Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor - dammsugning
Kan detta verklinge stämma att dammsugning i 60 minuter exempelvis bränner
runt 169 kalorier för en person som väger 75 kilo? Lät väldigt mycket fast det kanske stämmer :)
Källa: http://www.stegraknare.se/omvandla#aktivitet
"Dammsuga i 60 minuter motsvarar 4250 steg eller 169 kalorier!"
young_george
2009-02-07, 11:15
Stämmer nog
Mickeee?
2009-02-07, 11:16
Varför skulle 169 kcal vara mycket i det här fallet? Rör du dig iinte ganska myclet när du dammsugar? :)
Varför skulle 169 kcal vara mycket i det här fallet? Rör du dig iinte ganska myclet när du dammsugar? :)
Jag har lite dålig uppfattning om hur mycket man förbränner vid vissa aktiviteter. Detta är ju bara positivt :)
Det stämmer säkert men det låter väl mycket, för hur ofta dammsuger man i en timme om man inte bor i ett slott typ?
Mind-Games
2009-02-07, 13:35
Man kan dammsuga väldigt, väldigt långsamt :)
Det är nog inte 169 kcal extra. Hälften av det skulle du göra av med om du sov samma tid.
Om man får lov att krypa och böja sig till golvet hela tiden, blir förbränningen högre då? :D
Tappat bort allting till dammsugaren så det är bara slangen jag får gå runt och städa med, det tar sin tid... och jobbigt blir det.
Kapten A
2009-02-07, 15:08
Det stämmer säkert men det låter väl mycket, för hur ofta dammsuger man i en timme om man inte bor i ett slott typ?
En timma är väl mer eller mindre standard. Därefter beror det på hur långsam respektive hur snabb du är. Men jag dammsugar minst i en timma och då gör jag det i hyffsat hög fart.
Somliga gillar att ha det rent ;)
Ja, eller så bor man som jag i en etta och dammsuger hela lyan på tio min.. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.