handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om detta upplägg?

steelgurra
2009-02-05, 20:58
Jag har börjat deffa lite grann och tänker bara visa hur mina dagar ser ut, så ni får säga om något är dåligt.

Ålder: 19
Längd: 188
Vikt: 78-79
Mål: ca 73-74 kg

(Egentligen så bryr jag mig inte så mycket om vågen)

Jag studerar just nu på komvux, så mina dagar består mest av skolbänken och sittande i en lastbil (tar lastbilskort). Motionen jag får är promenad fram och tillbaka från skolan (totalt ca 40 min) och ett ca 50 min långt gympass.

Måltider:

11.00: Kycklingfile, fullkornspasta, wokgrönsaker, keso

17.00: Det skolmatsalen har att erbjuda

Efter träning: 1 dl whey, banan, ett par hårdbrödmackor

ca 22.00: något lätt, t e x ett par apelsiner

Detta brukar landa på ca 1600 kalorier. Jag vet att det låter lite, men jag gör nog inte av med så mycket energi heller. Jag brukar få i mig ungefär 150-160 gram protein på en dag.

Jag har läst deff-guiden, vill mest bara höra synpunkter :)

young_george
2009-02-05, 20:59
Är du säker på att du vill väga så lite?

Aja, du kör som du vill, upplägget ser helt okej ut. Jag skulle bytt ut apelsinerna mot en apelsin och någon mer grönsak om man vill rota i detaljerna.

Mickeee?
2009-02-05, 21:06
Överlag ser det bra ut! Jag hade lagt till en frukost..

Tycker det ser ut som du inte får i dig mycket fett alls..

Eddie Vedder
2009-02-05, 21:09
Vad är "ett par hårdbrödmackor"? Det säger ju inte ett dugg, det skulle kunna vara ett jättebra mål efter träningen men också ett alldeles bedrövligt beroende på pålägg och mängd.

steelgurra
2009-02-05, 21:12
Är du säker på att du vill väga så lite?

Aja, du kör som du vill, upplägget ser helt okej ut. Jag skulle bytt ut apelsinerna mot en apelsin och någon mer grönsak om man vill rota i detaljerna.

Vikten spelar egentligen ingen roll, vill bara få bått lite fett från obekväma ställen :) Jag kommer ju sedan efteråt att försöka lägga på mig massa sakta men säkert :)

Överlag ser det bra ut! Jag hade lagt till en frukost..

Tycker det ser ut som du inte får i dig mycket fett alls..

Måltiden kl 11.00 är lixom min "frukost", då mina skoldagar är från kl 12.00-20.00. Kliver oftast upp kring 10-tiden

steelgurra
2009-02-05, 21:13
Vad är "ett par hårdbrödmackor"? Det säger ju inte ett dugg, det skulle kunna vara ett jättebra mål efter träningen men också ett alldeles bedrövligt beroende på pålägg och mängd.

Ojdå, glömde jag helt bort. Blir väl något vanligt som bregott och skinka

Eddie Vedder
2009-02-05, 21:15
Ojdå, glömde jag helt bort. Blir väl något vanligt som bregott och skinka

Det sa ju knappast något det heller. Hur ska någon kunna avgöra med så lite info? Hur många mackor, hur mycket skinka och hur mycket smör. Jag menar inte att gnälla, tvärtom vill jag hjälpa till men med så totalt otillräcklig information som du ger kan ju ingen ens gissa över internet.

steelgurra
2009-02-05, 21:18
Det sa ju knappast något det heller. Hur ska någon kunna avgöra med så lite info? Hur många mackor, hur mycket skinka och hur mycket smör. Jag menar inte att gnälla, tvärtom vill jag hjälpa till men med så totalt otillräcklig information som du ger kan ju ingen ens gissa över internet.

Ett par brukar ju ofta menas med 2 st. Vanligt mycket smör och en skiva skinka på varje! 2st vanliga hederliga hårdbrödmackor.
Jag är hursomhelst tacksam över all ev hjälp :)

Eddie Vedder
2009-02-05, 21:22
Ett par brukar ju ofta menas med 2 st. Vanligt mycket smör och en skiva skinka på varje! 2st vanliga hederliga hårdbrödmackor.
Jag är hursomhelst tacksam över all ev hjälp :)

Bra då var det lättare, två skivor knäckebröd med en skinskiva vardera och ett tunt lager smör.

Då kan jag säga att jag tycker det är ett alldeles för energisnålt mål efter ett träningspass. Vill du ligga på samma totala energiintag skulle jag minska lite på måltiden klockan 11 och lägga mer kcal på måltiden efter passet.

steelgurra
2009-02-05, 21:27
Bra då var det lättare, två skivor knäckebröd med en skinskiva vardera och ett tunt lager smör.

Då kan jag säga att jag tycker det är ett alldeles för energisnålt mål efter ett träningspass. Vill du ligga på samma totala energiintag skulle jag minska lite på måltiden klockan 11 och lägga mer kcal på måltiden efter passet.

Drar helst inte ner något på den första måltiden, då jag känner att det är knappt med energi redan som det är.

Proteinshaken, bananen och mackorna landar väl på ca 300 kcal. Hur mycket bör man inta efter träning? Jag får lösa detta på något sätt

shayne
2009-02-05, 21:55
Detta brukar landa på ca 1600 kalorier. Jag vet att det låter lite, men jag gör nog inte av med så mycket energi heller. Jag brukar få i mig ungefär 150-160 gram protein på en dag.

1600 kalorier låter väldigt lite, speciellt en dag då du tränar. Du gör inte av med så mycket energi? Trodde du hade läst deff-guiden. Jag skulle tippa på att du behöver runt 3k, minus dina 500 i underskott, så ca. 2500 borde du få i dig dom dagarna du tränar. :)

Exhale_
2009-02-05, 21:56
Drar helst inte ner något på den första måltiden, då jag känner att det är knappt med energi redan som det är.

Proteinshaken, bananen och mackorna landar väl på ca 300 kcal. Hur mycket bör man inta efter träning? Jag får lösa detta på något sätt

Jag brukar lägga mycket krut på maten efter träningen under en deff. Det känns som att det är då kroppen behöver den som mest.

Hade jag varit du hade jag flyttat ditt första mål till efter träningen. Skippat ditt "efter träningen"-mål och käkat havregrynsgröt (mättar bra) och något annat till frukost.

steelgurra
2009-02-05, 22:00
1600 kalorier låter väldigt lite, speciellt en dag då du tränar. Du gör inte av med så mycket energi? Trodde du hade läst deff-guiden. Jag skulle tippa på att du behöver runt 3k, minus dina 500 i underskott, så ca. 2500 borde du få i dig dom dagarna du tränar. :)

Jag har faktiskt börja tro på dig! Ska ta tag i saken på måndag, då nästa pass blir! Kanske dock bara rör mig uppmot ca 2200 kcal

shayne
2009-02-05, 22:18
Jag har faktiskt börja tro på dig! Ska ta tag i saken på måndag, då nästa pass blir! Kanske dock bara rör mig uppmot ca 2200 kcal

Du får tro på mig! Dock så är det lite lustigt att du skall börja deffa, men du vet inte hur mycket kalorier du behöver få i dig. :Virro Du bör nog räkna ut det! :)

Mickeee?
2009-02-05, 22:24
Du får tro på mig! Dock så är det lite lustigt att du skall börja deffa, men du vet inte hur mycket kalorier du behöver få i dig. :Virro Du bör nog räkna ut det! :)

vem fan vet det? ;)

shayne
2009-02-05, 22:28
vem fan vet det? ;)

Om du syftar på den EXAKTA mängden så vet nog ingen. Jag menade på ett ungefär.

Mickeee?
2009-02-05, 22:30
Man kan ju kolla upp ungefär självklart hur mycket man förbrukar.. fast man bör inte lägga för mycket tanke på just den siffran!

j2b
2009-02-05, 22:32
Man kan ju kolla upp ungefär självklart hur mycket man förbrukar.. fast man bör inte lägga för mycket tanke på just den siffran!

hur motiverar du det?

shayne
2009-02-05, 22:33
Vad menar du? Att man skall gå på magkänsla med hur mycket/lite man ska få i sig varje dag när man deffar?

Mickeee?
2009-02-05, 22:45
siffran är inte exakt på något sätt, man kan testa att äta efter det kaloriintaget...går man upp i vikt, minska kalorier..går man ner i vikt så fortsätt!

Viktiga enligt mig är inte siffran, det är anpassningen sedan i praktiken...man kan ju dock börja med att testa med den siffran!

steelgurra
2009-02-05, 23:12

Jao, jag kände jag bara att jag ville gå ner ganska snabbt, men kom till instinkt att jag inte är överviktig och kommer nog bara bli skit om jag äter så lite :) vill ju bara skala av typ 5 kilo, och känner att jag vill ha kvar några muskler :p Ursäkta om jag krånglade till allt haha!

Eddie Vedder
2009-02-06, 06:45

Det låter klokt, då kan du äta samma mängd på förmiddagens måltid och öka på måltiden efter träning.

Sedan vore något proteinrikt inte fel till din kvälssapelsin heller. Du skriver ju t.o.m. "ett par" apelsiner och jag gissar att detta betyder två nu.;) En burk kvarg är ju populärt, inget jag själv äter men populärt är det ju. Keso likaså. Annars är ju en burk tonfisk bra, två kokta ägg kanske?:)

steelgurra
2009-02-06, 17:06
Det låter klokt, då kan du äta samma mängd på förmiddagens måltid och öka på måltiden efter träning.

Sedan vore något proteinrikt inte fel till din kvälssapelsin heller. Du skriver ju t.o.m. "ett par" apelsiner och jag gissar att detta betyder två nu.;) En burk kvarg är ju populärt, inget jag själv äter men populärt är det ju. Keso likaså. Annars är ju en burk tonfisk bra, två kokta ägg kanske?:)

Innan jag började deffen, så åt jag alltid en filtallrik med musli och några mackor + whey efter träning. Det kanske duger? :)

Exhale_
2009-02-06, 21:10
Innan jag började deffen, så åt jag alltid en filtallrik med musli och några mackor + whey efter träning. Det kanske duger? :)

Det låter som helt ok efter-träningen-mat.