Visa fullständig version : Risker med långtidsbruk av koffein/stimulanter?
Cerberus
2009-02-03, 03:08
Vad för risker riskerar man vid långtidsbruk av koffein/kaffe och liknande stimulanter? Skadar man nåt?
Undrar också om fettförbrännande effekter avtar vid långtidsbruk? Märker att ja behöver mycket koffein för att känna samma pigghet :(
I normala doser är det oskadligt även vid mångårigt bruk. Toxisk dos ligger runt 20 mg/kg kroppsvikt.
Billybilly
2009-02-04, 13:42
Det finns ju en teori om att tre koppar kaffe med koffein har nervskyddande egenskaper så att risken för sjukdomar som demens och liknande minskar.
Sen försurar väl kaffe kroppens normala PH värde som jag tror ligger på 7, någonting.
King Grub
2009-02-04, 13:45
Kaffets positiva effekter är inte relaterade till koffinet. Snarare har kaffe positiva hälsoegenskaper mest trots koffeinet, inte tack vare.
Billybilly
2009-02-04, 14:00
Det var någon forskare som hade tagit fram att det var koffeinet som hade nerskyddande egenskaper, inte kaffet.
Vill du ha något fettförbrännande så är vinäger en bra vätska på menyn.
Billybilly
2009-02-04, 14:00
Det var någon forskare som hade tagit fram att det var koffeinet som hade nerskyddande egenskaper i kaffet, uppfattade dock aldrig ifall det var kombinationen som var bra eller bara koffeinet.
Cerberus
2009-02-04, 14:02
vinäger har lågt ph o gör magsäckstömning långsammare, annars gör det inget annat för fettförbränning vad jag vet. Man e mättare längre.
Undrar också om fettförbrännande effekter avtar vid långtidsbruk? Märker att ja behöver mycket koffein för att känna samma pigghet :(
Som jag har förstått det är det ingen skillnad på hur mycket fett som frigörs, däremot är mängden ganska marginell och eftersom kroppen i alla fall jämnar ut energikällorna under dagen är ju frågan om det finns någon faktiskt effekt på sikt. (obs jag vet inte om den har det)
Den uppiggande effekter avtar däremot så tar man koffein i det syftet så får man sänka dosen (eller sluta helt) under en period och sen helst bara använda det när man behöver.
King Grub
2009-02-04, 15:12
Den uppiggande effekter avtar däremot så tar man koffein i det syftet så får man sänka dosen (eller sluta helt) under en period och sen helst bara använda det när man behöver.
Inte den prestationshöjande.
Caffeine improves concentration, reduces fatigue, and enhances alertness. Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties.
Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.
Eddie Vedder
2009-02-04, 16:15
Det var någon forskare som hade tagit fram att det var koffeinet som hade nerskyddande egenskaper i kaffet, uppfattade dock aldrig ifall det var kombinationen som var bra eller bara koffeinet.
Jag kan tänka mig att du vänt på det faktiskt. Det stämmer mycket väl att man gjort flertalet studier där både koffeinfritt kaffe och vanligt kaffe jämförts och oftast är det så att de positiva effekterna på hälsan är lika från varje men att man i det koffeinfria kaffet slipper de negativa konsekvenserna av koffein.
Jag säger inte emot dig men jag har aldrig läst något sådant själv, bara det motsatta och eftersom du inte har någon referens är det ju svårt att avgöra.:)
Jag kan tänka mig att du vänt på det faktiskt. Det stämmer mycket väl att man gjort flertalet studier där både koffeinfritt kaffe och vanligt kaffe jämförts och oftast är det så att de positiva effekterna på hälsan är lika från varje men att man i det koffeinfria kaffet slipper de negativa konsekvenserna av koffein.
ah, det betyder att jag kan fortsätta dricka mitt koffeinfria kaffe på kvällarna utan dåligt samvete att det inte ska ge mig någon bra hälsoeffekt :thumbup:
Cerberus
2009-02-04, 16:45
smakar koffeinfritt kaffe mkt annorlunda från vanligt? Vore nice me kaffe på kvällen
smakar koffeinfritt kaffe mkt annorlunda från vanligt? Vore nice me kaffe på kvällen
Jag tycker det smakar rätt lika, lite svagare kanske, men då är det bara o dosera lite extra :) Jag är en riktig kaffeälskare så för mig är koffeinfritt kaffe på kvällen ett självklart val för att inte förstöra sömnen på natten.
Annars före 15.00 dricker jag bara vanligt kaffe
Eddie Vedder
2009-02-04, 18:35
ah, det betyder att jag kan fortsätta dricka mitt koffeinfria kaffe på kvällarna utan dåligt samvete att det inte ska ge mig någon bra hälsoeffekt :thumbup:
Nej snarare tvärtom. Är det inte någon fråga om ökad lipolys och ämnesomsättning från koffeinet du vill åt utan bara hälsofördelen så gör du ju sannolikt ett bättre val t.o.m.:)
Snake-89
2009-02-05, 10:11
Vilket vinäger då?
Billybilly
2009-02-05, 12:35
Vilket vinäger då?
Vinäger har ingen fettförbrännande effekt i sig eller någon större förbättre på ämnesomsättningen, men mår man bra i magen så är det enklare att äta så man håller vikten
Fermenterade produkter, surkål, vinäger, surgurka, molkosan m.m tillför många nyttiga produkter för tarmen och ättiksyran i äppelcidervinäger tillhör dessa nyttiga fettsyror. Det finns en liten vetenskaplig studie som visar att man kan få jämnare blodsocker om man intar livsmedel med dessa syror.
Vissa påstår att man kan ta 1 tesked äppelcidervinäger, eller molkosan i ett halvt glas vatten 10-15 minuter före huvudmåltiderna. Det skulle ge förutom ett tillskott av fermenterade produker även en signal till vår mage att den ska förbereda sig för måltid.
Vissa ämnen som vinäger har finns även i såkallade fettförbränningspiller.
Inte den prestationshöjande.
Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.
Syftar du förrutom ökad fettförbränning även på ökad koncentrationsförmåga då?
King Grub
2009-09-22, 19:36
Jag syftade inte på fettförbränning, utan på vad jag skrev - prestationsförbättning.
Läste någonstans att något i San fierce kan ge hjärtarytmi?
Inte mitt område så någon med kunskap?
RebelYell
2009-09-23, 08:57
Läste någonstans att något i San fierce kan ge hjärtarytmi?
Inte mitt område så någon med kunskap?
Tippar på att det är taurinet som åsyftas, samma ämne återfinns i till exempel Red Bull.
Tippar på att det är taurinet som åsyftas, samma ämne återfinns i till exempel Red Bull.
Nja, taurin återfinns ganska ofta och jag har för mig att det skulle vara något mer specifikt i just denna pwo. Har för mig att taurin inte är prestationshöjande?
Wikis sida om taurin är lite motsägelsefull
"Ämnet har stor dokumenterad effekt på att vara prestationshöjande och verka förstärkande ihop med koffein. Det är okänt varför taurin inkluderas i energidrycker, men en teori är att det beror på ordets manliga karaktär då det härstammar från latinets taurus (tjur), och därför skulle ha en psykologisk effekt, placeboeffekt, snarare än en fysiologisk sådan"
?
Jag syftade inte på fettförbränning, utan på vad jag skrev - prestationsförbättning.
Och med dom prestationsförbättrande egenskaperna räknar man in ökad koncentration? Den avtar alltså inte vid regelbundet bruk?
barbafant
2009-09-24, 15:31
lita aldrig på svenska wikipedia, kolla engelska istället (http://en.wikipedia.org/wiki/Taurin)
otherside
2009-09-24, 17:21
vad i kaffet är det som irriterar magen när så många får magproblem, inte koffeinet väl?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.