handdator

Visa fullständig version : HoooOOOooT Chili

Mickeee?
2009-01-28, 20:38
Någon som sitter inne på ngn svensk sajt som säljer stark chili, typ tabascosåser?

Jag vill beställa chipotletabasco då den är SVINGOD... fast tydligen ganska svårtillgänglig :)

OBS. Det finns inte på chilihouse.se

omnibus
2009-01-28, 20:39
Chipotletabasco finns väl på ICA?

Mental
2009-01-28, 20:45
Chipotle är väl inte speciellt stark, mer rökig och lite fruktig väl?

Mickeee?
2009-01-28, 20:46
Chipotletabasco finns väl på ICA?

Är du från Stockholm? jag tvivlar på om jag har sett den på ngn lokal ICA här i Örebro..:)

Mickeee?
2009-01-28, 20:48
Chipotle är väl inte speciellt stark, mer rökig och lite fruktig väl?

Precis, känd för sin "rökighet" ;)

Mental
2009-01-28, 20:49
Det är inte habanerotabascon du tänker på då, den är rätt stark. Och de har den på ica :)
http://countrystore.tabasco.com/images/03059-original.jpg

Kross
2009-01-28, 20:51
Det är inte habanerotabascon du tänker på då, den är rätt stark. Och de har den på ica :)
http://countrystore.tabasco.com/images/03059-original.jpg

Tycker han var rätt tydlig med att det var just Chipotletabasco han ville ha.

Mental
2009-01-28, 20:57
Tycker han var rätt tydlig med att det var just Chipotletabasco han ville ha.

Men den är inte "HoooOOOooT Chili"

Villket habaneron är.

Mickeee?
2009-01-28, 20:58
Men den är inte "HoooOOOooT Chili"

Villket habaneron är.

Jag är alltid öppen för förslag, gillar stark mexikansk mat :)

capture
2009-01-28, 20:59
Här kan du beställa massa starka såser och annat skoj.

http://www.chilihouse.se/

Mental
2009-01-28, 21:09
Personligen så är jag storkonsument av Ridderheims underbara chilisås, och den fins på ICA :)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/holycow.jpg

AlexGBG
2009-01-29, 13:39
minst halva blairs sortiment finns på ica focus i göteborg..

thought
2009-01-29, 16:28
Chipotletabasco finns på alla Ica jag varit på här i stan iaf, så speciellt ovanlig tror jag inte den är.

mangs
2009-01-29, 19:48
Inte för att var så men såserna som ni hänvisar till är såser som min treåriga dotter äter utan problem. Ingen av dessa är ens i närheten av HoooOOOooT Chili . Tabasco Habanero har däremot en väldigt god smak. Är man ute efter styrka så är det en fördel med riktiga Habaneros. Sedan finns det ju allehanda starka saker som man skall spä ut en droppe i ett badkar med vatten för att inte bränna ihjäl svalget. :)

Då snackar vi HoooOOOooT Chili .

Devoid
2009-01-29, 20:07
När jag läste detta blev jag sugen på att testa något annat än vanlig tabasco som är det mest förekommande här hemma.
Hittade http://www.herbs-spices.se/ som hade en del intressanta saker, de hade Blair's Heat Chipotle Slam samt chips med Chipotle smak.

Mickeee?
2009-01-29, 20:41
Inte för att var så men såserna som ni hänvisar till är såser som min treåriga dotter äter utan problem. Ingen av dessa är ens i närheten av HoooOOOooT Chili . Tabasco Habanero har däremot en väldigt god smak. Är man ute efter styrka så är det en fördel med riktiga Habaneros. Sedan finns det ju allehanda starka saker som man skall spä ut en droppe i ett badkar med vatten för att inte bränna ihjäl svalget. :)

Då snackar vi HoooOOOooT Chili .

Chipotlen är inte så himla het, men jag älskar annars suuuperstark mat...helt underbart!

Dumbell
2009-01-29, 21:39
Testa (om du hittar, går bara att beställa från nätet vad jag vet) The Source.... klarar du mer än en droppe utan att springa runt som en galning så :)

kohai
2009-01-29, 22:05
Som någon tidigare nämnde: Habaneros:thumbup:

http://www.extremefood.se/default.asp

Mr Zero
2009-01-30, 00:53
http://gourmera.jetshop.se/ har lite också.

kalajset
2009-01-30, 01:19
Jaha, då var man hur sugen som helst på chili efter att ha läst i denna tråd, och inser samtidigt att man är en total nybörjare när det gäller sådanthär. Blir väl till att försöka få tag på de lite starkare grejerna så gott det går, samt planera in en chilikväll efter helgen. *drool*

Kabuto
2009-01-30, 01:30
Vem är häftigast på kolo?? Vem äter starkast mat?!

Greg
2009-01-30, 01:40
Vem är häftigast på kolo?? Vem äter starkast mat?!

Krampus eller Kwon skulle jag tro.

Nu snor jag tråden lite.

Vem vet vart jag kan finna Annatto-frö?

Har kollat överallt men hittar inte i de små orientaliska butikerna etc. Men har inte funnit det.

Mickeee?
2009-01-30, 17:00
Hittade den här länken på nätet:

http://www.ejb.com/video/19635/Guy_vs_pepper.html

GasseG
2009-01-30, 17:39
Harissa är ett annat gott förslag. Personligen undrar jag om det finns någon sås som inte innehåller så mycket vinäger som t.ex tabasco?

Ren capsiasin ger en obehaglig bismak av...hmm bränd vanilj, men starkt blir det.
Det säljs i droppflaska om du verkligen vill ha det hot hot hot, men dock med en liten bismak som du känner efter att ha brunnit upp ett tiotal gånger.

AlexGBG
2009-01-30, 21:18
Harissa är ett annat gott förslag. Personligen undrar jag om det finns någon sås som inte innehåller så mycket vinäger som t.ex tabasco?

Ren capsiasin ger en obehaglig bismak av...hmm bränd vanilj, men starkt blir det.
Det säljs i droppflaska om du verkligen vill ha det hot hot hot, men dock med en liten bismak som du känner efter att ha brunnit upp ett tiotal gånger.

och du själv har provat rent capsiasin själv?

GasseG
2009-01-31, 09:24
och du själv har provat rent capsiasin själv?
Hade en flaska ren cap...men den är slängd pga ålder :). Men ja jag har använt ren cap många ggr i matlagning såklart.
De sålde sånna och allt som hade med chili att göra i en speciell chili-affär på luntmakargatan.

En liten historia:
Min kvinna stod och skar sönder två hundra spanska peppar i köket till en restaurang...till deras mat såklart. När hon har ett par chilis kvar så kommer en av kockarna och frågar om hon inte ska sätta på handskar men hon tycker att det är ingen mening eftersom hon är så gott som klar. Flera timmar går, hon kommer hem och till slut så går vi och lägger oss. Mitt i natten så vaknar jag av ett fruktansvärt skrik när hon sitter i sängen och gråtskriker över smärtorna hon har i händerna....vad gör man? Sömndrucken och rådvill med en av smärta skrikande kvinna bredvid sig.....PANIK!
Hur som helst så kläcker jag tillslut den briljanta idéen med att lägga hennes händer i vatten vilket hjälpte och vi kunde somna om.
Tre hela dagar och nätter fick hon sedan ha händerna i vatten innan det slutade göra ont.
Hon gick till frisören på tredje dagen och trodde hon kunde klara av smärtan, men det slutade med att hon fick sitta med händerna i två gamla matlådor fulla med vatten *hehe*.

AlexGBG
2009-01-31, 18:58
Hade en flaska ren cap...men den är slängd pga ålder :). Men ja jag har använt ren cap många ggr i matlagning såklart.
De sålde sånna och allt som hade med chili att göra i en speciell chili-affär på luntmakargatan.

okay.. blir det verkligen dåligt av ålder?
och jag trodde att blairs relativt nyligt tog världsrekord på 16 000 000 scovilleunits från rent cap..

GasseG
2009-01-31, 19:45
Efter en fyra år eller så så åkte den väl i en städning....halva kvar eller något. Det stod på flaskan som förvarades in en plastbägare bland dödskallar och fjams att det var rent men jag tror nog att de hade haft lite olja i eller något för att få rätt koncistens. Luktade lite gjorde den iaf.

Berätta vad som menas med att slå världsrekord i stark smak...jag fattar inte?

Såg någon indier som tjänade pengar på att stoppa uppskurna chilis under ögonlocken å skit i tidningen. Tydligen så fattades det något enzym eller liknande som gjorde att han inte kunde känna av capsaicin (rätt stavning nu äntligen...ursäkta).

Förresten kan någon tipsa om en stark sås med mindre vinägersmak!

psirus
2009-01-31, 22:07
Odla egna habaneros de har jag gjort å de är starka ;)

GasseG
2009-02-01, 00:37
Odla egna habaneros de har jag gjort å de är starka ;)Ja och har du tänkt på att de till och med känns starkare när man odlat dem själv!? Iofs så märker man det inte så väl på habanero eftersom de äter inte jag råa iaf, men på vanlig spansk peppar märker man det mycket väl.

mangs
2009-02-02, 12:28
Styrkan på Habaneros styrs rill mycket stor del temperatur och klimat där de är odlade. Kör man en egen odling inomhus kommer den högre natt-temperaturen ffa ge lite extra styrka. Köper man färdiga från Mexico eller Sydamerika är de generellt betydligt starkare än de som kommer från tex Holland. Vill man köra riktigt seriöst kör man med värmelampa etc.

Habanerors rent allmänt är väldigt trevliga då de inte ger den där vinäger-smaken utan en väldigt god smak till maten. De är oftast heta och det bränner till men det går oftost över inom 10 minuter och snarare förstärker smakintrycken från övrig mat istället för att slå ihjäl smaklökarna och ge blåsor mm.

Habanero-Tabascon är även den rätt trevlig om än inte så stark men smaken är det inget fel på.

Mental
2009-02-02, 12:34
Styrkan på Habaneros styrs rill mycket stor del temperatur och klimat där de är odlade. Kör man en egen odling inomhus kommer den högre natt-temperaturen ffa ge lite extra styrka. Köper man färdiga från Mexico eller Sydamerika är de generellt betydligt starkare än de som kommer från tex Holland. Vill man köra riktigt seriöst kör man med värmelampa etc.

Habanerors rent allmänt är väldigt trevliga då de inte ger den där vinäger-smaken utan en väldigt god smak till maten. De är oftast heta och det bränner till men det går oftost över inom 10 minuter och snarare förstärker smakintrycken från övrig mat istället för att slå ihjäl smaklökarna och ge blåsor mm.

Habanero-Tabascon är även den rätt trevlig om än inte så stark men smaken är det inget fel på.

Mm, habaneron är fruktig och söt i doft och smak, utöver glödande het då, en mycket god peppar

z_bumbi
2009-02-02, 12:49
Det finns en hel tråd om att odla chili själv och den ligger någonstans här i allmänt. (det kan finnas en till som ligger någon annanstans men den kan ha försvunnit)

Är man helt ny på chili så börja med "vanlig" chili (t ex spansk peppar) från valfri mataffär och släng ner i maten i en rimlig mängd, det är mycket lättare att dosera och ger lagom med hetta. Nästa steg är botanisera bland andra varianter som finns i en välsorterad matvaruaffär och där brukar t ex habanero finnas.
När man nått nivån att pula ner 4-5 habaneros inklusive kärnor i en vanlig köttfärsås på 500 g köttfärs så kan man börja fundera på att rikta in sig på sådant som är superstarkt men de flesta brukar välja att sluta med en mindre mängd.. :D

mangs
2009-02-02, 13:14
När man nått nivån att pula ner 4-5 habaneros inklusive kärnor i en vanlig köttfärsås på 500 g köttfärs så kan man börja fundera på att rikta in sig på sådant som är superstarkt men de flesta brukar välja att sluta med en mindre mängd.. :D

:D

Dock skall man ha i åtanke att tillagad Habanero är betydligt mindre het än rå.

Ibland är det pga ojämnhet i styrkan på Habanero svårt att få rätt hetta och då kan ett annat förslag vara torkad Piri Piri. Perfekt att krossa själv och ha på burk som vanlig krydda. Tillstätter hetta till maten på samma sätt som Habanero utan att tllkföra någon egentlig annan smak.

Det som jag ffa allt gillar med båda dessa är att oavsett hur starkt det blir för stunden så blir man normal igen efter ett tiotal minuter. Den verkliga prövningen kommer istället sedan dagen efter. :)

shut teh face
2009-02-02, 14:20
Att sniffa Cayennepeppar rekommenderar jag för upplevelsens skull.