handdator

Visa fullständig version : Någonstans på vägen blev de fel

krilleh
2009-01-27, 23:03
Är det bara jag som tycker samhället har gått helt fel väg? Nu tänker jag mest på den yngre generationen.

Varför måste man supa ner sig varje helg för att ha roligt? Eller bli hög? Det är vanligare än man tror nämligen.

Varje måndag när jag kommer till jobbet(eller skolan), så hör man alltid: Suck, ännu en måndag.

Men på fredagarna är det annorlunda. Då är man glad att det är helg. Då ska man festa och härja.

Varför ska det vara såhär? Varför ska vardagarna va gråa och trista och att man alltid längtar efter helgen? Det betyder egentligen att man bara lever 2/7:e delar av livet och resterande vardagar vill man bara att de ska gå fort så helgen kommer allt närmare.

Känns så jäkla trist att alkohol och droger måste va med i bilden för att man ska ha ett roligt liv. För det är ju det många yngre längtar till under veckodagarna. Varför kan man inte bara leva i nuet? Utan alkohol och skit. Tycka att varje dag är rolig och innehållsrik.

Eller är det bara jag som har märkt detta? Jag märker en stor skillnad på folks humör på en måndag jämnför med en fredag. Ska det vara såhär? Kämpa sig igenom de trista vardagarna genom att man redan på måndagen börjar planera nästa helg.

Något är fel, eller är det bara jag?

Ber om ursäkt om inlägget blev lite flummigt.

Zakath
2009-01-27, 23:04
Varför kan man inte bara leva i nuet?

Har du läst "A new earth" av Eckhart Tolle? :)

PowPow
2009-01-27, 23:05
När var det bättre?

Och alla vantrivs väl inte med vardagarna. Men jag tror att många unga jobbar med saker de inte trivs med, och då är det ju inte så kul att jobba. Sånt man får ta om man vill ha en inkomst, och ännu inte funnit ett arbete man gillar.

Scratch89
2009-01-27, 23:06
Vadå, känner du att det är en nymodighet?

krilleh
2009-01-27, 23:07
Vadå, känner du att det är en nymodighet?

Jag levde inte för 30 år sedan så ingen aning hur de var då. Undrar bara varför det måste vara såhär.

Snobbe
2009-01-27, 23:08
För det första vet jag inte vad du jobbar med och om du tycker likadant som dem som säger oh nej inte måndag igen. Själv så känner jag att om jag skulle känna så på ett jobb varje vecka i flera år skulle jag inte jobba kvar där.

Märker dock från många av mina kompisar att dem säger såna saker dock känns det som dem säger det bara för att man "ska" säga att det är värdelöst med en måndag.

Sen är jag 19år så med yngre generation antar jag att du menar mig och många andra. Jag har aldrig tagit droger och ser ingen anledning till det samt att jag och många som jag känner dock är många av dem äldre anser att man inte alls behöver supa sig förstörd för att ha kul. Jag kan sitta o dricka några glas vin/cider wootever o bara snacka med många av mina polare men samtidigt har jag många polare som bara vill dricka en 70is och försöka bli utkastad från krogen typ.

krilleh
2009-01-27, 23:09
När var det bättre?

Och alla vantrivs väl inte med vardagarna. Men jag tror att många unga jobbar med saker de inte trivs med, och då är det ju inte så kul att jobba. Sånt man får ta om man vill ha en inkomst, och ännu inte funnit ett arbete man gillar.

Ja, det är nog en ganska stor faktor. Men tror det finns många fler faktorer än så. Har själv gått och slappat ett antal månader utan varken jobb eller skola och itne fan blev jag lyckligare för de..

ääh, detta får jag väl ta med en psykolog.

J.V
2009-01-27, 23:10
Lediga dagar har väl alltid, och kommer så fortsätta vara, mer uppskattade än dagar man måste jobba. Vare sig man super/blir hög eller inte.

tobbo
2009-01-27, 23:11
Har du läst "A new earth" av Eckhart Tolle? :)

Är den bra?

regus
2009-01-27, 23:12
Antagligen tycker dom det är roligare att leva i nuet med "alkohol och skit" än utan.

Varför hindrar droger att leva i nuet?

Min slutsats är att folk borde festa mer i vardagen.

PowPow
2009-01-27, 23:12
Ja, det är nog en ganska stor faktor. Men tror det finns många fler faktorer än så. Har själv gått och slappat ett antal månader utan varken jobb eller skola och itne fan blev jag lyckligare för de..

Då kanske det är något som saknas.
Det spelar nog ingen roll hur mycket man intalar sig att man ska se varje dag som innehållsrik och rolig. Är dagen innehållsfattig och tråkig så kommer den vara det ändå.

Egentligen borde det inte vara svårare än att hitta saker man mår bra av och göra det så mycket det går.

regus
2009-01-27, 23:14

Skillnad på att vara arbetslös och att få två dagars ledighet när man har jobbat fem dagar.

Förövrigt suger 5-2 veckorna balle, men det är en annan diskussion.

machine gun
2009-01-27, 23:18
Jag veckopendlar. Då lever man lite i väntan på nästa fredag hela tiden. Detta trots att jag varken super på helgerna eller vantrivs med jobbet. Men det här med att längta till helgen finns väl i alla åldrar och på alla arbetsplatser. Jag menar, hur mkt man än trivs med sitt jobb så är det trots allt ett krav att vara där ca 9 timmar per dag 5 dagar per vecka och allt man gör under den tiden kan omöjligt vara svinkul år ut och år in. Det är naturligt att längta efter fritid.

Sen är det väl tragiskt att folk super bort hela fritiden, men det gjorde nog jag också när jag var 19. Det går över.

tntballe
2009-01-27, 23:20
Skillnad på att vara arbetslös och att få två dagars ledighet när man har jobbat fem dagar.

Beror på hur man tolkar suger balle.
Men jag har sagt "suger hästpung" minst 5 gånger idag(jobbar nu vardagar).

Lellan
2009-01-27, 23:22
Tror inte det är varken en generationsfråga eller nymodigt. Men det är trist.

Jag älskar mitt jobb. Jag älskar ledighet. Jag älskar inte alla dagar jämt, men är det inte som ngn var inne på dels en jargong när folk jobbar på tillfälliga skitjobb (man kan trivas på sådana med, men kanske lätt att man jobbar bara för pengarna) och en slentrianmässig jargong att man liksom "ska" tycka så..

Å går på krogen, festar gör jag högst sällan. Dessutom reser jag inte, så på vilket sätt skulle mitt liv kunna vara kul, intressant och givande? ;)

Äh, men såhär känner jag.. gillar man inte det liv man lever så kan man ju ändra praktiska saker. Faktiskt, man har mkt färre "måsten" än man tror..

Och hittar man inget praktiskt "fel" utan man bara är lite allmänt missnöjd så får man väl förgylla tillvaron?

Jag har definitivt mina sätt, alla vill jag inte skriva här (det är nog första ggn jag censurerar mig själv, men nej - jag knarkar inte el ngt i den stilen, vill bara hålla det för mig själv) men livet är ju precis det du är inne på - alla de där dagarna.. mellan helger, mellan stora enstaka händelser.

Att göra "det stora hela" till något trevligt tror jag absolut man över upp hela livet, jag har då sjukt mkt njutbarare liv nu än för tio år sen, å tio år innan dess så lallade jag runt ännu mer ännu mindre medveten om min egen del i mitt eget liv.

Tabbe
2009-01-27, 23:22
Droger är roligt

machine gun
2009-01-27, 23:23

Något som suger ännu mer är när man har ett 5-2-schema som hamnat i otakt, så att man typ aldrig är ledig på en helg. Been there done that. I jämförelse med det är 8-17 måndag-fredag ett lysande koncept.

regus
2009-01-27, 23:24
Beror på hur man tolkar suger balle.
Men jag har sagt "suger hästpung" minst 5 gånger idag(jobbar nu vardagar).

Beror på hur man menar suger hästpung (*drool*). Jo jag vet, jag lider med dig. Att fem dagar i rad utsättas för väckarklockan är mer än vad en man, kvinnor kan tåla det, kan tåla.

krilleh
2009-01-27, 23:25
Tror inte det är varken en generationsfråga eller nymodigt. Men det är trist.

Jag älskar mitt jobb. Jag älskar ledighet. Jag älskar inte alla dagar jämt, men är det inte som ngn var inne på dels en jargong när folk jobbar på tillfälliga skitjobb (man kan trivas på sådana med, men kanske lätt att man jobbar bara för pengarna) och en slentrianmässig jargong att man liksom "ska" tycka så..

Å går på krogen, festar gör jag högst sällan. Dessutom reser jag inte, så på vilket sätt skulle mitt liv kunna vara kul, intressant och givande? ;)

Äh, men såhär känner jag.. gillar man inte det liv man lever så kan man ju ändra praktiska saker. Faktiskt, man har mkt färre "måsten" än man tror..

Och hittar man inget praktiskt "fel" utan man bara är lite allmänt missnöjd så får man väl förgylla tillvaron?

Jag har definitivt mina sätt, alla vill jag inte skriva här (det är nog första ggn jag censurerar mig själv, men nej - jag knarkar inte el ngt i den stilen, vill bara hålla det för mig själv) men livet är ju precis det du är inne på - alla de där dagarna.. mellan helger, mellan stora enstaka händelser.

Att göra "det stora hela" till något trevligt tror jag absolut man över upp hela livet, jag har då sjukt mkt njutbarare liv nu än för tio år sen, å tio år innan dess så lallade jag runt ännu mer ännu mindre medveten om min egen del i mitt eget liv.

Tack för inlägget.

L-Sami
2009-01-27, 23:29
Om man vantrivs med det man gör så är det nog vanligt att man kommer med kommenterar på en måndag som "usch, Måndag" och på fredag "Wohoo, Fredag". Är nog annorlunda för människor som trivs med det de gör. Varför så mycket alkohol och droger kan man tänka sig? När man en gång har upplevt effekterna av alkohol så är det bättre att vara full än att möta verkligen och speciellt om man inte trivs i sin vardagstillvaro. Att undvika verkligheten kan bero på flera olika saker än att man vantrivs i sin tillvaro som t ex press och stress på arbetsplatsen, ångest över att man duger inte till osv. Sen varför folk dricker kan bero helt enkelt på att vissa blir lyckliga av det utan som helst problem i vardagen, men tror just att de här människorna som avskyr måndagar och längtar till helgen för att bli redlöst fulla vill ta avstånd från vardagen och vad den för med sig.

Tabbe
2009-01-27, 23:29
Nu blev jag grymmt nyfiken vad lellan gör :D

Verkar ju onekligen som en cool person iaf( om man nu kan döma folk efter poster på kollo).

hampfuz
2009-01-27, 23:31
Varför ska vardagarna va gråa och trista och att man alltid längtar efter helgen?

För att på helgerna är man fri att disponera sin tid som man vill. På vardagarna har man en massa måsten. Passa tider, göra saker man inte vill göra, träffa folk man inte vill träffa osv. Jag tror friheten är en viktig faktor som gör att folk längtar efter helgen.

Mental
2009-01-27, 23:33
Det var bättre förr.
Ju förr desto bättre!

krilleh
2009-01-27, 23:34
För att på helgerna är man fri att disponera sin tid som man vill. På vardagarna har man en massa måsten. Passa tider, göra saker man inte vill göra, träffa folk man inte vill träffa osv. Jag tror friheten är en viktig faktor som gör att folk längtar efter helgen.

Och varför måste det va så? Vem har sagt de? Varför kan man inte va lycklig under veckodagarna..

joriice
2009-01-27, 23:37
Jag längtar till helgen, för då är det träning och vila för min del, Inget supande och sådant. :)

Zakath
2009-01-27, 23:40
Är den bra?

Den har gett mig otroligt mycket (tillsammans med hans tidigare något mer svårförstådda bok "The power of now"). Men jag kan inte säga att det är någon underhållande läsning om det är vad du letar efter.

Lellan
2009-01-27, 23:46
Det var bättre förr.
Ju förr desto bättre!

Det bästa med förr är att det inte kommer tillbaks. Framtiden är nu upphöjt till fantasi.. men nu är outstanding, byts ut hela tiden så man tröttnar aldrig heller.. :Virro

Lellan
2009-01-27, 23:48
Nu blev jag grymmt nyfiken vad lellan gör :D

Verkar ju onekligen som en cool person iaf( om man nu kan döma folk efter poster på kollo).

Smör är alltid bra, men inte ens smör biter på den här lilla sista biten av integritet som jag förskonar andra från...:D

Men tack för smöret!

grisbil3n
2009-01-28, 01:52
Det är väl rätt enkelt, folk har roligt när dom festar. Man vill ju gärna ha roligt. Jag personligen kan sitta och längta efter jobb när jag är ledig ibland, jobbar stenhårt på att försöka skapa en meningsfull fritid. Oavsett vad så tycker jag nog att folk ska festa på bäst dom vill.

Pudzianovski
2009-01-28, 02:03
Bättre saker på TV på Fredagar. Sen är väl de flesta lediga två dagar efter också. Det kvalificerar fredag som en bra dag för mig. Måndag är ofta en tråkig dag. Dåligt på TV och jag får inte sova ut på flera dagar. Löjligt simpelt.

Yankeee
2009-01-28, 05:52
Och varför måste det va så? Vem har sagt de? Varför kan man inte va lycklig under veckodagarna..

Naturligtvis kan man vara lycklig alla veckans dagar. Allt sitter i huvudet.

enzodiac
2009-01-28, 07:08
Jag tror många människor har fastnat i tonårsbeteendet. Super man så får man automatiskt vänner och något att prata om. Gillar man hemmakvällar och ta det lungt så är man lite gay.

coxie
2009-01-28, 08:24
Inga problem med att kröka på vardagarna, man vänjer sig vid att jobba tankad/hög.

Nordenator
2009-01-28, 08:40
Har väl mest att göra med ork. När man kommer hem efter att ha jobbat en hel dag är inte det första man tänker att man borde hitta på något större projekt. Äta, dra igång en film eller liknande och klappa igen verkstad. På helgen har man plötsligt tid och ork. Man fyller upp hela dagen, och ibland en bra bit av natten, med saker man inte gjort under veckan. Det är nog varken något nytt eller konstigt, utan en ren anpassning till att man jobbar fem dagar. Sen gör man väl saker i samband med jobbkvällar också, men det är nog ytterst individuellt hur mycket man orkar åstadkomma.

Demoneyes
2009-01-28, 09:58
Tror mer att det där suckandet du beskriver nog inte alltid beror på att folk har supit,tagit droger under helgen utan bara tillåtit sig sova lite längre under helgen än vad det är möjligt under vardagarna och därför jämrar de sig kanske som mest på måndagar då de förmodligen är tröttast.

Sen är nog inte en nymodighet med alkohol och droger. Visst kan man ha kul utan alkohol men många tycker nog att det förhöjer nöjet till en roligare kväll, det är iaf så jag upplever det.

Jag älskar att dansa men jag dansar aldrig nykter lalala.(Markolio)

Fick lust att fråga när trådskaparen dricker varför dricker du då om du nu gör det?

mangs
2009-01-28, 11:27
Det var bättre förr, eller hur var det nu?

Det är möjligt att dagens ungdomar lättare får tag i droger men problemet med att ungdomar super, knarkar och slösar bort sin fritid på skit är något som funnits länge. Jag tror det är en del av uppväxten när man skall bli vuxen. För vissa är denna perioden väldigt kort och för andra varar den långt upp i åldern. Jag ser inga problem i att festa på sin fritid då det ju kan vara tiktigt kul. man skall nog bara tänka sig för vad det är man försakar istället. Alla människor har val.

Sedan kan jag tycka det är tråkigt att folk bara längtar till sin fritid och hatar vardagen. Jag försöker uppskatta saker i vardagen och inse att man inte har det så illa pinkat. Finns inget värre än folk som kommer tillbaka efter semestern och suckar, Öhhh nu är det 49 veckor kvar till nästa gång.

Klart att jag uppskattar ledighet väldigt mycket med men genom att försöka hitat glädjeämnen även i varadagarna så mår jag mycket bättre 24/7.

Sedan handlar det nog mycket om ens livssituation med och hur pass man trivs med det man gör. Det jag säger nu är det viktigaste:

Trivs man inte i vardagen så tror jag det är svårt att fullt ut uppskatta sin lediga tid med.
Lördagen blir ju inte så kul om man tänker på att det snart är måndag igen.

Leta upp de små glädjeämnena, en halvtimmes sovmorgon, en lunch med några goda vänner, ett träningspass, en intressant arbetsuppgift, en halvtimme på Kolozzeum.

JMRA
2009-01-29, 11:15
Många väljer yrken efter hur hög lönen är fast de kanske inte trivs men jobbar på ändå för att kunna sätta sprätt på slantarna till helgen.

Muskelbyggaren
2009-01-29, 11:52
Naturligtvis kan man vara lycklig alla veckans dagar. Allt sitter i huvudet.
Så sant som det var sagt. Min upplevelse säger att det knappt finns något samband mellan omständigheter(mest materiella) och hur lycklig man är. (Så tillvida att man ligger över "dräglighetsgränsen") Därför känns det som ett säkrare spel att lära sig uppskatta det man har istället för att söka efter något annat, och eftersom båda är svåruppnåeliga kan man ju lika gärna välja det ena framför det andra.