handdator

Visa fullständig version : Blomskötsel: Gardenia (kalkfritt vatten?!)

_Robbie_
2009-01-23, 20:04
Tänkte ha det lite fint i lägenheten och har inhandlat en Gardenia (krukväxt).

Tjejen i blomsterbutiken sa att den kan hålla sig levande flera år så länge man sköter om den bra.

Nu läser jag att den ska vattnas i kalkfritt vatten. Hur får jag tag i kalkfritt vatten? Är regnvatten det enda sättet? Jag fick panik innan idag och vattnade med kranvatten då det såg torrt ut. Dör blomman nu?

Någon som vet hur den ska skötas om? Har försökt hitta på google men får inte någon större hjälp...

Hjälp, den var dyr. :em:

Archos
2009-01-23, 20:17
Tänkte ha det lite fint i lägenheten och har inhandlat en Gardenia (krukväxt).

Tjejen i blomsterbutiken sa att den kan hålla sig levande flera år så länge man sköter om den bra.

Nu läser jag att den ska vattnas i kalkfritt vatten. Hur får jag tag i kalkfritt vatten? Är regnvatten det enda sättet? Jag fick panik innan idag och vattnade med kranvatten då det såg torrt ut. Dör blomman nu?

Någon som vet hur den ska skötas om? Har försökt hitta på google men får inte någon större hjälp...

Hjälp, den var dyr. :em:

Regnvatten, smält snö eller vatten från torktumlaren funkar bra!

Nej, den dör inte, men i längden är det bra om den får kalkfritt vatten!

_Robbie_
2009-01-23, 20:19
Regnvatten, smält snö eller vatten från torktumlaren funkar bra!

Nej, den dör inte, men i längden är det bra om den får kalkfritt vatten!

Tack!

Sen har jag hört att man inte får vända på krukväxten. Men det glömde jag när jag tog ut krukväxten för att vattna den...Kommer inte ihåg hur den stod. Dör den?

Archos
2009-01-23, 20:24
Tack!

Sen har jag hört att man inte får vända på krukväxten. Men det glömde jag när jag tog ut krukväxten för att vattna den...Kommer inte ihåg hur den stod. Dör den?

Nejdå, men har för mig att den trivs ganska svalt (15-18 grader typ) och inte i direkt sol. Ej heller direkt ovanför ett element. Den kan vara känslig för att vändas också när den har knoppar, dvs snurra inte på den i onödan eftersom då kan knopparna börja trilla av, men en gång gör nog inte så mycket! Tycker om ganska hög luftfuktighet så att duscha den då och då trivs den med. Den får inte torka ut heller under blomningen.

Det är en kräsen men vacker och väldoftande blomma!

Cilia
2009-01-23, 20:31
Mitt tips på blomma är annars svärmorstunga. Överlever dom flesta behandlingar.

http://tretrapporutanhiss.files.wordpress.com/2008/02/smaskig_svarmorstunga_08022.gif

Archos
2009-01-23, 20:39

http://tretrapporutanhiss.files.wordpress.com/2008/02/smaskig_svarmorstunga_08022.gif

Ja, saknar man helt fingertoppkänsla så är det mitt tips också! ;)

_Robbie_
2009-01-23, 20:43

Jag vill ha färg och doft ju! Men en sådan skadar kanske inte som komplement...

Jompan
2009-01-23, 22:48
Som en tidigare sa, blomknopparna kan ramla av om man vrider o vänder på Gardenian, dock dör den inte av detta.

Det finns ett medel (kommer inte ihåg exakt vad det hette), som man häller i vattnet så får vattnet neutralt ph. Kan kolla imorrn på jobbet, vad sjuttsingen det hette medlet. :)

Archos
2009-01-23, 23:05
Bor du inte på Gotland eller i Uppsalatrakten så ska det inte vara någon fara. Om du inte är riktigt duktig på växter kommer du få svårt att få den att blomma om och ett någorlunda neutralt vatten kommer klara den genom blomningen. Krukväxter brukar ofta vara besprutade med något liknande stråförkortningsmedel för att bli kompakta och fina. Detta släpper efter ett tag och gardenian får då en spretigare form.

I nödfall kan man sila vatten genom torv.

ArcTiC
2009-01-23, 23:16
Eller varför inte koka vatten i en kastrull, lägg locket på trekvart och fånga upp kondensen i ett annat kärl.

Jompan
2009-01-24, 18:20
Som en tidigare sa, blomknopparna kan ramla av om man vrider o vänder på Gardenian, dock dör den inte av detta.

Det finns ett medel (kommer inte ihåg exakt vad det hette), som man häller i vattnet så får vattnet neutralt ph. Kan kolla imorrn på jobbet, vad sjuttsingen det hette medlet. :)

pH-Balans var det. Används till växter som inte gillar kalkrikt vatten. :)

_Robbie_
2009-01-25, 14:30
Om jag samlar upp vattnet från en vattenpöl - är det vattnet kalkfritt och därför lämpligt att vattna med?

Archos
2009-01-25, 16:34
Om jag samlar upp vattnet från en vattenpöl - är det vattnet kalkfritt och därför lämpligt att vattna med?

Du är verkligen rädd om din gardenia du! :D så länge inte vattnet i vattenpölen är nedsmutsat av föroreningar (olja, bensin osv) så ska det gå bra! Men du går lite till överdrift tycker jag.

För det första är den planterad i en jordblandning betående till övervägande av torvmull (surt, lågt pH) eftersom den vill ha sur miljö. Torven har en viss buffertverkan och klarar av ett hårdare vatten med normalhögt pH ett tag utan att plantan tar skada. Kolla på nätet på orten där du bor vad pH:t kan ligga på i kranvattnet. En gardenia är egentligen ingen växt för våra moderna hem med element nedanför fönstren (inte för nån växt egentligen) utan för vinterträdgårdar, växthusmiljöer och orangerier När man hade centralvärme (värmekällan mitt i huset) och djupa fönsterbänkar var miljön bättre för krukväxterna. Gardenia tillsammans med kamelia är en av de svåraste krukväxter du kan ge dig på. Om du bestämt dig för att behålla växten och försöka få den att blomma om så förbered dig på att den blir spretigare och att även om den blommar om nästa år så blir det inte lika rikligt.

Har även för mig att den sätter blom beroende av nattlängd men eller inte säker. Växter kan vara beroende av längden på mörker, olika jord, eller luftfuktighet, samt temperaturskiftningar (även brist på) för att sätta knopp och blomma.

Vad gäller pH så finns det surjordsväxter som azalea, gardenia, kamelia, bladkaktusar, de flesta orkidéer m.fl och kalkälskande växter som många kaktusar t ex.

Bor man på Gotland eller i Uppsalatrakten t ex får man problem med de kalkskyende växterna i längden och bör söka alternativ till kranvattnet. Jag upprepar att bor du t ex i Stockholmstrakten så är pH:t ganska neutralt (runt 7) och du kommer utan problem klara din gardenia tills den sista blomman har vissnat. Försök dock ställa den ganska svalt som sagt och duscha den ofta så ska det nog gå bra! ;)

Archos
2009-01-25, 16:41
Vad gäller pH så finns det surjordsväxter som azalea, gardenia, kamelia, bladkaktusar, de flesta orkidéer m.fl och kalkälskande växter som många kaktusar t ex.

Och allt däremellan, dvs sådana som trivs bäst i neutrala pH-miljöer, eller med ett pH som drar svagt åt något håll.

edit - Ej heller ska gardenian tillåtas torka ut (men inte dränkas heller)

_Robbie_
2009-01-27, 18:48
PH är 8,5 i STOCKHOLM. Alltså väldigt högt = mycket kalk?

Alltså kan jag inte vattna med vanligt vatten. =(

_Robbie_
2009-01-27, 20:03
Ser nu att man ska titta efter hur hårt vattnet är. I Stockholm är det cirka 4-6 dH. Gardenia vill ha 4-4,5. Alltså kan jag vattna med kranvatten?