handdator

Visa fullständig version : Hitta ordentliga tabs till bas

Scratch89
2009-01-28, 18:48
Hej. Här sitter jag och ska försöka planka The Used-låtar på bas, och det tamejfan stört omöjligt att hitta ordentliga tabs. Det är liksom inte svårt att hitta vilken tonart låten går i, utan problemet är snarare att jag vill se hur alla fillins och liknande är. Jag har så pass dåligt gehör, och han spelar så pass fräna saker, att jag inte kan lista ut det genom att höra.

Jag har tittat på typ ultimateguitar, 911tabs osv osv osv, men det verkar bara vara samma två tabs som läggs upp av fjorton olika personer som alla hävdar att det är bandet själv som skrivit tabben. Sure... Det verkar vara lättare att hitta ordentliga till gitarr.

Finns det någon sida där man måste registrera sig för att få tag på bättre tabbar? Nu är inte The Used ett jättestort band, men det är samma sak oavsett vad man letar efter, men de brukar gå att fixa på gehör.

För att förstå vad det är jag pratar om:

N_oOYjxgaLA

Hl5oTn1jwsM

Black Star Abyss
2009-01-28, 19:58
Jag tycker om att ta ut låtar, jag gör det hela tiden. Jag ska kolla lite på det och se om jag fixar det. Går ju hyfsat fort i vissa fills där.

kaysim
2009-01-28, 20:00
Hej. Här sitter jag och ska försöka planka The Used-låtar på bas, och det tamejfan stört omöjligt att hitta ordentliga tabs. Det är liksom inte svårt att hitta vilken tonart låten går i, utan problemet är snarare att jag vill se hur alla fillins och liknande är. Jag har så pass dåligt gehör, och han spelar så pass fräna saker, att jag inte kan lista ut det genom att höra.

Jag har tittat på typ ultimateguitar, 911tabs osv osv osv, men det verkar bara vara samma två tabs som läggs upp av fjorton olika personer som alla hävdar att det är bandet själv som skrivit tabben. Sure... Det verkar vara lättare att hitta ordentliga till gitarr.

Finns det någon sida där man måste registrera sig för att få tag på bättre tabbar? Nu är inte The Used ett jättestort band, men det är samma sak oavsett vad man letar efter, men de brukar gå att fixa på gehör.

För att förstå vad det är jag pratar om:

N_oOYjxgaLA

Hl5oTn1jwsM

Jo, The used är ett jättestort band (inom ramarna för alternativ rock/ "screamo"/ emorock osv). Tanka guitar pro och se om du hittar tabs till det. Annars planka, man lär sig mycket på att planka låtar.

kaysim
2009-01-28, 20:02
Har du cubase/logic eller liknande kan du ju dra in låten där och eqa lite så att du får fram basen tydligare (om det är något som är svårt att höra). Det är lätt att dra ner tempot också om något nu skulle gå för fort.

kaysim
2009-01-28, 20:05
kanske detta skulle kunna vara något??

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=13325&artno=166791&fm=1

vet inte hur pass bra det funkar, men det blir säkert helt ok.

Scratch89
2009-01-28, 21:27
Jag tycker om att ta ut låtar, jag gör det hela tiden. Jag ska kolla lite på det och se om jag fixar det. Går ju hyfsat fort i vissa fills där.
Det går riktigt, riktigt fort. Problemet är att han inte spelar som vanliga rockmusiker och tar typ kvint eller ters, utan drar iväg på jättekonstiga stämmor. Det blir ju snyggt, men inte lätt att ta ut. :D Du får gärna höra av dig om du lyckas få ut något.

Jo, The used är ett jättestort band (inom ramarna för alternativ rock/ "screamo"/ emorock osv). Tanka guitar pro och se om du hittar tabs till det. Annars planka, man lär sig mycket på att planka låtar.
Jag har guitar pro, och de är tyvärr inte så bra de heller. De låtar som finns i komplett version är de som jag redan kan.

Har du cubase/logic eller liknande kan du ju dra in låten där och eqa lite så att du får fram basen tydligare (om det är något som är svårt att höra). Det är lätt att dra ner tempot också om något nu skulle gå för fort.
Det där var en frän grej! Frågan är väl om den inte bara tar ut tonarten? Det står att den tar ut ackord på gitarr; jag är inte så säker på om den klarar av basfills i 180 bpm. ;)

Black Star Abyss
2009-01-29, 23:29
http://www.megaupload.com/se/?d=8UUQZEQT

Där är en midi fil. Den borde gå att importera i guitarpro om du vill. Annars kan du lyssna och lära dig från filen. Jag tror jag fick med allt, förutom någon fill just där i början. På två ställen i låten låter det som att basen spelar någon fill men det är i själva verket pukorna som bankar på.

Denna midifil är gjord på piano så det är inte helt säkert att den visar upp bästa sättet att spela på om du får in den i Guitarpro. För övrigt la jag den i en ganska ljus oktav för att tonerna ska höras tydligt. Ljudet blev ett pianoljud... vet inte hur man grejer sånt med bas. Låter förjävligt men kommer låta bättre när du spelar det på din bas.

Hela låten går E G C, hela tiden, med olika variationer bara.

Bra låt för övrigt, hade inte hört detta band förut. :)

(Reserverar mig för att allt blev helt galet i låten ;))

Scratch89
2009-01-29, 23:45
Tack ska du ha! Jag ska ladda ner o se hur det låter. Funkar det att stoppa in den i guitar pro? Får jag fram tabs då, eller vadå?

Tonarten var jag rätt säker på, men det är fillsen som kan bli coola. Ska du försöka dig på med Maybe Memories nu också? :)

The Used är verkligen bäst; om du gillar I'm A Fake kan jag hänvisa till lite andra grejer som är skitbra.

Scratch89
2009-01-29, 23:48
Eh, jag får inget ljud från filen, oavsett om jag spelar upp den separat eller i guitar pro. Ska det inte låta något?

Black Star Abyss
2009-01-29, 23:52
Eh, jag får inget ljud från filen, oavsett om jag spelar upp den separat eller i guitar pro. Ska det inte låta något?

Funkar för mig. Men vänta, du får en guitar pro fil strax. :P

Scratch89
2009-01-29, 23:58
Jag fick igång den, men den är ju tre-fyra oktaver högre. Vore grymt om du kunde transponera den till en bas som är stämd som de spelar. Jag tror att de spelar drop-C.

Black Star Abyss
2009-01-30, 00:09
Ah, jag försökter få till det i GP men jag har bara demoversionen så den vill inte hjälpa utan bara bråka. Men jag kan transponera ner den två oktaver och ladda upp imorgon iaf, så får du in den i guitar pro!

Scratch89
2009-01-30, 00:10
Det gick nu, så det är chill! Tack för hjälpen. Det var två oktavers skillnad, ser jag. Riktigt grymt jobbat! Du måste ha musikskola bakom dig om du har sånt gehör?

saab900
2009-01-30, 00:13
Ah, jag försökter få till det i GP men jag har bara demoversionen så den vill inte hjälpa utan bara bråka. Men jag kan transponera ner den två oktaver och ladda upp imorgon iaf, så får du in den i guitar pro!

Kanke man inte får uppmuntra till men jag fick tag på gp5.2 helt gratis på en känd site som börjar på pira.....y :notme:

Black Star Abyss
2009-01-30, 00:28
Det gick nu, så det är chill! Tack för hjälpen. Det var två oktavers skillnad, ser jag. Riktigt grymt jobbat! Du måste ha musikskola bakom dig om du har sånt gehör?

Vad bra att det löste sig. :)

Mja, jag har två kurser musikteori och gehörslära från gymnasiet. Saken är den att det var med nöd och näppe jag klarade mig igenom de kurserna. Men sen har jag ju hållt på med musik hela livet och börjat planka mycket låtar de senaste åren... så det har nog blivit bättre. Ska kika på den andra låten och se hur den låter, men denna var verkligen bra så det var ett rent nöje (nästan).

Scratch89
2009-01-30, 00:35
Vad bra att det löste sig. :)

Mja, jag har två kurser musikteori och gehörslära från gymnasiet. Saken är den att det var med nöd och näppe jag klarade mig igenom de kurserna. Men sen har jag ju hållt på med musik hela livet och börjat planka mycket låtar de senaste åren... så det har nog blivit bättre. Ska kika på den andra låten och se hur den låter, men denna var verkligen bra så det var ett rent nöje (nästan).

Om du kan sjunga/skrika hyfsat så har vi ett band! :hbang: