Visa fullständig version : Vad är en könsbestämd maktstruktur?
Nitrometan
2009-01-28, 17:20
Det finns många pålästa här på kolo. Ni kan väl hjälpa mig att förklara?
Vad är en könsbestämd maktstruktur?
Kön är ju inte så svårt. Makt och struktur känns också ganska självklara. Även om det blir lite svårare när man sätter ihop dem - maktstruktur. Kan det vara en makt/kraft som bygger nåt? En myndighet?
Och sen bestäms en av ett kön? Betyder det att det finns en manlig och en kvinnlig maktstruktur? Eller kanske flera av varje?
...Nej, det är inte en läxa/skolarbete.
Förstår inte riktigt frågan?
Något i denna stilen?
http://2.bp.blogspot.com/_jW0fHcfb-L4/R-JHWVyInzI/AAAAAAAACwM/D06CkXTYvzo/s400/01AwcAX1AaqCoAAAABAAAAAAAAAAA_.jpg
Det finns många pålästa här på kolo. Ni kan väl hjälpa mig att förklara?
Vad är en könsbestämd maktstruktur?
Kön är ju inte så svårt. Makt och struktur känns också ganska självklara. Även om det blir lite svårare när man sätter ihop dem - maktstruktur. Kan det vara en makt/kraft som bygger nåt? En myndighet?
Och sen bestäms en av ett kön? Betyder det att det finns en manlig och en kvinnlig maktstruktur? Eller kanske flera av varje?
...Nej, det är inte en läxa/skolarbete.
Man behöver inte köpa hela genus"vetenskaps"området för att inse vad könsmaktsstruktur är för något. Det behöver inte du heller.
Scratch89
2009-01-28, 18:39
Frågan är väl vem som bestämmer ordningen, och vem som finner sig i det och anpassar sig efter sitt kön.
Frågan är väl vem som bestämmer ordningen, och vem som finner sig i det och anpassar sig efter sitt kön.
Det gör Gud.
Mescreant
2009-01-28, 18:45
Och gud är en man FUCK YEAH.
Maktstruktur vet du vad det är, antar jag.
Om faktorn kön bestämmer hur maktstrukturen ser ut, så är det en könsbestämd maktstruktur.
På samma sätt som en maktstruktur där makt är avhängigt kapital är en kapitalbestämd maktstruktur. Eller stora biceps osv.
Det fungerar väl som alla andra strukturer i våra samhällen.
Scratch89
2009-01-28, 18:49
Det fungerar väl som alla andra strukturer i våra samhällen.
Vilka strukturer då?
vilka strukturer då?
infra! t.ex.
Mescreant
2009-01-28, 18:51
Om man ska vara lite mer seriös eftersom det är en intressant diskussion:
http://i372.photobucket.com/albums/oo161/Mozzart84/marriage.jpg
Vilka strukturer då?
Alla? Livet är fullt av strukturer. Vi strukturerar vår omvärld hela tiden, tillsammans med just omvärlden.
På kolozzeum kan man göra vissa saker. Inte andra. Vissa får göra vissa saker, andra får inte göra vissa saker. Vissa får bestämma, andra får inte bestämma. En del av detta är bestämt av någon speciell snubbe, andra saker har helt enkelt växt fram utan några uttalade regler eller önskemål.
Scratch89
2009-01-28, 18:57
Alla? Livet är fullt av strukturer. Vi strukturerar vår omvärld hela tiden, tillsammans med just omvärlden.
På kolozzeum kan man göra vissa saker. Inte andra. Vissa får göra vissa saker, andra får inte göra vissa saker. Vissa får bestämma, andra får inte bestämma. En del av detta är bestämt av någon speciell snubbe, andra saker har helt enkelt växt fram utan några uttalade regler eller önskemål.
Vem är det som bestämmer vad som gäller för män kontra kvinnor? Vem bestämmer skillnaderna?
backflash
2009-01-28, 19:00
Strukturerar vi strukturer?
Vem är det som bestämmer vad som gäller för män kontra kvinnor? Vem bestämmer skillnaderna?
Det beror såklart på vilka skillnader du talar om.
I ett samhälle där kvinnor inte får lov att rösta är detta antagligen bestämt av dem som anordnar valen.
I ett samhälle där kvinnor har samma rättigheter att rösta, men av folket inte anses hemmahörande i röstlokaler, så är det ingen person som bestämt det. Det är alltså en struktur som växt fram ur folket. Och med folket menar jag de som är med och strukturerar samhället och ordningen i detta.
Strukturerar vi strukturer?
Kan man väl göra.
Struktur är bara ett annat ord för att skapa en meningsfull helhet av helhetens beståndsdelar. Vilket såklart kan göras på olika plan.
Mickeee?
2009-01-28, 19:09
Jag är inte helt säker på om det är det här som orden syftar på..
MEN, om vi tar ett exempel där bara äldre män sitter i ledningen..När de väljer vilka som blir kommande chefer kommer de förmodligen välja personer som är lika dem i sätt och personlighet och som passar in i gruppen..Då kommer de förmodligen välja in män som de nästa cheferna..därav förutbestämd maktstruktur :)
Black Star Abyss
2009-01-28, 19:50
Om man ska vara lite mer seriös eftersom det är en intressant diskussion:
http://i372.photobucket.com/albums/oo161/Mozzart84/marriage.jpg
Hell yeah!
För att svara på frågan; det betyder att det finns en maktordning som har sitt ursprung i könet, dvs ett kön är underlägset/förtrycks av det andra.
pragmatist
2009-01-28, 20:38
Jag skulle säga att det innebär att kön bestämmer maktstrukturen, d.v.s. att män har mer makt på grund av att de är män och kvinnor har mindre makt på grund av att de är kvinnor. Det innebär inte nödvändigtvis att det är män som medvetet eller omedvetet bestämmer maktstrukturen, även om detta kanske är en tänkbar förklaring.
Ignatius72
2009-01-28, 21:09
Jag skulle säga att det innebär att kön bestämmer maktstrukturen, d.v.s. att män har mer makt på grund av att de är män och kvinnor har mindre makt på grund av att de är kvinnor. Det innebär inte nödvändigtvis att det är män som medvetet eller omedvetet bestämmer maktstrukturen, även om detta kanske är en tänkbar förklaring.
Vilka män är det som har den här makten? och vad gör de med den?
Vilka män är det som har den här makten? och vad gör de med den?
Du söker namn, antar jag?
Ignatius72
2009-01-28, 23:09
Du söker namn, antar jag?
Inte alls. Men jag tror att väldigt få män känner att de sitter i någon maktposition just för att de är män, jag känner ingen kvinna som ser sig som ett offer för en könsmakt. Inte i detta landet iaf. Applicera teorierna där de hör hemma, dvs i kulturer där kvinnorna verkligen känenr sig och de facto är mindre värda och där männen roffar åt sig av den enda anledningen är att de är födda som män.
Matriarki vs patriarki. T ex Drowsamhället, där får bara kvinnor ha de högsta positionerna som att t ex vara präster. Männen får dock vara mages, fast de är ju såklart lägre värderade än prästpositioner. Kvinnor har i den samhällsstrukturen långt fler möjligheter att anvancera inom sitt yrke och status.
Det är faktiskt inte så att man automatiskt blir en rabiat feminist (vad en sådan nu är) för att man inser vissa saker. Sluta spela dumma.
Vad en könsbestämd maktordning är, behöver ju inte vara så svårt att lista ut. Men hur kommer man fram till att en maktordning är bestämd av just könet?
Nitrometan
2009-01-29, 10:29
Man behöver inte köpa hela genus"vetenskaps"området för att inse vad könsmaktsstruktur är för något. Det behöver inte du heller.
Är genus en vetenskap?
Jag tror jag vet vad som avses med en könsbestämd maktstruktur. Tror. Jag har hört orden användas många gånger. Men jag börjar tro att folk menar olika saker.
Men de som brukar uttala sig om saken har ännu inte sagt nåt om det.
Bara folk som vill skämta änsålänge.
petersson
2009-01-29, 10:41
Inte alls. Men jag tror att väldigt få män känner att de sitter i någon maktposition just för att de är män, jag känner ingen kvinna som ser sig som ett offer för en könsmakt. Inte i detta landet iaf. Applicera teorierna där de hör hemma, dvs i kulturer där kvinnorna verkligen känenr sig och de facto är mindre värda och där männen roffar åt sig av den enda anledningen är att de är födda som män.
Det är väl iofs dumt att prata om enskilda fall men det kanske just är det du skriver som är problemet? Att sånt här ofta styrs genom omedvetna handlingar?
Det är faktiskt inte så att man automatiskt blir en rabiat feminist (vad en sådan nu är) för att man inser vissa saker. Sluta spela dumma.
Jag är inte så säker på att de spelar.
Chaaarles
2009-01-29, 11:26
Är genus en vetenskap?
Pseudovetenskap.
Muskelbyggaren
2009-01-29, 11:35
Pseudovetenskap.
Specificera dig, annas finns inget att hämta i ditt påstående.
Är genus en vetenskap?
Jag tror jag vet vad som avses med en könsbestämd maktstruktur. Tror. Jag har hört orden användas många gånger. Men jag börjar tro att folk menar olika saker.
Men de som brukar uttala sig om saken har ännu inte sagt nåt om det.
Bara folk som vill skämta änsålänge.
Du försökte göra en billig Aftonbladet-poäng av något för att kritisera det för att vara Aftonbladet-vetenskap. Fail.
Muskelbyggaren
2009-01-29, 11:40
Nu överdriver du, för visst har vi det bra i Sverige jämfört med andra länder, men inte kan du påstå att så gott som alla svenskar är nöjda med könsjämlikheten? Vi har ju först det ekonomiska där man har kalla siffror på det hela. Men också att kvinnor inte känner sig lika trygga utomhus om kvällar, att män förlorar merparten av vårdnadstvister, att kvinnor jobbar mer i hemmet utöver sitt ordinare arbete. För att bara nämna några exempel.
Nitrometan
2009-01-29, 11:42
Du försökte göra en billig Aftonbladet-poäng av något för att kritisera det för att vara Aftonbladet-vetenskap. Fail.
Va?
Vad gjorde jag?
Nitrometan
2009-01-29, 11:45
Jag undrade vad det var för att jag inte vet.
Jag sammanfattade det sen en gång till:
Muskelbyggaren har väl kommit med det bästa exemplet. Men det är exempel. Är det det som är själva könsmaktstrukturen?
Alltså vilka två ytterst klockrena bilder...
Muskelbyggaren
2009-01-29, 11:59
Könsmaktsstrukturen är ett namn för de rådande skillnader som råkar finnas mellan män och kvinnor oskrivna rättigheter som grupper. Det har etablerats helt i likhet med andra sociala konventioner: människor efterapar varandra och den växer sakta fram i ett kollektivt samförstånd. Man kan likna det vid "grupptryck", vem är ansvarig för det? Vem är offret? Lika meningslösa frågor.
Chaaarles
2009-01-29, 11:59
Specificera dig, annas finns inget att hämta i ditt påstående.
Det jag menar är att som den mesta annan sociologisk, psykosocial och psykologisk vetenskap så leder den inte till någon absolut sanning. Jag menar inte att förringa dess värde, bara att påpeka att kunskapen inte kan tolkas som absolut utan särskilt eftersom den mesta vetenskapen vi har framställt inom dessa ämnen är väldigt ung.
Det är stor skillnad på att forska inom dessa ämnen kontra fysik eller matematik t ex.
Muskelbyggaren
2009-01-29, 12:06
Det jag menar är att som den mesta annan sociologisk, psykosocial och psykologisk vetenskap så leder den inte till någon absolut sanning. Jag menar inte att förringa dess värde, bara att påpeka att kunskapen inte kan tolkas som absolut utan särskilt eftersom den mesta vetenskapen vi har framställt inom dessa ämnen är väldigt ung.
Det är stor skillnad på att forska inom dessa ämnen kontra fysik eller matematik t ex.
Egentligen är ju det här OT, men fysik handlar verkligen inte om absoluta sanningar. Att de exempel du nämner ofta studeras med bristfälliga metoder har inte med ämnet i sig att göra. Fysik är kvalificerat spekulerande, precis som psykologi eller statsvetenskap också kan vara. Matematik är för övrigt inte ens är en vetenskap.
Det där är ju bara struntprat, de som kritiserar genusvetenskapen burkar väl kritisera deras sätt att strunta i vetenskapliga metoder.
Nitrometan
2009-01-29, 12:13
Könsmaktsstrukturen är ett namn för de rådande skillnader som råkar finnas mellan män och kvinnor oskrivna rättigheter som grupper. Det har etablerats helt i likhet med andra sociala konventioner: människor efterapar varandra och den växer sakta fram i ett kollektivt samförstånd. Man kan likna det vid "grupptryck", vem är ansvarig för det? Vem är offret? Lika meningslösa frågor.
Tack! :thumbup:
Bästa förklaringen jag har sett. Då vet jag mer om hur man kan resonera kring det.
Nu känns det som om jag har lite mer på fötterna.
Tackar.
Chaaarles
2009-01-29, 12:23
Egentligen är ju det här OT, men fysik handlar verkligen inte om absoluta sanningar. Att de exempel du nämner ofta studeras med bristfälliga metoder har inte med ämnet i sig att göra. Fysik är kvalificerat spekulerande, precis som psykologi eller statsvetenskap också kan vara. Matematik är för övrigt inte ens är en vetenskap.
Inom fysiken kan du dock finna ett regelsystem vari du kan bevisa att just ditt påstående är sant. Detta är mycket svårare inom genusvetenskap då faktorerna som finns är fler och ibland inte ens uttalad. Det är mycket mer öppet för personlig tolkning att tyda resultat från studier där människor ingår. Det är betydligt svårare att upprepa studier inom genusvetenskap än fysik var det jag menade. Ursäkta om jag formulerat mig klumpigt, men jag går bara efter det mina föreläsare förklarat för mig när jag läste vetenskapsteori.
Inom fysiken kan du dock finna ett regelsystem vari du kan bevisa att just ditt påstående är sant. Detta är mycket svårare inom genusvetenskap då faktorerna som finns är fler och ibland inte ens uttalad. Det är mycket mer öppet för personlig tolkning att tyda resultat från studier där människor ingår. Det är betydligt svårare att upprepa studier inom genusvetenskap än fysik var det jag menade. Ursäkta om jag formulerat mig klumpigt, men jag går bara efter det mina föreläsare förklarat för mig när jag läste vetenskapsteori.
Beteendevetenskap har gjort en del framsteg sedan Freud. Givetivs är det svårare att isolera och kontrollera variabler ju fler man använder, men det är knappast grund för att kalla något pseudovetenskap.
Ignatius72
2009-01-29, 15:20
Nu överdriver du, för visst har vi det bra i Sverige jämfört med andra länder, men inte kan du påstå att så gott som alla svenskar är nöjda med könsjämlikheten? Vi har ju först det ekonomiska där man har kalla siffror på det hela. Men också att kvinnor inte känner sig lika trygga utomhus om kvällar, att män förlorar merparten av vårdnadstvister, att kvinnor jobbar mer i hemmet utöver sitt ordinare arbete. För att bara nämna några exempel.
Jo jag tror de allra flesta är nöjda med jämlikheten i sverige. Även om det retar feministerna så väljer kvinnor att vara hemma med sina barn. Inte att de blir lurade i en kvinnofälla. Något som i sig implicerar att kvinnor är idioter. jag har endast hört att vissa kvinnor hävdar att andra kvinnor är fast i en kvinnofälla. De som sitter i "fällan" verkar opassande nöjda med det.
Det är sant att man i vårdnadstvister något slentrianmässigt dömt till kvinnans fördel, men trots allt handlar det om försvinnade få människor. Att det är kalla ekonomiska siffror är en myt som många försöker hålla liv i.
Att kvinnor känner sig otrygga när de är ute själva beror inte på männen utan på ett fåtal idiotiska män. 99,5% av männen avskyr den promillen som våldtar och misshandlar kvinnor. Hur det blir en manlig maktstruktur är för mig obegripligt.
D Andersson
2009-01-29, 15:25
Vi har ju först det ekonomiska där man har kalla siffror på det hela.
Hur stora är skillnaderna? Apropå att överdriva...
Men också att kvinnor inte känner sig lika trygga utomhus om kvällar
Har det inte mer med just känslor att göra? För vilka är det som utsätts för mest våld utomhus om kvällarna?
att män förlorar merparten av vårdnadstvister,
Män kanske generellt (observera generellt, det finns garanterat väldigt många pappor som är väldigt bra på att vårda sina barn) är sämre på eller mindre lämpliga att vårda barn än kvinnorna?
att kvinnor jobbar mer i hemmet utöver sitt ordinare arbete.
Och kvinnor kanske jobbar mindre på sitt ordinarie arbete...?
jamenjaja
2009-01-29, 15:32
Jo jag tror de allra flesta är nöjda med jämlikheten i sverige. Även om det retar feministerna så väljer kvinnor att vara hemma med sina barn. Inte att de blir lurade i en kvinnofälla. Något som i sig implicerar att kvinnor är idioter. jag har endast hört att vissa kvinnor hävdar att andra kvinnor är fast i en kvinnofälla. De som sitter i "fällan" verkar opassande nöjda med det.
Det är sant att man i vårdnadstvister något slentrianmässigt dömt till kvinnans fördel, men trots allt handlar det om försvinnade få människor. Att det är kalla ekonomiska siffror är en myt som många försöker hålla liv i.
Att kvinnor känner sig otrygga när de är ute själva beror inte på männen utan på ett fåtal idiotiska män. 99,5% av männen avskyr den promillen som våldtar och misshandlar kvinnor. Hur det blir en manlig maktstruktur är för mig obegripligt.
men det går ju lite djupare än så. det intressanta är väl tex kanske mer varför majoriteten av kvinnorna väljer att tex vara hemma med barnen, och inte männen? inte bara konstaterandet att de väljer att göra det.
den manliga maktstrukturen är ju kanske enklare att se om du väljer att titta på förslagsvis höga positioner i arbetslivet istället för de mer luddiga exemplen som du tog upp i ditt inlägg, om du vill ha något mer konkret. där är det ju mer svart på vitt. hur ser det ut i olika bolagsstyrelser tex? vilka väljs till presidenter? hur är könsfördelningen på olika poster inom organ som FN? är det manligt eller kvinnligt dominerade yrken som traditionellt anses ha mer status eller blablabla. det går ju att fortsätta i all oändlighet.
sen betyder ju inte en manlig maktstruktur att ALLA män helt ondskefullt sitter och förtrycker tjejer dagarna i ända, på samma sätt som faktumet att någon med invandrarbakgrund inte har det lika lätt på arbetsmarknaden som en svensson inte betyder att varenda svenne tejpar hakkors utanför ica.
det blir så ofta ett problem att många män känner att de måste försvara sin egen person i såna här diskussioner.
Muskelbyggaren
2009-01-29, 15:57
...Att det är kalla ekonomiska siffror är en myt som många försöker hålla liv i. Att kvinnor känner sig otrygga när de är ute själva beror inte på männen utan på ett fåtal idiotiska män. 99,5% av männen avskyr den promillen som våldtar och misshandlar kvinnor. Hur det blir en manlig maktstruktur är för mig obegripligt.
Att vara hemma med barnen är något jag tycker verkar funka rätt bra nu, även om jag iofs har minimal insyn i det. Jag får kolla mina siffror och återkomma, gärna du med eftersom du verkar säker på din sak. Det här med våldtäkter tycker jag nog är det mest intressanta. Både du och D Andersson bommar min poäng. Trots att jag löper större risk att bli nedslagen är det ändå jag som ska visa mig på styva linan om jag och tjejsällskap stöter på en bråkstake. Det är könsmaktsordning.
Män kanske generellt (observera generellt, det finns garanterat väldigt många pappor som är väldigt bra på att vårda sina barn) är sämre på eller mindre lämpliga att vårda barn än kvinnorna?
Tja, här har du argument för att återinföra mycket särbehandling som genom tiderna bekämpats. Afrikaner dög inte till annat än putsa skor och göra inbrott, arbetarungar var inget att ha på högskolan, kvinnor visste inget om politik och borde heller inte rösta, etc. Säkert stämde det ofta också, ända till de faktiskt gavs en chans.
Och kvinnor kanske jobbar mindre på sitt ordinarie arbete...?
Tror du det? Jag vill minnas mig ha läst att så ej är fallet.
Könsmakstruktur implicerar ett patriarkat så som det används i Sverige, vilket är en ovetenskaplig förklaring som mest är baserad på ideologi och inte på någon vetenskaplig analys. Man ser det man vill se och lägger en onaturlig tonvikt vid kön och på så sätt ger en skev bild av verkligheten där ett kön är mer premierat än ett annat.
jamenjaja
2009-01-29, 16:02
Könsmakstruktur implicerar ett patriarkat så som det används i Sverige, vilket är en ovetenskaplig förklaring som mest är baserad på ideologi och inte på någon vetenskaplig analys. Man ser det man vill se och lägger en onaturlig tonvikt vid kön och på så sätt ger en skev bild av verkligheten där ett kön är mer premierat än ett annat.
ett helt dumt försök att låta smart genom att slänga dig med högskolevokabulär.
exemplifiera gärna lite istället och ta upp några konkreta exempel där de, enligt dig, ovetenskapliga studierna har fel.
Trots att jag löper större risk att bli nedslagen är det ändå jag som ska visa mig på styva linan om jag och tjejsällskap stöter på en bråkstake. Det är könsmaktsordning.
Är det även ett uttryck för könsmaktsordningen om en boll kommer rullande mot er och du tar några snabba steg och sparkar till den?
exemplifiera gärna lite istället och ta upp några konkreta exempel där de, enligt dig, ovetenskapliga studierna har fel.
Vilka ord ur hans inlägg tycker du utgör högskolevokabulär?
Eva Lundgrens forskning är ett konkret exempel på hur dåligt det kan se ut och hur lite det faktiskt spelar roll för feministrörelsen. Ideologi är viktigare än fakta.
jamenjaja
2009-01-29, 16:19
Eva Lundgrens forskning är ett konkret exempel på hur dåligt det kan se ut och hur lite det faktiskt spelar roll för feministrörelsen. Ideologi är viktigare än fakta.
ja jag kan hålla med om att hon kanske inte är toppen i alla avseenden nej, men att ogilla en (dessutom rättså omstridd och ifrågasatt) forskare är väl inte skäl nog att förkasta hela tanken?
ja jag kan hålla med om att hon kanske inte är toppen i alla avseenden nej, men att ogilla en (dessutom rättså omstridd och ifrågasatt) forskare är väl inte skäl nog att förkasta hela tanken?
Bygger idén om patriarkatet på bättre forskning, i så fall vilken? Har feministrörelsen i Sverige tagit avstånd från Eva Lundgren? Har texter och argument som baseras på hennes forskning ändrats?
Hela problemet bygger på att man har vissa absoluta förutsättningar som är Sanningen (vi lever i patriarkat, män är priviligerade etc.) och dessa rubbas inte. Det känns inte som en bra utgångspunkt när det gäller samhällsforskning.
jamenjaja
2009-01-29, 16:30
Bygger idén om patriarkatet på bättre forskning, i så fall vilken? Har feministrörelsen i Sverige tagit avstånd från Eva Lundgren? Har texter och argument som baseras på hennes forskning ändrats?
Hela problemet bygger på att man har vissa absoluta förutsättningar som är Sanningen (vi lever i patriarkat, män är priviligerade etc.) och dessa rubbas inte. Det känns inte som en bra utgångspunkt när det gäller samhällsforskning.
ja alltså, redan på 30-talet hade ju Mead forskning som visade på att det i vissa kulturer förekom patriarkala strukturer (och att det i vissa var matriarkala naturligtvis), så det är ju inte så att hela idén kring det bygger på lundgren.
sedan tycker jag i och för sig också att genusforskning nu för tiden mer och mer inriktar sig på den sk mansforskningen. den gamla idén om att män skulle vara mer priviligierade tycker jag alltså inte alls är lika vanligt förekommande längre.
Trance, har du koll på vilken forskning man bygger dagens genusstudier på eller bygger du din argumentation kring en egen föreställning om "feministrörelsen"?
ja alltså, redan på 30-talet hade ju Mead forskning som visade på att det i vissa kulturer förekom patriarkala strukturer (och att det i vissa var matriarkala naturligtvis), så det är ju inte så att hela idén kring det bygger på lundgren.
sedan tycker jag i och för sig också att genusforskning nu för tiden mer och mer inriktar sig på den sk mansforskningen. den gamla idén om att män skulle vara mer priviligierade tycker jag alltså inte alls är lika vanligt förekommande längre.
Tycker du patriarkat är ett bra sätt att beskriva Sveriges "könssturktur"?
Trance, har du koll på vilken forskning man bygger dagens genusstudier på eller bygger du din argumentation kring en egen föreställning om "feministrörelsen"?
Jag bygger den mest på mina egna fördomar, det blir mindre att läsa på det sättet. Jag har inte heller sagt att jag är emot genusstudier i sig utan de som bygger på förutsättningar om ett patriarkat, vilket de flesta verkar göra här i tråden. Även om jag ofta inte ser poängen med att belysa allt genom just genus istället för någon annan häftig maktstruktur, typ längd, blodgrupp eller skäggväxt.
Muskelbyggaren
2009-01-29, 17:17
Är det även ett uttryck för könsmaktsordningen om en boll kommer rullande mot er och du tar några snabba steg och sparkar till den?
Om jag gör det för att jag som kille förväntas ta hårda bollar, ja. En klyftig typ som dig borde väl se att såna här småskaliga beteenden ackumuleras och så småningom får genomslag i samhället i stort. Visst är könsmaktsordning som begrepp är ovetenskapligt, men diskussionen kring det är vad som ger genusvetenskapen intressanta fenomen att undersöka närmare.
Ignatius72
2009-01-29, 17:57
men det går ju lite djupare än så. det intressanta är väl tex kanske mer varför majoriteten av kvinnorna väljer att tex vara hemma med barnen, och inte männen? inte bara konstaterandet att de väljer att göra det.
.
De kanske vill vara hemma? Det kan ju vara så att när de burit fostret i 9 månader, fött barnet och ammat densamma att de känner en bindning som är värt mer än att vara på jobbet? Än så länge är det extremt könsbundet med själva barnafödandet. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123317&highlight=det+biologiska+k%F6net
Det här med våldtäkter tycker jag nog är det mest intressanta. Både du och D Andersson bommar min poäng. Trots att jag löper större risk att bli nedslagen är det ändå jag som ska visa mig på styva linan om jag och tjejsällskap stöter på en bråkstake. Det är könsmaktsordning.
Om jag är ute och går med min yngre och klenare bror så är det jag som ska visa mig på styva linan om vi stöter på en bråkstake. Det är ....maktsordning?
De kanske vill vara hemma?
Precis som att muslimska kvinnor vill ha burka. Inte kan du i ditt liv och i din proffession ha missat att det finns mönster som följer kön? Vissa av oss tycker att de är intressanta att diskutera och problematisera. Vissa, som du, verkar nöja er med att rycka på axlarna och säga att folk gör precis det de vill göra och så är det punkt där. Fint så.
Scratch89
2009-01-29, 18:13
den manliga maktstrukturen är ju kanske enklare att se om du väljer att titta på förslagsvis höga positioner i arbetslivet istället för de mer luddiga exemplen som du tog upp i ditt inlägg, om du vill ha något mer konkret. där är det ju mer svart på vitt. hur ser det ut i olika bolagsstyrelser tex? vilka väljs till presidenter? hur är könsfördelningen på olika poster inom organ som FN? är det manligt eller kvinnligt dominerade yrken som traditionellt anses ha mer status eller blablabla. det går ju att fortsätta i all oändlighet.
Hur många kvinnor är aktiva inom ungdoms- och partiförbunden? Hur många kvinnor läser stadsvetenskap? Väljer kvinnor frivilligt sina yrken, eller blir de tvingade till att läsa till ett vårdyrke?
Ignatius72
2009-01-29, 18:17
Precis som att muslimska kvinnor vill ha burka. Inte kan du i ditt liv och i din proffession ha missat att det finns mönster som följer kön? Vissa av oss tycker att de är intressanta att diskutera och problematisera. Vissa, som du, verkar nöja er med att rycka på axlarna och säga att folk gör precis det de vill göra och så är det punkt där. Fint så.
Det är klart att det finns mönster. Frågan är om det är en könsmaktsordning som är mönstret. Att det är synnerligen könsbundet att föda barn kan ju ha mer att göra med valet att vara hemma än att det skulle finnas en övergripande könsmaktsordning (där männen har makten) som gör att de-kvinnorna-luras till att vara hemma. Det är för att parafrasera Trance, en långsökt konspirationsteori.
Jag upplever det mer som att det är kvinnorna som har makten över barn, och att män kan känna sig både utestängda och maktlösa bortanför ruvandet, födandet och ammandet. Är det något som går att dra generella slutsatser av så kan man väl kanske kalla det en maktstruktur? Jag uppfattar det inte som att det ska finnas en struktur som man applicerar på alla områden alla tillfällen och bara åt ett håll, att kvinnor förfördelas.
Ignatius72
2009-01-29, 18:46
Jag upplever det mer som att det är kvinnorna som har makten över barn, och att män kan känna sig både utestängda och maktlösa bortanför ruvandet, födandet och ammandet. Är det något som går att dra generella slutsatser av så kan man väl kanske kalla det en maktstruktur? Jag uppfattar det inte som att det ska finnas en struktur som man applicerar på alla områden alla tillfällen och bara åt ett håll, att kvinnor förfördelas.
Bekymret är väl att man just försöker få det till att kvinnor förfördelas på alla möjliga områden. Tolkningen om vem som är i en fälla angående diskussionen om föräldradagar kan man verkligen anpassa efter ideologi.
men att kvinnorna vill vara hemma med sina barn (särskilt udner den första tiden) har i min värld väldigt lite med makt att göra. Ordet naturligt är väl nästan bannlyst, men om man försöker se det från en strikt neutral planhalva så är det iaf jävligt praktiskt för samtliga inblandade emd den lösningen.
Pratar vi mönster istället för maktstrukturer så förändras dessa över tid i en familj.
Hur många kvinnor är aktiva inom ungdoms- och partiförbunden? Hur många kvinnor läser stadsvetenskap? Väljer kvinnor frivilligt sina yrken, eller blir de tvingade till att läsa till ett vårdyrke?
Sedan om de från början är i minoritet (måhända för att kvinnorna inte har lika stort intresse) så förstärks det i och med nätverkandet (säger bara att några få kvinnor bland män så kommer de kanske inte med i de nätverk som betyder något). Väljer de att föda barn också så tar ju sig karriären en knäck, väldigt lätt.
Scratch89
2009-01-29, 20:31
Sedan om de från början är i minoritet (måhända för att kvinnorna inte har lika stort intresse) så förstärks det i och med nätverkandet (säger bara att några få kvinnor bland män så kommer de kanske inte med i de nätverk som betyder något). Väljer de att föda barn också så tar ju sig karriären en knäck, väldigt lätt.
Jag skulle vilja säga att det är ungefär lika många uppe i toppen som nere i skikten, iallafall i ungdomsförbunden. Jag har ju faktiskt sett ett par, tre stycken inifrån. Och om de väljer att föda barn, så känns det lite fel att skylla det på en könsbaserad maktstruktur, om det var det du menade.
jamenjaja
2009-01-29, 21:01
Jag skulle vilja säga att det är ungefär lika många uppe i toppen som nere i skikten, iallafall i ungdomsförbunden. Jag har ju faktiskt sett ett par, tre stycken inifrån. Och om de väljer att föda barn, så känns det lite fel att skylla det på en könsbaserad maktstruktur, om det var det du menade.
jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
D Andersson
2009-01-30, 07:42
Tja, här har du argument för att återinföra mycket särbehandling som genom tiderna bekämpats. Afrikaner dög inte till annat än putsa skor och göra inbrott, arbetarungar var inget att ha på högskolan, kvinnor visste inget om politik och borde heller inte rösta, etc. Säkert stämde det ofta också, ända till de faktiskt gavs en chans.
Stopp och belägg nu. Är det verkligen vad du får ut av att kvinnor kanske är bättre än män på att vårda barn? Har jag påstått att män inte ska få en chans? Har män inte har en chans att vårda sina barn?
Tror du det? Jag vill minnas mig ha läst att så ej är fallet.
Kolla upp det får vi se
Black Star Abyss
2009-02-03, 16:13
Undrar hur fan mitt inlägg kunde klassas som regelbrott, när jag faktiskt besvarade frågan? Fint att någon tar ut sin roidrage genom att ge straffpoäng...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.