handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring deff

iMultiply
2009-02-02, 09:19
När man styrketränar sägs det att man inte ska träna mer än 45-60min per träningstillfälle. Men hur är det med kardio? Jag ligger på tokdeff just nu och 5 dagar i veckan kan se ut så här:

Styrketräning: 45-60 min
Promenad snabb 6.7km/h: 45-60
Jogging ca 10,5km/h: 30-45
Cykling 1.5 mil: 30-45 min

Det blir alltid över 2h om dagen, anledningen till att jag kör lite hårdare är att jag ska till thailand om en månad ungefär och har en 4-5 kg jag vill bli av med. Jag frågar för jag har blivit markant svagare, dvs 3-5 kg mindre i vikter.

Är det för hårt eller ska människan kunna klara det? Jag har förövrigt ett kontorsjobb och en väldigt lugn vardag. funderat på att skippa styrketräningen helt denna månad och lägga 60 min kardio till.

Pompere
2009-02-02, 13:23
När man styrketränar sägs det att man inte ska träna mer än 45-60min per träningstillfälle. Men hur är det med kardio? Jag ligger på tokdeff just nu och 5 dagar i veckan kan se ut så här:

Styrketräning: 45-60 min
Promenad snabb 6.7km/h: 45-60
Jogging ca 10,5km/h: 30-45
Cykling 1.5 mil: 30-45 min

Det blir alltid över 2h om dagen, anledningen till att jag kör lite hårdare är att jag ska till thailand om en månad ungefär och har en 4-5 kg jag vill bli av med. Jag frågar för jag har blivit markant svagare, dvs 3-5 kg mindre i vikter.

Är det för hårt eller ska människan kunna klara det? Jag har förövrigt ett kontorsjobb och en väldigt lugn vardag. funderat på att skippa styrketräningen helt denna månad och lägga 60 min kardio till.

varför...?
Då är det inte en "deff" du utför om du skippar styrketräningen. Snarare svensson bantning (vilket inkluderar en muskelförlust)

joko
2009-02-02, 13:28
45-60 minuters styrketräning om du inte tillför nytt bränsle är en riktlinje man hör.
En annan är att inte köra styrka och kardio vid samma tillfälle. Nu är det ju iofs ingen direkt blodig kardio du kör (tempomässigt alltså, även om du inte anger tempo på cyklingen), men ändå.

iMultiply
2009-02-02, 13:35
Pompere: Jag tänkte att det skulle påskynda deffen/bantningen heta vad det vill jag måste shredda 5 kg snabbt. Frågan kvarstår vilken som kommer bränna mest fett.

joko: Gahh, enligt mina beräkningar bränner jag ca 1000kcal på dessa aktiviter plus styrketräning på det.. Fan jag som kände att jag var skitblodig.. bohoo

Mvh iMultiply

joko
2009-02-02, 13:37
Jag menade att intensiteten inte var så hög, du håller på länge....jättelänge t.o.m, det är inte det. Med blodig menade jag högintensiv, typ intervaller.

iMultiply
2009-02-02, 13:43
Så du menar att det inte borde vara någon fara att kombinera den med styrketräningspassen? Lite så jag har tänkt iaf..

Mickeee?
2009-02-02, 14:10
känns som spontant att du kör väldigt mycket och din kropp inte kommer få så mycket återhätmtning..ska du alltså springa 5 ggr i veckan och köra 5ggr styrketräning?

iMultiply
2009-02-02, 14:33
Att tillägga är att jag kör en muskelgrupp max två per dag. Muskelgruppen vilar i princip en vecka, förutom bena som får stryk från joggingen. Men vad är lösningen annars? Jag ligger på 1700-1800 kcal, och har som sagt en månad på mig. Det går i princip inte att äta mindre, jag har ett ruttet humör har jag märkt om jag får äta mindre än så.

Notera att min prio denna månad är att bränna fett. Hela februari går ut på att bränna fett så mycket som möjligt. Kommer det att skada förbränningen att jag inte vilar mer?

Jag är medveten om att jag kommer förlora muskelmassa...

Mickeee?
2009-02-02, 14:53
Att tillägga är att jag kör en muskelgrupp max två per dag. Muskelgruppen vilar i princip en vecka, förutom bena som får stryk från joggingen. Men vad är lösningen annars? Jag ligger på 1700-1800 kcal, och har som sagt en månad på mig. Det går i princip inte att äta mindre, jag har ett ruttet humör har jag märkt om jag får äta mindre än så.

Notera att min prio denna månad är att bränna fett. Hela februari går ut på att bränna fett så mycket som möjligt. Kommer det att skada förbränningen att jag inte vilar mer?

Jag är medveten om att jag kommer förlora muskelmassa...

Jag vet nu inte detaljer hur mycket du väger, men 1700-1800 kcal ska nog inte många personer behöva gå under för att förbränna fett.

Även fast du tränar olika muskelgrupper kommer din kropp fortfarande känna sig trött...framförallt i kombination med joggingen och lite mat!! Om förbränningen skadas vet jag inte, men det kommer förmodligen ta mentalt och personligen hade jag varit konstant slut av så mycket träning

Fast det är upp till DIG hur du vill göra, varför föresten är februari en sån magisk månad för dig att förbränna fett? :)

Pepz
2009-02-02, 14:59
Fast det är upp till DIG hur du vill göra, varför föresten är februari en sån magisk månad för dig att förbränna fett? :)

det är den kortaste månaden så man behöver inte hålla på så länge ;)

iMultiply
2009-02-02, 15:10
Jag vinner en miljon om jag klarar det!!

Nej skämt åsido, jag ska till thailand 5 mars. rent impulsivt så nu måste jag "jumpstarta" deffen.

Ang uträkningen av kalorier så har jag multiplicerat mitt basbehov med 1,1, och dragit av 700kcal för att påskynda deffen.

Rahf
2009-02-02, 15:13
Beroende på hur mycket fett du har i detta nu så kommer du att bränna mer eller mindre. Klart är iallafall att träningen kommer bli lidande eftersom det är trytande energinivåer. Se till att få i dig bra med energi efter träningspassen så är det nog inga problem.

Mickeee?
2009-02-02, 15:14
Jag vinner en miljon om jag klarar det!!

Nej skämt åsido, jag ska till thailand 5 mars. rent impulsivt så nu måste jag "jumpstarta" deffen.

Ang uträkningen av kalorier så har jag multiplicerat mitt basbehov med 1,1, och dragit av 700kcal för att påskynda deffen.

Jag var i Bangkok för 2 månader sedan. Det är en otroligt spännande stad!

Lycka till med deffen, tänk på att lyssna på din kropp under deffens gång! :)

Fogue
2009-02-02, 15:19
Har du möjlighet, kan du lägga träningsformerna på olika dagar eller så långt ifrån varandra som möjligt, t ex morgon/kväll, men även om du fortsätter göra som du gjort tidigare och tränar båda sakerna i samma pass, kommer det i sig inte hindra dig från att lyckas med deffen och behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Att öka i muskelmassa så snabbt som möjligt försvåras, men den är i alla fall oftast inte aktuellt under deff.

För att quota King Grub från en annan tråd, så att fortsätta med styrketräningen och konditionen tätt intill varandra vid en deff verkar inte vara något större problem när målet är att behålla muskelmassan. Om jag var du så skulle jag lägga in någon sorts styrketräning kanske ett snabbt helkroppspass i veckan bara för att du troligen kommer se lite bättre ut än om du skippar det. Är min gissning.

Sen att köra kondition länge är inga problem alls bara du fyller på med mat efteråt.

iMultiply
2009-02-02, 15:43
Grymt tack för infon alla, då tutar jag på månaden ut.