handdator

Visa fullständig version : Komet?

Sniggel
2009-02-02, 17:25
Såg nånting på himlen för nån timme sen som såg ut som en komet. Den rörde sig sakta på himlen, "såg ut" att röra sig långsammare än vad flygplan gör när de passerar på godtyckligt avstånd. Den hade en kort svans som kanske var riktad några grader bort från änden.
Den sågs I sydväst om man tittade från Landskrona.

agazza
2009-02-02, 17:30
Cometen Lulin ska väl passera typ igår/idag?

Sniggel
2009-02-02, 17:39
Då var det säkert den. Brukar väl inte vara så många kometer i omlopp precis.

Edit: angående svansen. Den var inte direkt riktad från solen, vilket jag har för mig att kometers svansar brukar vara eftersom det är solens strålning som skapar svansen.

MasterChief
2009-02-02, 17:56
En komet rör sig väldigt långsamt över himlavalvet. Ser du att den rör på sig vore det jävligt illa, eftersom den är då väldigt nära jorden. Något som skulle ha skapat gigantiska rubriker över hela världen. Lulin kommer ha en skenbar magnitud som ligger nära ögats förmåga så jag tvivlar på att det var den.

Det var förmodligen ett UFO.

willis
2009-02-02, 18:29
Lulin kommer väl vara synlig i mitten av februari?

Hemi
2009-02-02, 18:36
Stjärnfall kan ju se riktigt skumma ut, har sett många lustigheter själv. Beroende på fallvinkeln och utsläckningen kan de även se ut att sakta stiga uppåt. Trodde at det var en just startad rymdförja en gång men de borde inte synts till just där.

agazza
2009-02-02, 18:42
Lulin kommer väl vara synlig i mitten av februari?

Den kommer vara närmast den 24 tror jag, men den borde väl vara synlig snart

Marcüs
2009-02-02, 19:41
Satellit

Eddie Vedder
2009-02-02, 19:41
Vad har hänt med Skåne egentliegen!? Är det inte stormar och jordskalv så är det mystiska ljus på himlen och kometer.!*gah!*

Litecore
2009-02-02, 19:46
och med skåne menar du östdanmark eller nordtyskland? :D

Sniggel
2009-02-02, 21:01
En komet rör sig väldigt långsamt över himlavalvet. Ser du att den rör på sig vore det jävligt illa, eftersom den är då väldigt nära jorden. Något som skulle ha skapat gigantiska rubriker över hela världen. Lulin kommer ha en skenbar magnitud som ligger nära ögats förmåga så jag tvivlar på att det var den.

Det var förmodligen ett UFO.

Följdfråga:

Men jorden snurrar ju också. Jag vet att jag kunnat iaktta solen "röra" på sig när man betraktar den liggandes på marken med en trädstam som referens eller dylikt. Borde inte samma fenomen uppstå när man tittar på en komet som är "långt" borta. Jorden snurrar och det ser ut som om kometen rör sig, om än långsamt. Jag iakttog den i förhållande till en trädkrona i några minuter.

Muskelbyggaren
2009-02-02, 21:12
Följdfråga:

Men jorden snurrar ju också. Jag vet att jag kunnat iaktta solen "röra" på sig när man betraktar den liggandes på marken med en trädstam som referens eller dylikt. Borde inte samma fenomen uppstå när man tittar på en komet som är "långt" borta. Jorden snurrar och det ser ut som om kometen rör sig, om än långsamt. Jag iakttog den i förhållande till en trädkrona i några minuter.
Det låter som en rimlig förklaring till att den verkat röra på sig. Jag tycker det är häftigt när man tittar länge på stjärnorna och sen märker hur stjärnhimlen roterat kring omgivningen där man står!

tigerofsweden
2009-02-02, 21:17
http://data1.blog.de/blog/k/kalpeakatsastaja/img/i%20want%20to%20believe.jpg

(Hitta ingen mindre)

MasterChief
2009-02-02, 22:14
Följdfråga:

Jo visst påverkar jordens rotation och skapar en skenbar rörelse hos "kometen". Men i ditt första inlägg jämförde du rörelsen med ett flyplan (om än långsammare) och då kändes inte jordens rotation särskilt relevant.

Sniggel
2009-02-03, 08:06
Hade inte så mycket att jämföra med. Jag såg inte till en början att den rörde på sig förrän jag jämförde med ett annat stillastående objekt. Det känns som det måste varit en komet jag såg.