handdator

Visa fullständig version : Katt- eller hundmänniska?

Exdiaq
2009-02-01, 19:29
Som topic, vad är du? Katt, hund, båda delar eller inget av det?

Edit: Behandlar vilket man föredrar, behöver inte betyda att man tycker illa om den andra.

Ostknäcket
2009-02-01, 19:30
Hund fast jag älskar katter också.

Exdiaq
2009-02-01, 19:30
Satan också, glömde göra pollen offentlig..

hahavaffan
2009-02-01, 19:31
Hund... gillar inte riktigt katter.

Solros
2009-02-01, 19:32
Har katt, men tycker om hundar också.

Exdiaq
2009-02-01, 19:32
Jag är kattmänniska men har inget emot hundar alls, vill inte ha en själv bara.

Alexton
2009-02-01, 19:34
Blir att rösta på Katt eftersom jag har haft denna katt i snart 16 år. Han driver mig till vansinne med sin lite skruvade personlighet. Är uppvuxen med flera stora hundar och de flesta i släkten har åtminstone en hund.

shadowfire
2009-02-01, 19:34
Katt. Hundar är trevliga, men stör mig på hundar som hoppar upp i ansiktet o har sig (läs dåligt fostrade).

Morrris
2009-02-01, 19:35
Katt. Lite mer självständiga, vilket jag gillar.

Drfg
2009-02-01, 19:36
Hundar luktar och är rätt jobbiga.

-squat-
2009-02-01, 19:36
Kattmänniska.

machine gun
2009-02-01, 19:37
Hundmänniska. Definitivt.

Solros
2009-02-01, 19:37
Förresten har jag ätit hund... Kanske måste rösta på katt då.

erks
2009-02-01, 19:39
Katt.

Gillar hundar också, förutom de som dreglar.

coxie
2009-02-01, 19:42
Katt, men har inget emot hundar.

Archos
2009-02-01, 20:25
katt, men har inget emot hundar.

+1

Lelle Pelle
2009-02-01, 20:30
Katt. Hundar kräver för mycket uppmärksamhet.

King Grub
2009-02-01, 20:36
Jag gillar båda, men fördrar hundar. Tyvärr är jag allergisk mot dom, så jag får hålla mig på avstånd i alla fall.

Dreas
2009-02-01, 20:37
Älskar de flesta djur. Är kattmänniska :)

Trance
2009-02-01, 20:40
Jag är hundmänniska. Jag gillar att man kan kommunicera lite mer med en hund och göra lite fler aktiviteter. Fast har inget emot katter alls.

kelk
2009-02-01, 20:40
Litar inte på katter men dom är ok. Hundar är alltså att föredra

joriice
2009-02-01, 20:44
<3Katt.<3

Hundar stinker, dregglar, äter mycket, skiter mycket, skäller, juckar, kräver uppmärksamhet... Men de är ju bra sällskap.

Mirre
2009-02-01, 20:52
Älskar hundar. Synd att det inte går att ha när man har heltidsjobb och bor själv.:( Drömmer om att ha två Rottisar

Icefire
2009-02-01, 21:14
Katt. Tyvärr har jag ingen för tillfället, men ska skaffa en sibirisk så snart jag bara kan. Så länge nöjer jag mig med Kattler, min trogna mjukiskatt.

MasterChief
2009-02-01, 21:15
Katter såklart.

Prankie
2009-02-01, 21:25
Katter gillar jag, kattbjörn vore ultimat. :hbang:

bear.flowertwig
2009-02-01, 21:31
Löjligt förtjust i djur överlag men av hund och katt kommer jag bäst överens med hundar...

http://i43.tinypic.com/1183qzo.jpg

kalajset
2009-02-01, 21:51
Haft några hundar under uppväxten, samt några katter själv nu på senare år. Trivs väldigt bra med båda m ao. Har katt just i detta nu, men ser gärna att det även blir en egen hund så småningom när det passar. Vilken ras det blir får framtiden utvisa, är öppen för de flesta egentligen, så länge de inte är för små, föredrar lite större hundar själv. Katter ska vara små, hundar ska vara stora tycker jag.

Nitrometan
2009-02-01, 22:00
Föredrar hundar. Men gillar katter också.

ceejay
2009-02-01, 22:01
hade en hund när jag var runt 2år, kommer inte ihåg den, aldrig haft katt.

Vet inte om jag kan välja

lectris
2009-02-01, 22:04
Katter ligger mig närmast om hjärtat, fascinerad av deras smarthet och att de är så påhittiga :) Inte så lätt att vinna en katts hjärta, men när man väl gör det så har man en vän för livet. Hundar kan vara lite mer dumsöta men jag älskar hundar också.

Sidén
2009-02-01, 22:09
"Jag har en katt som är runt 15 bast nu. Han har med andra ord funnits så länge jag kan minnas. "Jävligt trevligt katt måste jag säga ;) Men de flesta andra katter jag har träffat har varit så lömska. Det är obehagligt.

Hur som helst. Jag är nog mer katt än hundmänniska.

Madame
2009-02-01, 22:12
irl är jag hundmänniska men på internet är jag en lol-catmänniska

ryssen
2009-02-01, 22:13
katt tack. bekvämt när man har kattlucka i huset. hundar är lika mycket pass som ett barn.

mattilainen
2009-02-01, 22:16
jag har alltid sagt att jag inte gillat katter speciellt mycket, och alltid velat ha hund

Sen skaffade mitt ex när vi var tillsammans en nakenkatt (sphynx) och där kom min kärlek för katter, helvete vad nakenkatter är otroliga. Ska köpa mig en direkt när jag har råd, 12000 är inget man bara pungar upp sådär.. Synd

Tolkia
2009-02-01, 22:18
Hund. Jag skulle dock inte säga nej till katt heller, men som jag bor nu (liten lägenhet i stan) skulle det inte funka.

The Swedish Oak
2009-02-01, 22:27
Blivit en Kattmänniska med över 10år med samma katt, men jag skulle gärna haft en hund om jag visste att jag kunde gå ut med den och vara med den så mycket som det krävs.

En Siberian husky kräver en hel del av ägaren, och det är en sån jag skulle vilja ha.

http://www.kennels.co.uk/images/W.SiberianHusky.jpg

wintersnowdrift
2009-02-01, 22:40
Jag har haft katt under uppväxten, men som person är jag nog egentligen mer en hundmänniska. Jag gillar djur som går att disciplinera ;). Min uppfattning är att katter helst vill bli uppassade, medan hundar vill vara till lags (för "tuffare" raser gäller kanske arbeta). När det blir möjligt i mitt liv kommer jag definitivt att skaffa hund.

//Kristin

Exdiaq
2009-02-01, 22:46
Kanske kan skriva vad jag gillar med katter också. De är överlag smartare och listigare, de kan jävlas med en på ett sätt som en hund inte kan. Man kan också jävlas tillbaka på listigare sätt än med en hund. Katter är självständiga, inte lika påstridiga som hunda är men kan samtidigt vara väldigt keliga. Katter luktar mycket godare än hundar

Hundar är mer dumroliga, luktar äckligare och skapar fler måsten. Däremot spyr de inte lika ofta som katter.

Osten80
2009-02-01, 23:03
Egentligen ingetdera, men om jag måste välja så blir det hund.
Jag har alltid tyckt att katter är jobbiga och meningslösa.

Ostknäcket
2009-02-01, 23:06
Blivit en Kattmänniska med över 10år med samma katt, men jag skulle gärna haft en hund om jag visste att jag kunde gå ut med den och vara med den så mycket som det krävs.

En Siberian husky kräver en hel del av ägaren, och det är en sån jag skulle vilja ha.

http://www.kennels.co.uk/images/W.SiberianHusky.jpg

Fyfan vad fin!

Tomten
2009-02-01, 23:06
Jag är gillar både hundar och katter. Morsan pysslade med skogskattsuppfödning fram till jag var i tonåren, så under hela min uppväxt har jag haft katter runt mig. När mor tyckte det blev för mycket jobb med skogskattsuppfödning så köpte hon en två flatcoated retrivers istället, men hade fortfarande kvar några av "skogisarna". Nu för några år sedan när familjens andra flatcoated retriver gick bort (åldersrelaterade sjukdom) så köpte hon franska bulldogs, och har nu börjat med bulldogsuppfödning. Franska bulldogs är verkligen helt sjukt charmiga hundar, och hopplöst söta, speciellt när de är små :)

Däremot så tror jag aldrig att jag själv skulle orka med att ha hund. Det är på tok för mycket jobb och det är alldeles för många människor som köper hund(ar) utan att ta sig tid att motionera sin(a) hund(ar) ordentligt, och kan man inte ta sig tid att ta långa promenader med sin hund, då ska man helt enkelt ge fan i att ha hund! :D

agazza
2009-02-01, 23:11
Hundar luktar äckligt och klarar inte ett jota själv.

Därimot är det rätt priceless när dom fiser och inte fattar någonting.

ManuelIT
2009-02-01, 23:12
Hundar.
Ogillar katter.

pellep
2009-02-01, 23:23
Hund.
Hatar verkligen katter.

Exdiaq
2009-02-01, 23:33
Hund.
Hatar verkligen katter.

Varför?

Bönne
2009-02-01, 23:33
Hundar är för det mesta roliga och katter är för det mesta tråkiga.

Mysella
2009-02-02, 00:09
Om jag måste välja blir det katt faktiskt. Men häst skulle ha varit med!! :D

sissa
2009-02-02, 01:04
Jag vet faktiskt inte. Jag har väl blivit en som föredrar katter, men det kan vara för att jag inte har mycket erfarenhet av hundar. Hade jag vetat att jag hade haft tid/engagemang/ork så hade jag gärna haft hund, tror de är rätt roliga. Ett helt annat samspel än med katter. Men det är ett jäkla stort åtagande som jag inte är beredd att gå in i

Tom Warrior
2009-02-02, 01:06
Jag vet faktiskt inte. Jag har väl blivit en som föredrar katter, men det kan vara för att jag inte har mycket erfarenhet av hundar. Hade jag vetat att jag hade haft tid/engagemang/ork så hade jag gärna haft hund, tror de är rätt roliga. Ett helt annat samspel än med katter. Men det är ett jäkla stort åtagande som jag inte är beredd att gå in i

Har du en avatar innehållandes en katt pga. din ev. ickegenomlysande affektion för katter, eller tycker du det bara är en läcker bild? Självklart kan det finnas tusentals andra anledningar till att du har den avatar du har, men din skrift i kombination med din avatar gav mig omedelbart dessa två alternativ, och det måste vara siginfikant. Jag bara frågar.

Tom Warrior
2009-02-02, 01:10
Katter ligger mig närmast om hjärtat, fascinerad av deras smarthet och att de är så påhittiga :) Inte så lätt att vinna en katts hjärta, men när man väl gör det så har man en vän för livet. Hundar kan vara lite mer dumsöta men jag älskar hundar också.

Katter är ju så subtila i sitt beteende, när man snackar om relationer och så'nt, särskilt i jämförelse med hundar. Kan du tala djurspråk (vissa människor verkar ju ha en nästintill övernaturlig aura och kontakt ihop med djur) eller är du bara ruggit påläst och duktig på att tyda de små signaler katter faktiskt sänder ut?

Tom Warrior
2009-02-02, 01:12
Förövrigt så känns det just nu, för min del, fullständigt omöjligt att avgöra vilken organism jag föredrar. Det finns ju så många användingsområden och syften, som i sin tur försvåras tusenfaldigt av alla subraser inom arterna.

sissa
2009-02-02, 01:19
Har du en avatar innehållandes en katt pga. din ev. ickegenomlysande affektion för katter, eller tycker du det bara är en läcker bild? Självklart kan det finnas tusentals andra anledningar till att du har den avatar du har, men din skrift i kombination med din avatar gav mig omedelbart dessa två alternativ, och det måste vara siginfikant. Jag bara frågar.

Jag har inte så mkt uppfattning om hundar öht. Har inte haft med hundar att göra mkt alls. Kan därför egentligen inte säga om jag föredrar katter eller hundar. Men jag tycker väldigt mycket om katter! (Har kommit att göra ska jag säga, va lite smårädd för dem när jag va yngre)

Tom Warrior
2009-02-02, 01:25
Jag har inte så mkt uppfattning om hundar öht. Har inte haft med hundar att göra mkt alls. Kan därför egentligen inte säga om jag föredrar katter eller hundar. Men jag tycker väldigt mycket om katter! (Har kommit att göra ska jag säga, va lite smårädd för dem när jag va yngre)
Jag tror aldrig i hela mitt liv jag har hört om en människa som har varit rädd för katter, förutom du då, och jag har rest världen... Hur tusen kan det vara så att du är rädd för katter? Är det stora kattdjur, som tigrar, lejon, du syftar på? (Även pumor, pantrar, etc, kan ju def. klassas som stora kattdjur)

Huffo the A-LagaRe
2009-02-02, 02:28
Därimot är det rätt priceless när dom fiser och inte fattar någonting.

Dryga dig inte mot hundar för i helvete*grr*

Litecore
2009-02-02, 02:41
katt.
hatar verkligen hundar.

Rackham
2009-02-02, 02:50
Föredrar katter. Gillar hundar, men de tar för mycket tid för min smak.

Synd att det inte finns stora tama kattdjur. Ett lodjur hade varit lagom :)

enzodiac
2009-02-02, 06:58
katt, har 4st. Hundar funkar men jag skulle inte orka ha en.

shut teh face
2009-02-02, 07:47
Hundar finns alltid där och är mycket känslosamma. Gillar dem.
Katter har integritet och jag upplever mer att de har en personlighet jämfört med hundar. Gillar dem också.

Calleman
2009-02-02, 08:31
Lite övervägande kattmänniska, finns ingen bättre start på morgonen än när min ena katt dagligen kommer in och trampar lite på mig, spinner och vill gosa direkt efter att väckarklockan ringt :) Svårt att inte vakna till liv då.

Muskelbyggaren
2009-02-02, 08:53
Det här med att katter ska vara spännande för att de är integritetsfyllda är ju som kvinnor som faller för tysta och inåtvända män i förhoppning om att de ska "få ut allt de håller inom sig", när det i själva verket är lika tomt på insidan som på utsidan. Hundar är smartare än katter!

Fogue
2009-02-02, 09:39
Katter är mer sköna och sötare än hundar och behöver mindre jobb från min sida. Men har ingenting emot hundar.

Exdiaq
2009-02-02, 09:58
Det här med att katter ska vara spännande för att de är integritetsfyllda är ju som kvinnor som faller för tysta och inåtvända män i förhoppning om att de ska "få ut allt de håller inom sig", när det i själva verket är lika tomt på insidan som på utsidan. Hundar är smartare än katter!

Beror på vilken hund och vilken katt man jämför med. Afghaner t.ex. är riktigt korkade.

Jag tror att katter är smartare överlag eftersom de är mycket mer självständiga och därmed har mycket högre krav på sig om de ska överleva.

kaer
2009-02-02, 10:37
Jag är kattallergiker och hundrädd, fast det börjar bli lite bättre nuförtiden.
Jag skulle aldrig vilja ha husdjur.

Jag är en lolcat-människa möjligtvis =)

jaaaaag
2009-02-02, 10:47
Hund såklart! ååh fransk bulldog!

LadyG
2009-02-02, 11:13
Växte upp med hundar så jag älskar katter. Hundar är osjälvständiga ögontjänare. Katter däremot hymlar inte med vem de tycker om och vem de avskyr.

Nitrometan
2009-02-02, 11:28
Hundar är osjälvständiga ögontjänare.
Du tycker inte att du är lite väl generaliserande nu?

Har du funderat över etologin i det? Hundar är flockdjur och katter är solitära jägare - det kanske påverkar hur de interagerar med människor?

LadyG
2009-02-02, 11:31
Det får vara av vilka skäl det vill, det förändrar inte djurens beteende i sak.

jakke
2009-02-02, 11:33
Hund. Skulle skaffa en terrier direkt om jag haft tid

Kabuto
2009-02-02, 11:34
Katter däremot hymlar inte med vem de tycker om och vem de avskyr.

Haha what?

Jag gillar både katter och hundar.

Robbelibob
2009-02-02, 11:37
Råttmänniska, när dom inte äter upp mina tapeter*grr27*

Herr Oberst
2009-02-02, 12:10
Synd att det inte finns stora tama kattdjur. Ett lodjur hade varit lagom :)

http://www.kattliv.com/artiklar/artikelnr1-0304.htm

spoonchest
2009-02-02, 13:03
Har två katter, en hund och två chinchillor. Kan inte ställa mig i ena eller andra lägret =)

spoonchest
2009-02-02, 13:05

:laugh:

Rackham
2009-02-02, 14:01
http://www.kattliv.com/artiklar/artikelnr1-0304.htm

Coolt :) Tycker det ser lite crazy ut när de har så små huvuden dock.

Har funderat på en bengalkatt ganska länge, en vacker dag kanske man slår till.

stolpskott
2009-02-02, 14:09
hund, de är mer tillgivna, samt "trogna" till skillnad från katter, dock gillar jag katter för dom har så jävla skön attityd :)

Herr Oberst
2009-02-02, 14:23
Coolt :) Tycker det ser lite crazy ut när de har så små huvuden dock.

Dom är rätt häftiga. Gillar dock inte katter är på diskbänken :)
http://animal-world.com/Cats/AfricanServal/sallym_med_med.jpg

Trance
2009-02-02, 14:33
Beror på vilken hund och vilken katt man jämför med. Afghaner t.ex. är riktigt korkade.

Jag tror att katter är smartare överlag eftersom de är mycket mer självständiga och därmed har mycket högre krav på sig om de ska överleva.

Det fungerar inte riktigt så. Jag är nog inne på Muskelbyggarens linje, rent generellt så bakom mystiken så är det ett tomt huvud som inte riktigt förstår vad som händer eller har någon vilja att kommunicera.

Växte upp med hundar så jag älskar katter. Hundar är osjälvständiga ögontjänare. Katter däremot hymlar inte med vem de tycker om och vem de avskyr.

Vad hade ni för störda hundar? En hund och en katts lojalitet går inte riktigt att jämföra.

Tolkia
2009-02-02, 14:38
Det blir ju lite svårt att jämföra hundar och katter som om de vore samma sort och värdera deras olika "personligheter". Jag menar, hey, det är inte precis en nobelprisupptäckt att konstatera att ett solitärt djur beter sig på ett sätt som förefaller mer "självständigt" än ett flockdjur. Karaktärsjämförelser får man nog nöja sig med att göra inom arten.

jahldesign
2009-02-02, 14:55
Hund & Katt kan man ju säga, fast har förra helgen köpt en liten blandras mellan chihuahua & pappilon :D sjukt söt! ser ut som en liten rotweiler i färgerna :D

lectris
2009-02-02, 15:08
Katter är ju så subtila i sitt beteende, när man snackar om relationer och så'nt, särskilt i jämförelse med hundar. Kan du tala djurspråk (vissa människor verkar ju ha en nästintill övernaturlig aura och kontakt ihop med djur) eller är du bara ruggit påläst och duktig på att tyda de små signaler katter faktiskt sänder ut?

Nej, jag kan inte tala djurspråk ;) Däremot är jag duktig på att avläsa kroppspråk och sinnesstämningar på djur, inte bara katter. Hade en blind kattdam som tyvärr gick bort i augusti, men hon var verkligen en av mina bästa vänner kan jag ärligt säga och jag kände verkligen att hon älskade mig (låter konstigt men så kändes det..)

När jag grät så grät hon. Hon pussade mig i ansiktet tills jag blev glad, följde mig vart jag än gick (trots att hon var blind), låg alltid på mig, även när det knappt gick.. dvs balanserade på min höft tex när jag låg på sidan. Helst sov hon på min mage eller på ryggen. Andra människor noterade hon knappt. Svårt att beskriva våran relation, men nog kan man få en nära relation till en katt, ingen tvekan om saken. Var ifrån henne i en månad när hon levde och hon formligen skrek varje dag sa min sambo. Gör ont i hjärtat när jag tänker på henne, saknar henne så mycket.

lectris
2009-02-02, 15:11
Lite katt/hund-kärlek *cupid*

66Hkxr5hTsM

wintersnowdrift
2009-02-02, 15:22
Nej, jag kan inte tala djurspråk ;) Däremot är jag duktig på att avläsa kroppspråk och sinnesstämningar på djur, inte bara katter. Hade en blind kattdam som tyvärr gick bort i augusti, men hon var verkligen en av mina bästa vänner kan jag ärligt säga och jag kände verkligen att hon älskade mig (låter konstigt men så kändes det..)

När jag grät så grät hon. Hon pussade mig i ansiktet tills jag blev glad, följde mig vart jag än gick (trots att hon var blind), låg alltid på mig, även när det knappt gick.. dvs balanserade på min höft tex när jag låg på sidan. Helst sov hon på min mage eller på ryggen. Andra människor noterade hon knappt. Svårt att beskriva våran relation, men nog kan man få en nära relation till en katt, ingen tvekan om saken. Var ifrån henne i en månad när hon levde och hon formligen skrek varje dag sa min sambo. Gör ont i hjärtat när jag tänker på henne, saknar henne så mycket.

Vacker beskrivning Lectris! Jag blev berörd för det kändes som att orden kom direkt från en sann djurväns hjärta. Hoppas du hittar en ny vän att lägga kärlek på så småningom, för det finns många fyrfotingar där ute som skulle behöva en person som du.

//Kristin

lectris
2009-02-02, 15:27
Vacker beskrivning Lectris! Jag blev berörd för det kändes som att orden kom direkt från en sann djurväns hjärta. Hoppas du hittar en ny vän att lägga kärlek på så småningom, för det finns många fyrfotingar där ute som skulle behöva en person som du.

//Kristin

Tack det var snällt! ja jag utvecklar lätt mycket starka band med djur, kommer lättare överens med dem än människor känns det som ibland hehe ;)

Herr Oberst
2009-02-02, 15:50
Lite katt/hund-kärlek *cupid*

66Hkxr5hTsM

Gulligt, även om det emellanåt såg ut som dödsfajt a la Capoeira-style

Juliette
2009-02-03, 17:19
Både ock :)

Har haft hund i 18 år och katt i 8, men de senaste 4 åren varit hundlös och bara haft katter. Så igår så hämtade jag vår nya promenadkompis/familjemedlem, dvs världens sötaste valp!! Så jag är så glad *cupid*
Han ligger här brevid och tuggar på en liten tuggleksak och är så söt att man bara dör :)

recori73
2009-04-11, 13:31
Älskar hundar. Synd att det inte går att ha när man har heltidsjobb och bor själv.:( Drömmer om att ha två Rottisar

Du kan låna två av mina när du vill!!!! Skönt med lite avlastning ;)