handdator

Visa fullständig version : Jag skall åka till Norrland, tips på platser att besöka?

Snabel
2009-01-19, 16:36
Hej, det är så att jag ska åka till Norrland över helgen. Någon som har tips på platser att besöka när jag är där? Något man inte bör missa vid en vistelse i Norrland?

Mvh Snabel

kjell33
2009-01-19, 16:38
Norrland är stort som halva sverige du får precisera dig.

Diggler
2009-01-19, 16:38
Luleå, Kleos (om det finns kvar) du får gonorré och klamydia bara av att vistas i närheten av den puben.

L-Sami
2009-01-19, 16:39
Luleå, Kleos (om det finns kvar) du får gonorré och klamydia bara av att vistas i närheten av den puben.

Cleo finns kvar :D

värstingen
2009-01-19, 16:42
Åk till Ånge, så har du besökt svergies största håla också. :)

Manta
2009-01-19, 16:45
Det finns ett trevligt ställe, vet inte riktigt vad det heter, men man svänger av E4an när man har kommit in en bit i Norrland.

Snabel
2009-01-19, 16:47
Det finns ett trevligt ställe, vet inte riktigt vad det heter, men man svänger av E4an när man har kommit in en bit i Norrland.

Okej, på landet då eller?

mangs
2009-01-19, 16:52
Rolig tråd, eller?

Påminner om när jag var i Boston nyligen då en kille där kände en annan kille i Holland och undrade om jag visste vem det var.

Anconeus
2009-01-19, 16:52
Först föreslår jag en lunch på Frasses i Arjeplog, sedan kan du ta en liten friskluftspromenad till Gällivare och ta en kaffe på domuskafeet. Kvällen spenderar du förslagsvis i Örnsköldsvik - och när du festat klart, ja då är det bara att ta en taxi den lilla biten till Statt i Haparanda.

blaki
2009-01-19, 17:21
Först föreslår jag en lunch på Frasses i Arjeplog, sedan kan du ta en liten friskluftspromenad till Gällivare och ta en kaffe på domuskafeet. Kvällen spenderar du förslagsvis i Örnsköldsvik - och när du festat klart, ja då är det bara att ta en taxi den lilla biten till Statt i Haparanda.

Kan även klämma in en titt på utsikten från Norra Berget i Sundsvall på vägen till Happis! Och köp en dalahäst i Rättvik, kul att ha med sig en souvenir.

Pejij
2009-01-19, 17:22
Rolig tråd, eller?

Påminner om när jag var i Boston nyligen då en kille där kände en annan kille i Holland och undrade om jag visste vem det var.

:laugh:

Manta
2009-01-19, 17:32
Rolig tråd, eller?

Liknande hände några gånger när jag bodde i Australien (dock så tog de inte fel på landet, även om vissa ibland blandade ihop Sverige och Schweiz), men många som kände någon svensk undrade om man kände den personen. De kunde fråga "Känner du Randoms Namn?", och när man frågade vart i Sverige denna person bodde, hade de ingen aning.

sunkan
2009-01-19, 17:46
kom till sollefteå så bjuder jag på fika;)

Prankie
2009-01-19, 17:54
Vi har ett par stora guldkorn. Exempelvis snöpenis vid Ersbodarondellen i Umeå.
Vet dock inte om det har blivit av i år.

http://www.geocities.com/budgetfylla/snase.jpg

ceejay
2009-01-19, 18:01
ishotellet?
malmberget i gällivare? sjukt värt att åka med ner i berget:)

Black Star Abyss
2009-01-19, 18:04
"Till Norrland" *suck* Jag ska själv åka till Europa över helgen, något jag inte bör missa?! Norrland är halva Sverige. Ange vilket län du ska åka till istället.

Manta
2009-01-19, 18:09
"Till Norrland" *suck* Jag ska själv åka till Europa över helgen, något jag inte bör missa?! Norrland är halva Sverige. Ange vilket län du ska åka till istället.

Norrland räcker väl?

Black Star Abyss
2009-01-19, 18:11
Norrland räcker väl?

Nej. Vi vet ju inte vart han ska. "Tipsa om platser i Norrland" säger han. Det finns TUSENTALS platser i Norrland att besöka. Vad är det för nytta om folk ger tips om Ishotellet, Abisko nationalpark m.m. om han t.ex. ska till Sundsvall?

Manta
2009-01-19, 18:13
Nej. Vi vet ju inte vart han ska.

Vet vi visst. Han ska till Norrland.

Pejij
2009-01-19, 18:15
Vet vi visst. Han ska till Norrland.

Du kanske har tips på kul grejer att göra i Asien? Jag ska dit på fredag nämligen, tänkte stanna till söndag.

Manta
2009-01-19, 18:16
Du kanske har tips på kul grejer att göra i Asien? Jag ska dit på fredag nämligen, tänkte stanna till söndag.

Nej, har aldrig varit där annat än att mellanlanda, tyvärr.

arjeplogarn
2009-01-19, 18:17
Glöm inte att köra lite skoter, dricka hembränt och jaga lite renar. Gärna samtidigt för att supa in(ordvits) den autentiska norrlandskulturen.

clash
2009-01-19, 18:19
Ja det absolut viktigaste att inte missa är Motorvägen söderut! ... fan är du knäpp det är vinter i norrland just nu... Det är fucking kallt!

GurraGo
2009-01-19, 18:29
Hijackar tråden lite eftersom min fråga är av närliggande natur.

Det är nämligen så att jag antagligen ska flytta till Haparanda snart och bo där under 1-2år. Att Haparanda inte är nöjesmetropol i klass med Stockholm kan jag också räkna ut (har noterat att 2 krogar stängt inom kort), men jag är mer ute efter naturupplevelser. Så, därför undrar jag vad ni har för tips för någon som ska bo en längre tid i Haparanda/Norrland.

Självklart kommer jag överväga jaktlicens, längdskidåkning och mycket fjällvandringar, men jag vill gärna - om möjligt - ha konkreta tips på både intressen och platser för utövande av intressen. Allmänt intressanta platser som ishotellet i Jukkasjärvi är också av intresse och jag kan även tänka mig att åka till Finland och Ryssland.

Sååå, shoot!

Pejij
2009-01-19, 18:32
hijackar tråden lite eftersom min fråga är av närliggande natur.

Det är nämligen så att jag antagligen ska flytta till haparanda snart och bo där under 1-2år. Att haparanda inte är nöjesmetropol i klass med stockholm kan jag också räkna ut (har noterat att 2 krogar stängt inom kort), men jag är mer ute efter naturupplevelser. Så, därför undrar jag vad ni har för tips för någon som ska bo en längre tid i haparanda/norrland.

Självklart kommer jag överväga jaktlicens, längdskidåkning och mycket fjällvandringar, men jag vill gärna - om möjligt - ha konkreta tips på både intressen och platser för utövande av intressen. Allmänt intressanta platser som ishotellet i jukkasjärvi är också av intresse och jag kan även tänka mig att åka till finland och ryssland.

Sååå, shoot!

typ IKEA..?

arjeplogarn
2009-01-19, 18:37
Att du ska bo där är en försvårande faktor. Då hjälper det inte så mycket att du kan fara till ishotellet eftersom att det bara är intressant en gång och du har 364 dagar kvar.

Var social, folket kanske inte är det mest öppna men med ansträngningar från din sida så har du fort vänner. Skoteråkning är ett stort fritidsintresse i hela norrbotten så det ska du överväga.

GurraGo
2009-01-19, 18:37
typ IKEA..?

Haha, stort tack. IKEA lär jag klara av första helgen eftersom jag måste inhandla saker till lyan.

GurraGo
2009-01-19, 18:44
Att du ska bo där är en försvårande faktor. Då hjälper det inte så mycket att du kan fara till ishotellet eftersom att det bara är intressant en gång och du har 364 dagar kvar.

Var social, folket kanske inte är det mest öppna men med ansträngningar från din sida så har du fort vänner. Skoteråkning är ett stort fritidsintresse i hela norrbotten så det ska du överväga.

Tack för tipset. Har hört mycket om skoteråkning så det verkar ju vara något man ska satsa på. Dock har jag hört att det kräver ett särskilt körkort (iaf om man tog körkort efter -00), vet du om det stämmer?

Och ja, precis som du säger så är det ju inte engångsgrejer som Ishotellet som bör var "the main thing". Men även om jag inte har någon erfarenhet av skoteråkning har jag en känsla av att jag kommer vilja ha något mer stimulerande att göra. Just därför tänkte jag att ngn kanske har erfarenhet av jaktlag, idrottsföreningar e.d i Haparandatrakterna?

rosto
2009-01-19, 18:51
Tack för tipset. Har hört mycket om skoteråkning så det verkar ju vara något man ska satsa på. Dock har jag hört att det kräver ett särskilt körkort (iaf om man tog körkort efter -00), vet du om det stämmer?

Och ja, precis som du säger så är det ju inte engångsgrejer som Ishotellet som bör var "the main thing". Men även om jag inte har någon erfarenhet av skoteråkning har jag en känsla av att jag kommer vilja ha något mer stimulerande att göra. Just därför tänkte jag att ngn kanske har erfarenhet av jaktlag, idrottsföreningar e.d i Haparandatrakterna?

Skoterkörkort :laugh::laugh::laugh: du är i norrland!
Haparanda då är det brottning och kosken som gäller /Norrlänningen

GurraGo
2009-01-19, 18:57

På min arbetsplats kommer inte det vara en godtagbar inställning så jag måste köra lagenligt. Även om jag nu blir den ende i hela Norrland...

Nordenator
2009-01-19, 19:11

Du får det att låta så hemskt där uppe.. jag menar.. det finns ju.. Max, frasses, IKEA... . . .

arjeplogarn
2009-01-19, 19:26
Skoterkortet tar två dagar att ta(en helg med andra ord) och kostar ca 1500:-.
Du nämner jaktlag, jag antar att du har både licens och vapen? Förutsatt att du har det så finns det ett flertal jaktlag i området förutsatt att du vill jaga älg, huruvida du får jaga med dem eller inte kan jag inte svara på. Torneådalen har en väldigt rik fauna och det finns mycket jaktbart vilt. Kontakta närmaste kansli för jägarförbundet om du vill jaga något annat än älg.
Uppe i Niskanpää, närmare bestämt Kattilakoski finns en mycket bra restaurang som är värd ett besök. Och när du ändå är i närheten så kan du kolla in Outinens potatisfabrik.
Haparanda har en enormt stor godisbutik, www.candyworld.se och ett besök är att rekommendera.

Vidare är det att rekommendera om du har en naturlig koppling till orten, typ jobb. Då har du mycket enklare att skaffa en umgängeskrets. Med hjälp av umgängeskretsen så kommer du att få uppleva mycket roligt, skoteråkning, roliga fester och annat som kräver att man är mer än en person för att ha kul.

Sen är det lite mer "go" i tjejerna från Torneådalen så det är varmt rekommenderat att testa.

aitamaa
2009-01-19, 19:29
Överkalix!

GurraGo
2009-01-19, 19:41
Skoterkortet tar två dagar att ta(en helg med andra ord) och kostar ca 1500:-.
Du nämner jaktlag, jag antar att du har både licens och vapen? Förutsatt att du har det så finns det ett flertal jaktlag i området förutsatt att du vill jaga älg, huruvida du får jaga med dem eller inte kan jag inte svara på. Torneådalen har en väldigt rik fauna och det finns mycket jaktbart vilt. Kontakta närmaste kansli för jägarförbundet om du vill jaga något annat än älg.
Uppe i Niskanpää, närmare bestämt Kattilakoski finns en mycket bra restaurang som är värd ett besök. Och när du ändå är i närheten så kan du kolla in Outinens potatisfabrik.
Haparanda har en enormt stor godisbutik, www.candyworld.se och ett besök är att rekommendera.

Vidare är det att rekommendera om du har en naturlig koppling till orten, typ jobb. Då har du mycket enklare att skaffa en umgängeskrets. Med hjälp av umgängeskretsen så kommer du att få uppleva mycket roligt, skoteråkning, roliga fester och annat som kräver att man är mer än en person för att ha kul.

Sen är det lite mer "go" i tjejerna från Torneådalen så det är varmt rekommenderat att testa.

Tack för info ang. skoterkörkort; det lät ju helt klart överkomligt :thumbup: .

Har planer på att skaffa jaktlicens eftersom jag har hört att det inte ska vara alltför svårt;man ska kunna läsa på själv inför "teorin" och om man ska ta licens för vanligt hagel är skjutproven inte så svåra. Bra att veta att det finns många jaktlag.

Tackar även för övriga tips. Som jag skrivit så har jag ju jobb men det är en liten arbetsplats och den/de i min ålder veckopendlar (tror jag. Arbetsplatsen är ju ändock precis som du säger en bra naturlig anknytning till orten.

arjeplogarn
2009-01-19, 20:33
Tackar även för övriga tips. Som jag skrivit så har jag ju jobb men det är en liten arbetsplats och den/de i min ålder veckopendlar (tror jag. Arbetsplatsen är ju ändock precis som du säger en bra naturlig anknytning till orten.

Att de övriga veckopendlar är mindre bra, dock kan du ju ändå fråga någon om ni kan hitta på nåt efter jobbet.

Nattklubben/puben Cleo i Luleå är något du kan besöka en fredagkväll om du inte har något bättre för dig.

Ett tips om du har garage är att skaffa en skoter och göra något av. Skotern förenar norrbottningar på ett sätt inget annat kan göra. Av den anledningen kommer du att träffa mycket varierande och intressanta människor när du jagar delar till din skoter. Meka på veckorna, kör på helgerna och så fort ordet sprids att du skruvar på något intressant börjar folk droppa förbi garaget då och då. Gemytligt. Börja med ringa till den lokala skoterhandlaren så kan han hjälpa dig med skoterval, eftersom att ingen skoter är färdigbyggd från början så kan han hjälpa dig att hitta eftermarknadsdelar och på så vis uppgradera.

maaherra
2009-01-19, 21:33
Tack för info ang. skoterkörkort; det lät ju helt klart överkomligt :thumbup: .

Har planer på att skaffa jaktlicens eftersom jag har hört att det inte ska vara alltför svårt;man ska kunna läsa på själv inför "teorin" och om man ska ta licens för vanligt hagel är skjutproven inte så svåra. Bra att veta att det finns många jaktlag.

Är det kronofogden du fått jobb på?

Annars kan jag bara beklaga. Det finns nog allvarligt talat inte mycket som är bra med Haparanda. Jag har suttit här i säkert en kvart och funderat men kommer inte på något alls.

Larsa_wee
2009-01-19, 21:47
Ishotellet ser helt olika ut varje år :D men Skoteråkning,Bastu,pimpeltur på nån fin sjö.skidåkning, på sommarn om man vill ha lite cardio Hmm Jaga renar. nerå på sommarn finns de rätt mkt o göra om man är friluftsmänniska.
Och jag menar inte här i kramfors, farmor min bor i Lovikka (4mil norr om pajala) så ni inte misstar mig för kramfors, för det här är en håla utan dess like.

arjeplogarn
2009-01-19, 21:54
Kollar nu tillbaka på vad jag själv har skrivit.
Det är riktigt dåliga förslag. Vilket i mitt tycke inte säger så mycket om mig utan snarare säger hur trist ställe du hamnar på.

egge
2009-01-20, 00:27
Du får det att låta så hemskt där uppe.. jag menar.. det finns ju.. Max, frasses, IKEA... . . .

+alko

Annars fick ju Kalix sin första rulltrappa för inte så länge sedan.
en rulltrappa ffs (http://www.nsd.se/nyheter/kalix/artikel.aspx?ArticleId=3962079)

GurraGo
2009-01-20, 10:11
Är det kronofogden du fått jobb på?

Annars kan jag bara beklaga. Det finns nog allvarligt talat inte mycket som är bra med Haparanda. Jag har suttit här i säkert en kvart och funderat men kommer inte på något alls.

Domstolen.

Det behöver inte vara något som är unikt för just Haparanda. Jag är intresserad av sådant som den allmänna tillgången till längdskidspår, vandringsleder och hur långt bort närmsta skidanläggning ligger (Riksgränsen?).

GurraGo
2009-01-20, 10:15
Ishotellet ser helt olika ut varje år :D men Skoteråkning,Bastu,pimpeltur på nån fin sjö.skidåkning, på sommarn om man vill ha lite cardio Hmm Jaga renar. nerå på sommarn finns de rätt mkt o göra om man är friluftsmänniska.
Och jag menar inte här i kramfors, farmor min bor i Lovikka (4mil norr om pajala) så ni inte misstar mig för kramfors, för det här är en håla utan dess like.

Ok ok, ja det är ju sådana aktiviteter jag är ute efter. Har en bakgrund som långdistanslöpare, scout och seglare varför jag inbillar mig att det ändå finns en hel del naturliv att ta del av.

Ingen som har erfarenhet av Haparanda skärgård; den verkar fin?

grondahl
2009-01-20, 10:26
Närmsta större skidanläggning från Haparanda bör vara Dundret i G-vaare, sen Björkliden, Gränsen, Narvik.

Finns lite mindre anläggningar längre söderut med, ex Kåbdalis.

Det borde väl gå att hitta shysst forspaddling i närheten med som sommaraktivitet.

skaparn
2009-01-20, 10:28
Hej, det är så att jag ska åka till Norrland över helgen. Någon som har tips på platser att besöka när jag är där? Något man inte bör missa vid en vistelse i Norrland?

Mvh Snabel

Roligaste tråden på länge. Tack Snabel för att du konkretiserade det folk verkade ha svårt att förstå i den förra tråden.

Tolkia
2009-01-20, 10:36
Det är inte jättesvårt (om det inte ändrats på senare) men räkna med att det kräver tid. När jag gjorde proven var det många (killar) som kuggade på teorin för att de trott att de skulle kunna glida igenom.

sunkan
2009-01-20, 10:38
Det är inte jättesvårt (om det inte ändrats på senare) men räkna med att det kräver tid. När jag gjorde proven var det många (killar) som kuggade på teorin för att de trott att de skulle kunna glida igenom.

det är väll det här med alla fåglar som brukar sätta en käpp i hjulet.

GurraGo
2009-01-20, 10:41
Närmsta större skidanläggning från Haparanda bör vara Dundret i G-vaare, sen Björkliden, Gränsen, Narvik.

Finns lite mindre anläggningar längre söderut med, ex Kåbdalis.

Det borde väl gå att hitta shysst forspaddling i närheten med som sommaraktivitet.

Tackar för tipsen : thumbup: . Forspaddling låter spännande.

Pejij
2009-01-20, 10:58
Domstolen.

Det behöver inte vara något som är unikt för just Haparanda. Jag är intresserad av sådant som den allmänna tillgången till längdskidspår, vandringsleder och hur långt bort närmsta skidanläggning ligger (Riksgränsen?).

Vill du åka skidor så ska du komma till Galtis i Arjeplog, så ska jag hyra ut specialskidorna åt dig...

GurraGo
2009-01-20, 11:09
Vill du åka skidor så ska du komma till Galtis i Arjeplog, så ska jag hyra ut specialskidorna åt dig...

:confused:

Pejij
2009-01-20, 11:13
:confused:

http://www.galtis.se/

Prisman
2009-01-20, 13:22
:laugh:

ETK_TIS
2009-01-20, 19:48
Hijackar tråden lite eftersom min fråga är av närliggande natur.

Det är nämligen så att jag antagligen ska flytta till Haparanda snart och bo där under 1-2år. Att Haparanda inte är nöjesmetropol i klass med Stockholm kan jag också räkna ut (har noterat att 2 krogar stängt inom kort), men jag är mer ute efter naturupplevelser. Så, därför undrar jag vad ni har för tips för någon som ska bo en längre tid i Haparanda/Norrland.

Självklart kommer jag överväga jaktlicens, längdskidåkning och mycket fjällvandringar, men jag vill gärna - om möjligt - ha konkreta tips på både intressen och platser för utövande av intressen. Allmänt intressanta platser som ishotellet i Jukkasjärvi är också av intresse och jag kan även tänka mig att åka till Finland och Ryssland.

Sååå, shoot!

Tja väldigt enkelt och nära , följ gränsälven uppströms , fiske och en härlig natur sommar som vinter .

GurraGo
2009-01-22, 11:34
Hur ser det ut med restauranger/pubar/klubbar e.d? Har alla krogar stängt i Haparanda innebärandes att om man vill gå ut måste man över till Torneå och det där"Ouumpa" (eller vad det nu heter...) ?