handdator

Visa fullständig version : Världsmästarscones!

Ceccil
2009-02-06, 20:22
Skulle bara tipsa snabbt om världens godaste, enklaste scones. NEJ, dom blir inte torra. Receptet är för en "kaka", som jag snittar så det blir 4 bitar.

1 dl fullkornsmjöl
1 dl rågflingor
2 tsk bakpulver
½ dl lågkalori-äppelmos
½ dl kesella
Nypa salt

Smaksättning;
Kardemumma
Kanel
Citron
Blåbär
osv.....

Blanda ihop torra ingredienser, sen ner med kesella och äpplemos.
Blir lite kladdigt, precis som det ska vara. På ett bakplåtspapper, in i ugnen ca 225 grader. Otroligt gott.

snatch914
2009-02-06, 20:40
vad blir näringsvärden per 1oo gram när det är blandat och klart?

- utan smaksättningen :D

Ceccil
2009-02-06, 21:02
vad blir näringsvärden per 1oo gram när det är blandat och klart?

- utan smaksättningen :D

Inte så svårt, det får du räkna ut själv.

Exhale_
2009-02-06, 21:15
Grymt lätt recept. Det här måste jag testa på någon dag framöver :thumbup:

isterbuk
2009-02-06, 21:23
Ser kanon ut, får bli efter morgondagens träning i think.
Kan inte bli så värst mycket kcal/scone bröd, någon som orkar räkna /100g? :)

Tack och bock för receptet :P

Ceccil
2009-02-06, 21:33
(Måste verkligen tipsa om kardemumma i. Var extremt sugen på semmelbullar idag, men hade inga hemma. Så kardemummascones fick agera ersättare.)

Exhale_
2009-02-06, 21:37
(Måste verkligen tipsa om kardemumma i. Var extremt sugen på semmelbullar idag, men hade inga hemma. Så kardemummascones fick agera ersättare.)

Att strö kardemumma över kaffe latte-skummet kan jag väl tipsa om då. Gött som fanken!

Annars håller jag med dig om att kardemumma är gott i bröd också. Morsan gjorde några otroligt goda kardemummabrön när jag var mindre. Memorieees *cupid*

cosmic_dancer
2009-02-06, 21:40
kardemumma i filen7yoghurten är galet gott

bear.flowertwig
2009-03-01, 21:55
Weird. Äppelmos i scones :Virro Pajjar man inte det viktigaste då, att kunna ha rikligt med smör och pappas hemgjorda plommonmarmelad på? Borde bli minst en smak för mycket.

Ceccil
2009-03-02, 08:16
Weird. Äppelmos i scones :Virro Pajjar man inte det viktigaste då, att kunna ha rikligt med smör och pappas hemgjorda plommonmarmelad på? Borde bli minst en smak för mycket.

Det smakar inte äppelmos. Det är enbart för konsistensen :)

Alfred Nobel
2009-03-02, 08:44
Jag vette fan... Detta är kanske ett alternativ för de som dietar/deffar, annars föredrar jag nog klassiska scones. Jag har då inte prövat detta recept men jag vet inte om det kvalicifierar sig under kategorin scones ens? :)

Hur blir det utan smör? För er som vet

Ceccil
2009-03-02, 09:16
Men sluuuuta nu Sjöö! Jag ska baka, och lägga upp bild. Det blir INTE en torr platt tråkig kaka.*popcorn*

Jag vet hur dom blir utan smör. Goda!*rolleyes*

bear.flowertwig
2009-03-02, 16:51
Jag vette fan heller... Upp till bevis!

(baka och skicka hem en batch till mig mao)

Ceccil
2009-03-02, 19:32
Men det var väl f-n då......... :D
Det är dom bästa sconesen jag har uppfunnit! Ge mig din adress bara ;)

Davido
2009-03-02, 20:31
jag kan bara hålla med om att det fungerar fint utan smör i smeten!! de senaste gångerna har jag inte ens använt kvarg!! typ lite mjölk och lingonsylt eller något, olivolja är inte fel heller!!

Ceccil
2009-03-03, 12:31
Ikväll efter mitt träningspass ska jag baka mina scones. MED bilder :) Kameran hänkar på!

Ceccil
2009-03-03, 21:39
1 - Geggasmet.
2 - Färdig kaka (jag glömde snitta.. *gah!*)
3 - Färdig, med philadelphiaost och jordgubbssylt. Smask.

Jag smaksatte mina med russin, gott. Hade i förmycket kesella/äpplemos. Blev för geggigt. Minska på det om ni gör det.

bear.flowertwig
2009-03-03, 21:43
No offense men jag hoppas att missfostret smakar bättre än det ser ut :D

Luttis
2009-03-03, 22:07
Jag tycker receptet verkar super så jag måste ta o prova det snart! Dessutom såg det gott ut!

Ceccil
2009-03-03, 22:20
No offense men jag hoppas att missfostret smakar bättre än det ser ut :D

Less på dig nu.

Kary
2009-03-03, 22:54
De ser lite annorlunda ut. :)

Jag brukar köra utan smör fast med följande recept:

1 person:

2 dl dinkelmjöl/grahamsmjöl eller 1.5 dl dinkelmjöl + 0.5 dl rågflingor
1 dl fil
1 tsk bakpulver
lite salt
(ev en skvätt olivolja)

Blanda allt och grädda 12 min i 250 grader.

Ceccil
2009-03-04, 07:50
De ser lite annorlunda ut. :)

Jag brukar köra utan smör fast med följande recept:

1 person:

2 dl dinkelmjöl/grahamsmjöl eller 1.5 dl dinkelmjöl + 0.5 dl rågflingor
1 dl fil
1 tsk bakpulver
lite salt
(ev en skvätt olivolja)

Blanda allt och grädda 12 min i 250 grader.

det lät kul, ska testas. Tror du det funkar med yoghurt? Har nämligen bara det hemma... *cupid*

Ceccil
2009-03-04, 18:05
Scones idag igen, efter det receptet som postades senast i tråden. Jag modifierade lite, och slutsatsen blev :

1 dl rågflingor
1 dl vetemjöl special, fullkorn
1 tsk bakpulver
1 dl miniyoggi, vanilj&passionsfrukt
Salt
Kardemumma

250 grader, 12 minuter.
Blev jättegoda, men jag ska nog ha inne dom kortare tid i ugnen nästa gång. Blev lite för hårda.

Cohen
2009-03-04, 20:24
Scones idag igen, efter det receptet som postades senast i tråden. Jag modifierade lite, och slutsatsen blev :

1 dl rågflingor
1 dl vetemjöl special, fullkorn
1 tsk bakpulver
1 dl miniyoggi, vanilj&passionsfrukt
Salt
Kardemumma

250 grader, 12 minuter.
Blev jättegoda, men jag ska nog ha inne dom kortare tid i ugnen nästa gång. Blev lite för hårda.

De ser mysiga ut, betydligt trevligare utseende än de tidigare (även om jag mycket väl kan tänka mig att de smakade bra).

Men Yoggi mini? Går det verkligen att använda i bakning?

Loos_
2009-03-04, 20:29
Bara jag som tyckte det första såg godare ut?

Ayla
2009-03-04, 20:30
Nej, jag tycker också att de första såg godare ut :)

Ceccil
2009-03-04, 20:42
De ser mysiga ut, betydligt trevligare utseende än de tidigare (även om jag mycket väl kan tänka mig att de smakade bra).

Men Yoggi mini? Går det verkligen att använda i bakning?

Kanske inte ultimata bakingrediensen. Men jag hade det hemma, jag tyckte det funkade fint. Blev god smak också, kan tänka mig att vaniljyoghurt blir ännu bättre.. *cupid*

Cilia
2009-03-04, 20:51
Vad är det som gör ett scones? Kan man ändra ett recept hur mycket som helst och fortfarande kalla det samma sak? Eller blir det inte bara bröd då?

Jag tycker nog inte heller att Cecils ser så gott ut men jag vet av erfarenhet att det ändå kan vara gott. De andra ser ut som scones men lite torra kanske.

Cohen
2009-03-05, 20:09
Vad är det som gör ett scones? Kan man ändra ett recept hur mycket som helst och fortfarande kalla det samma sak? Eller blir det inte bara bröd då?

Jag tycker nog inte heller att Cecils ser så gott ut men jag vet av erfarenhet att det ändå kan vara gott. De andra ser ut som scones men lite torra kanske.

Nja skulle jag svara. Scones ska per definition (om man litar på Wikipedia!) innehålla "mjöl, smör eller margarin, bakpulver, salt och mjölk eller filmjölk". Går man efter det skulle detta alltså inte vara scones utan någon typ av bröd. Men å andra sidan kan man kanske hävda att de faktiskt är scones då de ju faktiskt är ganska lika "riktiga" scones samt att man äter dem på samma sätt.

Jag skulle nog gå på det senare och helt enkelt kalla dem för scones.

cosmic_dancer
2009-03-07, 12:21
jag kan bara hålla med om att det fungerar fint utan smör i smeten!! de senaste gångerna har jag inte ens använt kvarg!! typ lite mjölk och lingonsylt eller något, olivolja är inte fel heller!!

har du någe recept på det?

Davido
2009-03-07, 16:21
har du någe recept på det?

nja, inte direkt!! har mest kört på känn.. men jag gör ett försök!!

ca. 1.2 dl mjöl
ca. 2-3 tsk olivolja (ingen aning hur mycket jag tagit, bara skvätt i lite)
2 tsk bakpulver
nypa salt
en skvätt mjölk (beror på hur kladdigt man vill ha det)
1 msk lingonsylt

som sagt va, vet inte om det är exakta mängder, men med detta blir det ungefär 2 brödbullar..

p-runesson
2009-03-09, 19:01
Provade dessa idag och jävlar vad bra det blev!*drool* Brukar hatar scones och dylikt men dessa slinker lätt ner, får passa mig att ha för mycket av ingredienserna hemma nu bara..

Har du mer att goda recept Ceccil så är det bara att posta på!*cupid*

Ceccil
2009-03-09, 20:48
Provade dessa idag och jävlar vad bra det blev!*drool* Brukar hatar scones och dylikt men dessa slinker lätt ner, får passa mig att ha för mycket av ingredienserna hemma nu bara..

Har du mer att goda recept Ceccil så är det bara att posta på!*cupid*

Vilket härligt betyg, tack :) Lovar dig att posta fler recept om det blir så!