handdator

Visa fullständig version : Skrivstil

Muskelbyggaren
2009-02-03, 18:16
Jag satt nyss och bläddrade i gamla papper och märkte hur min handstil förändrats på några år. Förut var den typiskt grabbig: spretiga och tydligt åtskiljda bokstäver. Det som slog mig var att jag numer skriver närapå skrivstil, trots att jag aldrig lärt mig det. Efter lite googlande visar det sig att jag dessutom skriver bokstäverna "som man ska", även de lite snirkligare som "t", "k" och "h". Med tiden har jag tydligen omedvetet funnit vilket sätt som går fortast att skriva bokstäverna på, vilket råkat vara den klassiska skrivstilen. Skriver ni andra skrivstil? Och hur blev det så?

n1tro
2009-02-03, 19:00
mimn ser precis likadan ut från tiden då jag gick i 1an, 2an (lågstadiet) till idag. den har blivit sämre t.o.m, skriver riktigt jävla fult, har fått sitta med lärare och läsa prov med dom på gymnasiet.. men har försökt bättra mig på tentor i alla fall då de typ river skiten om de inte kan läsa det

hahavaffan
2009-02-03, 19:05
Usch, jag avskyr skrivstil. Skriv så man kan läsa det utan att behöva tyda skiten.

egge
2009-02-03, 19:13
När slutade dom lära ut skrivstil i grundskolan? Eller gör dom fortfarande det?
Kändes iaf jävligt meningslöst.

Yes
2009-02-03, 19:40
Skriver nästan alltid skrivstil, och har så gjort sen jag lärde mig att skriva. Ibland anpassar jag mig dock lite efter annars icke läskunniga.

jwzrd
2009-02-03, 20:29
Jag skriver som en gammal kärring och har gjort så sedan mellanstadiet. Då bestämde jag mig för att göra det.

Buckethead
2009-02-03, 20:53
Jag kör med kråkstil, aldrig lyckats skriva snyggt. Fick tillochmed hemläxa hela tiden i lågstadiet där jag fick sitta och försöka skriva snyggt. Hjälpte absolut ingenting, å andra sidan lyckades jag aldrig hålla mig innanför linjerna när jag ritade i ritblock heller så det är väl något med finmotoriken. Vid tentor och när andra ska läsa så drar jag ner på tempot och försöker skriva tydligare. Men det blir ändå inga snygga cirklar eller raka linjer.

Muskelbyggaren
2009-02-03, 21:01
Jag skriver som en gammal kärring och har gjort så sedan mellanstadiet. Då bestämde jag mig för att göra det.

:laugh:

Wao
2009-02-03, 22:02
Samma sak hände mig i början på gymnasiet. Men nu på senare tider har det gått lite överstyr. Kan knappt tyda vad jag själv skriver.

joriice
2009-02-03, 22:10
Nej.

C.E.J.
2009-02-03, 22:16
Skriver med skrivstil-ish och gör det av samma anledning som dig, Muskelbyggaren.

Andy.da.wohoo
2009-02-03, 22:20
När jag skriver casual så skriver jag i princip likadant som jag gjorde i tredje klass:D Men efter en del klagomål från lärare så har jag börjat förfina stilen lite när jag skriver uppsats/prov.

ceejay
2009-02-03, 22:33
ser ut som en blandning av skrivstil och kråkor när jag skriver, DET SKA GÅ FORT!

Mantus
2009-02-04, 00:03
Skrev med skrivstil förut men slutade med det då det kan vara svårt för vissa att tyda.
Jag kommer så väl ihåg min gamla lågstadiefröken som menade att om vi inte kunde skriva en prydlig skrivstil så skulle vi få underkänt i svenska i mellanstadiet och högstadiet och aldrig komma någon vart i livet (hon var av den gamla stränga tuktande skolan) när jag väl kom till högstadiet så sa lärarna explicit åt oss att inte använda skrivstil, då skulle de inte godkänna våra prov.:D
Med datoråldern så har nog de flesta börjat tappa både konsten att skriva och tyda skrivstil mer och mer. Det enda jag använder skrivstil till numera är att skriva min kråka på kvitton.

Torwald
2009-02-04, 00:24
Jag har nog fyra olika stilar tror jag, men ingen är finstil. De är:

1) Tentastil. Hysat lätt att läsa och går nästan tillräckligt snabbt för att jag inte ska vilja skjuta kursansvarige för att vi inte får skriva på dator. Denna stil lutar en hel del men bara en del bokstäver sitter ihop ā la skrivstil.
2) För eget bruk men med tanke på att jag kanske ska behöva se vad det står vid senare tillfälle, eller kanske till och med att någon annan ska förstå. Det mesta lutar och sitter ihop och lutar. Går snabbt.
3) Allt sitter ihop och det är bara jag som ser vad det står. Lite typisk konstnärshandstil typ. Lutar inte. Låter pennan gå och rör handen upp och ner för att markera olika bokstäver. Går mycket snabbt, men ser inte alltid vad jag har skrivit.
4) Texta. Ser alltid vad det står. Går skitlångsamt.

Det optimala är dator. Går mycket snabbare både att läsa och skriva.

Larsson85
2009-02-04, 00:36

På grundskolan fick jag höra att jag aldrig skulle klara högstadiet om jag inte lärde mig skrivstil :smash:

Edit: Måste jag tillägga att jag aldrig har använt skrivstil av egen vilja, och nu läser jag på högskolan.

LoTiX
2009-02-04, 00:50
Skrev mycket fult i låg-mellanstadiet (som visserligen många pojkar gjorde) tycker jag skärpt mig trots att det fortfarande är svårt att se vad det står. Lite skrivstil är det allt (eller ja, vissa bokstäver sitter i alla fall ihop).

Tog ett smakprov åt just er:

http://img443.imageshack.us/img443/401/dsc00587di1.jpg

Torwald
2009-02-04, 01:03
LoTiX, jag tyckte din stil var snygg. Lite svårläst i början kanske, men konsekvent så man vande sig ju snabbt.

LoTiX
2009-02-04, 01:25
LoTiX, jag tyckte din stil var snygg. Lite svårläst i början kanske, men konsekvent så man vande sig ju snabbt.

Tack. Jo främst r/v, a och e/c folk har problem att se.

Kabuto
2009-02-04, 01:29
Tycker det var skitsvårt att läsa vissa av LoTiX ord :D

Toel
2009-02-04, 15:11

Det finns inget stöd i kursplanerna för att lära ut skrivstil. Så det blir upp till varje lärare att förhålla sig till om man tycker det är viktigt.

Yes
2009-02-04, 23:36
Skrev mycket fult i låg-mellanstadiet (som visserligen många pojkar gjorde) tycker jag skärpt mig trots att det fortfarande är svårt att se vad det står. Lite skrivstil är det allt (eller ja, vissa bokstäver sitter i alla fall ihop).

Tog ett smakprov åt just er:

http://img443.imageshack.us/img443/401/dsc00587di1.jpg
http://i40.tinypic.com/16k6det.jpg

Dreas
2009-02-04, 23:51
Mycket snygg handstil Yes. Kunde läsa vad det stod direkt. Skriver du så vanligvis alltså?

Yes
2009-02-05, 00:16
Tack. Det beror lite på hur bråttom jag har. Sitter jag t.ex. på en lektion och antecknar så är det nog bara jag som, med viss svårighet, kan tyda vad som står. I övrigt skriver jag sådär, fast med viss variation på stilen beroende vad det är jag skriver på(större sidor gör t.ex. att det blir lite yvigare).