Visa fullständig version : Akne ärr + försäkring
sibbemannen
2009-01-29, 20:12
Hej
Har lidit av kraftig akne i många år och har dragit på mig saftiga ärr. Tänkte ringa runt och höra med försäkringsbolaget ifall det är möjligt att få ut ersättning för detta,kan det vara möjligt? Har stora ärr i ansiktet...
MVH
Vilken typ av försäkring har du?
Vilka argument har du? Har du t ex blivit felbehandlad?
Tror inte du kan räkna med någon ersättning..
Ska du argumentera olycksfall eller felbehandling? Men tja, du har inget att förlora på att försöka
du kommer inte få ut en krona.. sorry men det är den bittra sanningen
bigtraps
2009-01-29, 22:08
Tror du kan räkna med en fet ersättning:thumbup:
Varför får folk ersättning för fula ärr vid skador då? Man rår ju inte för akne.
bigtraps
2009-01-29, 22:37
Det finns mycke man inte rår för som man inte får ersättning för.
Det finns mycke man inte rår för som man inte får ersättning för.
Varför får man ersättning vid skada då? är inte akne skada? eller sjukdom?
Varför får man ersättning vid skada då? är inte akne skada? eller sjukdom?
För att det ingår som en del i en olycksfallsförsäkring.
Det finns säkert försäkringar som täcker ackne, men då gäller det att man tecknat en sådan i tid. Man kan försäkra sig mot allt, bara man är beredd att betala premien.
Spriteblender
2009-01-30, 06:36
Personförsäkring täcker sånt, men då måste du ha betalat försäkringen innan du fick acne och ha bildbevis på hur det har sett ut innan ärren
Innan ärren behöver du inge bildbevis, men därimot kommer dom kräva läkarintyg samt bilder på dina ärr!
jag har fått ersättning för ett ärr på armen efter jag blev knivskuren! dock 2 år efter olyckan!
Det är ju skillnad på att få ersättning på något externt orsakat - t ex knivhugg - och något genetiskt betingat. Jag är emot själva tanken om att få pengar bara för att man har akne. Visst, har man tidigare tecknat försäkring och pengarna går direkt (dvs du får inte pengar löst) till någon speciell behandling som tar bort problemet så kanske jag håller med. Annars är det ju inte långt från att vilja ha pengar för att man föddes ful, eller började tappa hår när man fyllde 18, eller något.
Det är ju skillnad på att få ersättning på något externt orsakat - t ex knivhugg - och något genetiskt betingat. Jag är emot själva tanken om att få pengar bara för att man har akne. Visst, har man tidigare tecknat försäkring och pengarna går direkt (dvs du får inte pengar löst) till någon speciell behandling som tar bort problemet så kanske jag håller med. Annars är det ju inte långt från att vilja ha pengar för att man föddes ful, eller började tappa hår när man fyllde 18, eller något.
Föddes ful är svårt, men jag är säker på att du kan försäkra dig mot tidigt håravfall, antagligen kommer premiekostnaden vara rätt hög dock.
sibbemannen
2009-01-30, 16:59
hej hopp!
Ringde försäkringsbolaget idag, kommer få ut ersättning. Måste dock skicka in bilder på ärren.
Ha de gött!
hej hopp!
Ringde försäkringsbolaget idag, kommer få ut ersättning. Måste dock skicka in bilder på ärren.
Ha de gött!
Sjukt, har de sagt hur mycket pengar du kan få ut?
Handcuff
2009-01-30, 17:14
Sjukt, har de sagt hur mycket pengar du kan få ut?
Ja det är sjukt att du och alla vi andra får betala för att en finnig slyngel vill ha lite lätta pengar. Inte kommer det lindra hans lidande eller på något vis ta bort ärren...suck!
'*grr*
Vad är det för konstigt att få ut för acneärr?
Man tecknar ju en sjukförsäkring för just sådana saker.
Handcuff
2009-01-30, 17:21
Googlade lite på acne-ärr...kan visst se lite dassigt ut. Förstår om man vill få plåster på såren om det ser illa ut (varför nu pengar skulle lindra??!). Och har man en sjukförsäkring så är det ju som Coxie säger....eller ja nästan.
bigtraps
2009-01-30, 17:24
Ja det är sjukt att du och alla vi andra får betala för att en finnig slyngel vill ha lite lätta pengar. Inte kommer det lindra hans lidande eller på något vis ta bort ärren...suck!
'*grr*
Några hundra tusen borde det vara värt:laugh:
'*grr*
Sjukt, för då ska jag också se om jag kan få ut något från min försäkring(alla har väll det?), fast vet inte om jag har tillräckligt stora ärr.
Sjukt, för då ska jag också se om jag kan få ut något från min försäkring(alla har väll det?), fast vet inte om jag har tillräckligt stora ärr.
Har du inte tecknat en sjukförsäkring ett bra tag innan puberteten så tror jag inte du får ut något.
Försäkringsbolagen försöker alltid att hitta orsaker från innan du tecknade försäkringen.
(varför nu pengar skulle lindra??!)
För en behandling för att få bort ärren är snordyr?
bigtraps
2009-01-30, 21:56
jag är mest nyfiken på vilken typ av försäkring som täcker nåt dyl.
För en behandling för att få bort ärren är snordyr?
Det går inte att "få bort" ärr. Så frågan är onekligen vad trådskaparen ska med pengarna till.
Det går inte att "få bort" ärr. Så frågan är onekligen vad trådskaparen ska med pengarna till.
Går ju att "lindra" looken från dom iaf, laserslipning och sånt drövvel. (Eller?)
Jag ser inte problemet med att få ut pengar från en försäkring man tecknat.
Det är ju skillnad på att få pengar i hand och att försäkringsbolaget betalar en behandling direkt. Det senare alternativet tycks ju vara tusenfaldigt mer moraliskt rätt. Att vilja ha pengar i handen är ju något som är i samma klang som att få ofantliga summor pengar genom en stämning för att man brände sig på kaffet, dvs en egoistisk blåsning av företagen.
Det är ju skillnad på att få pengar i hand och att försäkringsbolaget betalar en behandling direkt. Det senare alternativet tycks ju vara tusenfaldigt mer moraliskt rätt. Att vilja ha pengar i handen är ju något som är i samma klang som att få ofantliga summor pengar genom en stämning för att man brände sig på kaffet, dvs en egoistisk blåsning av företagen.
Vad snackar du om? Det är ett ekonomiskt avtal man har ingått och betalar premie för att upprätthålla detta avtal. Om man då har fått skador och ärren av dessa påverkar livskvaliteten så får man ut ersättning enligt hur avtalet är tecknat. Det är inte mer moraliskt fel än när jag tar emot min lön av företaget jag jobbar på.
Är ni kommunister eller vad är fel på er?
Jag gillar inte tanken att man ska få en massa pengar bara för att något dåligt händer. "Oj, min fru och mina barn dog, men lyckligtvis hade vi ju en försäkring som jag får ut en massa pengar för, så det gör inget". Personligen anser jag att försäkringar skall, i fall om fysiska skador/defekter på kroppen, direkt betala behandlingsmetoder, och inte betalas ut direkt i handen till den skadade. Om det är ett värderat konstverk eller liknande kan jag förstå att pengarna ges i hand.
Problemet med många försäkringar, om jag har förstått det rätt, är att om någon i ett visst område/livssituation/ålder/annan egenskap vill ha ut sin försäkring för något, så kommer försäkringsbolaget (och senare försäkringsbolagen) att se över sina riskanalyser för just den kategorin, och sedan höja premien för ALLA (i den kategorin). Det tycker jag inte om heller.
sibbemannen
2009-01-31, 09:47
Man betalar in en massa pengar varje år för att vara försäkrad, visst vill man då ha valuta för de pengarna när det väl händer något. Det var någon som skrev och undrade hur pengar kunde hjälpa, en laseroperation kostar mycket pengar och ifall man kan få ett par tusen kronor att skjuta in i den operationen så tro fan att man vill ha de. Är inte så himla kul att gå runt med stora ärr i ansiktet.
Tack och hej
Givetvis ska rätt vara rätt och har man ingått ett avtal som garanterar ersättning för kosmetiska skador av icke-olycksrelaterat ursprung så är det klart som korvspad att grabben ska ha sina stålar! Men huruvida han här rätt till deg eller borde han själv veta bättre än ett internetforum. Iom att han rimligtvis borde ha tillgång till sina egna försäkringspapper, till skillnad från kolo.
Det som kvarstår är fortfarande att pengarna på sin höjd skulle kunna användas för laserslipning eller kortisoninjektioner. Både alternativen resulterar i relativt marginell skillnad om ärren redan är gamla och bleka. Vad det existerar för magiska "dyra laser-operationer(!)" skulle jag inte ha något emot att bli invigd i. Pardon my ignorance. Vad jag förstår är det ju inte ärrplastik med hudtransplantation som är aktuellt i det här fallet. Det senare går förvisso loss på 30 papp eller så.
Jag gillar inte tanken att man ska få en massa pengar bara för att något dåligt händer. "Oj, min fru och mina barn dog, men lyckligtvis hade vi ju en försäkring som jag får ut en massa pengar för, så det gör inget".
Tanken med de flesta livförsäkringar är väl att garantera de efterlevandes försörjning under rimlig tid. Jämför underhåll vid skilsmässa, med den skillnaden att skilsmässan är mer definitiv.
Har ingen personförsäkring(vad jag vet!!) så jag undrar vilken försäkring/försäkringsbolag är bäst att ha om en olycka el sjukdom skulle va framme?
Jag har också en del acneärr i ansiktet och på ryggen. När jag såg denna tråden för några månader så drog jag iväg ett mail till det försäkringsbolag jag haft "barn och ungdomsförsäkring"" hos. Visste att morsan nämnt om att de skaffade en bra försäkring till mig fram tills jag fyllde 25. Fick mail tillbaka om att jag skulle bifoga bilder. Nu, några månader senare, fick jag ett brev om att jag skulle få ersättning för "vanprydande ärr" på 25 000 kr skattefritt.
Så ja. Tack den som startade tråden :)
PS. Någon laserslipning ska jag inte använda pengarna till. Det blir nog en ny soffa (=
Jag har också en del acneärr i ansiktet och på ryggen. När jag såg denna tråden för några månader så drog jag iväg ett mail till det försäkringsbolag jag haft "barn och ungdomsförsäkring"" hos. Visste att morsan nämnt om att de skaffade en bra försäkring till mig fram tills jag fyllde 25. Fick mail tillbaka om att jag skulle bifoga bilder. Nu, några månader senare, fick jag ett brev om att jag skulle få ersättning för "vanprydande ärr" på 25 000 kr skattefritt.
PS. Någon laserslipning ska jag inte använda pengarna till. Det blir nog en ny soffa (=
:thumbup::thumbup:
Man kanske skulle kolla upp det där! :D
fan detta måste jag ju verkligen kolla upp, jag behöver också en ny soffa
fan detta måste jag ju verkligen kolla upp, jag behöver också en ny soffa
:D
Jag tror det kräver att man har någon form av sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Men är inte säker, så ta inte mitt ord för det.
Vad har du för försäkringsbolag?
Jag har ett tjockt 5cm ärr i ansiktet som jag fick 8500:- för. Har även ytterligare 4 ärr i ansiktet som inte är vackra men som Folksam inte bedömde som vanprydande.
Vad har du för försäkringsbolag?
Jag har ett tjockt 5cm ärr i ansiktet som jag fick 8500:- för. Har även ytterligare 4 ärr i ansiktet som inte är vackra men som Folksam inte bedömde som vanprydande.
Jag tror det har mer med föräkringen att göra än hur vanprydande det är. Tror de räknar i basbelopp. Typ "detta ärr är värt 2 basbelopp". Sen hur mycket basbeloppet är varierar nog mellan olika försäkringar.
Är inte säker dock.
Har LF.
martin_vbg
2009-09-07, 17:41
För att sno TS tråd.
Jag är fullt försäkrad, fick åderbråck när jag var typ 17 år. Rätt så stora och synliga över hela ena vaden. Kan man vänta sig att få ut något? Jag kan inte ha på mig t ex. shorts pga. detta.
Ring och fråga, verkar fungerat för en del här :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.