Logga in

Visa fullständig version : Börja med kampsport, tips?

sundvall
2009-01-24, 05:26
Tjena. Hade tänkt börja med någon kampsport, vet inte vad dock. Jag har alltid faschinerats av fighter, jag är en ren Mike Tyson knarkare - vet i princip allt om han. När jag var liten var det bästa jag visste att kolla på teenage mutant ninja turtles för att sedan leka det med kompisar. Har som sagt alltid faschinerats av det på något sätt. Gick på judo i 2 år när jag var i 15års åldern, var med i 4 st turneringar och tog guld i samtliga i min viktklass (Jag var jävligt liten då, 50-55kg) så jag har lite i ryggraden iallafall. När polarn sedan lade ner så hoppade jag också av. Sen dess har jag haft massa annat för mig.

Har dock aldrig fattat varför jag inte fortsatte med kampsport, nödvändigtvis inte judo men något annat - för jag tycker verkligen det är skitkul.

Men nu hade jag tänkt ta tag i detta iallafall, jag vet dock inte riktigt vad som passar mig. Jag har alltid varit "naturligt bra" på att brottas, jag har alltid varit väldigt snabb och kvick, jag är rätt vig och är rätt bra på att utnyttja motståndarens styrka emot honom (Genom judon).

Hur som helst är ju inte motivet att gå ut och slå ner folk på gatorna, men att det ska vara kul! Jag är inte speciellt lång, 177cm (Om detta nu är någon nackdel i vissa kampsporter, jag vet inte). I vilken kampsport är det stor fördel att vara rätt stark i? Hur många pass i veckan brukar det vara oftast? 2-3st? Vad har ni för erfarenheter angående diverse kampsporter?

Kommer inte direkt på något mer fråga just nu, det ramlar väl in.

kingrazi
2009-01-24, 06:19
submission wrestling kan vara något för dig. men provträna dig fram på olika klubbar och se efter vad du tycker känns bäst och e roligast.

kohai
2009-01-24, 07:28
Vet inte vd som finns i Bollnäs men om du tar dig ner till Gävle så har du ju Söders Fight Gym.

http://www.sodersfightgym.se/ det är ju ingen webshop så den länken borde ju funka?

Annars får du väl kolla upp vad som finns lokalt där du bor.

Känns som Submission eller MMA vore nåt att prova på. Hur många dagar i veckan man ska träna är ju grymt indivduellt. Kolla in bloggarna på Fightplay.se finns några bra bloggar att följa där bla Svenska UFC fightern David Bielkheden.

Lycka till.

Snobbe
2009-01-24, 09:23
Jag vet inte vilken kampsport som passar dig bäst. Dock hoppas jag att du väljer den kampssport du tycker är roligast och inte den som din kropp är bäst formad för.

Kräket
2009-01-24, 11:00
Slår ett slag för BJJ/SW!

Sjukt roligt, innehållandes både tekniskt kunnande, taktisk känsla och förmåga att kyla ner sina nerver. Därutöver framförallt kondition.

Sen tror jag det är den form av kampsport där längden har minst betydelse. I andra kampsporter som boxning/thai, så måste korta utövare vara ganska tuffa när dom möter längre motståndare. I BJJ/SW spelar det ingen som helst roll...

Black Star Abyss
2009-01-24, 14:29
Vikt och längd är irrelevant i kampsport. Däremot är styrka/vikt oerhört viktigt. Dvs att vara så stark som möjligt på så få kilon som möjligt. Men du kan köra vad som helst. Om du bara vill brottas och sånt kan du köra SW eller BJJ. Men jag rekommenderas MMA!

Kabuto
2009-01-24, 14:31
Jag tycker du ska ta och prova på judo igen till att börja med.

forslund
2009-01-24, 15:17
Jag tränade Bujinkan i 2 år och kom ner till 5:e kyu.

Sjukt trist att jag slutade egentligen. Kampsporten är ren teknik. All teknik ska sitta perfekt, och man ska då i teorin kunna ta ner en motståndare oavsätt hans/hennes vikt. Man utgår alltid ifrån att man slåss mot mer än 1 fiende.

N0jOMc9R4Ak

Jazen
2009-01-24, 15:20
Jag tränade Bujinkan i 2 år och kom ner till 5:e kyu.

Sjukt trist att jag slutade egentligen. Kampsporten är ren teknik. All teknik ska sitta perfekt, och man ska då i teorin kunna ta ner en motståndare oavsätt hans/hennes vikt. Man utgår alltid ifrån att man slåss mot mer än 1 fiende.

N0jOMc9R4Ak

så skoj ut, är det ren försvars kampsport? lite capoiera (stavning) här o där?

Yes
2009-01-24, 15:22
Prova MMA.

Då får du rätt stor frihet att fokusera på sånt du gillar(förutsatt att du hittar likasinnade sparringpartners). Vill man öva markkamp ett pass kan man göra det, och känner man för att bara boxas brukar inte det vara något problem heller.

På det viset kan du prova allt möjligt och sen mixa upp det för att hitta en stil som passar dig.

forslund
2009-01-24, 15:27
så skoj ut, är det ren försvars kampsport? lite capoiera (stavning) här o där?

Det är alltså ninjutsu, rakt härstammad ifrån Ninjorna och Samuraierna förr i tiden. Mycket går ut på försvar, ja. Att använda motståndarens kraft till att placera honom i lägen där du är i full kontroll.

Givetvis lär man sig anfall också. Man kan inte försvara sig om man inte förstår anfallsteknikerna.

Svärd, knivar, stavar osv. kommer när man blir graderad. Innan det är mycket falltekniker, sparkar, slag och simpla men mycket effektiva försvarstekniker.
Folk blir lika förvånade varje gång jag ramlar och är på fötterna i samma veva. Det är sjukt kul. :D

Personer som vill lära sig slåss på gatan stannar inte länge inom den här sporten. Den är alldeles för kontrollerande då allting går ut på att läsa motståndaren, inte att bara gå in och slå tills man får mjölksyra.

Grundordet är ändå teknik. Allting har en tanke bakom sig och man utnyttjar kroppen till det yttersta. Varje spark, slag, block, anfall, försvar så lägger man kroppen bakom och blir helt ostoppbar.
Jag vet inte hur många gånger jag blivit totalt golvad av tjejer som är hälften så stora som mig, och då är jag liten. :D

mattilainen
2009-01-24, 15:29
Beror på vad du tycker är skoj, tycker du slag och sparkar och mindre matta är roligt så är shootfighting en jävligt bra kampsport, det är ufc upp i dagen :)

Sen tycker du matta är roligt och slag och sparkar också så är kamp jujutsu en rolig kampsport och väldigt givande i alla syften.

Tycker du matta är roligast och inte nästan några slag eller sparkar så är ju brasiliansk jujutsu ultimata tipsen.

Annars är thai boxning en väldigt bra kampsport, jag gillar inte typ karate eller judo då jag gått det också men mer mma inriktat får allt att bli så mycket roligare och mycket mer användbart :)

Hoppas det hjälpte dig på vägen

palme
2009-01-24, 15:31
. Man utgår alltid ifrån att man slåss mot mer än 1 fiende.

N0jOMc9R4Ak

Sorry men det där tror jag inte på...overkliga attacker och endel idiotiska tekniker. DETTA SETT UR REN SJÄLVFÖRSVARS SYNVINKEL.

Fagen
2009-01-24, 15:49
Om du vill maximal nytta av din snabbhet så tror jag att denna form av "street-fighting" kan vara något för dig. OBS! Filmat "på gatan".

qF6kdSVSlZQ[/QUOTE]

Kräket
2009-01-24, 17:14
Vikt och längd är irrelevant i kampsport. Däremot är styrka/vikt oerhört viktigt. Dvs att vara så stark som möjligt på så få kilon som möjligt. Men du kan köra vad som helst. Om du bara vill brottas och sånt kan du köra SW eller BJJ. Men jag rekommenderas MMA!

Stämmer verkligen det där? Någon avgörande betydelse har längden/vikten säkert inte, men irrelevant? I UFC brukar dom ju mäta 'reach-advantage'. Gissningsvis så lär en kort kille få svårare att komma in och knocka en längre motståndare i boxning/thai t.ex.

Black Star Abyss
2009-01-24, 17:53
Stämmer verkligen det där? Någon avgörande betydelse har längden/vikten säkert inte, men irrelevant? I UFC brukar dom ju mäta 'reach-advantage'. Gissningsvis så lär en kort kille få svårare att komma in och knocka en längre motståndare i boxning/thai t.ex.

Du missförstod mig: jag vände mig till de som säger "jag är bara 170cm lång, vilka kampsporter kan jag träna?"

Så jag omformulerar mig; vikt, längd och styrka i sig är helt irrelevant. Vad som däremot är av största vikt är hur lång du är för din vikt, och hur stark du är för din vikt. :)

stridis
2009-01-24, 18:21
D
Så jag omformulerar mig; vikt, längd och styrka i sig är helt irrelevant. Vad som däremot är av största vikt är hur lång du är för din vikt, och hur stark du är för din vikt. :)

Sen kanske han inte är intresserad av att gå ner ca 20 kg (han väger väl 90?) för att vara optimalt konkurrenskraftig i thaiboxning.

Vinter
2009-01-25, 10:36

Det är mest relevant om man väger över 85kg och är över 185cm, och vill tävla i tyngsta klassen. Mike Tyson var ca 178cm, och kunde ju utan problem helt dominera mycket längre personer med sin superba teknik.

grondahl
2009-01-25, 11:20
Med tanke på att Bollnäs verkar vara en genomsnittslig mindre tätort med mediokert utbud så skulle jag rekommendera att du återupptar judon eftersom du uppskattade brottningen. En snabb googling pekade på att det övriga utbudet är Hung Gar Kung Fu eller Shotokan Karate och det är ju inte direkt "kampsport".

Modde
2009-01-25, 11:52
Det där med vikt längd spelar ingen roll. Det kan både vara en för och nackdel beroende på vem man möter. Det handlar bara om att kunna utnyttja sina förrutsättningar på rätt sett. En lång fighter som lär sig använda sin längd blir farlig därför att det är ovant att gå upp mot en lång.

När jag var liten och tränade/tävlade i Judo var det ofta vänsterhänta som som var de som var svårast eftersom de gjorde tvärt om. Dom i sin tur har ju lärt sig hur högerspelare funkar så för dom är inte deras vänsterhänthet ett handikapp. Det är precis samma sak med längd, vikt mm. Så länge man anpassar sin stil till sina förrutsättningar och inte försöker göra tvärt om...

-squat-
2009-01-25, 13:53
BJJ eller MMA.

sundvall
2009-01-26, 02:43
Hur är det med vikten. Då jag ändå styrketränar relativt seriöst brukar jag kunna gå upp runt 10kg på ett år, för att sedan deffa bort ett par fett-kilon. Vilka kampsporter kommer detta spela minst roll i? För som tex kickboxing är det väl inte allt för bra att bulka upp sig till 100kg fläsksvål.

Rahf
2009-01-26, 10:22
Alla kampsporter kommer du få känna av lite lidande om du dansar på vågen. Thai- och kickboxning skulle nog påverkas mer än MMA eftersom de är uteslutande stående och kräver rapphet samt en jäkla kondis. MMA skulle rent av ha det som fördel eftersom du blir tyngre, givetvis fortfarande med nackdelen att det blir lidande under stående fighting.

hangatyr
2009-01-26, 10:31
Alla kampsporter kommer du få känna av lite lidande om du dansar på vågen. Thai- och kickboxning skulle nog påverkas mer än MMA eftersom de är uteslutande stående och kräver rapphet samt en jäkla kondis. MMA skulle rent av ha det som fördel eftersom du blir tyngre, givetvis fortfarande med nackdelen att det blir lidande under stående fighting.

kräver inte mma kondition, menar du?

Modde
2009-01-26, 10:55
Hur är det med vikten. Då jag ändå styrketränar relativt seriöst brukar jag kunna gå upp runt 10kg på ett år, för att sedan deffa bort ett par fett-kilon. Vilka kampsporter kommer detta spela minst roll i? För som tex kickboxing är det väl inte allt för bra att bulka upp sig till 100kg fläsksvål.

Skulle nog säga att den typen av beteende inte går hand i hand med någon kampsport...
Fast det beror ju helt hur seriöst du vill träna din kampsport.
Har du tänkt att tävla och bli duktig, eller är det bara för den roliga motionens skull.

Jag tror att du får välja att antingen satsa på kampsporten eller byggandet...

kalajset
2009-01-26, 12:20
Jag tycker inte man ska haka upp sig för mycket på vikten. Finns ju olika viktklasser inom det mesta, t om inom thaiboxning. Om man dessutom tänkt hålla på med en hyffsat "avskalad" kampsport, såsom t ex Shooto, BJJ, eller MMA som är så populärt nuförtiden är det knappast i vikten ens begränsningar sitter till största del. Om man däremot tänkt hålla på med Wushu/ITF Teawkondo/Kung Fu etc etc, alltså mer "akrobatiska/uppvisningsbetonade" kampsporter, ja, då spelar vikten betydligt större roll enligt min åsikt. Men i slutändan handlar det ändå om att välja något man tycker är kul, klyschigt man sant, man blir knappast långvarig i något man inte tycker är kul att hålla på med.

Jag tror att du får välja att antingen satsa på kampsporten eller byggandet...

Detta ligger det absolut mycket i. Med det inte sagt att det inte går att kombinera båda, för det gör det. Däremot måste man acceptera att man inte kan bli "bäst" i båda, men däremot ligga på en relativt hög nivå i bägge aktiviteterna.

Jag själv väger mer än alla, (skulle jag tippa på), i min klubb där vi kör kampjujutsu, (en sorts MMA fast med dräkt), och BJJ, och på den nivå jag själv befinner mig, (i princip nybörjare), kan jag inte säga att jag märkt några direkta nackdelar av vikten överhuvudtaget, och ändå ligger jag på en relativt hög fettprocent. (94kg, ca 21% fettprocent). Så länge man inte sparras mot moståndare som är hyffsat likartade i vikt, och som är riktigt duktiga, klarar man sig ändå bra just tack vare sin vikt och styrka. Särskilt inom BJJ och markbaserad kamp i stort kan man "tyvärr" utnyttja sin storlek på ett sådant sätt. Inte tekniskt rätt väg att gå i BJJ, men i särskilt MMA handlar det ju mer om att så att säga helt enkelt vinna i slutändan, och det kommer vikten onekligen att hjälpa en göra.

hangatyr
2009-01-26, 13:08
Så länge man inte sparras mot moståndare som är hyffsat likartade i vikt, och som är riktigt duktiga, klarar man sig ändå bra just tack vare sin vikt och styrka. Särskilt inom BJJ och markbaserad kamp i stort kan man "tyvärr" utnyttja sin storlek på ett sådant sätt. Inte tekniskt rätt väg att gå i BJJ, men i särskilt MMA handlar det ju mer om att så att säga helt enkelt vinna i slutändan, och det kommer vikten onekligen att hjälpa en göra.

eh, jo men eftersom bjj och mma är tävlingssporter så tävlar man i, just det, viktklasser, varför det inte är helt lyckat att släpa runt på en massa kilon som mest består av fett. på tävling möter man med andra ord folk som väger lika mkt som en själv och då spelar vikten som sådan väldigt liten roll, snarare vad vikten består av.

Kräket
2009-01-26, 13:23
eh, jo men eftersom bjj och mma är tävlingssporter så tävlar man i, just det, viktklasser, varför det inte är helt lyckat att släpa runt på en massa kilon som mest består av fett. på tävling möter man med andra ord folk som väger lika mkt som en själv och då spelar vikten som sådan väldigt liten roll, snarare vad vikten består av.

Ett bekymmer jag tyckt mig märka av som sedan länge diagnosticerad gym-nörd, men relativt nybliven SW-frälst, är problemet med proportionen muskelmassa kontra kondition.

Bär man en massa "onödig" muskelmassa och saknar kondisen så är det som att gå omkring med en V12-motor med 5-liters bränsletank. Möter man en tekniskt överlägsen motståndare som hela tiden tvingar en att arbeta i jobbiga positioner så tar man slut väldigt fort. Detta trots att jag faktiskt hela tiden tänker på att slappna av och inte "forcera" med muskler.

Som sagt, på hobbynivå tror jag musklerna spelar mindre roll. På högre nivåer tror jag nog dom mer är i vägen.

hangatyr
2009-01-26, 14:12
Ett bekymmer jag tyckt mig märka av som sedan länge diagnosticerad gym-nörd, men relativt nybliven SW-frälst, är problemet med proportionen muskelmassa kontra kondition.

Bär man en massa "onödig" muskelmassa och saknar kondisen så är det som att gå omkring med en V12-motor med 5-liters bränsletank. Möter man en tekniskt överlägsen motståndare som hela tiden tvingar en att arbeta i jobbiga positioner så tar man slut väldigt fort. Detta trots att jag faktiskt hela tiden tänker på att slappna av och inte "forcera" med muskler.

Som sagt, på hobbynivå tror jag musklerna spelar mindre roll. På högre nivåer tror jag nog dom mer är i vägen.

ja, det stämmer ju rätt ofta. jätteböffar brukar tröttna rätt fort. antar att det är mjölksyran. vad jag menade var att man kan inte tala om någon fördel av att väga mycket, förutom när man rullar på klubben. på tävling väger man lika mycket osm sin motståndare och då är det bättre att vara stark än tjock.

palme
2009-01-26, 14:20
ja, det stämmer ju rätt ofta. jätteböffar brukar tröttna rätt fort. antar att det är mjölksyran. vad jag menade var att man kan inte tala om någon fördel av att väga mycket, förutom när man rullar på klubben. på tävling väger man lika mycket osm sin motståndare och då är det bättre att vara stark än tjock.

Det kan skilja 10kg från invägning till matchdag...precis som hos bodybuilders.

Orken handlar om hur bra tränad man är, men det är klart att det är en fördel att ha så lite fett som möjligt att bära på i en fight. Dock finns det folk som även bevisar att kroppsformen inte betyder nånting i en fight.

hangatyr
2009-01-26, 14:22
Det kan skilja 10kg från invägning till matchdag...precis som hos bodybuilders.

Orken handlar om hur bra tränad man är, men det är klart att det är en fördel att ha så lite fett som möjligt att bära på i en fight. Dock finns det folk som även bevisar att kroppsformen inte betyder nånting i en fight.

i BJJ väger man in direkt före första matchen. när det gäller MMA har du såklart rätt.

ang. stark kontra tjock så talar jag givetvis i generella termer: det är i de flest förekommande fallen en stor fördel att vara stark istället för svag/fet i sin viktklass.

kalajset
2009-01-26, 17:50
hangatyr: Det är självklart ingen direkt fördel att vara tjock, men det var inte det jag ville få fram heller. Det är däremot ingen direkt nackdel att väga mycket. Jag öppnade mitt förra inlägg med att tala om viktklasser, så jag är fullt medveten om att man inte kommer få möta en 15kg lättare motståndare på tävling. Som du själv säger, (och jag också försökte få fram tidigare), så är det just när man t ex sparas på klubben som man i princip alltid har en fördel när tekniken tryter just eftersom "man", (i detta fallet alltså bulkande styrketränanden), både kan utnyttja sin tyngre vikt, och den extra styrkan som oftast följer med en viktuppgång.

Detta var även Helena Hugosson, krönikör på Fighter Magazine inne på i höstas. Hon menade förstås att det var beklagligt, och det kan man förstå, eftersom ffa BJJ är menad att vara en "tekniksport". Däremot kommer alltid en markbaserad kamp vara lättare att vinna för den tyngre av två personer, (inom vissa rimliga gränser, t ex förutsatt att den andre inte är överlägsen teknikmässigt). Det var alltså detta jag ville påvisa, istället för den klassiska: "går inte att hålla på med kampsport när man väger mycket"-mentaliteten som är ganska utbredd.

faldikus
2009-01-26, 19:14
Tjena. Hade tänkt börja med någon kampsport, vet inte vad dock. Jag har alltid faschinerats av fighter, jag är en ren Mike Tyson knarkare - vet i princip allt om han. När jag var liten var det bästa jag visste att kolla på teenage mutant ninja turtles för att sedan leka det med kompisar. Har som sagt alltid faschinerats av det på något sätt. Gick på judo i 2 år när jag var i 15års åldern, var med i 4 st turneringar och tog guld i samtliga i min viktklass (Jag var jävligt liten då, 50-55kg) så jag har lite i ryggraden iallafall. När polarn sedan lade ner så hoppade jag också av. Sen dess har jag haft massa annat för mig.

Har dock aldrig fattat varför jag inte fortsatte med kampsport, nödvändigtvis inte judo men något annat - för jag tycker verkligen det är skitkul.

Men nu hade jag tänkt ta tag i detta iallafall, jag vet dock inte riktigt vad som passar mig. Jag har alltid varit "naturligt bra" på att brottas, jag har alltid varit väldigt snabb och kvick, jag är rätt vig och är rätt bra på att utnyttja motståndarens styrka emot honom (Genom judon).

Hur som helst är ju inte motivet att gå ut och slå ner folk på gatorna, men att det ska vara kul! Jag är inte speciellt lång, 177cm (Om detta nu är någon nackdel i vissa kampsporter, jag vet inte). I vilken kampsport är det stor fördel att vara rätt stark i? Hur många pass i veckan brukar det vara oftast? 2-3st? Vad har ni för erfarenheter angående diverse kampsporter?

Kommer inte direkt på något mer fråga just nu, det ramlar väl in.

Jag har varit intresserad av kampsoprt hela livet jag också, gick i judo i några år och tävlade en del. Jag lade av med det, vet inte riktigt varför men jag har velat testa på så mycket...

Började med styrketräning seriöst i höstas och det trivs jag med men jag skulle gärna lägga in någon form av kampsportspass i veckan för att det är så roligt.. Dock har vi bara judo, karate och akido i Bollnäs, dvs, enligt mig, inga riktiga kampsporter... Det sk vara judo då men jag är mer inne på boxning/muay thai. Har sökt efter tränare till någon kamsport intensivt i månader utan resultat.

Kort och gott: jag tror det blir svårt att hitta någon som ställer upp och tränar om du vill börja med någon kampsport liknande MMA.. ^^

hangatyr
2009-01-27, 07:39
hangatyr: Det är självklart ingen direkt fördel att vara tjock, men det var inte det jag ville få fram heller. Det är däremot ingen direkt nackdel att väga mycket. Jag öppnade mitt förra inlägg med att tala om viktklasser, så jag är fullt medveten om att man inte kommer få möta en 15kg lättare motståndare på tävling. Som du själv säger, (och jag också försökte få fram tidigare), så är det just när man t ex sparas på klubben som man i princip alltid har en fördel när tekniken tryter just eftersom "man", (i detta fallet alltså bulkande styrketränanden), både kan utnyttja sin tyngre vikt, och den extra styrkan som oftast följer med en viktuppgång.

Detta var även Helena Hugosson, krönikör på Fighter Magazine inne på i höstas. Hon menade förstås att det var beklagligt, och det kan man förstå, eftersom ffa BJJ är menad att vara en "tekniksport". Däremot kommer alltid en markbaserad kamp vara lättare att vinna för den tyngre av två personer, (inom vissa rimliga gränser, t ex förutsatt att den andre inte är överlägsen teknikmässigt). Det var alltså detta jag ville påvisa, istället för den klassiska: "går inte att hålla på med kampsport när man väger mycket"-mentaliteten som är ganska utbredd.

check! :thumbup:

Snake-89
2009-01-28, 12:33

Det är vad korta taniga nollor intalar sig själva, tror du på annat ställ dig framför mig ;)

regus
2009-01-28, 12:35
Det är vad korta taniga nollor intalar sig själva, tror du på annat ställ dig framför mig ;)

Jag tror du var lite dum i huvudet och inte förstog vad han menade :)

Hört talas om viktklasser?