handdator

Visa fullständig version : Vid hur stort underskott ställer kroppen in sig på svält?

Black Star Abyss
2009-02-02, 21:59
Jag håller på och deffar nu men upplever en skillnad i viktnedgången mot en mindre hobbydeff som jag försökte mig på (men aldrig blev klar med) i våras.

Det är så att jag tränar väldigt mycket, och äter ganska lite. Jag har beräknat min energiförbrukning på följande sätt, kaloribehov alltså. Är 181cm lång, väger omkring 75kg, är 23 år gammal:

Dag framför datorn: 2211kcal
60-90 minuters träning (styrke eller ett kampsportspass): 2395kcal
Tre timmars träning (dubbla kampsportspass): 3316kcal

Vid en dag framför datorn äter jag alltså 1700kcal. Vid ett träningspass 1900kcal, och tre timmars träning 2700 kcal. Har tränat så i 2-3 veckor men står fortfarande omkring 75, vissa morgnar står vågen mellan 74-75.

Jag trodde att jag hade underskattat min energiförbrukning något (och således borde gå ner fortare), men jag har ju i det närmaste stått till. Vägde nämligen kring 75-76 strax efter Jul.

Äter jag för lite? Och får motsatt effekt, dvs kroppen försöker spara på fettet.

Det allra konstigaste är att midjemåttet minskat konstant under hela denna tid, trots att vikten förblivit densamma.

Black Star Abyss
2009-02-02, 22:04
Måste tillägga att jag tränar 5-7 dagar i veckan. Förutom träningen sitter jag i princip helt still. Cyklar också in still stan för varje kampsportspass (någon kilometer).

A.Steinbach
2009-02-02, 22:17
Du har ju definitivt inte något extremt energiunderskott i förhållande till dina aktivitetsnivåer så att det skulle leda till någon större sänkning av eergiförbrukningen.

I och med att du bara hållit på i 2-3 veckor så tycker jag du ska avvakta ett tag och se vad som händer, kör på som du gör.

Du har ju minskat i midjemåttet så fettet lär det ju inte vara som kroppen sparar på.

Eddie Vedder
2009-02-03, 06:14
Nedregleringen av ämnesomsättningen vid låga energiintag varierar interindividuellt och förefaller kunna vara mer permanent än man tidigare trott.

Men något läge där ett energiunderskott upphör att resultera i fettminskning
finns inte, dock ändras som sagt förutsättningarna för hur lätt/svårt det är att faktiskt åstadkomma det energiunderskottet. Är man övertygad om att 1900kcal "rimligen" bör innebära x antal kcal underskott baserat på någon ekvation så kan det i praktiken vara fel.

Sök på "svält", "svältläge", "sparlåga" o.s.v. Finns mängder med trådar om samma fråga.

Agent Cooper
2009-02-03, 06:26
Kroppen kan trixa en hel del med vätskebalansen. Jag håller på med en deff just nu, och hade en period där vågen inte rörde sig alls på 1 1/2 vecka. Sedan gjorde jag ett hopp på ett kilo från en dag till nästa.

Whistler
2009-02-03, 06:44
Agent Cooper: Antagligen felaktig mätning från din sida. Väger du dig samma tid varje dag under samma förutsättningar (lika mycket mat i magen, gått på toa etc)?

GasseG
2009-02-03, 08:03
Tycker mig också märka samma sak som Agent cooper!
Jag försöker väga mig vid samma tidpunkt varje dag men ser att istället för en jämn viktminskning så trappstegar sig vikten ner. Inbillar mig att "vattnet går" och kroppens vätskebalans ställer in sig eller något?

iMultiply
2009-02-03, 08:36
Det Cooper säger stämmer fullt ut, det är vätska som diffar 4kg+- beroende på hur mycket salt du har i dig som vilken tid på dygnet man väger sig. Jag förmodar att TS väger sig efter sitt pass då han även satt i x antal liter vatten under träning. Väg dig varje dag i vecka och om du har möjlighet flera ggr per dag och sedan räkna ut ett snitt.

Rahf
2009-02-03, 11:02
Man väger sig på morgonen när man är nypissad, att väga sig senare på dagen är ju tammefan helt ovesäntligt eftersom matintag, vätskeintag och väldigt många andra variabler kan variera oerhört från dag till dag.

Hur många gånger man vill väga sig per vecka är väl en individuell inställning, men det ska vara på morgonen och du ska ha tömt blåsan.

Black Star Abyss
2009-02-03, 14:40
Det Cooper säger stämmer fullt ut, det är vätska som diffar 4kg+- beroende på hur mycket salt du har i dig som vilken tid på dygnet man väger sig. Jag förmodar att TS väger sig efter sitt pass då han även satt i x antal liter vatten under träning. Väg dig varje dag i vecka och om du har möjlighet flera ggr per dag och sedan räkna ut ett snitt.

Väger mig varje morgon. Men om jag inte gått ner något till nästa måndag får jag se över detta.

enzodiac
2009-02-03, 18:00
min förra deff såg lite lustig ut resultatmässigt. Jag mätte mig varje lördag samma tid efter toabesök på morgonen. Resultatet visade nästan stillastående vid 2-3 veckor och sedan ett skutt ner på 1-1.5kg. Detta upprepades 2-3ggr.

Jacke89
2009-02-03, 18:50
min förra deff såg lite lustig ut resultatmässigt. Jag mätte mig varje lördag samma tid efter toabesök på morgonen. Resultatet visade nästan stillastående vid 2-3 veckor och sedan ett skutt ner på 1-1.5kg. Detta upprepades 2-3ggr.

Intressant, har vart likadant för mig fast det har skuppat upp 1-1.5 kg (deffar inte). Hur blev resultatet av deffen, förlorade du någon styrka/muskler?