kanske upptakten till "Ungdomens Källa".
Tänk att få vara 12 år i 10-20 år!
Var också en kul "reminisce" där man fick se Abba, Björn Skifs et al. Vilka underbara scenkläder och låtar! Det var bättre förr!
Nitrometan
2009-02-16, 17:42
Vilka underbara scenkläder och låtar! Det var bättre förr!
Ja! Ju förr dess bättre!
Amy Diamond förresten - hur var det? Var hon släkt med King Diamond?
Haha någon som orkar "shoppa" ihop en bild på Amy Diamond med King Diamonds smink? :D
Vill du utveckla vad du menar med "produktionen"?
Allting. Enda låten jag hört som skulle hålla i andra sammanhang än just detta. Enda låten, av de jag hört, som ens verkar vara i närheten av att vara daterad 2009 :D
Men det är ju inte speciellt bra. Förra året hade hon en låt som jag nästan kunde klassa som bra. Men i år är det bara bra för att vara med i melodifestivalen. Imho.
Amy Diamond förresten, har hon stannat i åldrandet? Tycker hon ser ut likadant som hon såg ut när hon var ny artist (och detta är ju ett antal år sedan).
Antingen har hon intressanta gener eller så har hon tagit något, kanske upptakten till "Ungdomens Källa".
Ha, det sa jag också när de sa att hon var 16 år. "Har hon inte varit 16 år i minst 5 år nu?".
Finns det inte en lägsta ålder eller nått i melodifestvalen? Det hade jag alldeles för mig... hm...
Jo, jag har för mig att AD var precis över den i fjol.
Att sången lät som den gjorde var ju för att den som arrangerat låten valt att lägga den allldeles för lågt; det hördes tydligt hur hon pressade rösten för att komma ner. Helt obegripligt, när man har en barnröst skall man väl utnyttja dess fördelar istället för att behandla den som om den vore Perrellis eller något.
Klart besviken att BWO kör en ballad.
Precis som i dom två tidigare deltävlingarna var det bara en låt som inte fick mig att vilja rusa till närmaste affär som säljer öronproppar, och det var Mollys. Hoppas hon går vidare.
MasterChief
2009-02-21, 20:50
Alltså är inte sångaren i BWO väldigt lik vår allas King Grub?
MasterChief
2009-02-21, 20:50
Precis som i dom två tidigare deltävlingarna var det bara en låt som inte fick mig att vilja rusa till närmaste affär som säljer öronproppar, och det var Mollys. Hoppas hon går vidare.
Den tjejen kan gå hur långt som helst.
Molly sjöng klart bäst och hoppas på henne, även om jag tror att Velvet och EMD går vidare.
Klart besviken att BWO kör en ballad.
+1. Men Martin Rolinskis förhållande till (skall jag säga med?) kameran är så intimt att det nästan är oanständigt. Det är ju som att ha karln hemma i vardagsrummet. Sjukt ful lysrörsdans, dock.
Molly Sandén (Zandén?) var oväntat grym. Visst, en Ingelaplingelaballad är alltid en Ingelaplingelaballad, men tjejen är bra, både röst och publikkontakt. Det börjar snart sagt kännas ovanligt med en artist som inte är helt i ofas med musiken. Ett par år till och hon kan vara asbra.
EMD både såg ut och lät som MBD.
Alla Alla-Sofias trummisar var coolast, tror jag.
tippar på att emd och molly går vidare direkt
Alla Alla-Sofias trummisar var coolast, tror jag.
Jag reviderar det där. Kalle Moraeus ftw.
tror emd och bwo går vidare
/Eldhroka från tågets dator. (den är rosa) :)
hur fanken kunde rigo gå vidare?
hur fanken kunde rigo gå vidare?Det är vad som avgörs, nu..
Det är vad som avgörs, nu..
jo men att de ens kom till duell
Jag gillade rigo fast killarna bättre.
/Cilia från Cilias dator, den är grå
Jag gillar när dom blir glada.
MasterChief
2009-02-21, 21:29
Molly Mus och Amy Diamond är lika gamla. Fascinerande hur olika de kan se ut och låta i den åldern. Båda är ju väldigt duktiga. Herregud, när jag var 16 var jag bara intresserad av chips och kolla på TV.
Jag sprang bara omkring och studsade en basketboll. Fast jag tycker Molly är bättre. Känns inte lika mycket produkt (inte sagt att det inte är det).
Tror inte Mollys låt håller internationellt. Men vem vet.
jag hade rätt!
men jag tyckte bwo:s låt va bättre även om molly framförde låten bra
Jag sprang bara omkring och studsade en basketboll. Fast jag tycker Molly är bättre. Känns inte lika mycket produkt (inte sagt att det inte är det).
Tror inte Mollys låt håller internationellt. Men vem vet.
Det blir intressant att se vad som händer med Amy Diamond när hon blir äldre och mindre lättstyrd. Hon har talang, det är inget snack om saken, men hon är ju väldigt "producerad" eller vad man skall säga, och det kan ju både hjälpa fram och bromsa. Å andra sidan var ju Carola ganska uppstyrd när hon var i samma ålder, och hon har ju hållit sig kvar länge sedan hon växte upp.
Internationellt kanske Molly kan knipa några hjärtan med att vara just ung och rar, om än låten är the Ingelaplingelaballad i koncentrat och om än hon knappast lär vinna. Det gjorde å andra sidan inte det superstreamlineade proffset vi skickade i fjol heller (hon floppade väl snarast).
Rigo var roligare än MBD-EMG-EMD, tycker jag, även om jag inte är något latinofan. Men det kan vara min utledsnad på idolfamefactoryvemvillblimiljonär-produkter som spökar.
wintersnowdrift
2009-02-21, 22:41
Molly Sandén (Zandén?) var oväntat grym. Visst, en Ingelaplingelaballad är alltid en Ingelaplingelaballad, men tjejen är bra, både röst och publikkontakt. Det börjar snart sagt kännas ovanligt med en artist som inte är helt i ofas med musiken. Ett par år till och hon kan vara asbra.
Molly är en duktig sångerska, inget snack om saken. Synd att låten var just en trist Ingelaplingelaballad (haha, bra namn på genren); dessutom med en vers superplagierad från Whitney Houstons "I have nothing".
Jag hade nog helst velat höra Molly sjunga något ännu mäktigare (både hon och låten var bättre på slutet där hon fick klämma i lite), och kanske på engelska.
//Kristin
Det roligaste av allt i kvällens episod måste ju varit att den internationella juryn tyckte att sverige ska skicka ett bidrag som sjunger på grekiska.
:smash:
Många som öser beröm över Molly ser jag. Tycker inte hennes framträdande var något speciellt, det var ganska tråkigt faktiskt. Försvinner i mängden av liknande låtar/röster som finns därute.
Var allmänt dåligt idag. Latino låten var ju lite rolig, men inte särskilt bra.
Det roligaste av allt i kvällens episod måste ju varit att den internationella juryn tyckte att sverige ska skicka ett bidrag som sjunger på grekiska.
:smash:
Å andra sidan var det den låt som det svängde lite om och som troligen går bäst i Eurovision. Är väl lite deras poäng att ta fram låtar som ska gå bäst ute i europa?
Det stör mig att Rickfors snott kompet från The Knack och större delen av versen från Steppenwolf.
Eldhroka
2009-02-22, 03:42
jag gillar när dom blir glada.
+1
molly mus och amy diamond är lika gamla. Fascinerande hur olika de kan se ut och låta i den åldern. Båda är ju väldigt duktiga. Herregud, när jag var 16 var jag bara intresserad av chips och kolla på tv.
+1
jag hade rätt!
Men jag tyckte bwo:s låt va bättre även om molly framförde låten bra
+1
-
lol:D
men vad är det med texterna???? jag får sura uppstötningar av eländet. ta tex. mollys låt "så vill stjärnorna, så vill gudarna, bla..blaabla" jag förstår inte att låtskrivarna kan sitta och se nöjda ut och vinka till kameran.
man kan ju undra hur fan dom gör texterna? skriver upp alla klyschor man kommer på och lottar ut det till låtskrivarna, så får dom sätta det i vilken ordning de vill? :/
det är ju hemskt. jag tycker texten är jävligt viktig i musik, det blir ju bara rent utsagt hemskt med dessa "änglar, stjärnor, gudar" mm.
Åja, majoriteten av de engelska texter man dagligen hör på radio är inte direkt centrallyrik eller informationskondensat heller. Av någon anledning verkar man ha lägre tolerans mot grötrim, klyschor etc. när de framförs på ens modersmål. :D
Åja, majoriteten av de engelska texter man dagligen hör på radio är inte direkt centrallyrik eller informationskondensat heller. Av någon anledning verkar man ha lägre tolerans mot grötrim, klyschor etc. när de framförs på ens modersmål. :D
ja det är klart, då hör man ju vartenda ord:D nej men ärligt talat lyssnar jag inte på det heller av den enkla anledningen att jag inte står ut med texterna längre.
säljer skiten lättare? Eller är det den enklaste vägen för att kunna producera en jäkla massa musik kan man fråga? jag tycker det är tråkigt att så många i musikindustrin inte verkar bry sig nämnvärt i texterna, känslan när man hör en riktigt bra och smart text är ju helt underbar, man bara myser och mår bra, tycker det borde vara nåt av det mest elementära att sträva efter för textförfattare.
Det blir intressant att se vad som händer med Amy Diamond när hon blir äldre och mindre lättstyrd. Hon har talang, det är inget snack om saken, men hon är ju väldigt "producerad" eller vad man skall säga, och det kan ju både hjälpa fram och bromsa. Å andra sidan var ju Carola ganska uppstyrd när hon var i samma ålder, och hon har ju hållit sig kvar länge sedan hon växte upp.
En ny Robyn, sa jag för något år sedan.
Eller en ny Carola /=
ja det är klart, då hör man ju vartenda ord:D nej men ärligt talat lyssnar jag inte på det heller av den enkla anledningen att jag inte står ut med texterna längre.
säljer skiten lättare? Eller är det den enklaste vägen för att kunna producera en jäkla massa musik kan man fråga? jag tycker det är tråkigt att så många i musikindustrin inte verkar bry sig nämnvärt i texterna, känslan när man hör en riktigt bra och smart text är ju helt underbar, man bara myser och mår bra, tycker det borde vara nåt av det mest elementära att sträva efter för textförfattare.
Håller med helt. Däremed faller det mesta som spelas på radion då det oftast enbart är budskapet köp mig som stönas ut i en vågad video.
En bra text kan göra en låt superb. Det värts asom finns är tråkiga melodifestivalballader där melodin låter likadan som alla andra och där man redan i förhand vet hur rimmen skall gå.
Jag åkte genom stad och land
för att stå där och hålla din hand.
Det brukar talas om sportklyschor men fan vet om det inte är vanliugare med verslyschor i melodifestivalsammanhanget. SKönt att man övertalat frugan om att inte se eländet.
Eldhroka
2009-02-28, 20:51
Usch och fy vilken kass delfinal.
Får man rösta bort bidrag??
Agnes <3
Gillade det sista bidraget, opera-tjafset ala Fredrik Kempe. :)
Eldhroka
2009-02-28, 20:57
Gillade det sista bidraget, opera-tjafset ala Fredrik Kempe. :)
Hörde du vad hon sjöng?
Agnes gillar inte könshår. :D
Hörde du vad hon sjöng?
Den som säger att den gjorde det ljuger. :D
EDIT: WWWWTTTTFF.
Bäst ikväll var Tingeling hiphopen. :hbang:
CrilleVelin
2009-02-28, 21:03
Detta program suger totalt, speciellt hon som pratar hela tiden (hon som håller i de). Hon svär som f*n i tv:n, har aldrig hört någon som e värre än henne.
Jag vill rösta bort alla utom Lili und Sussi! :D
Dom gav ju horbootsen ett ansikte när de hade premiär 1987 med "Oh Mama can't you tell!"
jag tycker piloterna ska gå vidare. Kul med en outsider. Har inte riktigt hört låtarna.
Eldhroka
2009-02-28, 21:15
jag tycker piloterna ska gå vidare. Kul med en outsider. Har inte riktigt hört låtarna.
what... deras låt finns ju redan... (kommer bara inte på vem som gjort den,
men den är en sjuk ripp-off)
Yes! Anges slog ut dem. *puh*
Brian The Family Dog
2009-02-28, 21:15
Detta program suger totalt, speciellt hon som pratar hela tiden (hon som håller i de). Hon svär som f*n i tv:n, har aldrig hört någon som e värre än henne.
Kan trösta dig med att påminna om tv-avgiften :thumbup:
Japp, hörde det när dom spelade i duellen. Kommer inte heller på det men tänkte att den gick hem en gång varför inte en gång till? *blink*
Hörde du vad hon sjöng?
Nej, men låten var bra nog, eller hon sjöng bra nog, fint alltså.
Hur vet du det? :Virro
nope, gillar inte den där operalåten. Den är hemsk.
Brian The Family Dog
2009-02-28, 21:28
nope, gillar inte den där operalåten. Den är hemsk.
Den gick vidare *gah!*
så går det när man inte bidrar med röster. Då överlämnar man ödet till alla med dålig smak. Bara att skylla mig själv.
what... deras låt finns ju redan... (kommer bara inte på vem som gjort den, men den är en sjuk ripp-off)
Jag tror att det är de själva som har gjort originalet också (Waiting for a star to fall).
Nope, gillar inte den där operalåten. Den är hemsk.
Refrängen har potential, men verserna suger. Varför tar man in en sopran om man skall göra Amy Diamondmissen och ha henne att pressa ner rösten under bottenregistret, det låter ju skit. Det irriterar mig att den inte var bättre än den var, det var länge sedan vi hade någon trevlig operadisco.
Hon Petra Mede som har hand om festivalen försöker kanske vara en svensk ståuppare i stil med "Lisa Lampanelli".
Hon Petra Mede som har hand om festivalen försöker kanske vara en svensk ståuppare i stil med "Lisa Lampanelli".
Jag tror att hon ÄR något slags ståuppare. Men hon har missat att det inte är "Släng dig i brunnen" eller något.
Jag struntar i vad Malena Ernman sjöng. Jag skulle rösta på henne utan ljud....
men nu är det ingen "vem jag vill ligga med"-tävling *g*
Ja precis.
Men hon kanske försöker vara en svensk Lisa Lampanelli i alla sammanhang, dvs göra det till hennes gimmick/grej.
Passar ju bättre i andra sammanhang än Melodifestivalen skulle jag påpeka, men det finns väl något skäl till att hon fått chansen?
"A breath of fresh air" aka "Nu skall vi bryta mönstret!" kanske är melodin?
LOL! Nu var du "Allan" mot Allan! :D
begrips!
Lite pluspoäng för hur hon hanterade Mede också, tycker jag.
Annars tycker jag att det var ett väldigt blekt startfält den här gången. Jag antar att det var meningen att Agnes skulle vara den stora stjärnan (jämför Måns i förra programmet), men hon såg mest väldigt liten ut i sitt överdoserade hår, sin överdoserade outfit och sin överdoserade scenografi. Och LÄT ganska liten också, vad värre är.
Jag tror att hon ÄR något slags ståuppare. Men hon har missat att det inte är "Släng dig i brunnen" eller något.
japp hon är ståuppare och inte i det snälla träsket så jag tycker det är lite kul att dom valde henne. Även om hon inte är klockren i rollen.
Går malena till den internationella hamnar hon top 10. Lätt.
*skyndar editera*
Jag gillade låten
Ironbabe
2009-02-28, 21:39
Yes, mina favoriter gick vidare!!
Malena är cool och Sarah hade största hyllan ikväll och en mäktig röst. Synd att Sarah drog på så lite i sin sång dock
*skyndar editera*
Jag gillade låten
*skrattar*
Det är bra Allan. Lätt att bli missförstådd som gubbsjuk. Men inte är det väl så? *w*
wintersnowdrift
2009-02-28, 21:41
Refrängen har potential, men verserna suger. Varför tar man in en sopran om man skall göra Amy Diamondmissen och ha henne att pressa ner rösten under bottenregistret, det låter ju skit. Det irriterar mig att den inte var bättre än den var, det var länge sedan vi hade någon trevlig operadisco.
Har det någonsin funnits trevliga operadiscos? Jag gillar båda dessa genres var för sig, men kan inte minnas att jag någonsin hört en lyckad mix.
Darin gjorde det bästa numret ikväll, men bortsett från honom var Agnes låt den starkaste. Tror det står mellan henne och Måns i finalen. Är Idol Melodifestivalens nya plantskola?
//Kristin
Eldhroka
2009-02-28, 21:42
Jag tror att det är de själva som har gjort originalet också (Waiting for a star to fall).
Tack!!
Här är den: http://www.youtube.com/watch?v=FY2WxSNuU_8&feature=PlayList&p=FD4735C4843A60DE&index=0&playnext=1
asså Tolkia har alltid rockat när det gäller melodifestivalen.
Har det någonsin funnits trevliga operadiscos? Jag gillar båda dessa genres var för sig, men kan inte minnas att jag någonsin hört en lyckad mix.
Hur mycket av min dåliga smak vågar jag egentligen flasha? :Virro
ivHcSGuvdns
Ytterst märklig video, f.ö.
Det de har tänkt på i den där videon är Opera-feeling (omgivning,bakgrund) samt att göra sångaren lite mer grandios med ett gediget användande av grodperspektiv samt vinklar.
Tycker du borde flasha mer av din "dåliga" smak, why hide it?
If you like it, you like it. Nothing to be ashamed of! :D
Scratch89
2009-03-01, 00:15
Eeeeh, vad har jag missat? PM! :hbang:
Den är ju väldigt lik en av deras andra låtar:
tkm4oAUKzH4
Bara att jämföra:
hZV7efwbRTY
omnibus titta 5 poster upp så upptäcker du att du är några timmar sen.
omnibus titta 5 poster upp så upptäcker du att du är några timmar sen.
Vilket inlägg syftar du på? Jag är nog fortfarande blind :em:
Eldhroka
2009-03-01, 10:10
Tack!!
Här är den: http://www.youtube.com/watch?v=FY2WxSNuU_8&feature=PlayList&p=FD4735C4843A60DE&index=0&playnext=1
Vilket inlägg syftar du på? Jag är nog fortfarande blind :em:
listen :)
listen :)
Jo, men det är inte samma låt som jag jämför med, även om det är originalet :)
Eldhroka
2009-03-01, 10:14
Jo, men det är inte samma låt som jag jämför med, även om det är originalet :)
näe, men det Cilia påpekade var att jag redan hade fått svar på min fråga.
Inte att din låt inte var lika.
Du menar att det inte är som Idol?
Darin gjorde det bästa numret ikväll, men bortsett från honom var Agnes låt den starkaste. Tror det står mellan henne och Måns i finalen. Är Idol Melodifestivalens nya plantskola?
//Kristin
Näe, Darin förstörde ju låten. Han kunde ju inte gå mellan höga och låga toner utan att tappa i mitten.
pragmatist
2009-03-01, 10:39
Ernman kan säkert sjunga bra i det registret också med sin "operaröst" (hon vore inte mycket till mezzo annars), problemet uppstår när hon ska sjunga med "popröst". Minns Anne-Sofie von Otter när hon var med i Så ska det låta och försökte sjunga pop och jazz, det var inte heller någon stor upplevelse.
För övrigt kan man undra om Ernman verkligen hade varit så känd om hon inte sett ut som hon gör. Hon är inte dålig på något sätt, men det finns rätt många mezzos som är ungefär lika bra - dock inte med hennes valkyria-look. Men visst, opera ska ju vara visuellt tilltalande också.
problemet uppstår när hon ska sjunga med "popröst". Minns Anne-Sofie von Otter när hon var med i Så ska det låta och försökte sjunga pop och jazz, det var inte heller någon stor upplevelse.
Jag såg Anne-Sofie när hon sjöng på Anna Linds minneskonsert och där sjöng hon inte opera. Helen Sjöholm sjöng byxorna av henne. Det är svårt att kunna sjunga alla genre.
Ironbabe
2009-03-07, 20:17
Fan vad bra hon sjöng Sarah D F nyss! Bra mer tryck i rösten den här gången *ryser av välbehag*
Sarah Dawn Finer skall ha all respekt för att överhuvudtaget våga ställa sig på scen med den rosselrösten som avslöjade sig när hon mellansnackade med Mede. Minimal otur och hon hade gjort en Shirley; det kräver stake att gå in och se så totalt oberörd ut när man vet om risken.
Jag undrar fortfarande varför de inte lägger upp Amy Diamonds låt ett antal tonsteg, de lägsta tonerna (som är alldeles för många) låter hemskt.
Sarah Dawn Finer skall ha all respekt för att överhuvudtaget våga ställa sig på scen med den rosselrösten som avslöjade sig när hon mellansnackade med Mede. Minimal otur och hon hade gjort en Shirley; det kräver stake att gå in och se så totalt oberörd ut när man vet om risken.
Jag undrar fortfarande varför de inte lägger upp Amy Diamonds låt ett antal tonsteg, de lägsta tonerna (som är alldeles för många) låter hemskt.
Kortison innan scenframträdande, tro? Herregud för att sjunga med en rosslig hals, allt känns fel och ingenting stämmer. Om hon klarade det så ska hon ha stor respekt för det.
tycker ugglas låt e bra. sen har jag lite svårt att titta på henne när hon sjunger,men tyckte inte det lika jobbigt som sist ( man kanske har man vant sig)
Ironbabe
2009-03-07, 21:05
Kortison innan scenframträdande, tro? Herregud för att sjunga med en rosslig hals, allt känns fel och ingenting stämmer. Om hon klarade det så ska hon ha stor respekt för det.
Kanske därför hon lät lite mer hes i rösten, precis sådär som jag gillar det :D
något överdrivet att uppträda nu igen
Brian The Family Dog
2009-03-07, 21:29
Synd att inte Star Pilots gick vidare :/
Eldhroka
2009-03-07, 21:33
skitprogram
:D
Jag hade gärna sett Lili å Susi i final istället för Sarah
men jag är glad över att piloterna åkte ur..
Ironbabe
2009-03-07, 21:34
Coolt att Sofia med "alla" gick vidare, låten är häftig med alla slagtrummor (eller vad det nu heter)
Heja Sarah och Caroline!
Patrick Bateman
2009-03-14, 15:52
Snart är det dags, The Grand Final.
Må bästa man eller kvinna vinna. (Helst kvinna :em:)
heat:s sångare har en av de bästa rösterna iallafall
Om "snälla, snälla" låten vinner så blir man ju lite tokig!
Heat är min favorit! Dem är garanterat tusen gånger bättre än alla dessa pojkband och liknande idol produkter. Agnes är väl ok, men när EMD går upp så går jag in i köket... urk!
Hon den blonda bruden i alcazar är fett snygg!
Tycker det är ovanligt många bra bidrag i årets final. De som sticker ut lite är roligast.
Tycker det är ovanligt många bra bidrag i årets final. De som sticker ut lite är roligast.
Sa just samma sak till tjejen. Till och med EMD är väl bra för att vara i sin kategori, småbarnen måste ju också få något att rösta på antar jag.
Grekiska låten var okej.
Men vad var den där bony ass-dansen bra för?
Speciell outfit - Marvel Girl anno 1989.
Vad Scratchig jag känner mig varje gång jag sneglar på TVn och Melodifestivalen står på..
Petra Mede är för jävla het dock!
har faktiskt ingen aning om vem jag vill ska vinna
International jury? Wzup with that?!
Har sett lite av alla delfinaler och tyckt att det varit skit. Men nu när bara de bästa är kvar så tycker jag att det finns en del hyffsade bidrag... vi kommer ju inte vinna men behöver inte skämmas.
Agnes låt är den som fastnat mest i huvudet, vet inte om det är för att den är bra dock...
gillar inte agnes, blääälåt
Haha, nu kom ju kvällens låt, Tingaling :D
Tingeling hade knäckt allt annat i Moskva, den krassa sanningen...
Fredrik_S
2009-03-14, 21:21
Det är ju han från Ebba och Didrik... den dryga rika killen som är ryssen!
Tingeling var ju bäst. :D
Vafan var inte Tingeling ett bidrag för?! Den var ju för helvete bäst av alla låtar! Och den var inte patetiskt som sådana här "roliga" saker brukar vara, utan den var fanimej faktiskt bra!
Vafan var inte Tingeling ett bidrag för?! Den var ju för helvete bäst av alla låtar! Och den var inte patetiskt som sådana här "roliga" saker brukar vara, utan den var fanimej faktiskt bra!
Håller med.. den hade gått hem internationellt, grymt!!
De gjorde väl en hip-hop-parodi för några veckor sen också, någon som har länk till den?
http://svtplay.se/v/1461967/melodifestivalen/blingeling__tingeling_kapten_krok_crew_mix_?sb,k10 5608,1,f,-1
De gjorde väl en hip-hop-parodi för några veckor sen också, någon som har länk till den?
http://svtplay.se/v/1461967/melodifestivalen/blingeling__tingeling_kapten_krok_crew_mix_?sb,k10 5608,1,f,-1
Underbart :laugh:
"Alla som inte hoppar är handikappade!"
jäklar vad olika de röstar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.