handdator

Visa fullständig version : Natten ljusnade..Någon mer som såg?

Achryl
2009-01-17, 20:28
Var med om en sjuuk händelse ikväll kl 20.05. Jag och min flickvän promenerade i utkanterna av centrala Halmstad då det plötsligt hände...himlen lös upp för ett litet ögonblick, bara några hundradelar. Det var ingen blixt, och det var ingen gatulampa eller annat som tändes. Vi var på öppen yta, och hade klar sikt. Vi båda hoppade till som av ren självförsvarreflex. Vi båda reagerade exakt samtidigt av det hela, och båda hade samma intryck efter.. Det var som att hela himlen tändes för ett ögonblick och sedan slocknade igen...aldrig varit med om något liknande och vi hittar ingen förklaring till det. Det måste ha setts av flera? Det hela inträffade kl 20.05 ikväll den 17 januari.

Någon mer som såg det? Någon som läst eller kan förklara vad det var?

Richard på Achryl´s konto.

ceejay
2009-01-17, 20:29
Det var ett stjärnfall tror jag, såg det inte men finns en tråd på fragbite.com

"Någon som såg stjärnfallet precis i skån

Någon som precis såg stjärnfallet/meteoriten whatever precis. Trodde först det var en raket eller något, hela himlen blev vit, sen såg man en väldigt lång rad av glöd typ, som att det brann på himlen, sen slocknade det.

Mvh"

tomccc
2009-01-17, 20:31
Kan vara en tillfällighet men satt i bilen hem från jobbet i Norrköping och upplevde samma sak.

värstingen
2009-01-17, 20:33
Varför får aldrig jag se nåt sånt? :(

DanielF
2009-01-17, 20:37
Coolt! Meteorer är balla att se. Tyvärr ser man det inte så ofta...

Raggis
2009-01-17, 20:45
Det var ett stjärnfall tror jag, såg det inte men finns en tråd på fragbite.com

"Någon som såg stjärnfallet precis i skån

Någon som precis såg stjärnfallet/meteoriten whatever precis. Trodde först det var en raket eller något, hela himlen blev vit, sen såg man en väldigt lång rad av glöd typ, som att det brann på himlen, sen slocknade det.

Mvh"

Ett enstaka stjärnfall lyser knappast upp hela himlavalvet.

Mago
2009-01-17, 20:46

Beror nog lite på storleken på skiten som åker in i atmosfären.

martikainen
2009-01-17, 21:00
tror hamas håller på och siktar lite fel...

Raggis
2009-01-17, 21:01
tror hamas håller på och siktar lite fel...

:d

Exdiaq
2009-01-17, 21:03
Coolt! Meteorer är balla att se. Tyvärr ser man det inte så ofta...

Under en mörk och molnfri natt ser man normalt 5-10 meteorer i timmen.

Ut och titta bara :thumbup:

DanielF
2009-01-17, 21:07
Ut och titta bara :thumbup:

Hehe jo, men jag menar att man inte tittar så ofta så man ser alla som faktiskt susar in i atmosfären.

Andy.da.wohoo
2009-01-17, 21:51
Ja jag märkte av det. Bor inte så långt ifrån Halmstad och upplevde det som att Himlen blinkade till under ett snabbt ögonblick.

Alox
2009-01-17, 21:58
Bor utanför Ystad. Märkte det också, rummet lystes upp men jag han aldrig uppfatta vad det var. Märkligt.

syrén
2009-01-17, 22:09
Norrsken kanske?

Hank
2009-01-17, 22:12
http://sydsvenskan.se/skane/article406599/Himlafenomen-over-Skane.html

bubbe
2009-01-17, 22:23
Lyste upp i vardagsrummet, hann aldrig reflektera över vad det var. Trodde det var överblivna nyårsraketet som exploderade nära.

Coolt!!!!

Loke
2009-01-17, 22:38

http://www.youtube.com/watch?v=e_2aX-784sw

Som sagt, är man ute på en stor äng mitt i mörkaste natten så kommer man se massor med stjärnfall en vanlig natt, och då och då kommer det större stjärnfall som man märker av även om man inte tittar mot himlen.

Raggis
2009-01-17, 22:39

Som sagt, är man ute på en stor äng mitt i mörkaste natten så kommer man se massor med stjärnfall en vanlig natt, och då och då kommer det större stjärnfall som man märker av även om man inte tittar mot himlen.

Ballt!

ceejay
2009-01-17, 22:41

Sägs att det där är ngt som tappades i rymden förut

sök på "nasa tool bag lost" på youtube

HajduMan
2009-01-17, 22:46
Hade jag sätt det som hände i youtube klippet live så hade jag trott att det var domedagen.

Loke
2009-01-17, 22:57
Sägs att det där är ngt som tappades i rymden förut

sök på "nasa tool bag lost" på youtube

Jag är nästan säker på att det är en myt, den verktygslådan var mycket mindre än det där objektet. Inte ens hela satelliter som brinner upp i atmosfären ger sådär mycket ljus.

MangeByggarn
2009-01-17, 23:13
Själv såg man den helt klart, hela vägen :) Var på väg till affären och så såg man jäveln dyka rakt ner.

Gladen
2009-01-17, 23:19
Riktigt coolt ju :)

saab900
2009-01-17, 23:38
Såg något liknande youtube-klippet för några år sedan när jag var ute på promenad en svinkall vinterkväll, men jag såg bara det fladdrande ljuset från horisont till horisont, men det blev verkligen nästan dagsljus, skithäftigt:thumbup:

Tricce
2009-01-18, 01:43
Väldigt coolt och lite läskigt :) Påmminner en om hur fragile jorden egentligen är om det kommer någon fet meteor.

Dissector
2009-01-18, 03:02
Det är ju själva satan att man ska ha ölkväll och vara allmänt frånvarande när något sånt här händer. Seriöst så är jag ganska uppriven. Jag vill verkligen uppleva något sådant.

Three pigs
2009-01-18, 03:41
Det var nog en alien-probe som sköts ned i marken.

hahavaffan
2009-01-18, 05:26
SOS Alarm har tagit emot många samtal om ljusfenomenet under kvällen. Ärligt? Varför ringer man SOS Alarm angående en sån grej? Stupid hippies.

Jag såg inget, och var också ute och gick i Halmstad vid den tiden... dock gick vi på Storgatan där det är rätt ljust och så.

tomccc
2009-01-18, 05:28
Originally Posted by Wiki: "Stjärnfall"
Under en mörk och molnfri natt ser man normalt 5-10 meteorer i timmen.Ut och titta bara :thumbup:
Men sen är wiki wiki, enligt Clas Svahn händer det runt tio gånger per år, i norden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=874862

kalle_banan
2009-01-18, 09:55
Men sen är wiki wiki, enligt Clas Svahn händer det runt tio gånger per år, i norden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=874862

Det är två olika saker, det som wiki syftar på är vita streck i himmelen och det som händer igår var _lite_ mer än vita streck i himmelen.

Allt jag märkte av det var att det plötsligt blev lite blått ute, det blixtrade till, så jag trodde det var en blixt... Men en så stark blixt känns ganska osannolikt, jag bor på femte våningen... Sen jag flyttade hit i höstas förra året har jag hunnit vara med om en jordbävning och en meteor! Det är lika mycket som de flesta upplever under ett liv :P

värstingen
2009-01-18, 10:29
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4204952.ab

lectris
2009-01-18, 11:05
först jordbävning och nu faller himlen ner!

jag såg inget, var mitt i östersjön vid tillfället.

Cilia
2009-01-18, 11:10
jag såg inget, var mitt i östersjön vid tillfället.
Måste ha varit jäkligt kallt. *L*

lectris
2009-01-18, 11:40
Måste ha varit jäkligt kallt. *L*

det var det :(

Carolinew
2009-01-18, 12:00
Tusan att man missade det också *grr*

kalle_banan
2009-01-18, 15:27
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4204952.ab

Otroligt hur de vinklar artikeln så att det ska verka som att ingen vet och låter en själv bedöma vad som skulle kunna vara orsaken, och med tanke på vilka som läser aftonbladet så...

JYMDVAJELSEJ!! *cry*

När jag blir stor ska jag göra en doktorsavhandling på aftonbladets propaganda och skrämseltaktik, you just wait and see.

Osten80
2009-01-18, 15:34
Jag missar allt "roligt", Under jordbävningen låg jag däckad av sömntabletter, och det här märkte jag inte av, trots att jag bor i södra Sverige.

På tal om stjärnor: Vad är det för en gigant till stjärna som brukar synas på himlen (ingen aning om väderstreck osv)?
Jag har inte sett den tidigare, men den är verkligen enorm. Jag brukar titta på den emellanåt och det slår mig hur stor och starkt lysande den är.
Polstjärnan är ingenting i jämförelse.

Mago
2009-01-18, 15:51
Jag missar allt "roligt", Under jordbävningen låg jag däckad av sömntabletter, och det här märkte jag inte av, trots att jag bor i södra Sverige.

På tal om stjärnor: Vad är det för en gigant till stjärna som brukar synas på himlen (ingen aning om väderstreck osv)?
Jag har inte sett den tidigare, men den är verkligen enorm. Jag brukar titta på den emellanåt och det slår mig hur stor och starkt lysande den är.

Chansar på Venus, men jag är inget pro.

lectris
2009-01-18, 15:54

Jag med.

eller så är det kankse en satellit, satellit, åå-åå-hå

tobbo
2009-01-18, 16:00
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Astronomi/Astronomiska_h%C3%A4ndelser/2009/januari

mangs
2009-01-18, 16:10

Om det huvudaskligen är dagtid du ser den så är det troligtvis solen du syftar på. :)

Även jag såg ljuset igår. Satt mitt i middagen hos ett par kompisar men min jag hade utsikt genom förnstret mot söder. Plötsligt ble det väldigt uppölyst och det blinkade till några gånger. Trodde först det var åska men så här års? Ljuset var dock riktigt mäktigt och hade en lite annorluna grönblå färg.

Först jordbävningen och nu detta. Mycket saker man fått vara med om på sistonde.

stevebc
2009-01-18, 18:04
http://sydsvenskan.se/skane/article406599/Himlafenomen-over-Skane.htmlOrganisationen UFO Sverige samarbetar med bland annat Totalförsvarets forskningsinstitut och SMHI. Ordförande Clas Svahn menar att det har rört sig om en så kallad bolid, en rymdsten som kommer in i vår atmosfär och brinner upp.
– Det händer cirka tio gånger per år i Norden och är alltså ganska ovanligt. Haha :D

MasterChief
2009-01-18, 18:13

Det är som sagt Venus. Andra ljusstarka "stjärnor" folk lägger märke till är Mars och Jupiter. Ett sätt att se skillnad på planeter och stjärnor är att planeterna har ett stadigt ljus och "blinkar" inte.

Angående Polstärnan så är den i allra högsta grad en vanlig stjärna sett till ljusstyrkan. Anledningen till att den är så känd är för att den visar vilket håll norr är.

Osten80
2009-01-18, 18:22

Jag med.

eller så är det kankse en satellit, satellit, åå-åå-hå

Om det huvudaskligen är dagtid du ser den så är det troligtvis solen du syftar på. :)

Riktigt så väck i skallen är jag inte. :)

Det är som sagt Venus. Andra ljusstarka "stjärnor" folk lägger märke till är Mars och Jupiter. Ett sätt att se skillnad på planeter och stjärnor är att planeterna har ett stadigt ljus och "blinkar" inte.

Angående Polstärnan så är den i allra högsta grad en vanlig stjärna sett till ljusstyrkan. Anledningen till att den är så känd är för att den visar vilket håll norr är.

Tack för svaren.
Jag har flera gånger tänkt att fråga här, men glömt bort det.
Som Masterchief uppmärksammade, är inte mina astronomiska kunskaper något att skryta med. Tack för infon. ;)

ceejay
2009-01-18, 18:35
ofta det är venus man ser så fint i natten när man går mot huset från busshållsplatsen :) lyser satanssåstarkt

Cilia
2009-01-18, 19:28
det var det :(
Tror jag det, själv hade jag vid den här årstiden hellre befunnit mig på Östersjön än i den.

lectris
2009-01-18, 19:31
Tror jag det, själv hade jag vid den här årstiden hellre befunnit mig på Östersjön än i den.

nåja, båten var ju i östersjön så det kanske är en tolkningsfråga... :em:

Andy.da.wohoo
2009-01-18, 19:36
Jag kan inte sluta fundera på hur vi hade betett oss om detta inträffat i medeltiden. Kyrkan lär ju ha börjat predika om domedagens kommande och människans straff för sina synder osv :D

MasterChief
2009-01-18, 19:43
Jag kan inte sluta fundera på hur vi hade betett oss om detta inträffat i medeltiden. Kyrkan lär ju ha börjat predika om domedagens kommande och människans straff för sina synder osv :D

Tja...inte konstigare än att ett stort antal tror att det är ufon som flyger igenom atmosfären (snarare mindre konstigt).

Dajollee
2009-01-18, 19:47

varför blinkar stjärnorna?.. har sett d många gånger. langa svaret nu :)

Cilia
2009-01-18, 19:53
nåja, båten var ju i östersjön så det kanske är en tolkningsfråga... :em:
prepositioner är skitsvårt. Jag bråkar ofta med dom på jobbet. Dessutom är det svårt att stava till. *L*

MasterChief
2009-01-18, 19:55
varför blinkar stjärnorna?.. har sett d många gånger. langa svaret nu :)

Ljuset från stjärnorna är punktformigt och därmed väldigt känsligt för atmosfäriska störningar.

Andy.da.wohoo
2009-01-18, 20:10
Ljuset från stjärnorna är punktformigt och därmed väldigt känsligt för atmosfäriska störningar.

Varför blinkar inte planeternas ljus då?

MasterChief
2009-01-18, 20:22
Varför blinkar inte planeternas ljus då?

För de är mycket närmare Jorden och har inget punktformigt ljus, och därmed är de inte lika känsliga för små atmosfäriska störningar.

Tittar du på Jupiter med 32x förstoring ser du tydligt att det är ett klot. Tittar du på en stjärna med 10000x förstoring är det fortfarande en punkt i teleskopet.

RösböJunior
2009-01-23, 19:46
visste ni att ljus böjs ochså, av gravitationen från stora himlakroppar som Solen osv.

Så Ljuspricken från en stjärna kanske nånstans på vägen böjs & befinner sig snett åt något håll" jaja allt är relativt. C

Såg tyvärr inte detta fenomen, Däremot en mindre annat konstigt meteorit-fall.
Eftersom det gick så sakta" Antar jag att rymdstenen antingen föll mot - eller från mig.