Visa fullständig version : Någon som läst zoologi i Lund?
kalle_banan
2009-01-20, 20:11
Jag har precis börjat kursen och den verkar vara tyngre än de jag läst tidigare (cellbiologi och genetik/mikrobiologi), vad säger ni som läst? Är den så brutal som den verkar eller har lärarna hypat det?
Är Ronny Larsson så krävande som de säger? En kurskamrat har lovat att gå till studienämnden och klaga om nivån på hans föreläsningar är för hög nämligen ^^
Kan börja med att allt är inte en dans på rosor. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja kämpa!
Försök få tag på någon som går årskursen ovanför dig. De lär ha läst den.
Har läst och undervisat på zoologin. Du kommer att klara det utan problem om du läser det du ska och är med på föreläsningarna och labbarna. Tyvärr märks det en tydlig trend att studenter vill ha allt mer och mer serverat på ett silverfat. Iaf på Zotis i Lund är det färre och färre som klarar tentorna för varje år.
Vad tycker din kompis är för hög nivå? När han själv inte klarar det?
/Jazz
Tyvärr märks det en tydlig trend att studenter vill ha allt mer och mer serverat på ett silverfat.
Har själv märkt det, när jag diskuterar med studentvänner. Kanske inte majoriteten, men allt fler.
kalle_banan
2009-01-21, 13:06
Har läst och undervisat på zoologin. Du kommer att klara det utan problem om du läser det du ska och är med på föreläsningarna och labbarna. Tyvärr märks det en tydlig trend att studenter vill ha allt mer och mer serverat på ett silverfat. Iaf på Zotis i Lund är det färre och färre som klarar tentorna för varje år.
Vad tycker din kompis är för hög nivå? När han själv inte klarar det?
/Jazz
Du har en poäng där med silverfatet, vad jag är ute efter i kursen, och andra kurser, är åtminstone klara riktlinjer för vad för slags kunskaper vi förväntas ha. I förra kursen jag läste, genetik och mikrobiologi, var det precis lagom, vi fick inte ordagranna instruktioner, utan vi fick riktlinjer, såsom "ni behöver inte kunna allt i detalj, men ni ska kunna de generella begreppen och metoderna".
Det är såklart absurdt att anta att de tycker man ska kunna kapitlen ordagrant, men det var så det lät på introduktionen, när de säger att det inte räcker att anteckna det som sägs på föreläsningarna börjar man ju undra vad man ska kunna mer än vad de tar upp på föreläsningarna.
Jag tycker det är smått sadistiskt att anvisningarna säger "kapitel X", för ett kapitel är _en hel del_, men en tenta är inte större än den är för en kurs på 12hp, så uppenbarligen är extrem detaljkunskap inte ett krav, därför blir det ju ännu viktigare att får klara riktlinjer istället för "kapitel X".
Min kompis anmärkte på att Ronny förutsätter att vi i princip kan det han går igenom på föreläsningarna innan han går igenom det. Vi har inte haft någon föreläsning med Ronny än, så jag kan inte uttala mig om nivån på hans föreläsningar än, detta är alltså bara vad jag hört både från Almut på introduktionen och min kurskamrat.
Är det inte brukligt att man vid Universitets samt högskolestudier skall förbereda sig inför föreläsningar och laborationer genom att läsa på i förväg? Detta för att få ut mer av föreläsningen och att inte behöva sitta 8h med att skriva labb-rapporter.
Sedan är det ju en annan femma att man inte kämt orkar göra detta men om man har inställingen att det "bara" räcker att närvara på föreläsningarna för att få godkänt då är man nog lite för bekväm
kalle_banan
2009-01-21, 14:17
Är det inte brukligt att man vid Universitets samt högskolestudier skall förbereda sig inför föreläsningar och laborationer genom att läsa på i förväg? Detta för att få ut mer av föreläsningen och att inte behöva sitta 8h med att skriva labb-rapporter.
Sedan är det ju en annan femma att man inte kämt orkar göra detta men om man har inställingen att det "bara" räcker att närvara på föreläsningarna för att få godkänt då är man nog lite för bekväm
Det är ingen som sagt något annat, så givetvis har du rätt i vad du säger, men kan du hålla med om att tydliga riktlinjer är att föredra framför lösa riktlinjer?
Det är ingen som sagt något annat, så givetvis har du rätt i vad du säger, men kan du hålla med om att tydliga riktlinjer är att föredra framför lösa riktlinjer?
Eftersom du har läst en hel del godsaker innan så får man väl förutsätta att det här inte är en grundkurs. När du läser på universitet så måste du kunna lära dig själv vad som är viktigt och sovra bland informationen. Du får göra dina egna riktlinjer. Om det står att du ska läsa ett kapitel måste du själv lära dig att välja ut det viktigaste och läsa in, du kommer aldrig få (eller borde iaf aldrig få) en bok med färdiga understrykningar.
ps. din kompis borde växa upp. ds
Läste en fysiologikurs på zoofysiologen förra terminen. Inte så svårt att klara kursen, men för ett högt betyg (femma) så får man fan ta i så man spricker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.