Visa fullständig version : Proteinbehov vid övervikt
Är behovet för 2g protein per kg är allmänt eller om det ändras vid högre fett % ?
Tex så vägert jag 120 kg, behöver jag då 240 g protein om dagen? Protein intaget blir då en väldigt stor del av kosten vid lägre kcal intag.
Agent Cooper
2009-02-05, 07:11
Det kalorisnålaste sättet är väl antingen att ta proteinpulver blandat med vatten eller protein i kapselform.
Nu vet jag inte om det är 100 % applicerbart i det här fallet, men:
Proteinbehovet är lägre än man tror
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov
Det kalorisnålaste sättet är väl antingen att ta proteinpulver blandat med vatten eller protein i kapselform.
eller så äter man kött kanske
det är en väldig fixering vid proteinpulver här har jag märkt
Langster
2009-02-05, 10:54
Antagligen behöver du inte så pass mycket protein, men å andra sidan är proteinet viktigare vid viktnedgång för att behålla muskelmassan. Men 200 g räcker säkerligen. Tvåhundring.
Men det är nog bättre för viktnedgången att inte byta de kalorierna du skulle ha fått från överskott av protein mot kalorier från fett eller kolhydrater.
Agent Cooper
2009-02-05, 16:13
eller så äter man kött kanske
det är en väldig fixering vid proteinpulver här har jag märkt
Det är väldigt mycket kalorier i kött i förhållande till proteinmängden. Nu är det ju deff det här handlar om. Vad är det i kött? 16-20% protein? 100 kcal eller mer/100g? Inte så effektivt.
Agent Cooper
2009-02-05, 16:18
Äsch. Ignorera överstående inlägg. Jag räknade fel.
Mickeee?
2009-02-05, 16:18
Det är väldigt mycket kalorier i kött i förhållande till proteinmängden. Nu är det ju deff det här handlar om. Vad är det i kött? 16-20% protein? 100 kcal eller mer/100g? Inte så effektivt.
Kött kan vara skitbra, om man satsar på en low-carb diet...men visst, äter man 2 kg kött kommer man väl bli fet
och vad menar du med "effektivt"? :)
100g av mitt proteinpulver är 390kcal för 84g protein
350g rostbiff är 413kcal för 89g protein
på vilket sätt främjar du deffen genom pulver? Vilken mättar bäst?
Agent Cooper
2009-02-05, 17:24
100g av mitt proteinpulver är 390kcal för 84g protein
350g rostbiff är 413kcal för 89g protein
på vilket sätt främjar du deffen genom pulver? Vilken mättar bäst?
Kom också fram till detta fem minuter efter min post, som du ser.
Min räkning baserade sig på en huvudräkning som jag gjorde för länge sedan. Den höll inte när jag gjorde den på papper. Huvudräkna aldrig på deff, kids.
Jahapp. Då har man lärt sig något idag. I morrn blir det kött på menyn.
hehe ja det är dumt att vara hungrig i onödan :)
Anders The Peak
2009-02-06, 11:14
Proteinbehovet brukar räknas i fettfrimassa dvs 120kg *fettprocenten * 2gr protein.
Ponera att du väger 120 kg och har ca 35% kroppsfett= 120*0.65* = ca 160 gr protein.
Tackar, då har man lite att gå på :)
Kan sänka intaget av protein en aning iaf.
King Grub
2009-02-08, 10:06
Dom 2 gram protein per kilo som brukar nämnas gäller total kroppsvikt.
Nu minskar proteinbehovet hos en person som väger, säg, 120 kilo med en kroppsfettprocent på 30 jämfört med någon som väger lika mycket men med bara 12% kroppsfett, men samtidigt är det bara fördelar med ett högre proteinintag för den överviktige som försöker gå ner i vikt än den normalviktige som försöker gå upp. Proteinbehovet ökar vid energiunderskott, och ett högre proteinintag vid viktnedgång ger mindre muskelförlust, större mättnad och ökad energiförbrukning.
Tackar för alla svar. Får se till att ligga på ett stadigt intag av protein men iaf en 200g och uppåt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.