Visa fullständig version : Lägger du dig i på gymmet?
Demoneyes
2009-01-21, 00:35
Som topic lyder: Gör du det? Om någon utför en övning fel rättar du dem för att de ska undvika framtida skador eller för att du kanske själv gärna skulle få hjälp till bättre vetande om du gjorde något fel. Eller skakar du på huvudet och skrattar lite lätt inombords åt hur fel han eller hon utför övningen.
Hade idag chansen att hjälpa en kille som utförde en övning katastrofalt fel. Medan jag funderade på hur jag skulle formulera mig så fann jag mig själv tveka. Tänk om han säger att han vet vad han gör och vips så befann man sig i en ytterst pinsam situation. Jag rättade honom inte i detta fall.
Efter en stund kommer en kille som jag snackat lite med och vill få instruktion hur man utför denna övning av han som gör fel.
Självklart säger han och visar hur man utför övningen fel :P Jag kände här att jag måste stiga in och rättade till det men väntade tills han som inte hade koll gick för att undvika att han vart irriterad över att jag rättade hans sätt att utföra övningen.
Vad har jag lärt mig av detta? Jo hindra fel innan fler fel blir fel.
Folk lyssnar allt som oftast inte om man säger till dem. Klarar de övningen rätt men med dålig form så är det hopplöst. Hasplar dom däremot på och inte verkar ha en aning så kan jag gå fram. Jag och min träningspartner prövade förut utan resultat att försöka korrigera farligt utövande, så vi bryr oss helt enkelt inte längre. Ibland frågar folk om tips och då är jag mer än villig att hjälpa dem. Att lägga mig i gör jag däremot inte längre.
Väldigt väldigt sällan. Jag uppskattar inte att folk lägger sig i min träning heller, ifall jag inte har bett dem.
ChrisDEFC
2009-01-21, 00:39
Folk lyssnar allt som oftast inte om man säger till dem. Klarar de övningen rätt men med dålig form så är det hopplöst. Hasplar dom däremot på och inte verkar ha en aning så kan jag gå fram. Jag och min träningspartner prövade förut utan resultat att försöka korrigera farligt utövande, så vi bryr oss helt enkelt inte längre. Ibland frågar folk om tips och då är jag mer än villig att hjälpa dem. Att lägga mig i gör jag däremot inte längre.
instämmer!
Jag tycker att man ska hjälpa till även om man inte blir tillfrågade. Det hade jag uppskattat när jag först svansade in på gymet och började utföra underliga övningar.
Kan tilläga att jag inte följer mitt egna råd, jag är svensk.
tigerofsweden
2009-01-21, 00:43
+1
Har dock istället gett komplimanger när jag sett någon genomföra övningar med bra(så som jag fått lära mig) utförande :)
Demoneyes
2009-01-21, 00:46
Funderar på om man kanske ska gå fram och fråga om man får ge ett litet råd med övningen?
Sen tror jag att det är ännu viktigare att man formulerar sig rätt. Att komma fram och säga jag ser att du gör fel på den där övningen gör så här istället fungerar nog inte så bra. Men där emot att komma fram och fråga.
Hej hoppas jag inte stör allt för mycket men skulle jag kunna få ge ett råd på den övningen du utför? Om ja så är det ju bara att förklara vad som kan hända om övningen får fortsätta att utövas fel och förklara hur den ska utföras rätt.
Har iof ett creepy exempel på en gång då jag absolut inte gillade att få ett "tips" en gubbe kommer fram till mig och tar mig på axeln och håller kvar den där under samtalet och säger om du gör så här får du bättre kontakt där och där "han visade med hela handen på mig vart det skulle ta mer och när jag väl reagerade på att han fan tar på mig gav jag han the killer eyes och sen hajjade han hinten och pyste.
+1
Har dock istället gett komplimanger när jag sett någon genomföra övningar med bra(så som jag fått lära mig) utförande :)
till tjejer då ? ;)
Larsa_wee
2009-01-21, 00:47
Beror väl på hur man är som Person oxå, upplevs man som en Allmänt trevlig och glad person så tror jag det blir lättare för folk som gör "fel" att lyssna och ta råd, men om man däremot är den sura typen som sitter i sitt hörn o suger på sin prottedrink och går o kör sina saker och sköter sitt och helt plötsligt tar sig mod o säga/korrigera att nån gör övningen fel ( om de är risk för skada tex.) så tror jag inte dom kmr lyssna, på Min skola så har jag som styrkelyftare rätt kraftigt inflytande på folk i Gymmet. Dom tycker att jag borde kunna eftersom jag tävlar, och visst jag är ingen som springer till alla och säger tex Flytta armbågen dit så blir de mer strikt osv, det är då om nån frågar, och så säger jag nästan alltid till om jag ser en stor skaderisk i det dom gör.
Masdonne
2009-01-21, 00:52
Bara till de jag känner mycket väl. Är ingen expert själv så känns fel att rätta med tanke på att risken finns att det man själv säger är felaktigt. Ogillar själv när andra lägger sig i i min träning, även om det (tack och lov) var ett tag sedan.
tigerofsweden
2009-01-21, 00:52
till tjejer då ? ;)
Naturligtvis, speciellt när de utför djupa böj! Ber alltid om att få stå bakom och beskåda och beundra deras utförande när tillfälle ges :Virro
Skämt åsido, blir mest bara killar men får ja tillfälle så :)
Nä aldrig sagt något till någon, tycker inte jag riktigt är i sitsen att peka på folks utföranden, men jag har själv fått "hjälp" några gånger, blir väl så om man ser ut som en 12årig kaninunge.
Fått höra att jag skulle få bråck i magen om jag inte använde bälte mer vid basövningar. En annan gång körde jag knäböj mot en bänk, men det hade nån annan stora problem med och försökte verkligen förklara hur okunnig jag var som släppte spänningen i låren även fast jag berättade anledning till att jag körde så, hmpf. Har även böjt för djupt tydligen, och en annan gång för frammåtlutat.
Larsson85
2009-01-21, 00:55
Jag vill sköta min träning själv, vill inte ha tips från okända människor. Jag har dock inget emot om någon som jag verkligen litar på berättar för mig, men om jag inte känner personen som rättar så har jag ingen aning om personen är kompetent, eller om han är gymmets självutnämda proffs.
Klart man kliver in å sätter ner foten om man ser någon som gör något direkt "farligt"... Men springer inte direkt efter folk som kör ostrikta bicepscurls..
jag uppskattar alltid när folk säger till mig, händer sällan men klart att jag vill veta om jag gör fel! ibland säger jag också till när man t.ex. ser folk i stående vadpressen som inte gör något annat än böjer på knäna, står helt stilla med fötterna, då säger jag till hur de ska göra..
Har aldrig påpekat någonting om jag inte tränat tillsammans med någon. Fått välbehövlig hjälp ett par gånger när jag kört marklyft, men annars har folk hållit tyst när jag tränat. Skönt att slippa höra att mina slängliga <insert random> leder till skador, inte bygger muskler, gör mig kissnödig eller whatever. Sett galna bitar som kört både superstrikt och superslängigt så tycker inte någon har rättigheten att inflika någonting som den tränande säkert redan hört tusen gånger förut. Ett klockrent exempel är ju Robban (Grubs bekant från Norrtälje) som körde så oortodoxt man bara kan, och jämför sedan alla kommentarer på övningsutförandet med hans träningsresultat. Ibland har man inte mandat nog att klaga, helt enkelt.
mangemani
2009-01-21, 01:05
skiter dom i mej så skiter jag i dom.
men i vissa fall så kan man bara inte låta bli att hån le mot personers utföranden,speciellt inte när dom själv i ren avundsjuka kritiserat ens egen träning och ens storlek och sen gör helt fel själv samt att dom är taniga pinnar.
är det personer som jag känner,så kan jag(om dom frågar eller att man märker att dom vill ha hjälp) lägga sej i.
har inte gjort det, men haft lust ett antal gånger, men det känns bara så fel att jag ska göra det :/
tar som exempel på nybörjare i gymmet, spelar ingen roll vilken ålder, när de kör latsdrag på 20kg och drar stången med armarna ned till naveln. Då är jag sugen på att ledsaga dom men naj inte hänt.
Mescreant
2009-01-21, 01:18
Nej aldrig. Däremot har det hänt att andra lagt sig i när jag tränar. Blir arg då.
Det finns vissa som har en underförstådd tillåtelse att hjälpa mig, men helt okända människor som jag aldrig pratat med och som inte besitter en fysik som påvisar mycket erfarenhet bör hålla truten.
grisbil3n
2009-01-21, 02:15
Kom en sliskig ung herre och ville ha utförliga instruktioner av mig en gång på 24/7. Mitt i natten och endast vi som var där, jag tror han var lite sugen. Jävla chubby chaser!
Det har hänt en gång då jag försökt prata med en kille jag inte känner om att han utförde frontböj fel och att han aldrig skulle kunna ta sig över 30kg utan att stången genast skulle segna ner på golvet så fort han lyfte den av racket. Han verkade inte förstå vad jag sade och lyssnade inte så då gav jag upp, han lär förstå när han väl kommer dit. Trial and error.
Kompisar instruerar jag däremot hela tiden. Jag är glad att de slipper göra alla hundratals misstag jag har gjort genom åren.
Hm...ibland kan det ju bli så att när man försöker hjälpa så blir det mer stjälpa...jag har tex MS vilket gör att jag inte kan träna på ett helt "vanligt" sätt, tex bör jag byta mellan muskelgrupper ofta och kan inte ta i till max.
Jag har fått "hjälp" flera gånger av välmenande killar och sett hur folk kollar på mig och skakar på huvudet när jag kör ben,armar,sen ben igen, sen armar en gång till... jag är "den missförstådde" personifierad, men det är egentligen skitsamma. Så länge jag mår bra av min träning o vet vad jag pysslar med:)
Muskelbyggaren
2009-01-21, 07:46
Man kan ju ändå fråga om personen vill ha ett tips. Alla är så rädda att trampa andra på tårna, men personligen ser jag hellre att någon frågar mig om jag vill ha hjälp än tisslas och tasslas med varandra. Finns det ingen direkt hånfull underton ser jag inte hur man kan ta illa upp av bara frågan.
Whistler
2009-01-21, 08:17
Kompisar instruerar jag däremot hela tiden. Jag är glad att de slipper göra alla hundratals misstag jag har gjort genom åren.
+1. Det är både kul och skrämmande att se hur snabba ökningar min kompis gör. Jag är på honom om utförande hela tiden och han gör numera riktigt snygga knäböj på vikter inte långt från mina egna. Tänk om man själv fått sådan instruktion när man lallade runt på Friskis och tyckte att man fick "tillräckligt mycket benträning av löpningen".
Annat löst folk säger jag inte till. Tipsade en tjej om att hon kommer åka på ryggskott en vacker dag, för hon lyfte hantlarna från marken med låsta knän. Hon blängde bara på mig och sedan dess har jag inte brytt mig. Vill folk skada sig så är det inte mitt problem, ingen lyssnar ändå.
Själv tar jag gärna emot tips för att förbättra mitt utförande, framför allt i de tre stora. Däremot är jag inte glad när folk kommer fram och frågar varför jag springer runt över hela gymmet och sen bara glor frågande på mig när jag säger att jag kör helkroppspass.
Wille005
2009-01-21, 08:19
Fick kommentarer av ett par stycken när jag var ny på gymmet, något jag inte alls tyckte om då jag redan gjorde övningen rätt. Det har smittat av sig och jag går inte fram till några andra då dom kanske känner likadant som jag gjorde. Men självklart hjälper man om någon frågar.
Jag passar mig för att lägga mig i andras träning. Har gjort det en gång när en liten kille satte sig åt fel håll i en bålrotationsmaskin, det räckte, han blev seur.
Själv bryr jag mig inte om någon rättar mig eller ger råd, dvs, är det råd som verkar bra och rimliga så lyssnar jag å försöker bättra mig, verkar det fel så struntar jag i det. I vissa fall så kan det vara lättare för andra att se om man har knepig hållning än vad det är för en själv.
Scratch89
2009-01-21, 08:29
Näpp, väldigt sällan. Sist jag sa till någon var i våras, och då var det fyra killar som lekte i knäböjsracket, och det såg katastrofalt ut. Man hörde knäna knaka över hela gymet.
själv har jag nästan alltid blivit irriterad när folk har bestämt sig för att ge mig råd för det har aldrig varit kunniga människor. folk som vill ha råd ber om råd, så ser jag på det.
Mickeee?
2009-01-21, 08:33
Det handlar inte om träning...
Dem flesta är bara USLA på att ta kunna ta konstruktiv kritik, de tar det som en förolämpning mot dem som person istället för att se det som en möjlighet att förbättra sig!
manmannen
2009-01-21, 09:39
Dem flesta är bara USLA på att ta kunna ta konstruktiv kritik, de tar det som en förolämpning mot dem som person istället för att se det som en möjlighet att förbättra sig!
Kan inte annat än att hålla med.
Väldigt sällan oombett, men det har hänt någon gång, och då pga säkerhetsskäl.
Jag har aldrig gett någon okänd råd på gymmet. Däremot blir det väl en mental huvudskakning då och då, men jag försöker att inte gå och reta mig på andra, det ger lixom ingenting.
Däremot ser jag en tjej (som är superhet dessutom) då och då som gör axelövning på ett sätt som gör ont i alla som ens ser på, jag har varit sugen på att ta upp det, men fattar att det bara kommer uppfattas som ett pinsamt sätt att stöta på henne.
Ofta tränar jag med en kompis som jag ger råd, men det är ju mer en diskussion oftast.
Även om jag inte tror att mitt utförande är perfekt så skulle jag i de allra flesta fall inte uppskatta att folk kom och gav mig råd opåkallat.
Aldrig. Det finns flera diskbråcksmarkare som man borde uppmärksamma, men ja, orka stå och försöka övertala random gymtränande med sårbart fitnessego.
Brian The Family Dog
2009-01-21, 10:06
Tränar på KAK i Värmland, gymmet består till 90 % av styrkelyftare vilket förmodligen inte är så vidare smart att försöka instruera då hela bunten verkar ha "korrekt utförande" genen medfödd :bow:
Demoneyes
2009-01-21, 10:13
Har aldrig påpekat någonting om jag inte tränat tillsammans med någon. Fått välbehövlig hjälp ett par gånger när jag kört marklyft, men annars har folk hållit tyst när jag tränat. Skönt att slippa höra att mina slängliga <insert random> leder till skador, inte bygger muskler, gör mig kissnödig eller whatever. Sett galna bitar som kört både superstrikt och superslängigt så tycker inte någon har rättigheten att inflika någonting som den tränande säkert redan hört tusen gånger förut. Ett klockrent exempel är ju Robban (Grubs bekant från Norrtälje) som körde så oortodoxt man bara kan, och jämför sedan alla kommentarer på övningsutförandet med hans träningsresultat. Ibland har man inte mandat nog att klaga, helt enkelt.
Jo fast oftast så är det pga att man utför övningen fel som man kan ta mer i vikt. Ett mycket vanligt exempel är biceps curl folk som gungar med hela kroppen från rep 1 till rep 10 står de stilla får de tar av 10 kg för att klara utförandet. Sånt säger jag inte till om sånt ler jag bara åt för det var jag för 4 års sen :)=
Tränar på KAK i Värmland, gymmet består till 90 % av styrkelyftare vilket förmodligen inte är så vidare smart att försöka instruera då hela bunten verkar ha "korrekt utförande" genen medfödd :bow:
Skillnaden är att de, till skillnad från random gymlolare, har fått skolning i hur man lyfter vikter.
stolpskott
2009-01-21, 10:39
Om jag lägger mig i är det för att be nån om råd angående mitt utförande av övningar :D
Jo fast oftast så är det pga att man utför övningen fel som man kan ta mer i vikt. Ett mycket vanligt exempel är biceps curl folk som gungar med hela kroppen från rep 1 till rep 10 står de stilla får de tar av 10 kg för att klara utförandet. Sånt säger jag inte till om sånt ler jag bara åt för det var jag för 4 års sen :)=
1 vecka sen ;)
Whistler
2009-01-21, 11:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124751
Jag började själv där, det var väldigt uppskattat när man fick hjälp med marklyft och benböj de första gångerna. När man tillexempel böjde till en bänk under :smash:
Som topic lyder: Gör du det? Om någon utför en övning fel rättar du dem för att de ska undvika framtida skador eller för att du kanske själv gärna skulle få hjälp till bättre vetande om du gjorde något fel. Eller skakar du på huvudet och skrattar lite lätt inombords åt hur fel han eller hon utför övningen.
Hade idag chansen att hjälpa en kille som utförde en övning katastrofalt fel. Medan jag funderade på hur jag skulle formulera mig så fann jag mig själv tveka. Tänk om han säger att han vet vad han gör och vips så befann man sig i en ytterst pinsam situation. Jag rättade honom inte i detta fall.
Efter en stund kommer en kille som jag snackat lite med och vill få instruktion hur man utför denna övning av han som gör fel.
Självklart säger han och visar hur man utför övningen fel :P Jag kände här att jag måste stiga in och rättade till det men väntade tills han som inte hade koll gick för att undvika att han vart irriterad över att jag rättade hans sätt att utföra övningen.
Vad har jag lärt mig av detta? Jo hindra fel innan fler fel blir fel.
Japp det brukar..*host* brukade jag (just nu är jag snarare själv behov i en makeover =) när andan föll på. Jag brukar använda vänlig ton för att inte skrämma vederbörande och sedan rätta till misstaget. Det är ju faktiskt guld värt för en nybörjare o kostar såpass lite.
Sen ifall det är en idiot så är det väl bara o rycka på axlarna o några månader senare hoppas på att kunna sälja voltaren till idioten svindyrt utan att berätta att en av bieffekterna kan vara impotens :devil:
Aldrig. Tror inte folk hade lyssnat heller, jag är inte något muskelberg och det är väl det enda de kan bedöma ens kunskap genom.
Fått hjälp en gång, det var när jag var grön på marklyft och en snubbe som slagit ut ryggen för några månader sedan kom fram och såg till att jag kom ned djupare med benen.
Aldrig. Tror inte folk hade lyssnat heller, jag är inte något muskelberg och det är väl det enda de kan bedöma ens kunskap genom.
Fått hjälp en gång, det var när jag var grön på marklyft och en snubbe som slagit ut ryggen för några månader sedan kom fram och såg till att jag kom ned djupare med benen.
Ja folk är verkligen helt dumma i huvet, är du grov så vet du vad du pratar om ifall du inte är det så vet du inte.
"Man is sheep"
Sen ifall det är en idiot så är det väl bara o rycka på axlarna o några månader senare hoppas på att kunna sälja voltaren till idioten svindyrt utan att berätta att en av bieffekterna kan vara impotens :devil:
Hahahahahahhahaahhaha :D :thumbup:
Stämmer ju till viss del, men det spelar väldigt stor roll vem det är som ger kritik. Låt säga att du har helt fel utförande i stångrod och "kalle 14" säger till dig att du borde göra på ett annat sätt (kalle är jätteduktig på stångrodd men kör med typ 70% mindre vikt än du). Förmodligen kommer du ju bara bli irriterad på fanskapet jämfört med om du hade fått tipset av 200kg biffen.
Jag tycker att vill man veta något, eller ha tips så frågar man (och kanske får svar).
Annars kan folk sköta sig själva på gymmet. Däremot kan man självklart hjälpa till om man märker att "Nya killen på gymmet" inte vet hur man ställer in diverse maskiner rätt.
Stämmer ju till viss del, men det spelar väldigt stor roll vem det är som ger kritik. Låt säga att du har helt fel utförande i stångrod och "kalle 14" säger till dig att du borde göra på ett annat sätt (kalle är jätteduktig på stångrodd men kör med typ 70% mindre vikt än du). Förmodligen kommer du ju bara bli irriterad på fanskapet jämfört med om du hade fått tipset av 200kg biffen.
Jag tycker att vill man veta något, eller ha tips så frågar man (och kanske får svar).
Annars kan folk sköta sig själva på gymmet. Däremot kan man självklart hjälpa till om man märker att "Nya killen på gymmet" inte vet hur man ställer in diverse maskiner rätt.
Exakt. Folk hör något utav en vän de faktiskt litar på. Kommer jag då fram till dem på gymmet och påpekar ett fel kommer de knappast lita mer på mig såvida jag inte är 100kg muskler.
Exakt. Folk hör något utav en vän de faktiskt litar på. Kommer jag då fram till dem på gymmet och påpekar ett fel kommer de knappast lita mer på mig såvida jag inte är 100kg muskler.
Exakt:hbang: Men som sagt, om man "hjälper" nybörjaren att ställa in maskinen rätt så är det en grej, då är man inte och "klagar" på själva utförandet. Även fast man är nybörjare vill man ju vara "duktig", och det kan ju "såra?" folk att bli tillrättavisade även fast de själva inte riktigt vet vad dom gör.
Jag håller käften och låter folk lära sig själva, jag själv lyssnar endast på folk som värmer på min max vikt annars får det vara.
elvelind
2009-01-21, 13:14
Jag försöker hjälpa till relativt ofta, dock handlar det oftast om nybörjare/äldre personer som ser osäkra ut.
forslund
2009-01-21, 13:23
Nej, jag är långt ifrån tillräckligt erfaren.
Dock tar jag utan tvekan gärna mot hjälp, men det har aldrig hänt att någon kommit fram till mig.
Antar väl att jag ser för farlig ut. :D
Säger inte till folk, har skygglapparna på men om någon frågar mig om tips ger jag.
Men finns många tomtar som har noll koll som snackar, tex jag har lärt min bror hur man tränar så när jag han tränar själv (han är 15) så kommer de fram nån PT å talar om för honom att han gör fel eftersom han tränar ryckigt i latsdragen. Självklart tränar han ryckigt de ger mer vikt, lyft allt som inte är fastskruvat ffs!
Nej aldrig, om någon skulle be mig om hjälp(inte så troligt, föreningsdrivet källargym) så skulle jag kanske hjälpa. Sen är det väl ingen som skulle lyssna på mig heller, jag menar är man inte 110kg muskler eller SLare som böjer 300 så kan man väl inget om träning? Eller?
Har sett folk som har gjort riktigt farliga utföranden, men det är ju inte min rygg. Det är farligt att köra bil utan bälte också, skulle aldrig säga åt någon att ta på sig bältet heller. Man har ett personligt ansvar för vad man gör mot sig själv.
Jag tycker: inte ditt ansvar, inte ditt problem, "hjälp" inte till.
Precis som du tittar på en svingande utövare och känner en ilande lust att "hjälpa" denne, finns det någon mer kunnig över dig som anser att dina råd är rent förkastliga.
Personer som är intresserade av att lära sig kommer instinktivt att söka sig till kunskap och ta till sig den i sinom tid. Men det är bara irriterande när civila gymbesökare leker frälsare och tar sig friheter med andra människors träning.
Och ju mer benägna att öppna munnen de är, desto mindre kan de... är min erfarenhet. All hail obesogens signatur!
Jag tycker: inte ditt ansvar, inte ditt problem, "hjälp" inte till.
Precis som du tittar på en svingande utövare och känner en ilande lust att "hjälpa" denne, finns det någon mer kunnig över dig som anser att dina råd är rent förkastliga.
Personer som är intresserade av att lära sig kommer instinktivt att söka sig till kunskap och ta till sig den i sinom tid. Men det är bara irriterande när civila gymbesökare leker frälsare och tar sig friheter med andra människors träning.
Och ju mer benägna att öppna munnen de är, desto mindre kan de... är min erfarenhet. All hail obesogens signatur!
Jag funderar på att skriva ut din text på ett par papperslappar. Sen ska jag alltid ha en i fickan på gymmet:) Kul att dela ut till någon som ska komma med tips och råd utan att man själv har bett om det!!
PixelMiner
2009-01-21, 21:11
Förr brukade jag säga till folk när de gjorde "fel". Men kom på att folk ogillar besserwisser kommentarer. Så nu säger jag bara till ifall de sysslar med saker som kan leda till akuta skador, antingen på personen i fråga, någon annan eller på gymmets utrustning.
Kollar inte hur andra tränar, kollar men inte så fokuserad. Hänt några gånger att jag har rättat till några katastrofala utföranden i marklyft bara för att det såg farligt nära ut att personerna skulle skada ryggen. Annars om nån fuskar med vikter, skiter jag i.
Jag kan tänka mig att många gärna går fram till tjejer och försöker tipsa dem, även om de har bättre koll på utförandet än vad 'tipsaren' själv har.
Hjälper bara folk jag känner och har aldrig blivit hjälpt själv, nog mest för att det är ett sånt litet gym och jag ser så jävla arg ut hela tiden fastän jag är glad :(
Nej, det gör jag inte. Uppskattar inte folk som ger mig råd heller. Åtminstone inte om de är spinkigare/mindre tränade än mig. :D
Ibland, brukar vara hur man gör frivändningar, dragövningar eller knäböj. Vet inte riktigt om det är nån särskild "grupp" av personer jag tipsar, men en del ser verkligen ut att vilja ha hjälp.
SpinkigFan
2009-01-22, 02:52
Min första post :)
Själv har jag bara negativa erfarenheter av folk som lägger sig i. När jag var rookie kom det fram en man och visade mig hur jag skulle göra i en övning. När jag nästa vecka körde som han hade lärt mig kom det fram en annan och sa att jag gjorde helt fel och visade ett annat sätt. Då var det inte lätt att veta hur man skulle göra.. :)
Jag kör hantelrodd såhär (rekommenderat av Arne Persson :naughty:):
http://uk.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74
En gång kom det fram en man på typ 175 cm och 60 kg och sa att jag gjorde fel. Man kunde enligt honom sträcka sig farligt i ryggen om man körde så. Sedan körde han 5or på 13kg i hantelrodd. Behöver jag säga att jag inte lyssnade på honom? :)
En annan gång kom det fram en självutnämnd expert och berättade att mixat grepp i marklyft kunde skada ryggen eftersom man "drar olika mycket med armarna". Lol.
För att relatera till topic: Nej, jag lägger mig inte i. Det suger. Ge fan i det!
Säger inte till folk, har skygglapparna på men om någon frågar mig om tips ger jag.
Men finns många tomtar som har noll koll som snackar, tex jag har lärt min bror hur man tränar så när jag han tränar själv (han är 15) så kommer de fram nån PT å talar om för honom att han gör fel eftersom han tränar ryckigt i latsdragen. Självklart tränar han ryckigt de ger mer vikt, lyft allt som inte är fastskruvat ffs!
Varför rycka ned vikterna i en övning där ska dra stången nedåt. Man avlastar ju ryggen genom att rycka ned stångenmot bröstet. Hur tror du själv att muskelfästena mår om tex några månader ?
Att lyfta tungt är bra, men att lyfta så tunga att man måste rycka ned vikterna är inte alls coolt. Strikt och tungt är dock bra om man planerar ett långt och hälsosamt träningliv.
Har fungerar för mig sedan börjat på 90-talet då jag började träna.
(fortsätting från ovan)
Dock så är det förstås så att alla kan man inte lära allt från andra.
Vissa saker lär man sig den hårda vägen, för eller senare om man gungat och svingat sig genom alla pass så kommer räkningen och man lär sig genom att tex.
rygg och bicepsfästen har fått för mycket stryk genom ständig värk och smärta.
För att relatera till topic: Nej, jag lägger mig inte i. Det suger. Ge fan i det!
agreed.
folk har en förmåga att ta allt på fel sätt, så nej jag säger inte till. visserligen har jag själv fått tips nån gång och det var faktiskt uppskattat.
När jag började träna på gym för sådär 18 år sedan var latsdrag bakom huvudet en standardövning. Jag gillade den, och jag tyckte att den gav bra resultat. Den övningen lade jag dock av med för många år sedan. Det kom nämligen alltid fram någon kille som skulle förklara hur förkastligt det var...(mitt nuvarande gym har en skylt där det står att man ska köra till bröstet, så där är ju saken klar!).
Många övningar kan utföras på olika sätt och ofta har folk en anledning till ett visst utförande, t ex att man tränar idrottsspecifikt (alltså för att t.ex. bli explosiv i ställlet för att få så stora muskler som möjligt). Personen med MS som skrev i tråden var ett annat klockrent exempel. Eller folk som rehab-tränar eller pga. av någon gammal skada inte kan ha ett fullt rörelseomfång på en viss övning.
Själv är jag tjej och kör ibland tungt, dvs. med få reps. Det har då hänt att det kommer fram någon kille och säger "är det inte bättre att du kör med lite mindre vikt så att du orkar 10-12 gånger i stället?"
Så min generella åsikt är....låt mig träna ifred.
Försökt 2 ggr till yngre killar / folk som precis börjat träna. De lyssnade och tackade, men körde likförbannat lika illa som innan. Sedan dess struntar jag i folk omkring mig på gymet. Fett ovärt att bry sig, tyvärr.
Har fått en del blickar när jag gymmar, är nybörjare och kör mest fria vikter. Kan det vara att jag gör något galet men dom tvekar att säga till eller är dom imponerade av min pinne till kropp?
shadowfire
2009-01-22, 18:50
En sak har jag lärt mig vad gäller gym o träning. Det är kanske den sport/idrottsgren där alla är världsbäst på allt. Det kommer miljarder med träningupplägg och alla möjliga upplägg i kvällspress o annat. I hur många år har man inte tvistat om man ska träna ostrikt eller strikt? Neverending story.
Därför är det nog svårt att säga till folk, en del lyssnar, men många anser nog redan att de kan sin egen träning bäst.
Det hänger nog också på vem det är som ger och vem som tar emot feedbacken. Tippar att man värderar det olika om det är random 55-kilos snubbe med 26cm-armar eller om det kommer fram en guldmedaljör i böj och påpekar något om ens knäböjsteknik.
von huff
2009-01-22, 19:05
Nej har aldrig gjort det är knappast ens rätt person för det, har själv fått hjälp med marklyften en gång och är mycket tacksam för det:)
Jag tycker att det är rätt sällan man ser utföranden som är riktigt illa, och när jag gör det säger jag inte något, om jag inte känner personen väl.
Dom jävla stolpskotten kan hålla käft om hur jag tränar.
Nej jag hjälper inte folk om de inte ber om det.
Brukar inte göra det, tycker inte om att bli tillrättavisad av andra.
Detta pga jag som ganska ny i gymmet sitter och hantelcurlar och då kommer det fram ngn tysk eurodisco med platinablont hår och trycker ner hanteln när jag är på sista repen och inte riktigt orkade gå ända ner....
Men ber folk om tips så tipsar jag gärna:)
Detta pga jag som ganska ny i gymmet sitter och hantelcurlar och då kommer det fram ngn tysk eurodisco med platinablont hår och trycker ner hanteln när jag är på sista repen och inte riktigt orkade gå ända ner....
Haha, vilken gris.
Har sagt till/gett tips några gånger och blivit tillsagd själv ett par också.
Som sagt så verkar det inte som att folk lyssnar eller bryr sig allt som oftast och de flesta blir nog inte så glada heller så jag har lagt av.
När jag började träna på gym för sådär 18 år sedan var latsdrag bakom huvudet en standardövning. Jag gillade den, och jag tyckte att den gav bra resultat. Den övningen lade jag dock av med för många år sedan. Det kom nämligen alltid fram någon kille som skulle förklara hur förkastligt det var...(mitt nuvarande gym har en skylt där det står att man ska köra till bröstet, så där är ju saken klar!).
Många övningar kan utföras på olika sätt och ofta har folk en anledning till ett visst utförande, t ex att man tränar idrottsspecifikt (alltså för att t.ex. bli explosiv i ställlet för att få så stora muskler som möjligt). Personen med MS som skrev i tråden var ett annat klockrent exempel. Eller folk som rehab-tränar eller pga. av någon gammal skada inte kan ha ett fullt rörelseomfång på en viss övning.
Själv är jag tjej och kör ibland tungt, dvs. med få reps. Det har då hänt att det kommer fram någon kille och säger "är det inte bättre att du kör med lite mindre vikt så att du orkar 10-12 gånger i stället?"
Så min generella åsikt är....låt mig träna ifred.
Du tog iofs upp saker som jag inte riktigt är tips, snarare typ idioti(imo). Jag menar varför skulle någon gå fram till någon och säga att ngn borde köra si eller så många reps, folk vet inte vad man tränar för. :)
Skulle inte du uppskatta om du fick hjälp med utförandet i någon basövning (om du kör sådana) så att det känns bättre i allmänhet att köra, någon spänning kanske släppar eller så kanske du får bättre resultat?
Alltid. Om utförandet i stångcurlsen är värdelöst håller jag naturligtvis käft. Men i böj, mark och andra övningar med hög skaderisk går jag alltid försiktigt fram och snackar med dom. Sen tränar jag antagligen på ett helt annat sorts gym än vad dom flesta här gör. På SATS skulle jag förmodligen vara tyst. De flesta verkar ta det bra, det viktigaste är att man stannar och tittar på deras utförande under ett set efter tipsen. Det handlar inte om att vara en besserwiesser utan vanlig medmänsklighet.
shadowfire
2009-01-22, 20:01
Morrris; good point.
Skulle jag knalla ner på ett SL-gym fullt av folk som tävlar i styrkelyft o allt vad det är, så hade jag förväntat mig att jag skulle ha fått feedback om jag ställt mig o börjat köra random basövning.
Morrris; good point.
Skulle jag knalla ner på ett SL-gym fullt av folk som tävlar i styrkelyft o allt vad det är, så hade jag förväntat mig att jag skulle ha fått feedback om jag ställt mig o börjat köra random basövning.
Hmm, tror inte man ska räkna med det. Jag hade inte sagt något om du inte frågat, ev kanske om det var med hälarna i luften och bananrygg.
Hmm, tror inte man ska räkna med det. Jag hade inte sagt något om du inte frågat, ev kanske om det var med hälarna i luften och bananrygg.
ett sätt att få kontakt med SL-are kanske? :)
shadowfire
2009-01-22, 20:07
Exakt, just därför hade vi nog språkats ;)
ett sätt att få kontakt med SL-are kanske? :)
ja eller att använda bänktröja ensam med endast stången.
Annars funkar journalen som kontaktannons, det var så jag blev ihop med 130kg_finsk_sisu.
enzodiac
2009-01-22, 20:16
jag brukar inte ge råd förrutom till kompisar, men jag har fått råd av äldre mer vältränade och erfarna herrar och det uppskattar jag. Skulle random tanig person komma fram skulle jag även då lyssna och vara artig. Inte blir man väl sur när någon försöker hjälpa till ?!
På Säffle Atletklubb kan man räkna med det. Samtidigt har jag full förståelse för personer som inte hjälper andra. Man är där för att träna, när man dessutom är aktiv inom tävling som du så går naturligtvis ens egen träning först. Nån nämde innan här att de flesta inte tar till sig tipsen, det är säkert väldigt vanligt. Men då har jag gjort mitt, personen kommer inte rygg/led problem pga. att jag inte tog mig 2 min av min träningstid.
När det gäller tekniktips i discoövningar för att det ska "ta bättre" håller jag bara god min och prövar, det kanske funkar bättre (jag har aldrig varit med om att det funkar bättre...). Efter det visar jag hur jag gör och förklarar att jag är nöjd med min teknik, då får folk argumentera för sin sak om de vill (jag har aldrig varit med om att nån börjar argumentera).
När jag tränade med min flickvän på de gymmet jag tränade på tidigare hände de flera gånger att folk kom fram och skulle lägga sig i hur hon skulle träna. De var inga experter som kom fram utan vanliga gubbar (med tanke på hur de själva bar sig åt med vikterna) som sa att hon körde för tungt, hon tränade inte sämre än någon annan (de kom aldrig fram till mig och jag körde likandant) bara tyngre än de andra tjejerna och kärringarna på gymmet.
Hon tog iaf illa vid sig och tyckte det var obehagligt att träna vidare.
Jag tycker inte man skall lägga sig i om man inte är säker på att den som man rättar vill ha hjälp eller att man ser att den utsätter sig för fara. Inte så kul att träna om man sitter och är spänd över att någon skall komma och lägga sig i hela tiden.
Mickeee?
2009-01-22, 20:27
När jag tränade med min flickvän på de gymmet jag tränade på tidigare hände de flera gånger att folk kom fram och skulle lägga sig i hur hon skulle träna. De var inga experter som kom fram utan vanliga gubbar (med tanke på hur de själva bar sig åt med vikterna) som sa att hon körde för tungt, hon tränade inte sämre än någon annan (de kom aldrig fram till mig och jag körde likandant) bara tyngre än de andra tjejerna och kärringarna på gymmet.
Jag tycker inte man skall lägga sig i om man inte är säker på att den som man rättar vill ha hjälp eller att man ser att den utsätter sig för fara. Inte så kul att träna om man sitter och är spänd över att någon skall komma och lägga sig i hela tiden.
Fast nu tror jag inte de gick fram till henne bara för att hjälpa henne...tror du det går och säger så till de jättetaniga småkillarna? ;)
Som sagt. Det kan ju knappast räknas som tips utan snarare ren idioti. Starka tjejer är alltid ett hot. Har introducerat flera tjejer i gymvärlden och som nybörjare har de konsekvent haft betydligt bättre teknik än manliga med samma erfarenhet i alla övningar.
Hehe. Antagligen skabbiga gubbar som hoppas att lillflickan ska bli tacksam och bjuda till :)
om de utför nån övning direkt skadligt så kan jag säga till..
har även gett lite tips till några killar som vart på gymmet för första gången.
Har varit nära ett par gånger när jag sett riktiga ostbåge-mark, men har alltid låtit bli.
Fast nu tror jag inte de gick fram till henne bara för att hjälpa henne...tror du det går och säger så till de jättetaniga småkillarna? ;)
Jag tror de rättade henne för att hon är tjej.
Mickeee?
2009-01-22, 21:04
Jag tror de rättade henne för att hon är tjej.
Precis...hur ser hon ut? :)
Haha, har precis börjat köra igång igen efter nån månads uppehåll. Idag när jag körde bänk(hatar bänk) så klarade jag inte den där sista repen själv och fick lägga stången på bröstet. Då gick "städgubben"(mannen som dammtorkar maskinerna dag in o ut) bara förbi mig o glodde. TACK för den! Men det var lungt, men ändå.... bara hjälp en vafan e problemet? =)
Brukar sällan säga till någon som kör fel om han/hon inte tränar på ett sätt som kan vara farligt eller störande för mig eller andra på gymmet.
Frågar någon om råd så ger jag dem råd utifrån mina erfarenheter och betonar att det är hur jag skulle gjort, inte nödvändigtvis hur man måste göra.
Har aldrig lagt mig i förut, men idag såg jag två ungdomar som brukar köra köra med lite "oortodox" form som körde goodmornings med stången mitt på nacken och grinade illa. Jag frågade om det inte var skönare att ha stången på axlarna, men den ena killen sa att han var så stel att stången gled frampå nacken i alla fall. Då förevisade jag stela mark istället, och dom blev mycket nöjda eftersom det blev tyngre vikter :)
Vi stod och snackade en stund sen. Det handlar väl mycket om hur man försöker hjälpa hur man blir bemött, inte att man försöker hjälpa.
Dom tyckte att det var en "grymt skön" övning. Få se vad dom tycker imorron när det är dags att skita :devil:
Dom tyckte att det var en "grymt skön" övning. Få se vad dom tycker imorron när det är dags att skita :devil:
Precis när jag ska gå å lägga mig så läser jag detta...
:laugh: :laugh: :laugh:
Nu kommer jag somna med ett leende iaf :thumbup:
(Hjälpte folk mer förr än idag. Som nån sa, man tröttnar ibland)
130kg finsk sisu
2009-01-23, 12:03
Jag å bubbe kilar stadigt sen vi träffades här på kolo. Han har även klätt av mig bänktröjan och bänkkalsingarna ett X antal gånger! Trevlig prick den där. Betoning på "prick"
Jag har svårt att lägga mig i, vill ju inte verka som en besserwisser :( Har nu en polare som har påbörjat en "deff" han har ingen koll på vad han äter direkt utan han äter frukost, svälter sig till på kvällen då han äter igen. Två mål mat om dagen, träning och någon proteindrink. Han har lyckats gå ner 2 kilo men detta sätt är ju ganska klart inte bra.
Ska jag säga nåt eller ska jag låta han fortsätta?
Mickeee?
2009-01-28, 15:45
Jag har svårt att lägga mig i, vill ju inte verka som en besserwisser :( Har nu en polare som har påbörjat en "deff" han har ingen koll på vad han äter direkt utan han äter frukost, svälter sig till på kvällen då han äter igen. Två mål mat om dagen, träning och någon proteindrink. Han har lyckats gå ner 2 kilo men detta sätt är ju ganska klart inte bra.
Ska jag säga nåt eller ska jag låta han fortsätta?
Säg till! Om han INTE lysnnar/tar rådet lär han märka själv om det funkar eller ej :)
Nej, absolut inte, av 1000 olika anledningar har jag kommit fram till att låta folk göra sitt i sitt tycke, och vill de förkovra sig får de ta det på eget initiativ och ta kontakt.
Såvida jag inte ser en person som är på väg att skada sig, då ser jag det som en skyldighet att "hinta" att det kanske inte är bra.
Ska jag säga nåt eller ska jag låta han fortsätta?Varför skulle det vara så hemskt med bara två mål om dagen?
Fick hjälp av Allan för många år sedan, gällande marklyft. Mycket uppskattat (fast då kände jag igenom honom från forumet, även om jag inte vågade säga det :D)
Varför skulle det vara så hemskt med bara två mål om dagen? Därför att han äter inga direkta monsterfrukostar som ligger på över 1000kcal, och en dag med styrketräning (ibland styrketräning och innebandy) gör att han landar på ett dagsbehov som sniffar på 3000kcal och kanske över. Det är ju inget fel att äta två mål mat om dagen ifall man ser till att äta ordentligt båda gångerna.
Jag brukar lägga mig på gymmet ofta. Det brukar vanligtvis vara efter jag kört plankan,stretchat, kört 20 reps i böjen eller knäckt mina ryggkotor.
Princip aldrig om det inte gäller någon jag känner.
Demoneyes
2009-01-28, 19:39
Nej aldrig, om någon skulle be mig om hjälp(inte så troligt, föreningsdrivet källargym) så skulle jag kanske hjälpa. Sen är det väl ingen som skulle lyssna på mig heller, jag menar är man inte 110kg muskler eller SLare som böjer 300 så kan man väl inget om träning? Eller?
Har sett folk som har gjort riktigt farliga utföranden, men det är ju inte min rygg. Det är farligt att köra bil utan bälte också, skulle aldrig säga åt någon att ta på sig bältet heller. Man har ett personligt ansvar för vad man gör mot sig själv.
Jo men om vedebörande inte vet att han gör fel då? Man kan ju tycka att han borde ta reda på hur övningen genomförs innan självklart men om han tror att han gör rätt då?
såg en kille som körde marklyft igår på 50 kg, hans rygg såg ut som en ostbåge och i toppläget så sträckte han ut sig, typ som en crunch fast åt andra hållet :E såg ej bra ut
lade mig inte i :/ trots att jag verkligen ville visa bättre form
Ceejay vart tränar du? :)
kraftkällan uppsala :) var säkert en nyårslöftessnubbe
"Nu måste vi gå och stretcha magen annars blir den som en bulle"
Tjej, 45 kilo till medföljande kille 70 kilo efter att ha gjort crunches. 30 minuter stetching senare lämnar de gymmet. Var mycket näre att säga "vad i helvete pratar du om?"
Jag led verkligen igår när en söt tjej jag inte sett på gymmet förut kom in och körde hantelrodd med 5 kilo fast hon hade klarat minst 10 och dessutom med 1/3 ROM. Körde sedan bicepscurl med 5 kilo minst 20 reps. Jag ville verkligen ge lite råd, men jag vågade inte, jag är livrädd för att prata med tjejer på gymmer om jag inte blir tilltalad, jag är väl rädd att de ska tro att jag raggar :(
Mickeee?
2009-01-28, 21:23
Jag led verkligen igår när en söt tjej jag inte sett på gymmet förut kom in och körde hantelrodd med 5 kilo fast hon hade klarat minst 10 och dessutom med 1/3 ROM. Körde sedan bicepscurl med 5 kilo minst 20 reps. Jag ville verkligen ge lite råd, men jag vågade inte, jag är livrädd för att prata med tjejer på gymmer om jag inte blir tilltalad, jag är väl rädd att de ska tro att jag raggar :(
Gå fram bara, om de tror att du raggar är det bara en bonus :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.