handdator

Visa fullständig version : Schemafrågor!

tankz
2009-01-19, 14:27
Hejsan, har märkt att det kanske inte är så populärt att rådfråga om sina scheman här men jag kör iallafall :em:
Har mest kikat runt här innan men nu har jag bestämt mig att skriva en tråd eftersom folk här är väldigt kunniga!
Jag har tränat i ungefär 1 år.

Jag hade tänkt mig schemat såhär:
måndag: Ben, Rygg, Biceps (ev. lite underarmar)
tisdag: Mage
onsdag: Bröst, Triceps, Axlar
torsdag: Vila
fredag: Ben, Rygg, Biceps (ev. lite underarmar)
lördag: Mage
söndag: Bröst, Triceps, Axlar

Det hade ju gått att slänga in mage på t.ex. bröstpasset, men jag känner att då tar passet för lång tid och att jag vill lägga krut på magen på två egna dagar, dessutom vill jag gärna ha många gym tillfällen eftersom jag är uttråkad på dagarna just nu. Och har gym som ett stort intresse.

Dessa övningar kör jag (i ordning):
på ben, rygg, biceps:
1. Knäböj
2. Marklyft
3. Utfall
4. Latsdrag
5. Stångcurl
6. Scottcurl
7. Stångshrugs
8. superset underarmscurl med två olika grepp.

bröst, triceps, axlar:
1. Bänkpress
2. Lutande bänkpress
3. Skullcrushers
4. Triceps Pushdowns
5. Hantellyft framåt
6. Drag till hakan

mage:
1. Crunches
2. Hängande benlyft (Dålig på den, så ibland blir det magträning med hjul istället.)

Jag kör 3x6-10 oftast, 4 set på basövningar och ibland 4 set på andra övningar också. Även 5x5 händer.
Kör som så att jag börjar 3x6 på en vikt jag precis klarar av, sen efter ett par pass kanske jag orkar 3x10 och då höjer jag vikten igen så jag precis orkar 3x6 sen jobbar upp till 3x10 igen osv osv.

Är ute efter att bygga volym då.

Pratade med en kille på gymmet som var rätt stor (Tecken på kunnig ;)) och han sa att det vore bättre att köra såhär för volym än att köra en 4 split (enligt honom då), och när jag körde 4 split innan så orkade jag aldrig köra triceps när jag kört ett par bröstövningar, kunde bara köra triceps på oerhört låga vikter då.

undrar också om skullcrushers är en bättre övning enligt er än liggande tricepsextention, jag tycker mig iallafall få bättre kontakt med triceps så.
Men de flesta verkar köra liggande tric. extention.

frågor:
1. ser schemat bra ut?
2. är övningarna bra?
3. är ordningen på övningarna bra?
4. Är det bättre att bygga volym genom att köra muskeln 2 gånger i veckan än 1 gång? (halvkroppssplitt ist för 4 splitt.)
5. är skullcrushers bättre än liggande triceps extention enligt dig? tips på bra tricepsövningar, har svårt att få kontakt.
6. Räcker det här för mage om man kör 4-5 set crunches och 3 set hängande benlyft, 2 gånger i veckan?

Jäkligt tacksam för svar! Ha det gott.

Jacke89
2009-01-19, 21:07
Om du nu inte vill lägga in magen nån annan dag så tycker jag det ser bra ut. Övningsordningen är väl helt ok, och jag personligen föredrar att köra muskeln 2 gånger i veckan, hatade när jag hade 4 split och man hade ett dåligt pass och var tvungen att vänta 1 vecka på revansch :p

Allan
2009-01-19, 21:17
Hejsan, har märkt att det kanske inte är så populärt att rådfråga om sina scheman här men jag kör iallafall :em:

Klart man får fråga. Anledningen till att vi kan låta en smula griniga när ämnet kommer upp är att 999 av 1000 uppfinner hjulet igen. Samma misstag, samma frågor - och svaren är ungefär samma hela tiden. Istället för att acceptera att de program som ligger som sticky täcker in behovet för ungefär samma 999 av 1000.
Man är inte så unik som man tror, och det finns inga genvägar.

aelgen
2009-01-19, 21:20
Till skillnad från de flesta 'hjälp med schema' trådar så tycker jag detta såg riktigt vettigt ut. Relativt lagom volym, vettiga övningar och lagom upplägg.

På Bröst axel dagen kanske du skulle lägga till någon övning för baksida axlar. Även om drag till hakan jobbar hela axeln så är det främst mellan delen (beroende på grepp) som jobbar och hantelyft framåt fokuserar på främre delen. Så exempelvis framåtlutande hantellyft åt sidan, eller liggande på bänk med omvända kryssdrag. Har själv börjat köra den nu och får riktigt go kontakt. Du skulle kanske byta ut en av bröst press övningarna mot flyes/cable cross/pecdeck för att jobba muskeln lite annorlunda än just press men det avgör du själv. (Hint: Dips, dips, dips, dips :D)

På din ben dag så har du inget direkt för hamstrings så du borde kanske lägga till rumänska marklyf/stela marklyft eller lårcurl i maskin. Utfall tränar hamstrings men beror lite på hur du gör den (hur stort kliv du tar). Jag skulle ha skippat utfall och bara kört någon av övningarna jag nämnde då exempelvis rumänska mark jobbar både hamisar och röven intensivt.

Magen räcker, kanske om du kör någon form av sido crunch för oblique musklerna ena dagen så inte de negligeras helt, även om de hjälper till i hängande benlyft.

Vet inte riktigt vilken övning skullcrushers är, men liggande triceps extensioner är ju en av de bättre övningarna. Här har du en bra artikel angående triceps träning: http://forum.body.se/showthread.php?t=5146.

Så, nu ska jag sluta tjata. Ut och träna med dig :D