Visa fullständig version : Olagligt att gå runt med en sån här?
Jag undrar bara om det är olagligt att gå runt i en sån här mössa.
http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/901112_c.jpg
Min kompis säger nämligen att det är olagligt.
Tack på förhand!
Handcuff
2009-02-05, 21:33
Nej
Tror det är förbjudet att delta i demonstrationer iförd rånarluva.
Nej, det är inte olagligt
Mickeee?
2009-02-05, 21:34
kallblodig? :)
Spriteblender
2009-02-05, 21:34
jo, på vissa platser.
Okej, tack så mycket. Så man får alltså gå in i en affär med en utan att dem gör något?
Om man vill be om problem så.
jo, på vissa platser.
Jag tror dig, men är det även förbjudet att bära burka på dessa plattser?
Handcuff
2009-02-05, 21:38
Tror det är förbjudet att delta i demonstrationer iförd rånarluva.
Detta gäller bara om det förekommer störningar av den allmänna ordningen eller när det finns en omdelbar fara för sådana störningar.
Spriteblender
2009-02-05, 21:38
Jag tror dig, men är det även förbjudet att bära burka på dessa plattser?
nej....
Lag (2005:900) om förbud mot maskering i vissa fall
1 § Den som på allmän plats deltar i en allmän sammankomst enligt ordningslagen (1993:1617), som utgör demonstration eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet, får inte helt eller delvis täcka ansiktet på ett sätt som försvårar identifikation, om det vid sammankomsten uppkommer en störning av den allmänna ordningen eller en omedelbar fara för en sådan störning. Detsamma gäller den som på allmän plats deltar i en folksamling, som inte utgör allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt ordningslagen, om folksamlingen genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna.
Förbudet gäller inte den som täcker ansiktet av religiösa skäl. Det gäller inte heller i den utsträckning deltagare i en allmän sammankomst, som avses i första stycket, med stöd av 2 kap. 11 a § ordningslagen fått tillstånd att helt eller delvis täcka ansiktet.
2 § Den som uppsåtligen bryter mot 1 § första stycket skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall skall inte dömas till ansvar.
3 § Egendom som använts för att täcka ansiktet vid brott enligt denna lag får förklaras förverkad, om det behövs för att förebygga brott eller om det annars finns särskilda skäl för det.
Tror inte man får ha sånna i affärer.
Jackie Dee
2009-02-05, 22:03
Vad jag vet så får man tom gå in på en bank och ta ut pengar (på lagligt vis) i en rånarluva. Tror tom det var en polis som sa det. Luvan i sig är en typ av mössa och används inte bara vid rån.
Nitrometan
2009-02-05, 22:13
Vad jag vet så får man tom gå in på en bank och ta ut pengar (på lagligt vis) i en rånarluva. Tror tom det var en polis som sa det. Luvan i sig är en typ av mössa och används inte bara vid rån.
Visst. Men det är ju att be om problem i onödan.
Jackie Dee
2009-02-05, 22:14
Jo det är inte att rekomendera kanske men frågan var om det var lagligt eller inte.
Har ni inte sett videon med killen som går runt med en strumpa över huvudet? :)
Visst, det är inte olagligt men tro inte att du kan gå runt utan att det skapar misstanke, plus att folk kanske sjasar bort dig.
Det är väl ändå personalen i en affär som bestämmer om du får va där eller inte? Så även fast det inte är olagligt kanske personen ber dig o dra om du går in med en sån.
Tack på förhand!
Ta på dej den och gå in på en bank med ett fiol-fodral i ena handen........
;)
The Swedish Oak
2009-02-06, 00:54
Ja, det borde vara olagligt med skjorta och "rånarluva"
Här har vi en förebild:
http://homepage.mac.com/jlareau74/.Pictures/ski%20mask%20couture.jpg
Kan ju vara ytterst olämpligt på vissa allmänna platser,
Återkom gärna med en youtube- video på när du handlar mat, kollar klockor i en dyr affär och tar ut pengar. Gärna när du besöker ett dagis också. Äger du ett hardcase till en gitarr är det ett stort plus om du medtager detta. Eller va fan, du får låna mitt annars, bara du filmar allt ;)
Motorbreath
2009-02-06, 08:02
Jag är rätt säker på att du inte får ut några pengar utan att ta av luvan och visa ansiktet när de kollar din legitimation.
Haha mest äkta å ta upp pengar i en rånarluva, personen ska gjärna gå i linne också å va av Martin Kjellström size :D
Visst. Men det är ju att be om problem i onödan.
Och det är inget man gör ett "roligt" skämt a la dolda kameran om heller, oavsett om det är lagligt eller ej.
Nitrometan
2009-02-06, 09:51
Jag är rätt säker på att du inte får ut några pengar utan att ta av luvan och visa ansiktet när de kollar din legitimation.
Då får man åberopa religiösa skäl.
"Min religion förbjuder mig att ta av mig min mössa."
Förbjudet? Nej, jag går alltid runt med en sån där när jag är hemma i norrbottens urskogar. Annars får man ju frostskador. I och för sig, har inte sett till några poliser där i vildmarken heller som kan sätta stopp för mina påhitt.
Förbjudet? Nej, jag går alltid runt med en sån där när jag är hemma i norrbottens urskogar. Annars får man ju frostskador. I och för sig, har inte sett till några poliser där i vildmarken heller som kan sätta stopp för mina påhitt.
Din tjuvjakt menar du :devil:
Butiker kommer antagligen slänga ut dig så håll dig till allmänna platser.
Okej, tack så mycket. Så man får alltså gå in i en affär med en utan att dem gör något?
"utan att de gör något"?
När du blir misstagen för rånare och nedslagen men ett basebollträ kan du ju alltid säga: - På kolozzeum sa det att ni inte skulle göra något
Du är inte lite dum du...
Tack på förhand!
Rent generellt kan man säga som så att själva gärningen, d v s att bära en rånarluva, är inte straffbar. Det som kan göra gärningen straffbar är ifall du har uppsåt att försvåra identifiering av din person i samband med en demonstration eller liknande.
Allt hänger alltså på varför du har på dig en sådan mask och dessutom under vilka omständigheter.
"utan att de gör något"?
När du blir misstagen för rånare och nedslagen men ett basebollträ kan du ju alltid säga: - På kolozzeum sa det att ni inte skulle göra något
Du är inte lite dum du...
Ja, jag FRÅGADE.
Psychological
2009-02-06, 16:21
Är det olagligt att gå in på banken och hålla upp ett smörgåsrån och säga " det här är ett rån " ????
Är det olagligt att gå in på banken och hålla upp ett smörgåsrån och säga " det här är ett rån " ????
Hahahah, fick mig att skratta.
Det har hänt att folk har blivit åtalade och dömda för detta, ja.
Det är inte olagligt att gå maskerad på allmänna platser om det inte är i samband med en demonstration, men du ska ju inte bli förvånad om din tillvaro blir lite svårare när du rör dig på allmänna platser, vilket också var min mening i burka-debatten.
Företag har rätt att avvisa dig från sin butik, bank, restaurang, tomt etc utan att ange en anledning. Det är inte i sig ett brott att dölja sitt ansikte där emot.
Psychological
2009-02-06, 22:15
Det har hänt att folk har blivit åtalade och dömda för detta, ja.
Ha ha det fick MIG att skratta . Då vet jag att jag inte dömts för den mest pinsamma saken i världen . Snaka om att min rättegång var bortkastade skattepengar :)
Ta på dig en sån och gå in på banken och be att få öppna ett sparkonto :D
Handcuff
2009-02-06, 23:01
Ha ha det fick MIG att skratta . Då vet jag att jag inte dömts för den mest pinsamma saken i världen . Snaka om att min rättegång var bortkastade skattepengar :)
Varför slösade du skattepengar på en skitsak?
Tänker du betala tillbaka? *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.