handdator

Visa fullständig version : deffa/viktnedgång

johan.f
2009-02-03, 00:59
Tja,

Jag är inte vältränad, tvärtom... Jag är 180 cm o väger 90 kilo.
Jag har aldeles för mkt mage och önskar göra nåt åt den..
Som bäst har jag lyckats gå ner 7 kilo från 92 till 85..
Det var förra våren. Jag e inte ute efter att vara jättebiffig men skulle vilja
ha lite muskler iaf. Skulle vilja gå ned till 80 kilo, jag har aldrig varit smal.. Vill bli det iaf en gång...
Vi tidigare viktnedgångar så har jag räknat kcal o legat på ca minus 500 om dagen vilket verkar stämma ganska bra med vad jag tappar..
Mitt problem är att fast jag inte har så mkt muskler så känns det som att det lilla jag har försvinner vid viktnedgång. Jag blir klen o mina armar blir ännu mer som tandpetare...
Jag har gymat ett par dagar i veckan för att försöka bibehålla det lilla jag har...
Går inge bra, någon som kan ge nå bra tips ???
Det skulle vara helt sjukt läckert om man kunde gå ner till 80 eller kanske tom 75 :D...

J

johan karlberg
2009-02-03, 12:50
åt du tillräckligt med protein? det nämns ofta 2g/kg vilket i ditt fall är 180 g protein.

om jag inte minns helt fel så listade king grub en studie som visade att eaa minskar muskeltappning, kommer inte riktigt ihåg det.

självklart så kommer ju dina armar bli mindre när du går ner i vikt.

JohnRick
2009-02-03, 14:11
Vad ska man säga? Du vill gå ner i vikt? Styrketräna för att behålla ev muskelmassa och för att hålla (och även öka) styrkan uppe. Räkna inte med hypertrofi dock.
Kör lite kardiovaskulär träning parallellt med ett mindre födointag så du ligger på ett underskott.

Du kommer givetvis att förlora volym - även om det inte per automatik innebär förlorad muskelmassa. Fett tar upp plats - du vill förlora fett - ergo viss volymreducering.

johan.f
2009-02-03, 15:11
ja försökte äta iaf ca 150 g protein.... enligt många ska det vara mer än tillräckligt men jag vet inte...
ett till stort problem tycker jag är att ja inte orkar något alls på gymet under kcalunderskott, man har inget tryck alls i musklerna...
då antar jag att jag inte ätit tillräckligt med carbs. men om jag ska äta mer carbs o även så mkt protte då börjar det bli svårt att inte äta för mkt....

J

Billybilly
2009-02-04, 14:25
Det är inte så att du har minskat radikalt på kolhydraterna?
Jag har testat att nästintill ta bort kolhydrater från min kost i snart två veckor och det är inte mycket man orkar på gymmet då ;(
Ifall du vill gå ner i vikt så föreslår jag att du ska börja konditionsträna mycket mer och mixa upp det med styrketräning och ligga på ett underskott som passar dig bäst, testa sig fram är det bästa tycker jag.