Visa fullständig version : Män gnäller mer än kvinnor
Rapport redogjorde just för en rapport där man undersökt hur mycket man gnäller på arbetsplatsen.
En av slutsatserna var att män gnäller mer än kvinnor.
Dessutom anser män att andra gnäller mer än dom.
Är det det som kallas för manlig logik?
Medan kvinnor aldrig berättar att de tycker saker är jobbiga, utan kör på tills de går in i väggen och sjukskriver sig?
Själv är jag väldigt gnällig :)
Kan det vara så att kvinnor inte anser sig ha mandat att gnälla? Medan män anser att deras tankar och åsikter ska delges alla.
(jag bara spånar här, frossar lite i fördomar)
Samir Troudi
2009-01-23, 20:00
Vad räknas som gnäll ?
Och vad innebär gnäll egentligen ?
ja och kärringar gnäller garanterat mest hemma.
MasterChief
2009-01-23, 20:02
Nu har jag bara jobbat i 15 år men det där stämmer verkligen inte med mina erfarenheter.
Vad räknas som gnäll ?
Och vad innebär gnäll egentligen ?
dom tog upp det i reportaget, det kunde vara allt från att folk inte diskade, lämnade gammal mat i kylskåpet, datorn var för långsam, kom inte ut på nätet eller att lönen var för dålig. Dålig lön kom högt har jag för mig.
Nu har jag bara jobbat i 15 år men det där stämmer verkligen inte med mina erfarenheter.
Vilket iofs stämmer in på påstående två *S*
Min erfarenhet är snarare att det är personberoende än könsberoende. Men då har jag å andra sidan säkert inte lika stort beslutsunderlag som forskarteamet.
såklart man whinar om folk inte gör saker som förväntas? :S
Wille005
2009-01-23, 20:21
Cojones föds man med.
shadowfire
2009-01-23, 21:07
Det beror väl på vem som snappar upp gnället.
Det är inte direkt en nyhet att mansdominerade arbetsplatser har mer en kultur av "gnäll", dvs man säger sin åsikt rätt ut oavsett om det är ledning eller chef, medan kvinnodominerade arbetsplatser så är det mer hönsgård o kycklingstuga vid fikaborden/i korridoren/bakom ryggen osv.
WHITEFOLKS
2009-01-23, 21:09
Ja vi måste utrota kvinnorna, de är inte pålitliga.
Det beror väl på vem som snappar upp gnället.
Det är inte direkt en nyhet att mansdominerade arbetsplatser har mer en kultur av "gnäll", dvs man säger sin åsikt rätt ut oavsett om det är ledning eller chef, medan kvinnodominerade arbetsplatser så är det mer hönsgård o kycklingstuga vid fikaborden/i korridoren/bakom ryggen osv.
tror inte bara dom mätte gnället när cheferna var närvarande.
Sen tycker inte jag att säga sin åsikt är att gnälla. Det var inte det dom menade här. Är inte så säker på att jag heller gillar ditt synsätt på kvinnor på arbetsmarknaden eller i större grupper. Är nog ganska glad att jag inte har dig som chef nu.
Scratch89
2009-01-23, 21:20
Men den där rapporten var ju jobbig. Först är man man och klagar mer, men om man inte håller med och tycker att andra klagar mer, så blir det punkt två som du tog upp. Snacka om att gardera sig från gnällande karlar. Det är lite Freud över det där.
Men den där rapporten var ju jobbig. Först är man man och klagar mer, men om man inte håller med och tycker att andra klagar mer, så blir det punkt två som du tog upp. Snacka om att gardera sig från gnällande karlar. Det är lite Freud över det där.
Det var ju det som var kul. Det var det jag föll för. Sen tycker jag det är trist att vissa faller in i det klassiska hönsgårdsargumentationen.
shadowfire
2009-01-23, 21:27
tror inte bara dom mätte gnället när cheferna var närvarande.
Sen tycker inte jag att säga sin åsikt är att gnälla. Det var inte det dom menade här. Är inte så säker på att jag heller gillar ditt synsätt på kvinnor på arbetsmarknaden eller i större grupper. Är nog ganska glad att jag inte har dig som chef nu.
Så en person som hela tiden är negativ och säger sin åsikt dag in och dag ut gnäller inte? Vad är gnäll enligt dig?
Sedan vad du tycker om mitt synsätt på kvinnor eller ej skiter jag blankt i, eftersom du inte har en aning om det.
Scratch89
2009-01-23, 21:46
Det var ju det som var kul. Det var det jag föll för. Sen tycker jag det är trist att vissa faller in i det klassiska hönsgårdsargumentationen.
Jag tycker också att sånt här är lite charmigt, om man kan se det med glimten i ögat, eftersom alla jämt pratar om gnällkärringar. Gubbar hör inte sitt eget gnäll, ungefär som ormarna som inte dör av sitt eget gift.
sundvall
2009-01-23, 22:27
Jag har läst och även hört om diverse rapporter som säger att kvinnor ofta faller för sk "bad boys" som misshandlar dem och som är allt annat än bra för dem, samt att manipulerande game-fanatiker ofta lyckas fälla diverse kvinnor. Det har också sagts att kvinnor ofta envisas med att skicka kärleksbrev till väldigt farliga personer i fängelsen. Jag har aldrig någonsin läst detsamma om män. Kvinnor måste vara dum i huvudet! :confused: *screwy*
sundvall
2009-01-23, 22:30
Bra mass-neg.
shotgun-neg?
Efter har haft diskussioner med kvinnliga kompisar så har jag kommit fram till att jag skulle aldrig klara av att arbeta på en kvinnodominerad arbetsplats med medelålder 40+.
Scratch89
2009-01-23, 23:14
Efter har haft diskussioner med kvinnliga kompisar så har jag kommit fram till att jag skulle aldrig klara av att arbeta på en kvinnodominerad arbetsplats med medelålder 40+.
Då har du absolut valt rätt inriktning. :)
hahavaffan
2009-01-23, 23:18
ja och kärringar gnäller garanterat mest hemma.:laugh: Du sa vad alla tänkte.
Rapport redogjorde just för en rapport där man undersökt hur mycket man gnäller på arbetsplatsen.
En av slutsatserna var att män gnäller mer än kvinnor.
Dessutom anser män att andra gnäller mer än dom.
Är det det som kallas för manlig logik?
vad är det här för j-a tråd egentligen ??....*grr27*.....*whatever*....:furious:
:D
Jacksatan
2009-01-23, 23:19
det är väl inte så konstigt. Tjejer i arbetslivet är ju trots allt inte en så gammal företeelse. Ni är nöjda med att ens vara på arbetsmarknaden.
Kan det vara så att rapporten kommer från den s.k. genus"vetenskapen"? Då har den ungefär lika högt värde som en artikel i Pravdan på 1930-talet som berättar hur extremt framgångsrika jordbruksreformerna är.
Jag tycker också att sånt här är lite charmigt, om man kan se det med glimten i ögat, eftersom alla jämt pratar om gnällkärringar. Gubbar hör inte sitt eget gnäll, ungefär som ormarna som inte dör av sitt eget gift.
Ingen hör ju sitt eget gnäll. :D
Men jag tror iofs att det kan ligga något i att män gnäller mer än vad den allmänna uppfattningen gör gällande. Det är lite som med uppfattningen att män är direkta, medan kvinnor gör omvägar och uttrycker sig dunkelt så att den stackars rättframme mannen inte förstår ("Va, menade du att du ville stanna och fika när du sade att du undrade om de hade kaffe där?"). Min erfarenhet är att män är väldigt bra på antydningar och kringelkrokar även de.
På min förra arbetsplats var det bara kvinnorna som gnällde.
Fast då var det ju typ 80% kvinnor också. :D
shadowfire
2009-01-23, 23:57
På min förra arbetsplats var det bara kvinnorna som gnällde.
Fast då var det ju typ 80% kvinnor också. :D
mycket handlar om hur övriga kulturen på företaget ser ut också... min erfarenhet efter 13 år nu är att premiering säger rätt mkt om kulturen på ett företag. Samla alla anställda, gå upp till micken o nämn max tre namn som alla ska få 10.000 kr insatta på sitt konto nästkommande lön pga väl utfört arbete.
Sedan kan man dra sina slutsatser efter det, män eller kvinnor, unga eller gamla, infödingar eller nyinflyttade. Det kan ske en hel del _väldigt_ olika reaktioner. Jag har nu sett gråt, slagsmål, kravaller, 100% tystnad och 100% jubel. Samma event, olika företag, olika kulturer.
Ignatius72
2009-01-23, 23:57
jag har jobbat på arbetsplatser med bara män och med bara kvinnor. Mest okunstruktivt gnäll har det varit på de kvinnliga arbetsplatserna. Men roligast har det varit när det varit rätt så blandat.
Scratch89
2009-01-24, 00:09
Ingen hör ju sitt eget gnäll. :D
Men jag tror iofs att det kan ligga något i att män gnäller mer än vad den allmänna uppfattningen gör gällande. Det är lite som med uppfattningen att män är direkta, medan kvinnor gör omvägar och uttrycker sig dunkelt så att den stackars rättframme mannen inte förstår ("Va, menade du att du ville stanna och fika när du sade att du undrade om de hade kaffe där?"). Min erfarenhet är att män är väldigt bra på antydningar och kringelkrokar även de.
Det kallas för selektiv hörsel. Min far har utvecklat den förmågan till dess maxpotential. Han är fortfarande tjugosju år gammal, inte alls tunnhårig och en riktigt stilig karl. ;)
Men jag får nog opponera mig lite. Skulle det varit en kille med kliande kaffetarm hade han sagt att han ville ha fika, och inte hålla på med ledande trams. Menar du att vi ska både köra bil och dekryptera era meddelanden?
Men jag får nog opponera mig lite. Skulle det varit en kille med kliande kaffetarm hade han sagt att han ville ha fika, och inte hålla på med ledande trams. Menar du att vi ska både köra bil och dekryptera era meddelanden?
Just när det gäller fikat kan jag hålla med; jag har en känsla av att det har att göra med normer kring förhållandet till mat och kroppsliga behov i allmänhet (min bror uttryckte det så här i gymnasieåldern: "Alla tjejer har ju ätstörningar. Åtminstone lite."). Men på andra fronter är det betydligt jämnare siffror (jag har mest stött på det i jobbet).
Scratch89
2009-01-24, 00:16
Men på andra fronter är det betydligt jämnare siffror.
Förspel? :D
jag har jobbat på arbetsplatser med bara män och med bara kvinnor. Mest okunstruktivt gnäll har det varit på de kvinnliga arbetsplatserna. Men roligast har det varit när det varit rätt så blandat.
Jag har jobbat på ett ställe med bara män och ett ställe med ca 80% kvinnor.
På det första stället gnälldes det sjukt mycket om löner, arbetstider och det ena med det tredje - framförallt från de fackligt engagerade som allra helst snackade och gnällde istället för att göra något vettigt.
Kvinnorna på den andra arbetsplatsen gnällde nog mest för att de kände att de inte räckte till för arbetsbördan. Deras största bekymmer var nog att försöka hinna med allting och samtidigt göra ett så bra jobb som möjligt(och i mitt tycke var de fullt berättigade att gnälla för det hade helt enkelt behövts fler anställda).
Annars såg jag också ett stort problem i att män och kvinnor kommunicerar lite annorlunda. Jag har t.ex. flera gånger sett när kvinnor försökt säga ifrån, fast gör det på ett sätt som dumma karslokar inte riktigt förstår, och männen kör bara på för de uppfattar inte protesterna. Det leder till att kvinnorna biter ihop tills proppen går för att de känner sig missförståda och överkörda och männen fattar ingenting utan känner sig istället påhoppade.
Saft und Kraft
2009-01-24, 00:32
Min erfarenhet är snarare att det är personberoende än könsberoende. Men då har jag å andra sidan säkert inte lika stort beslutsunderlag som forskarteamet.
Då gissar jag att du genom densamma skådat ljuset såsom det (delvis) är och inte som det exempelvis genom television kablas ut allt som oftast.
Tex: Att människomän har tvenne armar är annars en generalisering jag nästan kan gå med på.
Nucleus: Får jag fråga vad du vill ha sagt med rapporteringen kring rapporten om rapporten från rapport? Är svaret jakande kan du också passa på att besvara frågan igen, men denna gång något annorlunda.
Scratch89
2009-01-24, 00:37
Stop whining!
WL1lfSzgcAw
Doctor Snuggles
2009-01-24, 00:38
Fan vad de e jobbigt med kvinnor som påstår att män gnäller.
HajduMan
2009-01-24, 00:43
På min arbetsplats (elektriker, bara män) så gnälls det konstant hela tiden om allting och på dagisnivå, men så blir det också bättre därefter.
Semiramis
2009-01-24, 08:48
Jag tycker nog också att gnäll är mer personberoende än könsberoende, enligt min erfarenhet tenderar det att bli mer gnäll i grupper som domineras av ett kön. Sedan vad som är gnäll kan ju diskuteras, jag tycker itne att det är "att säga sin mening" en eller ett par gånger, om man ständigt gör det utan att försöka göra något åt situationen och dessutom sågar alla försök av andra att göra något åt situationen så glider det över i gnäll. Men som sagt, detta är ju högst subjektivt.
Kvinnor gnäller mer än män över att män gnäller mer än kvinnor.
Annars såg jag också ett stort problem i att män och kvinnor kommunicerar lite annorlunda. Jag har t.ex. flera gånger sett när kvinnor försökt säga ifrån, fast gör det på ett sätt som dumma karslokar inte riktigt förstår, och männen kör bara på för de uppfattar inte protesterna. Det leder till att kvinnorna biter ihop tills proppen går för att de känner sig missförståda och överkörda och männen fattar ingenting utan känner sig istället påhoppade.
Det låter lite gran som problemet Malcolm Gladwell beskriver i boken Outliers, om piloter ifrån länder där folk har en väldig respekt för sina överordnade. Piloter från dessa länder hade mycket fler olyckor, eftersom andrapiloterna inte vågade säga rakt ut ifall de tyckte att piloten gjorde något fel. De försökte istället "hinta" fram varningar, typ "Oj, titta på på det där ovädret", var piloten då lite trött eller inte riktigt uppmärksam kunde han missa att det var en varning för ett kommande oväder.
Så en person som hela tiden är negativ och säger sin åsikt dag in och dag ut gnäller inte? Vad är gnäll enligt dig?
Sedan vad du tycker om mitt synsätt på kvinnor eller ej skiter jag blankt i, eftersom du inte har en aning om det.
Det jag trodde du först menade var att män säger konstruktiv kritik och att rapporten tolkade det som gnäll.
Sen är det sant att jag inte vet din syn på kvinnor utan jag utgick ifrån det du skrev om hur kvinnor är på arbetsplatsen och jag skulle inte vilja ha en manlig chef som går in med den attityden.
Det är ju lite så att kvinnors prat är skvaller och chatter. Mäns prat är meningsfull konversation. Men alla som följt båda vet att det är samma låga nivå (nu menar jag privat bubbel).
Sant, problemet är dock att attityden fortfarande lever kvar aktivt i arbetslivet. Vi kan tro att vi har nått långt i vårt samhälle men det har vi inte. Jag har turen att arbeta i en organisation som inte har den attityden (nu, ska jag tillägga. Har inte alltid varit så). Men har vänner som är/har varit drabbade så att dom flesta här skulle bli väldigt upprörda. Då är det svårt att bara tycka det är charmigt.
Jag har läst och även hört om diverse rapporter som säger att kvinnor ofta faller för sk "bad boys" som misshandlar dem och som är allt annat än bra för dem, samt att manipulerande game-fanatiker ofta lyckas fälla diverse kvinnor. Det har också sagts att kvinnor ofta envisas med att skicka kärleksbrev till väldigt farliga personer i fängelsen. Jag har aldrig någonsin läst detsamma om män. Kvinnor måste vara dum i huvudet! :confused: *screwy*
Tror inte det är alla kvinnor som gör så utan en viss typ av kvinnor. Sen hörde jag någonstans att hon den där Arbogakvinnan fick massa brev i fängelset. Det måste på något sätt klassas i samma kategori.
På min arbetsplats är vi bara kvinnor, och trots att vi ska lägga ner inom ngra veckor-månad så gnäller vi inte.
Det är ju det jag har kolo till.. ;)
Helt sant så peppar vi varandra och önskar all lycka när någon glider iväg till nytt jobb. Nu är vi bara två kvar, men jag har blivit gediget försäkrad att det inte beror på mig utan på avsaknaden av körkort (har trafikfobi, inte mogen att ta lappen) så jag gnäller inte utan hoppas på att det kan finnas något körkortsfritt jobb och jobbar på. Heja oss!
pragmatist
2009-01-24, 09:59
En förklaring till att män gnäller mer och att män tycker att andra gnäller mer än de själva gör kan ju vara att vissa män står för 95% av allt gnäll. Vilket stämmer ganska bra överens med min erfarenhet.
ja och kärringar gnäller garanterat mest hemma.
:laugh: Du sa vad alla tänkte.
Första tanken är ju, stackars era kvinnor.
Låter som feminist skitsnack.. Jag är väll inte så gammal och pålitlig då det gäller livserfarenhet, jag är dock ganska intelligent. Vad jag hört och snappat upp runtom är att kvinnor gnäller som om de vore en maskin, det finns naturligtvis lugnare tjejer också. Men majoriteten av dom som gnäller om allt mellan himmel och jord är just kvinnorna, männen lipar inte, och dom yttrar inte sånt ointressant, värdelöst skit ingen bryr sig om. Det tolkar jag som gnäll åtminstone. Sedan är de ju just kvinnor "går in i väggen" som någon sade, och då blir de ännu mera gnäll.
Då menar jag alltså friska människor och inte tvångshandikappade och dylikt.
Brian The Family Dog
2009-01-25, 18:25
Vad ska ni kvinnor göra åt detta problem då ?*jorgen*
Låter som feminist skitsnack.. Jag är väll inte så gammal och pålitlig då det gäller livserfarenhet, jag är dock ganska intelligent. Vad jag hört och snappat upp runtom är att kvinnor gnäller som om de vore en maskin, det finns naturligtvis lugnare tjejer också. Men majoriteten av dom som gnäller om allt mellan himmel och jord är just kvinnorna, männen lipar inte, och dom yttrar inte sånt ointressant, värdelöst skit ingen bryr sig om. Det tolkar jag som gnäll åtminstone. Sedan är de ju just kvinnor "går in i väggen" som någon sade, och då blir de ännu mera gnäll.
Se där!! Äntligen någon som redde ut frågan åt oss andra. Skönt att vi kan avfärda dom där jävla feministerna och även dom här manliga forskarna. *ppuuhh*
Första tanken är ju, stackars era kvinnor.
ja visst är det synd om dom.att dom bara orkar:furious:;)
Se där!! Äntligen någon som redde ut frågan åt oss andra. Skönt att vi kan avfärda dom där jävla feministerna och även dom här manliga forskarna. *ppuuhh*
Det var ingen forskning direkt.
Ostknäcket
2009-01-25, 18:56
Och varför gnäller män? nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag nag ;)
Men majoriteten av dom som gnäller om allt mellan himmel och jord är just kvinnorna, männen lipar inte, och dom yttrar inte sånt ointressant, värdelöst skit ingen bryr sig om.
Och sen gnäller de på att ingen lyssnar! WTF liksom! *rolleyes*
Wennerberg
2009-01-25, 19:44
Män gnäller över riktiga saker som om vem som glömde köpa kaffebönor etc medans du (en kvinna) startar en tråd där vi alla börjar gnälla för att du gnäller. Nä men ärligt, vem fan orkar bry sig om vem som gnäller mest bland kvinnor och män.... vi vet ju redan vem som gnäller mest, ellerhur? Sluta gnälla nu
det var ingen forskning direkt.
+1
GnÄllspikar Är vi allihopa!!!
På mitt jobb så är det överlägset mest kvinnor som gnäller, men det beror nog mest på att 80% är kvinnor på jobbet. Märker mycket backstabbing av framförallt de äldre. Vi killar som är minoritet får hålla ihop för att inte få pikar om det ena eller det andra. (t.ex. att killar skulle gnälla mer, aldrig diska m.m.)
Säger inte att kvinnor gnäller, rekryterarna har nog bara misslyckats.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.