Visa fullständig version : Blått tandkött?
sundvall
2009-01-28, 22:30
Någon tandläkare här? Igår kände jag att det ömmade längst fram på min underkäke så jag gick till toalettspegeln och drog ner underläppen så att säga, så jag såg mitt tandkött på underkäken. Och vad jag såg var att tandköttet som mina 3-4tänder längst fram sitter i är lila/blått, och som sagt jag är även ömm där.
Innan jag ringer till tandläkaren och gnatar så undrar jag om ni kan ha någon aning om vad det kan vara? Någon som erfarat något liknande eller det kanske rent utav finns en tandläkare här någonstans som vet vad det är?
Tack!
Jag kan ha fel men googlade lite, o såg detta...
Skörbjugg orsakas av långvarig
C-vitaminbrist. Efter 3 månader blir huden
förhornad, blödningar uppstår i mun, ögon,
muskler samt i leder.
Det kan ge blått tandkött och tandlossning.
Torra slemhinnor i mun och ögon. Depression.
Efter 6-9 månaders brist uppstår feberkramper
och till slut inträffar döden.
Du kan även läsa det på wikipedia.
villemannen
2009-01-28, 23:34
muskler samt i leder.
C-vitaminbrist måste man väl ändå aktivt anstränga sig för att få. Kaffe och knäckebröd i några månader kanske?
C-vitaminbrist måste man väl ändå aktivt anstränga sig för att få. Kaffe och knäckebröd i några månader kanske?
Eller bara naturligt?
mattilainen
2009-01-28, 23:38
även om det bara är c-vitaminbrist så tycker jag absolut du ska ringa vårdcentralen och fråga, det kan vara allvarligt i värsta fall och vem vill rycka ut tänderna som ung?
sundvall
2009-01-28, 23:43
muskler samt i leder.
Hmm well, rätt svårt att få c-vitaminbrist idag va? Förövrigt har jag ingen forhornad hud, några blödningar har inte uppstått i mun eller ögon, eller för den delen mina muskler. Det är bara blått på en viss del av tandköttet, jag har inte fått tandlossning, några torra slemhinnor har jag inte, och jag är verkligen inte deprimerad.
Men thx.... ska nog ringa å höra med vårdcentralen i övermorgon om det inte försvinnner imorgon.
Gå till tandläkare imorgon bitti. Akut tandvård-central kanske?
Låter otäckt, det skulle inte jag vilja vänta med i alla fall..
Jens.Andersson
2009-01-29, 00:12
Kan väl lika väl vara ett vanligt blåmärke? Du har fört in någonting hårt i munnen och råkat slå i tänder/tandkött.
Kan väl lika väl vara ett vanligt blåmärke? Du har fört in någonting hårt i munnen och råkat slå i tänder/tandkött.
Det trodde jag inte om sundvall!
Scratch89
2009-01-29, 00:20
Han kanske blev lika förvånad själv!
sundvall
2009-01-29, 00:20
Haha, homoseduction.
Nej men, om det vore en infektion, borde jag inte få feber och sånt då? Det dunkvärker inte heller i tandköttet, det bara ömmar.
Fan vad jag besökt sjukan/tandläkarn på sistone, alla problem kommer efter 20.
Huffo the A-LagaRe
2009-01-29, 00:24
Någon tandläkare här? Igår kände jag att det ömmade längst fram på min underkäke så jag gick till toalettspegeln och drog ner underläppen så att säga, så jag såg mitt tandkött på underkäken. Och vad jag såg var att tandköttet som mina 3-4tänder längst fram sitter i är lila/blått, och som sagt jag är även ömm där.
Innan jag ringer till tandläkaren och gnatar så undrar jag om ni kan ha någon aning om vad det kan vara? Någon som erfarat något liknande eller det kanske rent utav finns en tandläkare här någonstans som vet vad det är?
Tack!
Du är i alla fall i gott sällskap om du börjar kallas Blåtand.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.