Visa fullständig version : Operera bort halsmandlarna.
Ska operera bort halsmandlarna på sportlovet, v 8. Vecka 6-7 kommer jag att vara på skidsemester i Alperna, Ischgl.
De opererar inte om man är förkyld, tror ni det är stor risk att bli förkyld av en veckas skidsemester? Kommer gå ut några kvällar också, dricka lite alkohol, men ändå ta det lugnt. Är det negativt inför operationen?
Hur är det med bedövning och så vid såna här operationer? Ger dom morfin? Kan man skriva i det pappret jag har fått hem(som handlar om ens hälsa) att man helst inte vill få något morfin? Eller kommer jag dö av smärta då?
Är lite nervös inför operationen, och vill förbereda mig så bra som möjligt.. Det står att man inte ska äta mediciner eller annat som förtunnar blodet och ökar blödningsrisken vid operationen.. Har slutat äta Omega-3 nu eftersom det gör blodet tunnare.. finns det mer saker jag kan göra för att förbereda kroppen på bästa sätt? :)
Vem fan tackar nä till morfin?!
Säg att du vill ha allt lugnande som finns! Överdosera och flöddra runt! :)
shadowfire
2009-01-23, 18:43
Asså tonsillektomi görs ju under narkos, så jag tror med bestämdhet att du i varje fall inte vill vara vaken under ingreppet :) Operationen i sig tar väl en timme eller något om man räknar med narkos, förberedelser o allt.
Sedan vaknar du upp, hostar o spyr blod som en dåre och jag har svårt att tro att du vill säga nej till smärtstillande dagen efter.
ät ät och ät... det kommer du nämligen inte vara så pigg på o göra efter operationen och någon/några veckor fram. Förkylningar är ett virus, så tvättar du händerna ordentligt o inte krökar till allt för fritt så att du stoppar tungan i någon annan mun så bör det inte vara några bekymmer :)
Självklart kan du tacka nej till morfin, men tror inte det är att rekomendera, då jag hört att det ska göra relativt ont ett tag efteråt. Enda anledningen jag ser till att avböja opoider är om du skulle vara allergisk mot det på något sätt, och skulle detta vara fallet finns det finfina liknande preparat.
Jag skulle tacka jag till morfin. Verkar mindre farligt än att sövas. Jag blev sövd så det kanske är standard.
Tror det finns någon eller några trådar i ämnet om du vill ha mer info. Jag opererade bort mina när jag var väldigt liten för min syrra klagade på att jag snarkade. Lögn, lögn och förbannad lögn.
Jag känner inte igen mig i Skuggans beskrivning. Däremot hade jag blött näsblod vilket jag skämdes över eftersom jag innan hade försäkrat att jag aldrig blödde näsblod. Jag var envis och hade mina egna läkarteorier redan då. Hopplöst falla asså
Vem fan tackar nä till morfin?!
Säg att du vill ha allt lugnande som finns! Överdosera och flöddra runt! :)
Jag har blivit renlevnadsmänniska :)
Men alltså, tror ändå inte man får speciellt mycket morfin, och smärtan brukar bli värre efter någon dag.. tänker att jag lika bra kan skita i morfinet direkt efter operationen då..
Jag skulle tacka jag till morfin. Verkar mindre farligt än att sövas. Jag blev sövd så det kanske är standard.
Tror det finns någon eller några trådar i ämnet om du vill ha mer info. Jag opererade bort mina när jag var väldigt liten för min syrra klagade på att jag snarkade. Lögn, lögn och förbannad lögn.
Jag känner inte igen mig i Skuggans beskrivning. Däremot hade jag blött näsblod vilket jag skämdes över eftersom jag innan hade försäkrat att jag aldrig blödde näsblod. Jag var envis och hade mina egna läkarteorier redan då. Hopplöst falla asså
Du får inte morfin istället för sövning. Morfin är bara smärtlindring.
Sövning brukar ske i form av propofol (vita mjölken som vissa känner till den som), fentanyl eller liknande och alternativt något muskelrelaxerande.
Finns en möjlighet att du får redan på kvällen innan operationen en opioid för att se till så att du har en ordentlig dos i kroppen.
Morfin får du inte efter operationen, däremot brukar citodon skrivas ut som smärtlindring efteråt (kodeinbaserat). Nu är iofs mina erfarenheter lite av en skräckhistoria då jag fick en infektion i operationssåret, men jag skulle definitivt se till att jag hade starka smärtstillande utskrivna åt mig efter operationen då jag hade rejält ont!
Tror jag bara varit sövd en gång och det var vid den här operationen och då kanske jag var 5 år eller så. Minnet är inte glasklart *s*.
Men jag kommer som sagt var inte alls ihåg ngn smärta.
Tror jag bara varit sövd en gång och det var vid den här operationen och då kanske jag var 5 år eller så. Minnet är inte glasklart *s*.
Men jag kommer som sagt var inte alls ihåg ngn smärta.
Operationen brukar bli värre ju äldre du är.
Men om jag då skulle ha jätteont efter operationen kan jag la bara be om lite knark då? :)
Jag måste erkänna att jag är lite sugen på att knarka under läkareöversikt. Annars är jag totalt anti att använda droger.
grisbil3n
2009-01-23, 20:46
Jag grinade men inte av smärtan utan mer hela situationen efter operationen, jag var tio år. Så du borde nog stå pall. Fick inge morfin i varje fall...
shadowfire
2009-01-23, 21:16
Morfin har jag inte hört talas om att man får i huvudtaget i samband med denna operation, men jag påstår inte heller att jag säger mig veta med 100% hur det ligger till. Det jag vet är dock att man blir sövd på ett eller annat sätt, brukar få piller i rumpan samt att man får smärtstillande dagen efter. Citadon eller annat kan det bli, för att sedan gå över till mer vardagsliknande tabletter, typ alvedon. Visst kan man skita i det om man vill sitta o tjura med en halsvärk som heter duga, men varför det liksom? Du lär ändå bara halsa blåbärssoppa o annat skoj efteråt.
Angående o spy blod eller inte så beror det lite på hur pass mkt man blöder o hur pass mkt man drar ner skiten i magsäcken typ... jag svalde nog ett antal centiliter iaf under narkosen :) ... kul som fan dock o få en sådan mask över ansiktet o så ställde de någon fråga som jag skulle svara på. Tog liksom inte ens tre ord i svaret innan det svartnade..
grisbil3n
2009-01-23, 22:08
Piller i röven suger, förnedring :em:
Jag var tydligen allergisk mot narkosen jag fick vid ingreppet.
Morfin är det bästa som finns, var värsta missbrukaren när jag låg på sjukhus:D
för en 5 år sedan då ja tog bort mina klumpisar så va den skön narkos (faan vilken skön känsla), ja spydde aldrig, bara spotta blod, fick morfin via slag i armen (ra säga till så kom de å gav mer).. Med andra ord tryckte ja mycket på knappen, snacka om lullig å skön ma blir av morfinet HAHAHAHA..
Kunde snacka ena secunden med nån, sen nästa så sarka ma som en bebis, å vakna till efter 1 minut å babbla gärnet igen.
Trodde ja skulle kunna åka på "En dag på strippen" dagen efter jag kommit hem. Man var ju fortfarande nder morfin flyg när man kom hem och mådde toppen. Dagen efter då vakna trodde ja faan nån hade sågat med nåt ihalsen under natten. Det vafaan de västa ja vart med om, kunde inte svälja, så ont gjorde det, å de hjälpte ju inte att man hade brus citadon..
Gick ner 5 kg på den 7 dar, åt lite glass och nån soppa + käka citadon så ma satt somen zombi framför TV'n.
Guuud luuck, vissa har inga probs alls, andra får värre (som ja)
Pd
Det är lika stor risk att du blir förkyld här hemma isf.
Hoppas du får kul!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.