Visa fullständig version : Män vägrar p-stav för män. skulle du?
Kaboffastar
2009-01-26, 23:00
http://www.rfsu.se/man_vagrar_p-stav.asp
Kanske är hur gammalt som helst detta men... och kanske inte så jävla tillförlitligt poll-resultat iom att detta är ett träningsforum och testo-injectionerna duggar tätt under användandet av denna manliga P-stav.
men vafan. poll.
Whistler
2009-01-26, 23:08
Tre skäl till varför jag inte skulle göra det:
1. Flickvännen får större bröst av sina p-piller.
2. Flickvännen får ingen mens av sina p-piller.
3. Orka smörja in sig eller sätta nålen i sig hela tiden. Hade det varit i tablettform hade jag inte haft något emot det.
Tablett + fixa de två översta så skulle jag gärna använda det.
Mickeee?
2009-01-26, 23:09
"Nackdelen är att även lusten och erektionsförmågan avtar eller försvinner".....nej, jag skulle INTE använda den!
Jag har lite svårt att ta artikeln på allvar när den försöker vinkla det till att män är ovilliga till att använda p-stav, när det antagligen snarare är det där med testoinjektioner som känns lite tveksamt.
Den relevanta frågan för kolozzeum måste ju vara: Blir man grovf?
Finns i dagsläget ingen säker/effektiv per oral testosteronbehandling.
"Nackdelen är att även lusten och erektionsförmågan avtar eller försvinner".....nej, jag skulle INTE använda den!
Läs hela artikeln.
Inte en helt ovanlig bieffekt av p-piller heller.
Två bekanta slutade med p-piller nu i 25-årsåldern, efter att ha tagit det sedan 14-15 årsåldern, och båda menade att de helt plötsligt mådde jäkligt mycket bättre. Håller man på med något tillräckligt länge så antar jag att man börjar se biverkningarna som en del av livet - inte ett resultat av hormonrubbningar.
Scratch89
2009-01-27, 00:01
Nope.
fyffan, aldrig :S vill ha mina mannar utan injektioner
Jag hade lätt kunnat tänka mig att testa.
Har min flickvän tagit det i 10 år så känns det ganska självklart att se över möjligheten för mig att börja fixa det istället.
"Ur ett feministiskt perspektiv är frågan såklart central. Varför förväntas kvinnor ta ansvar för p-frågan?"
Whut? Jag tycker mig ha stått för kondomer i nästan alla mina sexuella kontakter. P-piller är ju tämligen valfritt som jag ser på saken.
Jag vill ha ett alternativ för oss killar, som det är nu måste man lita 100% på att tjejen sköter piller om man tänker köra utan kondom, annars kanske man sitter där med underhållskostnader de nästkommande 20 åren eller så.
Herr Oberst
2009-01-27, 01:30
Självklart ska män använda p-stav, slaknar dicken är det som sagt bara att kötta på med testot. Kvinnan är glad ända tills mannen roidar loss och beatar shitten ur henne.
Skön vinkling på hur man löser impotensproblemet. Ta da liksom!
Bättre att skära av dicken på oss, då bli F! glada
Skulle det vara någorlunda smidigt utan testostroninjektioner och impotensproblem skulle jag ta en utan att tveka. Då kan man vara helt säker på att det inte blir några barn gjorda.
Jag skulle hellre få något som dämpar och minskar sprutet. Kladdet kan dra åt helvete!
Inga problem för min del. Jag testar gärna.
spoonchest
2009-01-27, 07:30
Nej. JAg tror inte att det är bra att mixtra med hormoner, gillar inte iden med p-piller. Varken för män eller kvinnor.
Knipsar mig hellre.
Tycker folk i allmänhet borde använda sig av mer mekaniska skydd, typ kondom, som inte bara skyddar mot graviditet.
spoonchest
2009-01-27, 07:56
Två bekanta slutade med p-piller nu i 25-årsåldern, efter att ha tagit det sedan 14-15 årsåldern, och båda menade att de helt plötsligt mådde jäkligt mycket bättre. Håller man på med något tillräckligt länge så antar jag att man börjar se biverkningarna som en del av livet - inte ett resultat av hormonrubbningar.
+1. Hörde ett radioreportage om p-piller och hur det skrevs ut vind för våg som om det vore vitaminer. Flera av tjejerna de intervjuade hade slutat med p-piller och känt att de mådde psykiskt mycket bättre. Inte för att det visste om att de mådde dåligt MED pillren, men ändå. Jag tror det är överskattat.
Tycker tjejer som går på pillret ska gå utan ett tag för att se hur de mår egentligen. Kan ju inte skada.
Whistler
2009-01-27, 08:16
Finns i dagsläget ingen säker/effektiv per oral testosteronbehandling.
3. Orka smörja in sig eller sätta nålen i sig hela tiden. Hade det varit i tablettform hade jag inte haft något emot det.
Läs vad jag skrivit. OM det funnits i tablettform hade jag tagit det... *rolleyes*
Jag har precis slutat med all from av kemiska preventivmedel efter att ha använt det konstant sedan 14 års ålder. P-piller, minipiller, p-stav, p-ring.
Och jag mår mycket bättre nu. Mindre migrän, mindre ångest, mindre orokänslor öht, bättre sömn.
Jag tror inte att det är p-piller din tjej äter, utan snarare minipiller. Annars hade hon haft mens.
Sedan har du inte funderat på om det är skadligt för kroppen att stoppa mensen? Jag har ingen fakta just nu men det känns väldigt suspekt att stoppa någonting som kommer en gång i månaden.
Whistler
2009-01-27, 10:06
Jag tror inte att det är p-piller din tjej äter, utan snarare minipiller. Annars hade hon haft mens.
Sedan har du inte funderat på om det är skadligt för kroppen att stoppa mensen? Jag har ingen fakta just nu men det känns väldigt suspekt att stoppa någonting som kommer en gång i månaden.
Ah, du kan ha rätt. Piller som piller, jag är man och därmed okunnig. *kissass*
Det ska tydligen inte vara några problem att hoppa över helt och hållet, men för att inte tappa rytmen helt ska man tydligen käka sockerpiller någon vecka då och med viss regelbundenhet.
Med p-spruta förlorar man väl mensen helt och hållet i ett halvår eller vad det är, det måste väl innebära samma problem?
Jag skulle nog inte vägra men jag skulle inte vilja använda det dock skulle jag inte vilja att ens tjej trycker i sig massa skit heller.
Aldrig i livet!
och p.s. det här är så långt min jämlikhet sträcker sig!
+1. Hörde ett radioreportage om p-piller och hur det skrevs ut vind för våg som om det vore vitaminer. Flera av tjejerna de intervjuade hade slutat med p-piller och känt att de mådde psykiskt mycket bättre. Inte för att det visste om att de mådde dåligt MED pillren, men ändå. Jag tror det är överskattat.
Tycker tjejer som går på pillret ska gå utan ett tag för att se hur de mår egentligen. Kan ju inte skada.
+1
Min sambo går ej heller på p-piller, dock pg a ärftligt predisponerad för blodpropp (eller vad det var) men har testat bl a P-spruta och mini-piller. Hon har fått (väldigt) stora biverkningar av P-spruta långt efter avlsutat användande men fick även märkbara bieffekter av minipiller. Hormoner är kraftiga substanser och man bör tänka på om det praktiskta med bl a p-pilelr är värt de potentiella bieffekterna. Finns inget riktigt bra preventivmedel imo, alla har sina nackdelar. Gälller att välja vilken nackdel man tycker är mest obetydlig.
+1
Hormoner är kraftiga substanser
hehe *word* :hbang:
shut teh face
2009-01-27, 16:34
Minskad sexlust som biverkning? Nä
Nej, hade hellre steriliserat mig än det. Vill helst inte stoppa i mig saker som fuckar med mina hormoner, är instabil nog som det är.
Att kunna reglera sin testosteronnivå med sådana plåster hade ju varit lyx :)
gärna, det var väl ngt med testo?
von huff
2009-01-27, 18:47
Trodde att det var nåt man stoppar i röven haha
Snake-89
2009-01-27, 18:49
Kommer aldrig att göra något som behagar feminister, I am stronger than you, don´t like that? TOOOOO BAAD!
von huff
2009-01-27, 18:50
Kondomer med jordgubbssmak så är alla glada
Men alltså. Kan man inte bara skippa feminismsnacket?
Det är väl gött att det kan komma fler alternativ bland alla preventivmedel. Dels så att man som kille också direkt kan kontrollera sin fortplantning (utan att behöva använda kondom).
Sen kan ju ens eventuella flickvän få slippa det. Inte för att hon är feminist eller för att man försöker vara jämnställd - utan för att man antagligen håller henne kär, och såklart testar något som kanske kan höja hennes välbefinnande, om hon nu går på p-piller.
sen kan ju ens eventuella flickvän få slippa det. Inte för att hon är feminist eller för att man försöker vara jämnställd - utan för att man antagligen håller henne kär, och såklart testar något som kanske kan höja hennes välbefinnande, om hon nu går på p-piller.
+1
Borde inte hela kalaset leda till konstant förhöjda testosteronnivåer? Vad är gulkroppshormon?
jag läste inte, men vafna är de båla injektioner?
"Hur fan blir du så jävla grov som???"
"P-stav, brusch"
Låter som en pärla de där faktiskt, är det testo injektioner? :)
Jag hade inte kunnat tänka mig testade det där..
Håller med Whistler, hade det funnits piller för oss män hade det inte varit något problem
Nej, jag är rädda att mista den låga testosteronnivå jag förmodigen har! :)
edit - dvs jag skulle vägra alltså...
Jag hade inte kunnat tänka mig testade det där..
Håller med Whistler, hade det funnits piller för oss män hade det inte varit något problem
Förstår inte det.
Vilken fördel har piller jämfört med stav?
Piller tar du varje dag. Staven inplanteras en gång.
Det är inte som om man går omkring och märker eller ser den.
AFanatic
2009-01-27, 22:17
Ah, du kan ha rätt. Piller som piller, jag är man och därmed okunnig. *kissass*
Det ska tydligen inte vara några problem att hoppa över helt och hållet, men för att inte tappa rytmen helt ska man tydligen käka sockerpiller någon vecka då och med viss regelbundenhet.
Sockerpiller tar man i en vecka för att inte glömma bort att ta p-pillrena varje dag, helt enkelt för att göra det lättare. Under den tiden är man skyddad, men ofta får tjejen mens (mer lr mindre) under den tiden.
Antingen tar man p-piller inkl sockerpillerna och är då uppe i 28 dagar med piller - alltså ett piller varje dag och sedan börjar man på nästa karta, eller så tar man p-piller 21 dagar och håller upp i 7 dagar och då kommer ofta någon blödning under dessa dagar.
Det är betydligt bättre att låta mensen komma "naturligt" och ha sin gång någon gång då och då än att skippa den helt.
Sockerpiller tar man i en vecka för att inte glömma bort att ta p-pillrena varje dag, helt enkelt för att göra det lättare. Under den tiden är man skyddad, men ofta får tjejen mens (mer lr mindre) under den tiden.
Antingen tar man p-piller inkl sockerpillerna och är då uppe i 28 dagar med piller - alltså ett piller varje dag och sedan börjar man på nästa karta, eller så tar man p-piller 21 dagar och håller upp i 7 dagar och då kommer ofta någon blödning under dessa dagar.
Det är betydligt bättre att låta mensen komma "naturligt" och ha sin gång någon gång då och då än att skippa den helt.
När man läser det så här så låter inte p-piller särskilt nyttigt!..
Äter man minipiller så tar man minipiller varje dag, man har liksom inget uppehåll för mens. Antingen försvinner mensen helt, eller så har man blödningar typ hela tiden, eller bara nån gång emellanåt.
Att blöda 3 veckor i månaden är inte hälsosamt, det krävs ganska så stora mängder järntabletter på det.
mattilainen
2009-01-28, 00:25
jag skulle nog aldrig gjort det
Anton Fräs
2009-01-28, 06:55
Nej, hade hellre steriliserat mig än det. Vill helst inte stoppa i mig saker som fuckar med mina hormoner, är instabil nog som det är.
+1 :em:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/p-piller-for-man-snart-har/
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/p-piller-for-man-snart-har/
Det största problemet har väl hittills varit att man inte kan garantera att man blir fertil igen? Är det problemet löst med den "nya" metoden? Personligen är jag positiv till alla prisvärda preventivmedel. Känns dock som något man ofta slänger till med vid forskning; "inom ett par år".
Diomedea exulans
2013-12-03, 21:33
Hade jag skaffat p-stav så hade jag aldrig fått ligga. Det är som om när man går ut på krogen med kondom i plånboken, då får man heller aldrig ligga. Förväntningarna hade skapat en psykologisk spärr hos mig. Så nej, jag hade inte skaffat p-stav.
Det här låter också lovande:
http://www.newmalecontraception.org/vasalgel/
Annars finns det ju numera p-dator för tjejerna. Samma säkerhetsnivå som p-piller. Man mäter temperaturen i munnen på morgonen och så lyser det rött eller grönt. Är det rött måste man ha kondom - är det grönt är det bara att köra. Är man i ett förhållande känns det sundare än att låta tjejen äta massa hormoner.
Wat?
Temperatur i munnen? Är det nåt snuskskämt jag inte förstår eller är det seriöst?
Finns preventinmetoder som fungerat vid penetrerande samlag i flera tusen år som är helt gratis, men nej nej, den ekonomiska maskinen ska rulla.
Finns preventinmetoder som fungerat vid penetrerande samlag i flera tusen år som är helt gratis, men nej nej, den ekonomiska maskinen ska rulla.
Dra ut den i tid + använda säkra dagar?
Ja det har ju uppenbart fungerat bra tidigare :p
Nope men du närmar dig säkert lösningen med fler lösningar*popcorn*
Diomedea exulans
2013-12-03, 23:28
Anal- och oralsex?
Wat?
Temperatur i munnen? Är det nåt snuskskämt jag inte förstår eller är det seriöst?
No joke.
http://sv.wikipedia.org/wiki/P-dator
Knatcharn
2013-12-04, 10:37
Det är viktigt med preventivmedel för män men en reversibel kastrering är väl ändå bättre. Jag har läst om att man jobbar på den fronten också men har problem med masstestning på människor.
Så länge man slipper rubba någons hormoner så är det klockrent, det är väl just det som är problemet med preventivmedel för kvinnor. Jag tror inte att män vill börja jiddra med sina drifter och sitt välmående om de kan låta bli. Det kanske skulle vara skönt med lite lägre sexualdrift, iofs. Frågan är om det påverkar något annat, t.ex. ens gainZ.
Jag hade kunnat tänka mig att ta ett preventivmedel för män, eftersom tjejen tar det så varför inte jag?
Dock så skulle jag vara tveksam nu till en början då det verkar som om medlet fortfarande är ganska ungt? Preventivmedel för kvinnor har ju funnits ett bra tag, dock så har det ju fortfarande sina biverkningar.
Jag och tjejen har pratat om preventivmedel tidigare och båda har inställningen att kan man slippa stoppa hormoner i kroppen så ska man strunta i det.
Har funkat lysande för mig under 25 år, de ända gånger det blivit något är när vi aktivt gått in för det. Dvs ej dragit ut.
supercharge
2013-12-04, 13:20
Det största problemet har väl hittills varit att man inte kan garantera att man blir fertil igen? Är det problemet löst med den "nya" metoden? Personligen är jag positiv till alla prisvärda preventivmedel. Känns dock som något man ofta slänger till med vid forskning; "inom ett par år".
Det som är störigt med den här typen av artiklar är att det hela tiden är något slags rättvisegrej bakom. Feminister är jättearga på naturen och alla inbillade "orättvisor"
Detf finns bevisligen en lösning (p-piller) som är välfungerande och framförallt väldigt rigoröst testad och funnits sedan 60-talet. Om det dyker upp någonting som funkar efter en omfattande testningsprocess och inte har bieffekter så får man väl se över det då, men hela saken är liksom en icke-fråga för alla andra än dessa rättvise-fascister.
Hade biverkningarna för män varit likvärdiga de för kvinnor - visst, jag hade kört på. Men i dagsläget? Hells no.
Det som är störigt med den här typen av artiklar är att det hela tiden är något slags rättvisegrej bakom. Feminister är jättearga på naturen och alla inbillade "orättvisor"
Detf finns bevisligen en lösning (p-piller) som är välfungerande och framförallt väldigt rigoröst testad och funnits sedan 60-talet. Om det dyker upp någonting som funkar efter en omfattande testningsprocess och inte har bieffekter så får man väl se över det då, men hela saken är liksom en icke-fråga för alla andra än dessa rättvise-fascister.
P-piller har ju en uppsjö av negativa biverkningar, värre för vissa än för andra.
Det är verkligen ingen "ickefråga". Alla skulle ju gynnas av att det fanns fler och bättre alternativ för både kvinnor och män.
Det blir lite tjatigt när du slänger in "feminister är jättearga på inbillade orättvisor" som lösning på alla problem i universums historia. Här blir det dessutom fel, eftersom p-piller har en hel del bieffekter, främst på psyksidan. Det är absolut inte ovanligt att man blir nedstämd i varierande grad, gråtmild, lättretad, tappar sexlusten (vilket väl i och för sig löser problemet med gravididetsrisken men kanske inte på det sätt man önskade, och inte heller på det sätt killen i ett heteroförhållande önskar?). Trombosrisken är bekant för de flesta. Mellanblödningar är inte farligt, men väl så störande. Som ett exempel.
Östrogen har fler och allvarligare biverkningar än testosteron, och ändå är man stygg om man dopar sig men att skriva ut p-piller till en 14 årig tjej som egentligen vill försöka få större bröst, det går utmärkt.
Östrogen har fler och allvarligare biverkningar än testosteron, och ändå är man stygg om man dopar sig men att skriva ut p-piller till en 14 årig tjej som egentligen vill försöka få större bröst, det går utmärkt.
Och när man producerar halmgubbar för att leda diskussionen på annat spår är man ... innovativ?
Jag och tjejen har pratat om preventivmedel tidigare och båda har inställningen att kan man slippa stoppa hormoner i kroppen så ska man strunta i det.
Jag håller med. Jag vägrar själv ta p-piller som tjej, så jag skulle knappast föreslå att min partner skulle göra det.
Jag har tagit p-piller i två omgångar i mitt liv, en gång mellan ca 17-19 och en gång ca 21-24. Båda gångerna blev jag mer svullen i kroppen (absolut inte bara större bröst), fick minskad sexlust och framförallt fick jag vestibulit (brännande smärta i underlivet vid sex), vilket försvann efter nåt halvår utan p-piller. Och då har jag nog ändå kommit ganska lindrigt undan med biverkningar. Har många kompisar som blivit direkt deprimerade, blivit megasvullna i kroppen, tappat sexlusten helt mm.
supercharge
2013-12-05, 18:57
Det blir lite tjatigt när du slänger in "feminister är jättearga på inbillade orättvisor" som lösning på alla problem i universums historia. Här blir det dessutom fel, eftersom p-piller har en hel del bieffekter, främst på psyksidan. Det är absolut inte ovanligt att man blir nedstämd i varierande grad, gråtmild, lättretad, tappar sexlusten (vilket väl i och för sig löser problemet med gravididetsrisken men kanske inte på det sätt man önskade, och inte heller på det sätt killen i ett heteroförhållande önskar?). Trombosrisken är bekant för de flesta. Mellanblödningar är inte farligt, men väl så störande. Som ett exempel.
Om det hade varit så oändligt hemskt så hade de inte fått säljas. Saken är helt enkelt den att preventivmedel för män är helt onödigt när det bevisligen existerar väl testade fullt fungerande piller redan. Så berätta nu vad vi ska ha det här till, mer än någon vansinnig rättvisegrej?
Om man kan skapa ordentligt testade och välfungerande piller som ett alternativ så visst - men sånt här tenderar att ha en hel del bieffekter och var långt ifrån enkelt. Det kostar mycket pengar och borde ligga ungefär sist på prioriteringslistan över nödvändig medicinsk forskning.
supercharge
2013-12-05, 19:03
P-piller har ju en uppsjö av negativa biverkningar, värre för vissa än för andra.
Det är verkligen ingen "ickefråga". Alla skulle ju gynnas av att det fanns fler och bättre alternativ för både kvinnor och män.
Bra, vi tar pengar från forskning på Aids, cancer, hjärtsjukdomar och hjärntumörer så du kan välja vilket kön som ska ta p-piller. Så kanske vi kan få fram något fungerande om x-antal år, som därefter är otestat och ingen vet vilka långsiktiga effekter det får. Men du får ju åtminstone välja, vem som ska ta dem!
Saken är helt enkelt den att preventivmedel för män är helt onödigt när det bevisligen existerar väl testade fullt fungerande piller redan. Så berätta nu vad vi ska ha det här till, mer än någon vansinnig rättvisegrej?
För att skapa fler preventivmetoder för män. Sterilisering är inte så populärt, särskilt inte när man är äldre, och kondom är inte heller så lätt att sälja in (du kan gärna förklara varför det är så, om du sitter inne med någon bra förklaring, för jag tycker att det är ganska obegripligt). Det är inte alltid det är så lätt att hitta ett preventivmedel som fungerar för kvinnan, så varför är det fel att försöka hitta fler alternativ för mannen? Att det skulle ta forskningspengar från något som är mer angeläget tror jag ärligt talat inte är ett problem. Det är kommersiella intressen som styr huvuddelen av läkemedelsforskningen och det finns inget som tyder på att de godhjärtade (företrädesvis av män ledda) företagsjättarna lägger pengar på forskning kring hormonella preventivmedel för män eftersom de tvingas därtill av mäktiga radikalfeminister när de egentligen skulle vilja forska fram billiga läkemedel mot infektionssjukdomar som dräper legioner i utvekclingsländerna.
Dina försök att hävda att p-piller är biverkningsfria och i alla stycken är kvalificerat dravel, men det är för all del inte förbjudet att gå omkring med missuppfattningar.
Edit: Såg ditt sista inlägg nu och nä, jag ger upp. Orka diskutera med en religiös. (Har du någon som helst aning om hur mycket pengar som just cancerforskningen har? Det är oerhört underhållande att du tar upp den som något slags exempel på eftersatt och underfinanserad forskning.)
Jag är inget stort fan av ordet "offerkofta", men här är det verkligen på pricken.
Nope men du närmar dig säkert lösningen med fler lösningar*popcorn*
Har funkat lysande för mig under 25 år, de ända gånger det blivit något är när vi aktivt gått in för det. Dvs ej dragit ut.
Sant. Det fungerar säkert på individnivå, om individerna är vettiga (och även kan tänka sig flera typer av sexuella interaktioner :P).
Jag syftade mer på populationsnivå där det krävs idiotsäkra lösningar.
No joke.
http://sv.wikipedia.org/wiki/P-dator
"p-datorn kan därmed säga med hög säkerhet när en kvinna är fertil".
Hmm. Jag är självklart skeptisk. känns som att fler faktorer kan påverka den basala kroppstemperaturen. Man vill ju förstås inte råka ut för ett "falskt grönt ljus".
Eller ska datorn ta hänsyn till regelbundna mätningar över tid också? Då känns det kanske mer tillförlitligt.
Om det hade varit så oändligt hemskt så hade de inte fått säljas. Saken är helt enkelt den att preventivmedel för män är helt onödigt när det bevisligen existerar väl testade fullt fungerande piller redan. Så berätta nu vad vi ska ha det här till, mer än någon vansinnig rättvisegrej?
Om man kan skapa ordentligt testade och välfungerande piller som ett alternativ så visst - men sånt här tenderar att ha en hel del bieffekter och var långt ifrån enkelt. Det kostar mycket pengar och borde ligga ungefär sist på prioriteringslistan över nödvändig medicinsk forskning.
Mjae nu ska vi inte ha för stor tilltro till autkoriteter :P
P-piller är definitivt något jag förstår om man höjer ögonbrynen åt. Det kan vi nog alla hålla med om?
Hade min partner inte velat ta p-piller så hade hon iaf inte behövt det. Jag hade helt enkelt sett till alla andra alternativa möjligheter, som skunne kunna funka för mig. Kondom är ju alltid en hyfsat säker metod med relativt lindriga biverkningar. Många gånger bättre än att skippa vaniljsex helt :P
Men mer snack om Vasalgel nu tycker jag ;)
Låt oss brainstorma vilka risker det skulle kunna tänkas ha?
* Man blir fertil tidigare än väntat och råkar göra nån på smällen (aka oförsiktig).
* Kroppen reagerar inte så bra på medlet över tid. Man får permanenta men.
* ... ?
(du kan gärna förklara varför det är så, om du sitter inne med någon bra förklaring, för jag tycker att det är ganska obegripligt).
För att det är mycket skönare utan (tycker både jag, min fru, och andra bekanta där frågan diskuterats).
supercharge
2013-12-05, 20:12
För att skapa fler preventivmetoder för män. Sterilisering är inte så populärt, särskilt inte när man är äldre, och kondom är inte heller så lätt att sälja in (du kan gärna förklara varför det är så, om du sitter inne med någon bra förklaring, för jag tycker att det är ganska obegripligt). Det är inte alltid det är så lätt att hitta ett preventivmedel som fungerar för kvinnan, så varför är det fel att försöka hitta fler alternativ för mannen? Att det skulle ta forskningspengar från något som är mer angeläget tror jag ärligt talat inte är ett problem. Det är kommersiella intressen som styr huvuddelen av läkemedelsforskningen och det finns inget som tyder på att de godhjärtade (företrädesvis av män ledda) företagsjättarna lägger pengar på forskning kring hormonella preventivmedel för män eftersom de tvingas därtill av mäktiga radikalfeminister när de egentligen skulle vilja forska fram billiga läkemedel mot infektionssjukdomar som dräper legioner i utvekclingsländerna.
Dina försök att hävda att p-piller är biverkningsfria och i alla stycken är kvalificerat dravel, men det är för all del inte förbjudet att gå omkring med missuppfattningar.
Edit: Såg ditt sista inlägg nu och nä, jag ger upp. Orka diskutera med en religiös. (Har du någon som helst aning om hur mycket pengar som just cancerforskningen har? Det är oerhört underhållande att du tar upp den som något slags exempel på eftersatt och underfinanserad forskning.)
Haha jag hävdar inte att p-piller är fria från bieffekter, jag menar att det är ett väldigt beprövat system, är det konstigt tycker du? Sedan har jag skrivit i varje inlägg att man gärna får ta fram bättre medicin och forska, men det är alltid en prioriteringsfråga - eftersom resurser inte är oändliga. Om du tycker bekvämlighetsprodukter som p-piller är värt att prioritera får det står för dig, men det kostar oerhört mycket att få fram sådana här produkter - och det finns ingen garanti att det ska funka problemfritt. Jag ser helt enkelt inte behovet när det finns tusentals andra sjukdomar, och åkommor som i många fall är livshotande. Och om det kan värma ditt feministiska lilla hjärta tycker jag inte man ska prioritera att slösa pengar på t.ex. manligt håravfall heller.
Bra, vi tar pengar från forskning på Aids, cancer, hjärtsjukdomar och hjärntumörer så du kan välja vilket kön som ska ta p-piller. Så kanske vi kan få fram något fungerande om x-antal år, som därefter är otestat och ingen vet vilka långsiktiga effekter det får. Men du får ju åtminstone välja, vem som ska ta dem!
AIDS, cancer och hjärt/kärlsjukdomar är viktigare så därför måste vi stoppa all annan forskning. Det funkar inte riktigt så som tur är.
Du bölar vid ett flertal tillfällen om dessa "rabiata, manshatande feministerna" men den enda som verkar vara rabiat och "anti" i den här tråden på senare tid är ju du. Det är ju du som berättar "vad feministerna tycker".
Gillar du inte manliga preventivmedel så använd dem inte. Så enlelt är det. Men varför vill du förstöra valmöjligheterna för andra? Det känns som att du argumenterar emot bara för att du ska tycka tvärt emot vad feministerna tycker. Skulle du se det som en förlust om det kom en bättre lösning bara för att kvinnor inte behöver stå ut med p-pillrens biverkningar längre?
Ungkarlsliv
2013-12-06, 16:48
Ingen kommer ju tvinga nån man att ta detta preventivmedlet precis som ingen kvinna är tvingad att ta p-piller. Är väll bara bra om det tas fram ett alternativ för män så kan alla individer välja att vara skyddade oavsett kön. Man får intrycket av att många tycker att detta är en nackdel för männen, men kan de motverka de allvarligaste bieffekterna är det bara en stor fördel att själv kunna påverka barnafödandet. Som det är nu får man antingen sätta full tillit till att kvinnorna sköter sitt p-pillrande och är ärliga om att de tar det eller köra med gummi vilket inte är jättehäftigt om man måste göra det varje gång.
Personligen hade jag inte tagit det för jag inte vill ta något som påverkar min kropp negativt och tar hellre mina chanser med gummi/gummilöst, men därför kommer jag heller aldrig försöka tvinga en kvinna att ta p-piller med kraftiga bieffekter, det vore ju bara höjden av hyckleri.
supercharge
2013-12-07, 10:38
AIDS, cancer och hjärt/kärlsjukdomar är viktigare så därför måste vi stoppa all annan forskning. Det funkar inte riktigt så som tur är.
Du bölar vid ett flertal tillfällen om dessa "rabiata, manshatande feministerna" men den enda som verkar vara rabiat och "anti" i den här tråden på senare tid är ju du. Det är ju du som berättar "vad feministerna tycker".
Gillar du inte manliga preventivmedel så använd dem inte. Så enlelt är det. Men varför vill du förstöra valmöjligheterna för andra? Det känns som att du argumenterar emot bara för att du ska tycka tvärt emot vad feministerna tycker. Skulle du se det som en förlust om det kom en bättre lösning bara för att kvinnor inte behöver stå ut med p-pillrens biverkningar längre?
Du verkar inte greppa riktigt vad jag skriver. Man får gärna forska om annat, men du tycks helt sakna uppfattning om vad kostnaderna är för att utveckla läkemedel. Jag ser inget behov av att plöja de summor som krävs i ett projekt för att lösa ett problem som har varit löst sedan 60-talet. Om du gör det får det stå för dig. Jag kan köpa om man vill förbättra de lösningar som redan finns - men det finns en anledning till att p-piller för kvinnor kom för 50 år sedan, och det fortfarande inte finns för män.
Ni tjatar hela tiden om p-pillrens biverkningar som om det vore någon slags epidemi. Håll saker lite i perspektiv! Gillar man inte p-piller finns det en hel uppsjö av andra etablerade lösningar för samma problematik.
De som försöker ta fram vissa läkemedel ser troligtvis en potentiel marknad för detta och räknar med vinst. Jag tvivlar på att det är ideell forskning som bekostar det hela.
maaherra
2013-12-07, 14:34
De som försöker ta fram vissa läkemedel ser troligtvis en potentiel marknad för detta och räknar med vinst. Jag tvivlar på att det är ideell forskning som bekostar det hela.
Angående stora internationella läkemedelsföretags forskande och inte forskande så är jag ganska säker på att jag läst ett utlåtande från en representant för ett läkemedelsföretag som kommenterade att börja producera p-piller för män med att; "Det finns ingen marknad i dagsläget".
Jag orkar inte söka upp källan nu, men artikeln fanns i en svensk dagstidning.
maaherra
2013-12-07, 14:51
Ok, jag sökte upp den ändå. Här är lite saxade citat:
Svårigheten med den här typen av forskning är bland annat att finansiera den, enligt Kristina Gemzell-Danielsson.
Tidigare har vi haft studier i Sverige, men inga av dem pågår längre. WHO (Världshälsoorganisationen) har också avslutat sina studier, bland annat på grund av brist på pengar.
Om ett läkemedelsföretag var intresserat så finns det produkter klara, säger Kristina Gemzell-Danielsson, professor i obstetrik och gynekologi på Karolinska institutet i Stockholm.
När det gäller kvinnliga preventivmedel, nytta versus biverkningar, är den omedelbara nyttan att man undviker graviditet. När det gäller män är den nyttan indirekt och då får det inte finnas några biverkningar alls om de ska vara intresserade. De är lite känsligare, säger Kristina Gemzell-Danielsson
Här sätter väl kanske den läkaren SvD intervjuar huvudet på spiken med problematiken:
– I Sverige finns det helt klart ett intresse hos män. Jag tror att det skulle behövas en grupp som drev den här frågan för män för att läkemedelsbolagen ska inse att det finns pengar i det, säger Kristina Gemzell-Danielsson.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/manliga-p-piller-stoppas-av-lakemedelsbolagen/
Jo det är det jag menar. Att om de börjar försöka nu så har väl någon börjat tro att det finns en marknad (säger inte att inte skulle finnas).
Tror dessutom att ju mer det närmar sig färdiga piller utan stora problem (som de tidigare hade) så blir fler intresserade.
Vi får se hur det går, säger inte bu eller bä.
Det bör nämnas att det pågått forskning på ämnet i årtionden och ett av de stora problemen är att män producerar så otroligt många spermier (miljontals vid en ejakulation). Jag har inte satt mig in i senaste metoderna men runt 2010 (då jag arbetade med kondomer) var det en form av testosteron som var "det stora". Problemet var att det krävdes sprutor, var verkningslöst på 20% av populationen - vilka visste man inte - samtidigt som det gav en drös bieffekter.
Kom ihåg att bara för att det finns en efterfrågan så innebär det inte att man kan lägga ner obegränsade resurser för att kanske hitta en lösning. Läkemedelsbolagen är företag och det vore absurt om man inte undersökt den ekonomiska situationen sett till hur realistiskt det i dagsläget är att få fram en fungerande lösning.
Ställer mig för övrigt tveksam till Kristina Gemzell-Danielssons påståenden om att det finns färdiga produkter men att det samtidigt behövs mer pengar för att finansiera forskningen... Finns fungerande produkter med få biverkningar så vore det en världsnyhet.
awesomooo
2013-12-07, 18:21
Länken fungerar inte. Men nej, varför skulle jag vilja ta något sådant?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.