handdator

Visa fullständig version : Dela upp cardio/styrketräning

Macen
2009-02-02, 11:30
Har kört ca 1 h styrketräning för att sedan vid samma pass gå över på cardio i en halvtimme. Efter att ha kikat runt på diverse trådar här på forumet tycker jag mig utläsa att de flesta verkar föredra att man delar upp det. Att man ena dagen kör enbart cardio och den andra dagen enbart styrketräning.

Hur tycker ni man ska göra?
Om man i så fall ska dela upp det, varför?

Jag bör gå ner i vikt också, vilket gör att jag måste ha en hel del cardio med i mitt träningsprogram

King Grub
2009-02-02, 11:33
Om man i så fall ska dela upp det, varför?

Träningsformerna sänder motsatta signaler som mer eller mindre tar ut varandra. Det är främst styrketräningen som blir lidande. Överhuvudtaget är ett upplägg där båda delarna finns med i någon betydande mängd negativt, men "värst" är det att lägga träningsformerna i direkt anslutning till varandra.

Jag bör gå ner i vikt också, vilket gör att jag måste ha en hel del cardio med i mitt träningsprogram

Eller äta mindre.

Macen
2009-02-02, 11:38
Ändringen att äta mindre är genomförd, tänkte dock öka på effekten genom att löpa/cykla också. Har läst din deffguide och försöker som bäst att följa den! =)

King Grub
2009-02-02, 11:41
Har du möjlighet, kan du lägga träningsformerna på olika dagar eller så långt ifrån varandra som möjligt, t ex morgon/kväll, men även om du fortsätter göra som du gjort tidigare och tränar båda sakerna i samma pass, kommer det i sig inte hindra dig från att lyckas med deffen och behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Att öka i muskelmassa så snabbt som möjligt försvåras, men den är i alla fall oftast inte aktuellt under deff.

Macen
2009-02-02, 11:45
Har du möjlighet, kan du lägga träningsformerna på olika dagar eller så långt ifrån varandra som möjligt, t ex morgon/kväll, men även om du fortsätter göra som du gjort tidigare och tränar båda sakerna i samma pass, kommer det i sig inte hindra dig från att lyckas med deffen och behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Att öka i muskelmassa så snabbt som möjligt försvåras, men den är i alla fall oftast inte aktuellt under deff.

Nej, att öka i muskelmassa är inte det primära. Men ska kanske försöka på att skilja träningsformerna åt ivf!? Morgon/kväll är ju ett alternativ, det har jag inte tänkt på innan.

Tack för dina svar!