handdator

Visa fullständig version : Hur ska handlederna hållas i bänkpress?

Jacke89
2009-02-07, 18:55
Hejsan.

Jag har läst en del trådar här mm. där det står att man ska ha handlederna flexade. Jag körde till en början med raka handleder, och fick inget ont eller nått alls. Sen efter 2 månader så började jag hålla dem så mycket böjda bakåt jag bara kunde, om man håller armen rakt ut och böjer upp handleden så står den rakt upp dvs.

Efter att ha kört såhär i cirka 1-2 månader så fick jag riktigt ont i handleden och var tvungen att vila från träning nu i 1 vecka..

Vad jag undrar är: Hur mycket böjda ska handlederna vara? Smärtan är helt sjuk när jag håller dem så pass flexade och kör, de gör då även ont i andra övningar som t.ex. bicepscurl och hantellyft framåt mm.

Hur böjda ska dem vara för att man inte ska riskera att skada sig?

LindaS
2009-02-07, 19:05
Raka eller flexade finns det olika bud om. Jag tycker raka, även om jag själv inte har det. Att flexa maximalt tror jag är dumt(av samma anledning som du själv har märkt).

ceejay
2009-02-07, 19:08
http://i239.photobucket.com/albums/ff20/michaelwong75/close-grip_bench_press_1.jpg

dorsalflexerade

LoTiX
2009-02-07, 19:17
http://i239.photobucket.com/albums/ff20/michaelwong75/close-grip_bench_press_1.jpg

dorsalflexerade

Så jag håller, fast tumlöst.

Jacke89
2009-02-07, 19:26

dorsalflexerade

Så där jag håller.. eller höll. Det gör ont i handlederna när jag kör så, på yttersidan av underarmen typ. Jag tror det bästa är att hålla mellan raka och sådär för min del, ska testa det imorn. Gör t.ex. skitont när jag kör dips mellan två bänkar numera..

Aimbert
2009-02-07, 19:44
Det gör ont i handlederna när jag kör så, på yttersidan av underarmen typ.

Låter ev. som överansträngda pronatörer. Får du ont när du kör bicepscurl med rak stång?

hoikka poika
2009-02-07, 19:48

Ah, det klassiska självmordsgreppet! :)

Jacke89
2009-02-07, 19:55
Låter ev. som överansträngda pronatörer. Får du ont när du kör bicepscurl med rak stång?

ja precis! När jag kör den övningen gör det ont som fan, särskilt när jag tar upp och lägger ner stången. Vad betyder överansträngda pronatörer, hur fick jag det och vad gör man åt saken? Tack!

AmericanDragon
2009-02-07, 19:56

Varför? Ge mig en bra anledning till varför.

major Pectoralis
2009-02-07, 20:03

Det är roligt att leka med döden (en form av chicken-race). *rolleyes*

Ok, den var kanske inte så bra.

Aimbert
2009-02-07, 20:04
ja precis! När jag kör den övningen gör det ont som fan, särskilt när jag tar upp och lägger ner stången. Vad betyder överansträngda pronatörer, hur fick jag det och vad gör man åt saken? Tack!

Läs vad Arne skriver om saken, t.ex här: http://www.halso.info/forum/t-13472.html

Kör inget som gör ont, utan vila och kör typ hammercurl istället för stångcurl osv.

tobbo
2009-02-07, 20:10

Det kanske känns bättre. Låt han köra så om man vill, har man någorlunda kontroll på stången tror jag inte det är så stor risk att man skulle tappa den.

Aimbert
2009-02-07, 20:17
Det kanske känns bättre. Låt han köra så om man vill, har man någorlunda kontroll på stången tror jag inte det är så stor risk att man skulle tappa den.

Sök på "bench press accident" på Youtube; många som kör tumlöst.

Sniggel
2009-02-07, 20:17

Har faktiskt märkt att det ofta känns bekvämare att hålla så och det lindrar smärtan/skadan jag har i handlederna (jag kan rotera radius lite mer runt ulna vid tumlöst grepp, vilket av någon anledning gör att det gör mindre ont). Men jag väljer att köra med tummen runt stången iaf pga säkerheten.

tobbo
2009-02-07, 20:22
Sök på "bench press accident" på Youtube; många som kör tumlöst.

Okej.

Jacke89
2009-02-07, 20:26
Har vilat armen sen i måndags. Dvs inte tränat överkropp, ska börja imorn igen.
Testade lätt bänk hemma, gjorde lite ont när jag släppte stången.
Funderar på att ignorera det och ev. ta kylspray, pallar inte vila mer från träningen och ska testa lite nya grepp.

Men för att sammanfatta den länken du länkade: Ska man hålla tummarna på samma sida som de andra fingrarna för att slippa smärta?

LoTiX
2009-02-07, 20:40

Varför? Skönast. Cyklar till och med tumlöst.

ceejay
2009-02-07, 20:45
jag brukar köra chins tumlöst :) är rätt skönt, dock om man inte har 100 koll kan man tappa stången(i bänk alltså)

C.E.J.
2009-02-07, 20:45
Varför? Skönast. Cyklar till och med tumlöst.

Och när du håller i glas? eller r0nkN?

LoTiX
2009-02-07, 20:50
Och när du håller i glas? eller r0nkN?

Både glas och penis håller man i det lodräta planet, galet mycket lättare att tappa glaset eller um... penis. I den senare aktiviteten söker man också maximal stimulans utav objektet. Därav den större delen täckt area.

Kreh
2009-02-07, 20:50
r0nkN?

Faktiskt ...

Jacke89
2009-02-07, 20:53
den här skiten håller på att driva mig till vansinne. Precis när man börjat se resultat osv så kommer detta. Vad händer om man väljer att ignorera det? (det går ju trotts allt lyfta, men det kan göra ont när man släpper ner stången mm).

Pallar inte vila ännu en vecka.. det kommer ju isåfall bli tal om muskelförluster..

Diggler
2009-02-07, 21:26
Placera stången lägre i handen, den skall ligga i handflatan inte på fingrarna. Och handen skall böjas bakåt (behöver inte vara max dorsalflexerade men absolut bakåt), med raka handleder kan det gå så illa att handen viker sig åt andra hållet, och då kan lite smärta i handleden bytas ut mot rejäl smärta i handleden och tummen (samt att man får stången på sig och det uppskattas inte av de flesta)

Linda handlederna med gasväv/bandage (linda inte så hårt att du stasar) så får du lite stöd och det kommer kännas bekvämare att bänkpressa.

young_george
2009-02-07, 21:31
den här skiten håller på att driva mig till vansinne. Precis när man börjat se resultat osv så kommer detta. Vad händer om man väljer att ignorera det? (det går ju trotts allt lyfta, men det kan göra ont när man släpper ner stången mm).

Pallar inte vila ännu en vecka.. det kommer ju isåfall bli tal om muskelförluster..

Blir inga märkbara muskelförluster på en vecka, förutsatt att du inte ligger i sängen orörlig hela tiden.

Ta absolut inte smärtlindrande eller liknande för att träna.

Scratch89
2009-02-07, 21:33
Som Diggler säger ska du inte dorsalflexera för dess egna skull. Det är ju stångens tyngd som gör att det blir en liten flexion. Lägg INTE stången långt bak i handen, utan precis på tummens bas.

Jag vet att många förespråkar raka handleder, men jag skulle inte vilja vara med när handleden faller framåt...

C.E.J.
2009-02-07, 22:02
Både glas och penis håller man i det lodräta planet, galet mycket lättare att tappa glaset eller um... penis. I den senare aktiviteten söker man också maximal stimulans utav objektet. Därav den större delen täckt area.

Lotix du kan din sak, restecp!

Jag vet att många förespråkar raka handleder, men jag skulle inte vilja vara med när handleden faller framåt...

Du menar alltså att liggande reverse wrist curls med 100kg är en dålig underarmsövning? :D

Scratch89
2009-02-07, 23:25
Du menar alltså att liggande reverse wrist curls med 100kg är en dålig underarmsövning? :D

Underarmsövningar? Är du någon slags bög eller?

C.E.J.
2009-02-08, 00:02
Underarmsövningar? Är du någon slags bög eller?

Palla träna rygg och ben och annat onödigt som inte syns på krogen.