handdator

Visa fullständig version : Sätta på datorn i andra rummet

PowPow
2009-01-26, 18:30
En av mina datorer står i garderoben, och det är lite meckigt att gå in där och sätta på den (that's what she said).

Finns det inget sätt att starta upp den fjärrstyrt? Via nätverket, på något sätt?

Enda alternativet jag ser är att helt enkelt koppla dra en förlängningssladd till power-knappen och sätta den utanför garderoben.

Tips?

hampfuz
2009-01-26, 18:37
Tja, du kan ju köpa en ps2-tangenbords-förlängningssladd (billigt) och nått skittangentbord och starta den med tangentbordet ^^

Annars stödjer en del moderkort Wake-On-Lan, googla!

jakke
2009-01-26, 18:37
Du kan t.ex starta den över nätverket med wake on lan. Dock krävs det en dator för att göra det...

PowPow
2009-01-26, 18:40
Tja, du kan ju köpa en ps2-tangenbords-förlängningssladd (billigt) och nått skittangentbord och starta den med tangentbordet ^^

Funkar bara med ps2? Inte trådlöst USB-bord?
Annars hade det varit bra.

Du kan t.ex starta den över nätverket med wake up lan. Dock krävs det en dator för att göra det...

En dator har jag.
Menar du denna mjukvaran, eller mer konseptet och har annan mjukvara att rekomandera?

http://www.download32.com/wakeup-on-lan-d35025.html

Gött att det går att göra iaf!

Snobbe
2009-01-26, 18:42
Moderkortet måste stödja det också dock.

PowPow
2009-01-26, 18:45
Moderkortet måste stödja det också dock.

Det verkar det göra.
Ett Asus A8N-E

Snobbe
2009-01-26, 18:51
Har haft samma moderkort och vetefan om det stödjer det. Men om du har sett att det gör det är det nog bara o försöka hitta motsvarande programvara för att det ska funka.

PowPow
2009-01-26, 18:56
Har haft samma moderkort och vetefan om det stödjer det. Men om du har sett att det gör det är det nog bara o försöka hitta motsvarande programvara för att det ska funka.

Enligt en slarvig googling så ska det göra det.

Får kolla senare ikväll när jag käkat.

hampfuz
2009-01-26, 19:10
Funkar bara med ps2? Inte trådlöst USB-bord?
Annars hade det varit bra.

Så vitt jag vet är det för lite ström i usb-uttagen när datorn är avstängd för att det ska gå.