handdator

Visa fullständig version : Löpa med öronsnäckor, skadligt?

skeletron
2009-01-23, 13:49
Ja, det hörde jag iaf av en polare vars mor är/var sjuksköterska. Är det sant? Gäller detta alla former av öronsnäckor, eller vad vet/tror ni?

Modde
2009-01-23, 14:10
Ja, det hörde jag iaf av en polare vars mor är/var sjuksköterska. Är det sant? Gäller detta alla former av öronsnäckor, eller vad vet/tror ni?

Av vilken anledning skulle det vara det?

Kan vara skadligt att springa i trafiken med öronsnäckor...

Tolkia
2009-01-23, 14:11
Om man justerar volymen för att spränga trumhinnorna så ja. Annars nej, tror jag (jag frågade en bullerforskare om detta en gång, och han svarade ungefär "nja, det är mer något som farmor och farfar tror"). En anledning till att inte ha våldsvolym är ju att man kan behöva höra andra trafikanter.

z_bumbi
2009-01-23, 14:32
De flesta hör sämre när de är ansträngda och att justera volymen efter detta tillstånd kan vara skadligt för hörseln, detta gäller däremot inte bara hörselsnäckor utan även lomhörda aerobicsledare och styrketränande som är inne på sitt femte böjset.

Whistler
2009-01-23, 14:40
Blir du påkörd av en bil du borde hört så är snäckor dåligt.
Annars är det bra. Musik är liksom trevligt.

MasterChief
2009-01-23, 14:50
De flesta hör sämre när de är ansträngda och att justera volymen efter detta tillstånd kan vara skadligt för hörseln, detta gäller däremot inte bara hörselsnäckor utan även lomhörda aerobicsledare och styrketränande som är inne på sitt femte böjset.

Det där märker jag tydligt. Ibland märker jag efter passet att jag haft maxvolym vilket skulle vara outhärdligt i vilande tillstånd :-/

Cilia
2009-01-23, 17:59
Jag är försiktig med volymen när jag har på mig snäckor. Har alldeles för många kompisar som har hörselskador för att vilja gå med i den klubben. Däremot så behöver jag musik för att kunna springa.

joriice
2009-01-23, 18:11
Uhmm... varför?

Biceps
2009-01-23, 18:18
Du kan absolut skada hörseln med hörselsnäckor. Vad gäller löpningens påverkan så skulle det väl vara om du drar upp volymen för att överrösta ditt eget flämtande... eller nåt.

skeletron
2009-01-24, 00:34
Anledningen jag hörde av min kompis som han hörde av sin mor, var att öronsnäckorna liksom hoppar lite fram och tillbaka under springandet... och att detta i sin tur skapar något tryck, vibrationer eller något som skulle vara farligt för trumhinnan eller nått i den vevan.

Chrillee
2009-01-24, 01:41
Det där låter lite överdrivet helt klart.

Men det jag har upptäckt är att när jag springer har jag maxvolym, sen när jag stannar inser jag hur högt det egentligen är och får minska.
Gör dock om samma misstag gång på gång, men det kan ju vara att tänka på.