Visa fullständig version : Har jag uppskattat rätt på aktivitetsfaktorn
Jag har läst ett par trådar men vill försäkra mig om att jag inte har räknat fel här. Hur som helst, jag undrar om aktivitetsfaktorn för en dag som denna:
Intensiv styrketräning: 60 minuter.
Promenad: 2,5 kilometer.
Resten av dagen sitter jag och arbetar framför datorn och rör mig runt i huset. Jag har kommit fram till att en aktivetetsfaktor på 1.5 bör vara lämplig för min del, vad tror ni?
Jag skulle också gissa på 1.5.
Bra att någon annan tycker detsamma ;)
young_george
2009-02-02, 20:34
Din dag är 1.2 utan träningen, gör istället så att du tar 1.2 och sedan adderar för varje aktivitet du gör, istället för att ha den statiskt på 1.5
Din dag är 1.2 utan träningen, gör istället så att du tar 1.2 och sedan adderar för varje aktivitet du gör, istället för att ha den statiskt på 1.5
Okej, jo men t.ex. hur blir det när jag är i skolan, springer runt mellan en del föreläsningar och går till bussen ca 1km tur och retur.
Kan jag lägga mig på 1.3 och därefter addera övriga aktiviteter. Är det en lämplig faktor att lägga sig på, dvs 1.3 när man är i stan och ränner etc?
Har varit ute och gått ca 6.5 km samt varit i skolan idag. Detta blir enligt ditt argument ca 1.5 och det låter rimligt.
Mickeee?
2009-02-05, 21:27
fokusera inte på små siffror som förmodligen inte stämmer ändå i verkligehten...NEE, testa ett matintag går du inte ner i vikt om du vill det, dra ner på lite av maten bara!
fokusera inte på små siffror som förmodligen inte stämmer ändå i verkligehten...NEE, testa ett matintag går du inte ner i vikt om du vill det, dra ner på lite av maten bara!
Självklart, men jag vill gärna ha bra riktlinjer men jag förstår din poäng ;)
Black Star Abyss
2009-02-05, 23:42
Jag räknade ut mitt som så att jag plussade på 0.1 på aktivitetsfaktorn för varje timme som jag tränar eller anstränger mig fysiskt på ett sätt som höjer pulsen avsevärt.
Okej, jo men t.ex. hur blir det när jag är i skolan, springer runt mellan en del föreläsningar och går till bussen ca 1km tur och retur.
Kan jag lägga mig på 1.3 och därefter addera övriga aktiviteter. Är det en lämplig faktor att lägga sig på, dvs 1.3 när man är i stan och ränner etc?
Har varit ute och gått ca 6.5 km samt varit i skolan idag. Detta blir enligt ditt argument ca 1.5 och det låter rimligt.
Det blir nog bra, ta hellre i aningen för lite än för mycket, då brukar man stå och stampa i några veckor utan att något händer. Utvärdera hur skillnaden blir efter tre veckor, första veckan är alltid en större viktnedgång när vätskeansamlingen i glykogenet blir mindre. Efter den perioden brukar det vara relativt raka rör.
Använd sidan caloriesperhour eller något matprogram för att få en hum om energiåtgång vid aktiviteter.
Sist men inte minst: LYCKA TILL!
Eddie Vedder
2009-02-06, 06:47
http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Tack för länken där Eddie!
Idag har jag städat trappor i bostadskomplex i ungefär 5 timmar (aktivt). Jag är lite tveksam till vad jag kan sätta för en ak. på denna. Därefter skall jag iväg till stan och ränna.
Vågar man säga 1.6 :smash:
http://www.caloriesperhour.com/
Så slipper du fråga varje gång du provar på någon ny aktivitet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.