handdator

Visa fullständig version : Skid/Snowboard-tråden!

ryss
2009-01-15, 16:42
Jag ska upp och åka lite skidor på lördag och kom då på, har vi några snö-fantaster i bland oss på kolozzeum? *flex*

Jag åker som tidigare nämnt skidor och är en c00l_park_BOY *slap*

Släng gärna in någon film eller dylikt.

Allt kan diskuteras! :)

krebbe
2009-01-15, 16:55
Jag ska upp och åka lite skidor på lördag och kom då på, har vi några snö-fantaster i bland oss på kolozzeum? *flex*

Jag åker som tidigare nämnt skidor och är en c00l_park_BOY *slap*

Släng gärna in någon film eller dylikt.

Allt kan diskuteras! :)

Åker gärna. Har åkt de senaste 24 åren(är 26, så man kan ju fundera på hur mycket man "åkte" under de första åren).

Dock håller jag mig från parken och håller mig hellre i riktig powpow-snö. Favoritresmålen i Sverige är helt klart Abisko, Riksgränsen och Björkliden.

Åre duger väl, men är imo mer riktat till gamm-gubbar, fest-prissar och stockholmare som gillar att stila.

Gurr
2009-01-15, 17:41
Det Krebbe just skrev passar perfekt in på mig också, kan hända att det blir skidåkning i Abisko/Riksgränsen/Däromkring i år. Jag är även sugen på lavinutbildningar...

PowPow
2009-01-15, 20:03
Är 25 och åkte första gången när jag var 8. Så gott som alltid i Alperna. En gång i sälen, en gång Åre och en gång Vemdalen. Men bor ju i Malmö, så Alperna känns så mycket bättre då. Antal åk förra sässongen: 0 /=

Åkte skidor tills jag var 13-14. Snowboard sedan dess. Park och pow (inte samtidigt, fnizz). Namnamn.

delta_mats
2009-01-15, 20:15
Har åkt i 20 år. Brukar bli en årlig traditionsenlig resa till gränsen varje vår. Sen försöker man åka då och då när tillfälle ges. Men jag kommer nog aldrig upp i den volym som när man var yngre.
Det är mest off-pist och puder som gäller för min del. Köpte ny utrustning förra året som jag dessvärre inte hann inviga ordentligt.

egge
2009-01-15, 20:15
Skidor är min passion. Har spenderat en säsong i Frankrike och nu har jag flyttat norrut för att få bättre tillgång på det vita guldet.

Hittills denna säsongen har det bara blivit 2 hela åkdagar och lite random kvällsjibbing någon gång då och då. Missar tyvärr resan som skolan anordnar till Riksgränsen/Abisko/Björkliden. Har tenta den dagen dom åker. =/
Men vi är några stycken som ska ta oss dit minst en gång denna vintern. Tänkte också gå en lavinkurs då. Har uttrustningen men vet knappt hur man använder den. Så mycket puder har jag åkt i mina dar. :MrT:

Målen för vinter är att lära sig raila och sätta 360 minst. Det finns en 12-meters handrail utanför universitetsbibblan som ska testas innan vintern är slut.

ryss
2009-01-15, 22:18
haha härligt :) Det vita guldet kan förväxlas med annat :p
Alltså 360 är ett så pass simpelt trick så det sätter du efter 3 gånger! :)

beach2010
2009-01-15, 22:37
Finns väl inte så mycket i världen som slår känslan att glida i perfekt pudersnö med brädan dagarna ut? Fast jo.. eller ne förresten

Finns en del sköna klipp/filmer på http://www.freeride.se/tv/ för er som vill tagga till lite :whipped:

coxie
2009-01-15, 22:45
Finns väl inte så mycket i världen som slår känslan att glida i perfekt pudersnö med brädan dagarna ut? Fast jo.. eller ne förresten

Finns en del sköna klipp/filmer på http://www.freeride.se/tv/ för er som vill tagga till lite :whipped:

Jo att glida i samma snö fast på skidor. :D

Nipkiss
2009-01-15, 23:11
Målen för vinter är att lära sig raila och sätta 360 minst. Det finns en 12-meters handrail utanför universitetsbibblan som ska testas innan vintern är slut.
Den i Luleå?

egge
2009-01-15, 23:22
Den i Luleå?

Yes. Den ser ganska läskigt ut men ett åk ska jag nog våga prova. Ska man slå ihjäl sig så kan man lika gärna göra det snyggt. :D

krebbe
2009-01-16, 06:30
Yes. Den ser ganska läskigt ut men ett åk ska jag nog våga prova. Ska man slå ihjäl sig så kan man lika gärna göra det snyggt. :D

Om inte så bli utskrattad av alla ekonombrudar som sitter i biblofiket =)

egge
2009-01-16, 12:40
Om inte så bli utskrattad av alla ekonombrudar som sitter i biblofiket =)

Den är på andra sidan av B-huset så det behöver jag inte oroa mig över. :D

ryss
2009-01-16, 13:51
Ah det är verkligen underbart att åka skidor, ingen som har några namn på några schyssta skidfilmer som är "långfilmer" ? :) finns ju massa snowboard filmer som burtons blabla och Afterlame - robot food. Söker filmer med samma kvalité på åkarna så att säga :)

egge
2009-01-16, 15:31
Har du sett Claim? Annars rekommenderar jag den. Eller du kanske menar mer som 'spelfilmer'?

martikainen
2009-01-16, 17:49
Jag är ingen "skidåkare" direkt, men har varit i sälen ett par gånger, Åre ett par gånger och sen lite småbackar här och där.

På torsdag bär det av till tryssil för 4 dagars skidåkning, ska bli riktigt kul :) Hoppas på bra väder!

egge
2009-02-04, 17:25
Förra veckan testade jag och några polare på backarna i Hemavan/Tärnaby.

Hopp och lek i parken. Jag upptäckte att jag är för stel för att grabba. :/
http://i42.tinypic.com/4ux3xg.jpg

Ute i skogen.
http://i40.tinypic.com/6z1zpf.jpg

Det hade varit en snygg bild om jag hade kunnat sätta något trick. :p
http://i42.tinypic.com/25fraeg.jpg

Sista dagen var helt underbar.
http://i42.tinypic.com/rh8t8n.jpg

coxie
2009-02-04, 18:13
Blir så grymt sugen på att boka 3-4 veckor i Alperna nu när jag såg dina bilder.

Synd bara att polarna ska jobba/plugga, men jag får väl muta med att jag står för kalaset för att få med några :D

egge
2009-02-04, 18:21
Synd bara att polarna ska jobba/plugga, men jag får väl muta med att jag står för kalaset för att få med några :D

Jag är på! :D

Kurash
2009-02-04, 18:24
Jag är på! :D

+1. Åker till Tignes v.12, men har fortfarande 17 sparade semesterdagar :)

rooz
2009-02-04, 18:28
Åker allt från transportsträcka till djupt puder*flex*

Införskaffade ett par Gotama 07 inför detta år innan/ om jag köper rocker nästa år.

Senaste alpvisiten var gressoney 08 och nästa anhalt på schemat är vemdalen v.9

Supercharger
2009-02-04, 22:51
Finns inget härligare än att åka lössnö!

Har åkt snowboard i ca 10år, men inför denna säsong så bestämde jag mig för allt jag vill kunna åka skidor också. Sagt och gjort så såldes brädan, ny skidutrustning inhandlades.

Imorgon bär det av till Sälen för lite åkning och sedan en vecka i Österrike(v10), ev. blir det någon resa till.

DanielF
2009-03-11, 16:47
En kille jag känner har gjort en snowboardfilm.
Om ni är sugna att titta kan den beskådas eller laddas hem från
http://www.actionhorsefilms.com/ponytale/

kaer
2009-03-11, 16:54
Åker till Courmayeur i helgen, ska bli grymt kul, hämtade ut skidorna ifrån renovering idag =)

Egge, otroligt fina bilder tyckte jag, särskilt bilden med solnedgången.

rooz
2009-03-11, 17:06
Såja, äntligen fick jag handen ur röven och ordnade följande
# Laga/ fixa skidorna som åkt på rejält med smäll på sportlovet
# Beställt Smith I/0
# Sett till att få 3-4 skiddagar i påsk, återförenas med Gränsen:hbang:

egge
2009-05-18, 21:22
Säsongsavslutning i Gränsen i helgen. Vädret var helt underbart och Riksgränsen var verkligen ett häftigt ställe.

Vi stannade kvar på berget efter stängning och byggde en liten kick utför en klippa. Schysst view.
http://i42.tinypic.com/vzfqqe.jpg

Var fan tog nu den andra skidan vägen? :confused:
http://i39.tinypic.com/10p4x03.jpg

En polare backflippar ett ~7 meters drop. Han är galen.
http://i44.tinypic.com/abtnxy.jpg

En stor del av dagarna gick åt till att ligga på klippor och njuta.
http://i41.tinypic.com/2d0c6xh.jpg

aelgen
2009-05-18, 22:33
Fan va gött :D Riktigt goa bilder!

Min sista skiddag var i mitten av Mars :( Men det blev iallafall 4½ veckor denna säsong, inte helt tokigt med tanke på att jag är heltidsstuderande ;)

rooz
2009-05-19, 08:17
Gränsen är sjukt trevligt vid bra väder*cupid*

Om jag lyckas få ett jobb, och beroende på inkomsten från detta så ska nya skidor köpas...DPS Lotus 200 ngn*flex*

egge
2009-10-31, 16:12
Jag ska till Ruka i Finland om ett par veckor. Lär bli säsongspremiär om jag inte hinner ta mig till Kåbdalis innan dess eller om Klinten hinner öppna.
Sedan har jag en vecka i Bad Gastein bokad i februari med farsan och syskon. Ska bli skönt med Alperna igen, har inte varit där på 3 vintrar nu.
Till jul blir det förhoppningsvis nya pjäxor om jag har cashen. Annars får förra årets gear hänge med ett år till. Eller jag har ju faktiskt köpt ny jacka också. Den är najs.

coxie
2009-10-31, 16:20
Alperna sket sig då jag börjat arbeta :(

Får nöja mig med 8-9 dagar i Aspen tillsammans med några jobbarkompisar.

ryss
2009-10-31, 16:51
fan va gött det ser ut egge :>

egge
2009-10-31, 16:59
Alperna sket sig då jag börjat arbeta :(

Får nöja mig med 8-9 dagar i Aspen tillsammans med några jobbarkompisar.

Finns en hel del bra åkning i 'the Appalachian' (stavning?). Har själv varit och åkt i New Hampshire.

rooz
2009-10-31, 18:05
Surviaval suit har nu landat hos polaren i usa, han tar med den hem åt mig*drool*

Köpte mig ett par Jester 08 också på rea.

Hemma Gymmaren
2009-10-31, 18:22
Snowboard e fett nice, åker varje vinter. Älskar att bonka. haha yepp lite freestyle. Har en film från förra året då jag va i Väsjöbacken en massa och åkte, och så en dag bestämde jag mig för att ta med min Snowracer och köra på big jumpet.
http://www.youtube.com/watch?v=5VFzqAN4Igs Thats me. Yea boi!

Svedberg
2009-12-29, 08:26
Har kikat runt lite och sökt men hittar inget vettigt. här/google/webshoppar etc

Iaf, jag börjar bli jävligt sugen på att åka snowboard igen men har vuxit en del sen sist och vad för bräda ska man ha när man är drygt 2m lång och har sko stl 48-49(skorna sticker ut lite väl mycket på min gamla bräda).

Alla brädor verkar vara gjorda för folk runt 180cm, någon som har tips?

The_RobRoy
2009-12-29, 17:56
Jag har bara åkt skidor en 3-4 dagar vid kanske 5 tillfällen eller så sen jag var liten. Senast var i Åre för ~5 år sen. Jag är helt enkelt väldigt dålig på att åka.

Bestämde mig nu när jag tjänar pengar att ta tag i det hela, eftersom jag tyckt det varit kanonkul!

Så nu har jag bokat en weekend i Åre med massa folk. Samt en vecka i Engelberg, där vi blir ett jättegäng (runt 60 pers som hyrt ett helt hotell). Ska bli skitkul att komma igång med åkningen!

Problemet nu är att jag inte har någon utrustning alls i princip, utom ett par 6-7 år gamla pjäxor som då var helt OK. Väldigt osäker på vilken prisnivå man ska köpa prylar för. Jag tänker på jacka, byxor, underställ osv. Jag funderar även på att köpa en schyst hjälm.

Bor i sthlm, har ni några tips var jag kan få tag på prisvärda grejer, vilka märken som ger mest valuta för pengarna osv?

egge
2009-12-29, 18:14
RobRoy: Spana in Alpingaraget på Birger Jarlsgatan. När det kommer till utrustning har deras goda rykte spridit sig över hela Sverige.
Angående kläder så satsa på något du tycker är snyggt. Personligen kör jag en Haglöfs-jacka och Cross-brallor. Du ska absolut ha skalplagg iaf.

The_RobRoy
2009-12-29, 18:19
RobRoy: Spana in Alpingaraget på Birger Jarlsgatan. När det kommer till utrustning har deras goda rykte spridit sig över hela Sverige.
Angående kläder så satsa på något du tycker är snyggt. Personligen kör jag en Haglöfs-jacka och Cross-brallor. Du ska absolut ha skalplagg iaf.

Jag åker första veckan i April till Engelberg, hur varmt brukar det vara där då? Om man kommer med en tunnare vinterjacka, svettas man som en gris då eller?

Jag är tveksam till att köpa en ren skaljacka i gore-tex för 4-5000kr. Känns lite väl dyrt (särskilt med alla andra lager som ska till också) och onödigt. Tänkte mig mer en fodrar lite tunnare "skidjacka".

fiskebulle
2009-12-29, 18:41
Tänkte skriva i den här tråden i morse men en polare ringde och tyckte vi borde dra till backen i stället^^
Helt underbar dag i Ramundberget, man skulle kunna ha trott att vi var i Kanada, puder upp till knäna/låren, 20-25 minusgrader och solsken *gnnnnrrgghh*

Angående skal vs. icke skal så stödjer jag definitivt att köpa skalprylar, så jäkla mycket bättre men om du bestämmer dig för att köpa isolerat, köp riktigt varma grejor med bra ventilering, fett ovärt att ha en jacka som inte "andas" men som inte är särskilt varm.

PowPow
2009-12-31, 02:35
Jag åker första veckan i April till Engelberg, hur varmt brukar det vara där då? Om man kommer med en tunnare vinterjacka, svettas man som en gris då eller?

Jag är tveksam till att köpa en ren skaljacka i gore-tex för 4-5000kr. Känns lite väl dyrt (särskilt med alla andra lager som ska till också) och onödigt. Tänkte mig mer en fodrar lite tunnare "skidjacka".

Skaljacka är helt klart bäst, tycker jag. Sen en varm underjacka för åkning när det är skitkallt. Gore-tex-grejer behöver inte vara dyra. Hade en Thule-jacka innan med gore-tex och den kostade under 3000 med innerjacka. Sen är det väl inget egenvärde i Gore-tex längre. Det var väl sjukt hett när det kom, men många andra material är nog lika bra idag. Jag menar, man kan ju inte hålla sig mer än torr, och alla kläder gjorda för alpinåkning andas ju och har tejpade sömmar osv.

Köpte precis en tunnare oakley jacka för 1700 på nocomply. Sen kanske 1000 pix på underjacka. Överkomligt.

hultman
2009-12-31, 07:34
Beror på det där. Har själv alltid kört skaljackor men nu börjar alla åka i tunnare dunjackor. Funtar på om man skulle haka på trenden.

The_RobRoy
2009-12-31, 10:45
Beror på det där. Har själv alltid kört skaljackor men nu börjar alla åka i tunnare dunjackor. Funtar på om man skulle haka på trenden.

Bilder på vilken typ av tunnare dun jackor du menar?

champion
2010-01-01, 14:29
Tjena tjena!!
Det är så att jag har tänkt börja åka snowboard. Jag har aldrig åkt innan. Men vilken storlek ska man ha på brädan?
Jag är 175cm lång

mikaelj
2010-01-01, 14:38
Hakhöjd, ungefär.

Jag är 176 cm och brukar ha 150 eller 155. Längre blir snabbare, men svårare om du skall trixa. Och omvänt.

hultman
2010-01-04, 15:57
Bilder på vilken typ av tunnare dun jackor du menar?

http://www.windstopper.se/remote/Satellite?blobcol=urldata&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1224354915900&ssbinary=true

http://www.akaskidor.se/multimedia/archive/00312/peak_heli_down_312143a.jpg

Tror jag kör på ett säkert kort själv. Haglöfs Couloir :D

http://www.freeride.se/img/admarket/large/61217.jpg

champion
2010-04-09, 20:14
Är märket Salomon på snowboard bra?
Har bara åkt snowboard en vinter då hyrde jag snowboard.

remindme
2010-04-09, 21:43

Salomon är ok men men tror inte de affärer som tar in Salomon tar in så många modeller utan nog bara all around märken så jag skulle nog kolla in andra märken istället.

Doggeh
2010-04-09, 21:52

För skidor är det bra, snowboard vet jag tyvärr inte :smash: . Men jag har hört att Nitro brädor är riktigt bra.

champion
2010-04-11, 10:31
Nån som vet vart man kan hitta billig snowboard? Ingen lust att betala 4000kr :(
Bräda runt 140
Ingen Salomon :P

rooz
2010-04-11, 17:32
Nån som vet vart man kan hitta billig snowboard? Ingen lust att betala 4000kr :(
Bräda runt 140
Ingen Salomon :P

www.freeride.se

Finns en beggat avdelning där du kan hitta billiga brädor. Köp 2 för typ 2000-3000 så kan du trasha en:thumbup:

snej
2010-04-11, 20:25
Fan va fint ska till Stöten på Grand Finale avslutningshelgen på torsdag och åkte bräda :)

EnJoker
2010-12-17, 17:30
Tjaaa!

Jag är på jakt efter ett par snowboardboots till denna säsong.
Problemet är att jag har ganska breda fötter och alla snowboardboots är byggda för tjejer känns det som. Jag behöver då lite tips på modeller där mina breda fötter får plats (främst tåpartiet) - Jelp?

remindme
2010-12-17, 18:57
Tjaaa!

Jag är på jakt efter ett par snowboardboots till denna säsong.
Problemet är att jag har ganska breda fötter och alla snowboardboots är byggda för tjejer känns det som. Jag behöver då lite tips på modeller där mina breda fötter får plats (främst tåpartiet) - Jelp?

Finns många modeller som passar folk med breda fötter. Det du ska göra är att åka och pröva flera modeller på en butik men kunnig personal.

tröskel
2010-12-17, 19:20
Blir säsongens femte skiddag imorgon och att det föll ca 40cm puder igår gör det inte sämre.

isterbuk
2010-12-17, 19:51
Jag är så grymt sugen på att köpa mig en bräda igen, nog för att det var cirkus 10år sen jag stod på en sist, det som skrämmer mig mest är tanken på om man klarar av o ta sig upp i en ankarlift idag, åkandet tror jag skulle gå bra efter ett par svängar.

spann
2010-12-17, 20:45
Jag är så grymt sugen på att köpa mig en bräda igen, nog för att det var cirkus 10år sen jag stod på en sist, det som skrämmer mig mest är tanken på om man klarar av o ta sig upp i en ankarlift idag, åkandet tror jag skulle gå bra efter ett par svängar.

ankarliften löser du utan några problem? e ju i princip bara stå rakt upp å ner! tycker de e enklare med snowboard än vad de e me skidor, iom med skidor så har man 2 saker å hålla reda på nere på marken! så liften löser du ;)

Jhe
2010-12-17, 20:58
Inga problem att åka ankarlift med bräda inte, bara sätta sig och enjoy the ride ;)

isterbuk
2010-12-17, 21:41
Hehe men bara tanken av att tappa balansen/få felskär med brädan och med folk som kommer bakom gör mig smått stressad :D, men det kanske är lättare än vad jag tror.

Funderar på att hänga med några vänner upp och hyra mig en bräda och se om man får blodad tand efter det :)

Jhe
2010-12-17, 22:01
Ja, du övertänker säkert :)

tröskel
2010-12-18, 00:26
Hehe men bara tanken av att tappa balansen/få felskär med brädan och med folk som kommer bakom gör mig smått stressad :D, men det kanske är lättare än vad jag tror.

Hela hemligheten ligger i att slappna av.

Doggeh
2010-12-18, 01:28
Får se om det blir att åka puder imorgon i Luleå! :D Åkte igår och det var riktigt skönt med en opistad backe med ca 40-50 cm puder :D

Fast inga hopp är uppe än :( Förresten är det någon som har varit i Levi förut? Motsvarar det Åre rätt bra eller?

hultman
2010-12-18, 02:13
Bad Gastein på söndag. Åkningen suger förmodligen men bra ställe att fira jul. Någon som också ska dit?

spann
2010-12-18, 02:52
Bad Gastein på söndag. Åkningen suger förmodligen men bra ställe att fira jul. Någon som också ska dit?

yep! dock v.8!:/

Fatalist
2010-12-18, 13:39
Åreresan bokad och klar! Blir bräda såklart.

Hemma Gymmaren
2010-12-18, 14:27
Åkte snowskate i Väsjöbacken igår. Trodde inte att man fick men jag hade rem så det va inga problem.

isterbuk
2010-12-18, 14:50

En liten bröstvärmare alá jäger innan man ställer sig i liften, check! :thumbup:.

Mollestam
2010-12-18, 15:15
Någon som sett Everyday is a Saturday respektive Revolver? Nog de två bästa skidfilmer jag sett.
Trailers: Everyday is a Saturday (http://www.youtube.com/watch?v=37guLBAR37Q) & Revolver. (http://www.youtube.com/watch?v=R5WmX1i07j0)

För övrigt så är det Bad Gastein vecka 2 som gäller för denna vintern!

redbrigade
2010-12-18, 17:06

Varför har svenskar en sådan besatthet av Bad Gastein? det känns som att det har nått någon form av klimax i år då alla ska åk dit. Det är ju knappast det bästa systemet i alperna och utelivet är väl inte så märkvärdigt jämfört med andra orter.
Det är inget fel på Bad Gastein men förstår inte varför alla envisas med att åka just dit då det finns så många andra orter att välja på.

remindme
2010-12-18, 17:36
Var i Åre idag men all nysnö blåser bort och flera liftar stod. Fail!

jens__E
2010-12-19, 13:27

Det är också därför det är väldigt populärt att röka sig en liten rackare innan man beger sig upp på berget. :)

rooz
2010-12-19, 13:37
Det är också därför det är väldigt populärt att röka sig en liten rackare innan man beger sig upp på berget. :)
Ja. Och se hur det funkar för Tanner;)

jens__E
2010-12-19, 13:52
Ja. Och se hur det funkar för Tanner;)

Ja det har ju gått hur bra som helst :)
Legalize? :cool:

Haha nej nog med OT.
För att återgå till topic,

Jag har åkt skidor sen jag var 3 år, har haft två vintrar efter det som jag inte har åkt.
Nu bor jag ju lite fel för att kunna åka den här vintern, men jag ska ta en vecka semester så jag kan komma hem och få se lite snö.
Jag har planer på att söka som skidguide i Alperna till nästa vinter, det är ju helt därför jag började som guide från första början..

När jag väl åker så håller jag mig utanför pisten i pudersnön. Men det händer även att jag skuttar runt i parken..

Eps
2010-12-19, 17:29
Någon som sett Everyday is a Saturday respektive Revolver? Nog de två bästa skidfilmer jag sett.
Trailers: Everyday is a Saturday (http://www.youtube.com/watch?v=37guLBAR37Q) & Revolver. (http://www.youtube.com/watch?v=R5WmX1i07j0)

För övrigt så är det Bad Gastein vecka 2 som gäller för denna vintern!

Tycker du ska kolla på level 1´s Eye trip om du inte redan sett den. Jag som nästan enbart kör park tyckte det va lite för mycket puder i Revolver ;).

young_george
2010-12-19, 17:36

Det finns bra åkning om du tar dig till Sport Gastein, är en mkt närliggande ort inom samma område.

G_lund
2010-12-19, 21:49
Har inte åkt bräda på 4år, fundera på en dagstur till Ulricehamn i mellandagarna.
Nån här som varit där?

Jag ska upp till norge veckan innan påsk men det vore härligt att få bort den värsta ringrostigheten innan dess :)

G_lund
2010-12-19, 21:49
kLutrgXsqzA&feature=channel

delta_mats
2010-12-19, 21:52
Hade kunnat göra mycket för att få pumpa puder en kväll som denna. Har kommit ordentligt med pudersnö här i Umeå både igår och idag.

Apos78
2010-12-19, 22:29
Kommit sjuka mängder i Västervik. Synd bara det inte finns EN ENDA backe inom 10 mil. Denna snö går till spillo!!

delta_mats
2010-12-19, 22:32
Kommit sjuka mängder i Västervik. Synd bara det inte finns EN ENDA backe inom 10 mil. Denna snö går till spillo!!

Tur att jag inte är den ende som känner lite panik över detta.

remindme
2010-12-19, 22:47
En gammal goding från snowboardfilmen Lame från 03/04. Man blir både glad och pepp att åka när man ser den.
1UXtbD2hShY

anton2000
2010-12-20, 01:13
Tur att jag inte är den ende som känner lite panik över detta.

Jag får också panik när massvis med puder går till spillo. Så imorrn blir det att bygga drops i skogen och hopp i lokala pulkabacken :)

rooz
2010-12-20, 08:21
AAARRRGAAHH. Lots of pow, but no skis:(

krebbe
2010-12-20, 09:25
AAARRRGAAHH. Lots of pow, but no skis:(

AAARRRGAAHH. Lots of pow, but no slopes(Faen att man bor i Östergötland, Sveriges plattaste plats)

rooz
2010-12-20, 09:27
AAARRRGAAHH. Lots of pow, but no slopes(Faen att man bor i Östergötland, Sveriges plattaste plats)
Jag bor i STHLM:D

men har en nedlagd skidbacke ca 10min hemifrån. Blir att be för mer pow, tills jag får packa upp puderstickorna:)

krebbe
2010-12-20, 09:58
Jag bor i STHLM:D

men har en nedlagd skidbacke ca 10min hemifrån. Blir att be för mer pow, tills jag får packa upp puderstickorna:)

1. Vänta 60 dagar
2. Ta flyget till Kiruna
3. Ta buss/taxi/bil till Abisko
4. Profit!

rooz
2010-12-20, 10:09
1. Vänta 60 dagar
2. Ta flyget till Kiruna
3. Ta buss/taxi/bil till Abisko
4. Profit!
Abisko är fruktansvärt vackert. Skulle gärna dra några bergssidor i det området faktiskt. Enda som skulle behövs är en heli eller turprylar.

AAHHHAA, det freakkin dumpar ute just nu. Jag funderar på att montera upp mina skitskidor:D

hultman
2010-12-27, 11:54
Varför har svenskar en sådan besatthet av Bad Gastein? det känns som att det har nått någon form av klimax i år då alla ska åk dit. Det är ju knappast det bästa systemet i alperna och utelivet är väl inte så märkvärdigt jämfört med andra orter.
Det är inget fel på Bad Gastein men förstår inte varför alla envisas med att åka just dit då det finns så många andra orter att välja på.

Haha. Det undrar jag också. Litet, rätt tråkigt skidsystem som suger fullständigt om det inte är mycket snö. Men Salzburger Hof är riktigt trevligt. Frukostbuffé, afterskibuffé och middagsbuffé :D

Jag har varit i nästan alla alporter (plus några vändor i Kanada) och skulle det vara för skidåkningen så hamnar Bad Gastein väldigt långt ned på listan över vilka skidorter jag helst besöker härnäst.

Det finns bra åkning om du tar dig till Sport Gastein, är en mkt närliggande ort inom samma område.

Jo, det var helt OK. Snöade ett par dagar så passade på att dra några fina repor där. Knatade man lite så gick det att hitta roliga linjer och hyfsade klippor att dropa :)

Och inte en käft i hela systemet (Y)

Drar nog iväg på en ny resa snart. Saknar fransktalande alperna, blir förmodligen Avoriaz, Verbier eller Chamonix. Får dra när man märker att det börjar dumpa lite snö.

kaer
2011-01-21, 13:27
Är det någon som har tips på prisvärd lavinsändare? Borde verkligen skaffa mig en, men har hittills varit för snål.

hultman
2011-01-21, 15:17
Är det någon som har tips på prisvärd lavinsändare? Borde verkligen skaffa mig en, men har hittills varit för snål.

Vad åker du för åkning som verkligen kräver sändare? Pisturister med avancerade prylar, ryggskydd och lavinsändare är givna skrattobjekt :) Om du kör riskfyllda repor så skulle jag satsa på en avalung, fet spade, sond och en dyrare transceiver. Kör själv med någon pieps-modell när det behövs. Viktigast är att ALLA vet hur man använder dem och all annan utrustning. Tänk också på att undvika mobilen så mycket det går då den stör signalerna.

tröskel
2011-01-21, 15:33

Köpte precis en BCA Tracker II , verkar bra och framförallt enkel. Köp ifrån Sport Conrad i Tyskland så kommer du billigt undan, handlat en hel del där den sista tiden.

tröskel
2011-01-21, 15:36
Pisturister med avancerade prylar, ryggskydd och lavinsändare är givna skrattobjekt :)

Håller verkligen inte med om ryggskyddet, kan ju bli påkörd av vilken idiot som helst i backen. Är inte särskilt jobbig att ha på sig heller.

kaer
2011-01-21, 15:51
Vad åker du för åkning som verkligen kräver sändare? Pisturister med avancerade prylar, ryggskydd och lavinsändare är givna skrattobjekt :) Om du kör riskfyllda repor så skulle jag satsa på en avalung, fet spade, sond och en dyrare transceiver. Kör själv med någon pieps-modell när det behövs. Viktigast är att ALLA vet hur man använder dem och all annan utrustning. Tänk också på att undvika mobilen så mycket det går då den stör signalerna.

Åkning där man behöver sändare. Har säsongat tidigare bl a. Känner tillräckligt många som varit med om incidenter för att vilja ha utrustningen. Tidigare har jag alltid lånat eller hyrt, men tycker det börjar bli läge att skaffa egen.

De jag ska åka med nästa resa kräver mer eller mindre att man har lavinutrustning för att hänga med, på förekommen anledning.

hultman
2011-01-21, 16:03
Håller verkligen inte med om ryggskyddet, kan ju bli påkörd av vilken idiot som helst i backen. Är inte särskilt jobbig att ha på sig heller.

Fniss. Låter du blåbär åka fort förbi dig i backen så spelar det ingen roll om du har ryggskydd. Skrattar nog anyways ;D

Åkning där man behöver sändare. Har säsongat tidigare bl a. Känner tillräckligt många som varit med om incidenter för att vilja ha utrustningen. Tidigare har jag alltid lånat eller hyrt, men tycker det börjar bli läge att skaffa egen.

De jag ska åka med nästa resa kräver mer eller mindre att man har lavinutrustning för att hänga med, på förekommen anledning.

Frågar också på förekommen anledning. De flesta är ju skidfilmsmaterial enligt de själva. Har knappt sett en enda duktig åkare med säkerhetsprylar. Alla vill ju vara hardcore :p

kaer
2011-01-21, 16:07
Frågar också på förekommen anledning. De flesta är ju skidfilmsmaterial enligt de själva. Har knappt sett en enda duktig åkare med säkerhetsprylar. Alla vill ju vara hardcore :p
Även du ;-)

moue
2011-01-21, 16:14
väntat på min splitboard nu sen i november. tålamodet börjar tryta, spatserandet med snöskor är fan inte kul.

tröskel
2011-01-21, 16:37
Fniss. Låter du blåbär åka fort förbi dig i backen så spelar det ingen roll om du har ryggskydd. Skrattar nog anyways ;D

Alla kan inte vara störst, bäst och snabbast ;)

anton2000
2011-01-21, 16:52

Jag tycker tvärtom. Har inte sett en enda bra åkare utan rygga och säkerhetsprylar :)
Iofs har jag gjort tre säsonger utomlands så lite skillnad kanske mot folk som vill vara coola i liftkön i sälen :)
On topic ska jag till kittelfjäll nästa vecka och förhoppningsvis åka heliski, kommer bli awesome!!!!

egge
2011-01-21, 23:13
Åker aldrig utan ryggplattan. Spelar ingen roll om jag bara ska cruisa pist i kåbban en dag.

hultman
2011-01-22, 00:29
Även du ;-)

Självklart. Skulle man aldrig köra med polare eller inför folk så skulle det inte bli så många läskiga couloirer :D

Alla kan inte vara störst, bäst och snabbast ;)

Nä. Men är man rädd för "folk bakom i hög fart" så kör man inte så fort.

Jag tycker tvärtom. Har inte sett en enda bra åkare utan rygga och säkerhetsprylar :)
Iofs har jag gjort tre säsonger utomlands så lite skillnad kanske mot folk som vill vara coola i liftkön i sälen
On topic ska jag till kittelfjäll nästa vecka och förhoppningsvis åka heliski, kommer bli awesome!!!!

Ok. Jag håller ändå inte med. Åker knappt i Sverige och har åkt med en jävla massa duktiga åkare. Sällan någon slänger fram en transceiver. Kör ibland med en av Sveriges bästa åkare som en gång när jag var med drog en bakåtvolt utför en klippa på över 20 meter, utan vare sig hjälm eller ryggskydd. Så macho/crazy-attityden är synnerligen påtaglig.

Själv bär jag alltid ryggsäck (med stoppning om jag ska droppa högt) och säkerhetsprylarna hänger på om det verkligen känns nödvändigt. Har dragit ned laviner helt utan någon försäkring och visst har det känts läskigt men man känner sig lite töntig när ingen annan bryr sig lika mycket. Och skadorna jag ådragit mig genom skidåkningen kan jag skriva en bok om :D

Jag tror inte att mitt liv kommer att avslutas genom en olycka som hade kunnat motverkas med avancerade skyddsprylar. Därför känns det lite överflödigt ibland. Men vi får väl se. Du får gärna vara den som skrattar först om så sker :)

Apropå resor så bokade jag nyss en vecka till Åre under den sista studentveckan, vecka 5. Ska någon dit och är sugen på att dra några fina åk så hojta till.

KRS
2011-01-22, 08:41
jag har aldrig varit med om en duktig åkare, filmare eller fotograf som INTE haft transciever med sig i BCn. det är inte bara för sin egen skull utan för hela crewet.

sist jag kommer ihåg någon som inte hade med sig(hade t.om med sig- var dock trasig) det involverade det blötslölavin, pissa ner sig, psykologbesök och en jävla massa tur.

G_lund
2011-01-22, 15:00
Åkte bräda i åmål idag:)
Hängde mest i barnbacken då syrran åkte snowboard för första gången.

ha:cl
2011-01-23, 16:23
Nä. Men är man rädd för "folk bakom i hög fart" så kör man inte så fort.

Ok. Jag håller ändå inte med. Åker knappt i Sverige och har åkt med en jävla massa duktiga åkare. Sällan någon slänger fram en transceiver. Kör ibland med en av Sveriges bästa åkare som en gång när jag var med drog en bakåtvolt utför en klippa på över 20 meter, utan vare sig hjälm eller ryggskydd. Så macho/crazy-attityden är synnerligen påtaglig.

Själv bär jag alltid ryggsäck (med stoppning om jag ska droppa högt) och säkerhetsprylarna hänger på om det verkligen känns nödvändigt. Har dragit ned laviner helt utan någon försäkring och visst har det känts läskigt men man känner sig lite töntig när ingen annan bryr sig lika mycket. Och skadorna jag ådragit mig genom skidåkningen kan jag skriva en bok om :D

Jag tror inte att mitt liv kommer att avslutas genom en olycka som hade kunnat motverkas med avancerade skyddsprylar. Därför känns det lite överflödigt ibland. Men vi får väl se. Du får gärna vara den som skrattar först om så sker :)

Apropå resor så bokade jag nyss en vecka till Åre under den sista studentveckan, vecka 5. Ska någon dit och är sugen på att dra några fina åk så hojta till.

Du får mer än gärna ange namnet på "en av Sveriges bästa åkare". Överlag, snackar du nonsens, men är troligen för internetcool för att ta en vettig diskussion om det.

anton2000
2011-01-23, 16:59
Du får mer än gärna ange namnet på "en av Sveriges bästa åkare". Överlag, snackar du nonsens, men är troligen för internetcool för att ta en vettig diskussion om det.

Hans polare kanske heter Henrik? :)
tUzBs2yuDR0
5atXjMrG76I

wintersnowdrift
2011-01-23, 19:37
Hur mycket pengar bör/måste man lägga för att få en hyfsad nybörjar-snowboard? (Inklusive bindningar och boots.). Jag testade en kompis bräda under 2,5 åkdagar i Lofsdalen nu i veckan och lyckades efter en dag få till den där förbannade tåsvängen och efter två dagar åka knappliften till toppen (:D) så vi kan väl säga att min nivå inte är alltför avancerad. Dock var det jäkligt kul och jag misstänker att jag skulle åka mer och bli bättre snabbare om jag hade en egen bräda.

Kan man nätshoppa eller är det jättepuckat?

//Kristin

jimmyboy
2011-01-23, 20:19
Hmm, nu är det så att jag ska iväg med folk från klassen och åka bräda i Romme. Har varit där förut och tröttnade ganska fort på backarna, det jag undrar är om någon har några bra idéer för att göra det hela lite roligare? Några spårade idéer eller vad som helst för att "göra någonting nytt" så att säga. För er som inte vet är Romme gaaaanska litet, så det roliga tar ju slut ganska fort :D är ganska rutten på att åka med.

tröskel
2011-01-23, 20:22
Hmm, nu är det så att jag ska iväg med folk från klassen och åka bräda i Romme. Har varit där förut och tröttnade ganska fort på backarna, det jag undrar är om någon har några bra idéer för att göra det hela lite roligare? Några spårade idéer eller vad som helst för att "göra någonting nytt" så att säga. För er som inte vet är Romme gaaaanska litet, så det roliga tar ju slut ganska fort :D är ganska rutten på att åka med.

Byt så att du åker med andra foten fram istället, fast det kanske inte är ett bar tips om du är rutten.

jimmyboy
2011-01-23, 20:30
Det händer en hel del ändå när jag far runt som en idiot i backen :D men näe, kanske är någonting att tänka på :)

anton2000
2011-01-23, 21:08

Spraya folk? Det roade vi oss med vissa dagar i alperna. Extremt omoget men samtidigt sjukt kul. Det skönaste är när man kör en dubbel/trippel sprayning. Dvs den första drar en fet spray, turisten tittar upp och tänker "WTF" och precis då kommer nästa sprayning! Dock är det lite opraktiskt på mindre berg kom jag på mtp att det är svårare att åka ifrån folk :)

egge
2011-01-23, 21:19
Spraya folk? Det roade vi oss med vissa dagar i alperna. Extremt omoget men samtidigt sjukt kul. Det skönaste är när man kör en dubbel/trippel sprayning. Dvs den första drar en fet spray, turisten tittar upp och tänker "WTF" och precis då kommer nästa sprayning! Dock är det lite opraktiskt på mindre berg kom jag på mtp att det är svårare att åka ifrån folk :)

Mindre bra tips till en 'ganska rutten' åkare. Kommer sluta med en stålkant i någons nacke.

Mitt tips: testa hoppen eller boxarna.

jimmyboy
2011-01-23, 21:31
@Anton: Jadu xD låter ganska spårat, men som Egge skrev så kan det sluta lite illa :P

@Egge: Det skall jag göra! Försökte lite förra året, men det gick ju käpprätt åt helvette, hoppas det går bättre nu.

Vi kom precis på att en gammal klassiker är ju att välja random åkare i backen och köra följa John med denne, den förvånade och undrande minen när 10 pers följer efter någon random är ovärdelig :D

tumme
2011-01-23, 21:37
Hur mycket pengar bör/måste man lägga för att få en hyfsad nybörjar-snowboard?

knappliften till toppen (:D)
//Kristin

Nu är ju det den svåraste liften jag har hittat så det är en prestation att åka den som nybörjare, speciellt som snowboard åkare. :)

Tror inte du kommer tjäna så mycket på att köpa en dyr bräda, så stor skillnad är det inte. Tips kan vara att vänta tills säsongen är över eller vara kall och försöka få fjolårets brädor i höst. Blir mycket billigare så.

hultman
2011-01-23, 21:40

Skit du i det. Tänker inte sitta och namedroppa för att backa upp något. Vad är det för nonsens jag skriver och varför vill du inte bemöta mina felaktiga påståenden med andra ord än att jag inte är mottaglig?

Ta ett PM med mig istället om du tycker jag är en internetkrigare...

hultman
2011-01-23, 21:42

Hahahah. Så jävla roligt. Att dryga sig före i liftkön är NÄSTAN lika kul, och att köra över skidorna på folk i hög fart är ännu lite roligare. Även om det förstås är jävligt idiotiskt.

The_RobRoy
2011-01-23, 22:24
Var i Romme Alpin och åkte i helgen. Helt okej åkning, bra ställe för att värma upp säsongen för en rejäl resa.

Blev lite snöppligt slut på dagen dock, två kompisar krockade när den ena skulle blåsa förbi den andra nedanför Götes Brant. Den ena skadade armen/axeln rejält, så vi fick åka hem tidigare för att han behövde röntgas. Armen var av helt under axeln fick jag just veta :(

anton2000
2011-01-23, 22:43
Jo för att spraya måste man ha lite mad skills, inget för nybörjare :)

Hahahah. Så jävla roligt. Att dryga sig före i liftkön är NÄSTAN lika kul, och att köra över skidorna på folk i hög fart är ännu lite roligare. Även om det förstås är jävligt idiotiskt.

Förra säsongen hade vi en "ninja" dag i backen i Österrike. Dvs 10-20+ säsongare i svarta underställ och helsvarta kläder som åkte runt och jävlades med folk/sprayade. Det var verkligen helt sjukt kul. Speciellt en gång då det satt 3-4 snowboardåkande tjejer mitt i backen vid ett krön, så kommer 20 ninjor samtidigt och verkligen toksprayar, det spraymolnet tog verkligen aldrig slut! Stört roligt! :D

2011-01-23, 22:53
Hans polare kanske heter Henrik? :)
tUzBs2yuDR0
5atXjMrG76I

Hans polare kanske heter Jon eller Kaj också. Namedroppning är helt irrelevant.

Skit du i det. Tänker inte sitta och namedroppa för att backa upp något. Vad är det för nonsens jag skriver och varför vill du inte bemöta mina felaktiga påståenden med andra ord än att jag inte är mottaglig?

Ta ett PM med mig istället om du tycker jag är en internetkrigare...

Den som tar lätt på laviner är en idiot, och ses även som en idiot av oss andra.

Därför kan jag tänka mig att din kompis är en jibb-shumme som blir skakig såfort det dumpar lite.

hultman
2011-01-23, 23:15
Den som tar lätt på laviner är en idiot, och ses även som en idiot av oss andra.

Därför kan jag tänka mig att din kompis är en jibb-shumme som blir skakig såfort det dumpar lite.

Vad har det med saken att göra? Jag skiter fullständigt i vad du tycker, men när du påstår att jag hittar på och inte vet hur det ligger till så tycker jag att du åtminstone kan försöka backa upp det. Jag vet proffs som aldrig använt en transceiver och som endast använder sig av simpel check and ride-inställning. En överväldigande majoritet av de som kör med transceiver i ryggan kommer aldrig ens att se en lavin. Så visst fan är det befogat att fråga varför människor slösar tusentals kronor på en sak som med största sannolikhet aldrig kommer till användning.

Jag har sett folk som tvärvägrat åka nedför västra ravinen i Åre utan en transa, trots en högst modest tvåa i lavinrisk. Om inte det är en säkerhetsöverdrift så vet jag inte vad som är det. Att sitta i en bil utan bilbälte är betydligt mer riskfyllt...

Och, återigen: det är inga konstigheter att man använder transa då det verkligen behövs. Men hur många åker egentligen där det är lavinfarligt på riktigt?

2011-01-23, 23:17
Vad har det med saken att göra? Jag skiter fullständigt i vad du tycker, men när du påstår att jag hittar på och inte vet hur det ligger till så tycker jag att du åtminstone kan försöka backa upp det. Jag vet proffs som aldrig använt en transceiver och som endast använder sig av simpel check and ride-inställning. En överväldigande majoritet av de som kör med transceiver i ryggan kommer aldrig ens att se en lavin. Så visst fan är det befogat att fråga varför människor slösar tusentals kronor på en sak som med största sannolikhet aldrig kommer till användning.

Jag har sett folk som tvärvägrat åka nedför västra ravinen i Åre utan en transa, trots en högst modest tvåa i lavinrisk. Om inte det är en säkerhetsöverdrift så vet jag inte vad som är det. Att sitta i en bil utan bilbälte är betydligt mer riskfyllt...

Och, återigen: det är inga konstigheter att man använder transa då det verkligen behövs. Men hur många åker egentligen där det är lavinfarligt på riktigt?

Inte många. Men "en av Sveriges bästa åkare", gör det.

hultman
2011-01-23, 23:23
Inte många. Men "en av Sveriges bästa åkare", gör det.

Ja, självklart. Och han är inte ensam av alla duktiga åkare att skita i säkerhetsutrustning. Om du nu trodde det på allvar.

anton2000
2011-01-23, 23:40
Ang lavinsändare/spade så är det ju självklart i BCen. Det är ju inte bara för ens egen skull utan för ANDRAS skull. Samma sak med rattfylla. Bilisten klarar ju sig ofta men värre för fotgängarna. Om nu polaren fastnar i en lavin vill man inte stå helt handfallen och bara vänta. Det krävs dock mycket träning för att kunna hitta någon, speciellt i en skarp situation. Men kolla på typ freeride.se hur många seriösa som åker utan grejer. Inte många. Blir lika irriterad varje gång tomtar följer ens spår i offpisten utan rygga eller någonting...

anton2000
2011-01-23, 23:42
Beror ju på ställe också såklart, nu syftar jag inte på 5 meter utanför pisten i sälen utan ställen som man inte ser från liften och som man oftast behöver skråa/hika till.

egge
2011-01-24, 00:28
En överväldigande majoritet av de som kör med transceiver i ryggan kommer aldrig ens att se en lavin.

Om man väljer transa eller ej i BC:n är upp till var och en, jag har åkt både med och utan, men om man nu har det så ska man fan inte ha den i ryggan. Kul att ha letat och grävt i en kvart och det enda man hittar är en jävla ryggsäck...

hultman
2011-01-24, 08:49
Om man väljer transa eller ej i BC:n är upp till var och en, jag har åkt både med och utan, men om man nu har det så ska man fan inte ha den i ryggan. Kul att ha letat och grävt i en kvart och det enda man hittar är en jävla ryggsäck...

Jag förstår att folk vill köra med andra som har transa. Hjälper ju inte att du har din på sändning när andra inte har någon. Angående var man lägger den så funkar det bra om man har en ryggsäck med flera spännen, blir jobbigt att åka med den innanför jackan tycker jag.

KRS
2011-01-24, 09:00
ah. jo, det funkar ju skitbra att ha den i ryggsäcken. den sitter ju alltid kvar

senaste vännen som dog i en lavin...

-ryggsäcks-strapsen slets av
-jackan slets över huvudet och med den försvann även transcievern
-2dagar med hundar tog det att hitta honom.

erfaren åkare, grävt snögrop för att kolla skikten, trede åket för dagen på det facet. han traverserade ut tre meter till och allt släppte

snälla sluta skämma ut dig med idiotiska påståenden.
berätta gärna vilka dessa åkare som "aldrig har transciever" och tillhör "sveriges bästa åkare" är. känner INGET crew som kör utan transciever i BC'n...

hultman
2011-01-24, 09:29
ah. jo, det funkar ju skitbra att ha den i ryggsäcken. den sitter ju alltid kvar

senaste vännen som dog i en lavin...

-ryggsäcks-strapsen slets av
-jackan slets över huvudet och med den försvann även transcievern
-2dagar med hundar tog det att hitta honom.

erfaren åkare, grävt snögrop för att kolla skikten, trede åket för dagen på det facet. han traverserade ut tre meter till och allt släppte

snälla sluta skämma ut dig med idiotiska påståenden.
berätta gärna vilka dessa åkare som "aldrig har transciever" och tillhör "sveriges bästa åkare" är. känner INGET crew som kör utan transciever i BC'n...

Läs vad jag skriver istället för att gå på som ett tåg utan grund. Du använder dina egna erfarenheter som grund själv, och då förutsätter du att de är mer representativa. Jag VET grymma och kända åkare som skiter fullständigt i säkerhetsutrustning, precis som jag vet piståkare som kör med spade, transa, dubbla recco och integralhjälm. Om de nu skulle hitta ett fint spår bredvid pistpinnarna så går det ju inte att köra utan...

Har aldrig påstått att det är smart att köra utan transa eller andra prylar, bara att jag och många andra låtit dem ligga hemma ibland. Kika gärna om du hittar statistik för avlidna i lavinolyckor. Hur många har transor? Förmodligen färre än du tror. Och hur många överlever för att de har transor. Inte särskilt många.

2011-01-24, 09:42
Ang lavinsändare/spade så är det ju självklart i BCen. Det är ju inte bara för ens egen skull utan för ANDRAS skull. Samma sak med rattfylla. Bilisten klarar ju sig ofta men värre för fotgängarna. Om nu polaren fastnar i en lavin vill man inte stå helt handfallen och bara vänta. Det krävs dock mycket träning för att kunna hitta någon, speciellt i en skarp situation. Men kolla på typ freeride.se hur många seriösa som åker utan grejer. Inte många. Blir lika irriterad varje gång tomtar följer ens spår i offpisten utan rygga eller någonting...

Och man blir stämplad som en idiot om man skriver som hultman.

KRS
2011-01-24, 09:47
ja. och jag är i kretsar där jag är omkring sveriges bästa åkare kontinuerligt och so far har jag inte stött på någon som ditchar lavinutrustningen i bc.
men självklart finns det väl "duktiga åkare" som skiter i det. däremot att dom skulle bli idiotförklarade och folk skulle vägra åka med dom av den anledningen är väl en annan sak.

jag läser vad du skriver och det är skitdumt "funkar det bra om man har en ryggsäck med flera spännen" -alla, alla alla experter,guider osv som jag har pratat med (kanada,usa,sverige,alperna) säger att det är -tillsammans med plastspade det dummaste du kan göra

t.ex

hultman
2011-01-24, 10:47
Och man blir stämplad som en idiot om man skriver som hultman.

Vad sa jag till dig?

ja. och jag är i kretsar där jag är omkring sveriges bästa åkare kontinuerligt och so far har jag inte stött på någon som ditchar lavinutrustningen i bc.
men självklart finns det väl "duktiga åkare" som skiter i det. däremot att dom skulle bli idiotförklarade och folk skulle vägra åka med dom av den anledningen är väl en annan sak.

jag läser vad du skriver och det är skitdumt "funkar det bra om man har en ryggsäck med flera spännen" -alla, alla alla experter,guider osv som jag har pratat med (kanada,usa,sverige,alperna) säger att det är -tillsammans med plastspade det dummaste du kan göra

t.ex

Ok. Det får stå för dig. Kan tänka mig att jag känner fler "snorungar" än dig ;) Har aldrig påstått att någon vägrar åka med folk som kör med transor, bara att vissa fnissar och skämtar om det ibland. Åtminstone när det inte är så stor lavinrisk.

Jo, jag har också hört att man alltid ska ha transan innanför jackan. Men lite beroende på storlek så är det ibland jävligt omysigt, min är t.ex. för stor för att passa bra i en innerficka. Tror ibland att folk kan tjäna på att ha transan i ryggan och mobilen i jackan, hört en del historier om mobiltelefoner som stört ut signalerna. Och helt ärligt, sliter lavinen bort spännen och jacka så kan man nog inte ha för höga förhoppningar om att klara sig ändå.

fiskebulle
2011-01-24, 11:46

Ja du.. ta en skidlektion, lär dig åka bra, sedan kan du underhålla dig själv i en och samma backe en hel dag.

fiskebulle
2011-01-24, 11:49
Det är nog väldigt många som åker utan transa innan de känt på krafterna i ett riktigt släpp. Personligen åker jag enbart osäker åkning med personer jag verkligen litar på. Jag vet att de är duktiga på att söka, de har alltid med sig hudar även fast vi inte har hajkat upp och de vet detsamma om mig.

KRS
2011-01-24, 16:40
Nej. Det är ingen som vägrar åka med folk med transc. Däremot vägrar folk åka med folk utan eftersom att det är en rätt trist känsla att veta att ens polare dör och man kan inte hjälpa honom för att det var töntigt med transiever eller att ligga under och veta att mN kommer dö för att ens polare är för cool för att ha transciever så att dom kan hitta och gräva upp en.

Du låter som en typisk svensk säsongare om jag ska vara ärlig.

anton2000
2011-01-24, 21:30
Yes!!! Ska till kittelfjäll nu på torsdag den 27e, och det ska snöa varje dag 27jan-02 feb :D*drool* Hoppas vädergubbarna har rätt för i såna fall kommer det här bli awesome!!!

hultman
2011-01-24, 22:42
Nej. Det är ingen som vägrar åka med folk med transc. Däremot vägrar folk åka med folk utan eftersom att det är en rätt trist känsla att veta att ens polare dör och man kan inte hjälpa honom för att det var töntigt med transiever eller att ligga under och veta att mN kommer dö för att ens polare är för cool för att ha transciever så att dom kan hitta och gräva upp en.

Du låter som en typisk svensk säsongare om jag ska vara ärlig.

Jag har aldrig påstått något annat heller. Men det FINNS folk i alla kretsar som skiter i säkerheten och det vet du också.

Har aldrig utgivit mig för att vara något annat än en simpel säsongare. Har åkt jävligt mycket och på väldigt många ställen men är ju så klart långt ifrån de som är riktigt duktiga.

Apropå laviner så har jag en film på någon av datorerna där jag drar ned en rätt fet lavin i Engelberg. Och tygar 100 meter plus efter ett rätt högt dropp :D

G_lund
2011-01-24, 23:18
Vad är tygar och bc?

fiskebulle
2011-01-25, 00:05
Vad är tygar och bc?

Jag gissar att "tygar" är snarlikt ragdoll-effekten. Alltså när man ramlar och fortsätter volta som en trasdocka.

BC = Backcountry.

2011-01-25, 08:08
Jag har aldrig påstått något annat heller. Men det FINNS folk i alla kretsar som skiter i säkerheten och det vet du också.

Har aldrig utgivit mig för att vara något annat än en simpel säsongare. Har åkt jävligt mycket och på väldigt många ställen men är ju så klart långt ifrån de som är riktigt duktiga.

Apropå laviner så har jag en film på någon av datorerna där jag drar ned en rätt fet lavin i Engelberg. Och tygar 100 meter plus efter ett rätt högt dropp :D

Engelberg :)

G_lund
2011-01-25, 20:04
Jag gissar att "tygar" är snarlikt ragdoll-effekten. Alltså när man ramlar och fortsätter volta som en trasdocka.

BC = Backcountry.

Tips på trevliga backar här i sverige?
Gärna så långt ner i landet det går.

Jag har många projekt här hemma nu så jag hinner inte vara borta en hel vecka kanske o då vill man ju lägga så lite tid som möjligt på restid :)

kaer
2011-01-29, 01:49
I senaste numret av åka skidor har de ett test av transcievers.
För övrigt lånar jag en av en kompis inför nästa resa (imorgon). Borde som sagt köpa en egen, men får se när det blir av.

Supermicke
2011-01-29, 16:33
någon som ser på x-games?

torsteins åk var sick

http://vimeo.com/19319186

edit: gick inte o lägga in nå vidare..

jens__E
2011-02-24, 14:26
Idag är det ett år sedan CR Johnson dog.. Otroligt tragiskt då han har varit en stor inspiration för mig och många andra.

Hans skidsponsor 4FRNT ordnar idag Ride for CR day på olika ställen runt om i USA med filmvisning, åkning, middag och fest. Mycket pengar kommer gå till hans minnes fond. Fint initiativ som jag gärna hade fått delta i.
Hade jag haft möjlighet att åka idag hade jag gjort det till hans ära. Tyvärr är jag fast på Gran Canaria utan snö i sikte.

HCD3ebcAau4
n4Ji9o8R1Ao

Så har ni möjlighet att åka idag, gör det. Och skänk en tanke till CR.

Själv har jag inte åkt skidor sen april 09. Men jag kommer faktiskt till Sverige på lördag och jag ska då minst åka skidor en dag. Längtar nå så fruktansvärt till det!

Mr.Sjöborg
2011-09-02, 21:40
Är ute efter en skön freeride/all mountain skida och har tittat lite på begagnatmarknaden...

Dilemmat är att jag vill helst ha runt 180cm långa men har hittat två par varav ett är 169 och de andra 188, vad är då att föredra? eller är de bara smaksak?

Är förövrigt 178cm lång(kort?)

moue
2011-09-02, 22:03
t4CUNVYxxZM

7e september release. jag är laddad

rooz
2011-09-03, 07:17
Trailer saturday
0xV_N5nLEs0
rp2ZYWaOaX4&feature=related
OJZJu_689RQ&feature=related
gVEeiwDsEiw

fiskebulle
2011-09-03, 10:36
Åh, det gjorde du bra Rooz <3

fiskebulle
2011-09-03, 10:38
Har du Rooz sett the game of gnar? Ruggigt skön film tillägnad Shane McConkey

Reddan
2011-09-03, 10:53
Är ute efter en skön freeride/all mountain skida och har tittat lite på begagnatmarknaden...

Dilemmat är att jag vill helst ha runt 180cm långa men har hittat två par varav ett är 169 och de andra 188, vad är då att föredra? eller är de bara smaksak?

Skulle säga att det är en smaksak, en längre skida är mer stabil men blir istället inte lika lättsvängd som en kort motsvarighet.. Personligen skulle jag ta 169:an istället men det har ju mycket att göra med vad du har för åkstil också.

fiskebulle
2011-09-03, 11:29
Mr. Sjöborg, leta vidare.

hultman
2011-09-03, 13:02

Beror helt på preferenser. Jag skulle bli galen av att ha ett par skidor som varken funkar bra i pist eller lössnö. Som det är nu har jag ett par pistskidor, ett par mellanting och ett par lössnö. Mellantingen är kanon om man gillar att åka fort i långa svängar och inte åker alltför mycket lössnö. Det är ett par K2 Hardside och de är bäst i kategorin enligt mig iaf. Tror det är ett bra tips, bör finnas beggade till rimligt pris.

Samuelelel
2011-11-09, 14:15
Tycker det är dags att få lite liv i denna tråd. Har ni några resor inplanerade för åkning?

Själv bokade jag i helgen in en tripp till Österrike, närmare bestämt Saalbach!

Sandra81
2011-11-09, 14:42
Tycker det är dags att få lite liv i denna tråd. Har ni några resor inplanerade för åkning?

Själv bokade jag i helgen in en tripp till Österrike, närmare bestämt Saalbach!

nix .. oftast blir dom isf spontana. typ romme.. senast var nog Hamra som jag var i en vecka.. längtar tillbaka. skulle även vilja iväg till Trysil..

Bakra
2011-11-09, 15:06
Har inplanerad till österike jag med just nu! till bad gastein! och så ska väl jag och en kompis boka vår årliga resa till åre precis efter nyår! =) längtar sjukt mycket nu!

Tricklew
2011-11-09, 15:09
Ska åka för första gången vid nyårsdagarna uppe i hemsedal, hur svårt är det? Ska jag lägga tiden på att åka pulka istället?

Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Sandra81
2011-11-09, 15:19
Ska åka för första gången vid nyårsdagarna uppe i hemsedal, hur svårt är det? Ska jag lägga tiden på att åka pulka istället?

hehe ska du åka skidor eller bräda?

kaer
2011-11-09, 15:28
Årets planering av åkning och inköp är i full gång.
Funderar på att åka med Les Arcs med ucpa, ngn som varit där?
Sen blir det förhoppningsvis en spontanvecka i Disentis, för 3:e året i rad.
Siktar på två weekends med, Åre och antingen Engelberg eller St Anton.

Utrustningsmässigt så ska jag väl ta tag i det och köpa tranciever, får bli en Mammut pulse barryvox, ngn som vet var man får bäst pris? Sportconrad och prisjakt verkar vara ungefär samma.
Ska köpa en sond och ett par tunna vantar att ha när jag hikar med.

Ooooh vintersäsong, kan inte bärga (berga?) mig =)

Tricklew
2011-11-09, 15:37
hehe ska du åka skidor eller bräda?

Bräda, polarn har massa utrustning så lånar utrustning av han. Fasen, jag som inte ens var bra på skateboard och inlines.

ddewe
2011-11-09, 15:43
Bräda, polarn har massa utrustning så lånar utrustning av han. Fasen, jag som inte ens var bra på skateboard och inlines.

Du kommer krossa din svanskota och misshandla dina armbågar, det är ett som är säkert. Med ett bra balanssinne kan du komma ganska lindrigt undan, men annars så kommer det bli jävligt tungt för dig :devil:

jimmyboy
2011-11-09, 15:43

Vissa säger att bräda är svårt, några lätt. Jag säger lätta grunder men skitsvårt annars. Jag är verkligen inte duktig på bräda, men tycker det går ganska lätt att ha kul och bara åka lite. Ganska lätt att bara ploga sig igenom backen om man fegar ur, men det mesta verkar vara om att bara sluta noja och våga lite. Visst är man orolig för att bryta saker och skada sig, men av mina (väldigt små) erfarenheter så har jag haft mest skrapskador från snön än någonting annat. Men lycka till och hoppas du får kul!

Dennis93
2011-11-09, 15:45

Bräda brukar vara lite svårare i början än skidor. Nästan så man ville tejpa fast en kudde vi röven i början hehe ;)

jimmyboy
2011-11-09, 15:47
Kul att folk gnällen om röven, är jag konstig och framtung som i princip bara ramlar och slår i knäna? :D

Sandra81
2011-11-09, 15:49

Jag åker alltid bräda. Jag är totalt värdelös och ramlar gör man det får man lixom acceptera. nu har jag iof lärt mig en del wakeboard från i somras . så kanske går det bättre i backen nu?.. men se till att du får en bräda som passar dig så du inte bara tar en som är för kort eller lång.

Själv bor jag precis brevid en skitbacke så kommer träna massor i vinter :p

moue
2011-11-09, 16:22
Första turen för året avklarades för ca två veckor sedan. Grymt skönt att få dra några svängar.
Möjligtvis blir det en trip mot Kanada i januari.

egge
2011-11-09, 16:31
Själv bor jag precis brevid en skitbacke så kommer träna massor i vinter :p
Skitbacke låter ju inte så lockande...

Plånboken är ovanligt tunn denna vintern så jag får se hur många skiddagar det blir. Innan jul är det tradition med en dag i Kåbban och kanske även i Klinten. Minst en helg i Gränsen och i år ska jag även testa Abisko. Har jag lite pengar över så hänger jag med farsan ner till Schweiz en vecka.

Jag skulle behöva både nya pjäxor och skidor. Måste fan börja jobba snart så man får lite deg...

fiskebulle
2011-11-09, 18:31
Första vintern på 5 år då jag inte bor någonstans i fjällen. Känns konstigt och lite ledsamt, men men, jag antar att det kommer bli en del åkning iaf. Typ 30 dagar borde jag nog kunna skrapa ihop.

hultman
2011-11-09, 18:41
Bokat Verbier vecka 3 och Champoluc vecka 8. Mellan dessa veckor blir det en längre tur till Åre också :)

Supercharger
2011-11-09, 19:28
Österrike bokat här!

Dessutom så är en ny snowboard och bindningar på väg!

Samuelelel
2011-11-09, 19:41
Österrike bokat här!

Dessutom så är en ny snowboard och bindningar på väg!

Nice! Vad blir det för något?

Supercharger
2011-11-09, 20:18
Nice! Vad blir det för något?

Försökte länka in bilder men det gick åt helvete.

Det bli en K2 Turbodream 159 och ett par K2 Fornmula.

Mollestam
2011-11-09, 20:33
Tignes, Frankrike, vecka 3. Någon annan som ska dit?

moue
2011-11-20, 19:54
längat sjukt mkt till årets turande!
http://dl.dropbox.com/u/12170641/mads.jpg

http://dl.dropbox.com/u/12170641/IMG_7537.jpg

sp123ltd1
2011-11-20, 20:34
Köpte ett par Burton Awol i helgen! :)
http://images.trusnow.com/assets/products/240542/standard/burt-awol-bt-blkmulti-11-4.jpg

Har ni några tips på braäda+bindningar för max 3000kr? Har åkt snowboard i ett år men kan åka röd pist utan problem och leka lite i parken.

Ignatius72
2011-11-20, 20:39
Med småungar så blir det Kläppen över nyår och Branäs i vår. 38 dagar kvar till första trippen.
Hyr grejerna, men funderar på om man inte skulle införskaffa mig ett par schyssta pjäxor iaf. Tips?

Mollestam
2011-11-20, 20:53
längat sjukt mkt till årets turande!
http://dl.dropbox.com/u/12170641/mads.jpg

http://dl.dropbox.com/u/12170641/IMG_7537.jpg
@ första bilden, fy fan så coolt! Är det du som åker?

moue
2011-11-21, 00:52
@ första bilden, fy fan så coolt! Är det du som åker?
icket, jag fotograferade istället :)
blev ett drop från en driva för min del. sjukt fint ställe.

Hemma Gymmaren
2011-11-21, 01:20
Köpte ett par Burton Awol i helgen! :)
http://images.trusnow.com/assets/products/240542/standard/burt-awol-bt-blkmulti-11-4.jpg

Har ni några tips på braäda+bindningar för max 3000kr? Har åkt snowboard i ett år men kan åka röd pist utan problem och leka lite i parken.

Svårt att hitta något bra och nytt under 3000 kr. Finns bara begangnat då. Plus så finns det extremt mycket olika brädformer och flexigheter på dem, samt även bindningarna.

sp123ltd1
2011-11-22, 17:10
Svårt att hitta något bra och nytt under 3000 kr. Finns bara begangnat då. Plus så finns det extremt mycket olika brädformer och flexigheter på dem, samt även bindningarna.
Har kollat lite nu och hittat den här: http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewOffers-Offer?CatalogUUID=5WHCROinMSUAAAEzPVQQ16Y5&isEKiosk=

Hur verkar den? :)

fiskebulle
2011-11-22, 17:16
Köp inte utrustning som du aldrig åkt på. Hyr och testa tills du hittar något som du gillar.

Edit: Lyssna framför allt inte på folk som hävdar saker i stil med: "Den här brädan är den absolut bästa av alla"

Supermicke
2011-11-22, 18:34
Bra skit! Du kommer nog bli nöjd :) Gick in på junkyard.se och kollade lite mer om brädan och den verkar bra.

Hemma Gymmaren
2011-11-22, 21:29
Har kollat lite nu och hittat den här: http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewOffers-Offer?CatalogUUID=5WHCROinMSUAAAEzPVQQ16Y5&isEKiosk=

Hur verkar den? :)

Ride Lx'n är en bra bindning. Den har inte så mycket pressure points (i andra ord där bindningen sitter för hårt och du känner att det kan börja göra ont), ganska flexig har jag för mig att den är. Kan vara skönt i parken.

Jag har själv haft Agendan, dock några årsmodeller äldre. Det är en basic bräda. Väldigt bra att börja på. När jag körde på min som kanske var en -08 så var det Camber (mycket pop och classic formen), nu verkar det som dem har bytt Agendan till en rocker ( mindre pop men roligt att slänga runt och enkelt att göra butters).

Verkar som du har hittat ett bra nybörjarpaket.

sp123ltd1
2011-11-23, 22:38
Ride Lx'n är en bra bindning. Den har inte så mycket pressure points (i andra ord där bindningen sitter för hårt och du känner att det kan börja göra ont), ganska flexig har jag för mig att den är. Kan vara skönt i parken.

Jag har själv haft Agendan, dock några årsmodeller äldre. Det är en basic bräda. Väldigt bra att börja på. När jag körde på min som kanske var en -08 så var det Camber (mycket pop och classic formen), nu verkar det som dem har bytt Agendan till en rocker ( mindre pop men roligt att slänga runt och enkelt att göra butters).

Verkar som du har hittat ett bra nybörjarpaket.

Har kollar runt på junkyard då dom brukar ha bra priser men hittade inget som kunde matcha agendan. Så det får bli den! Och om brädan skulle vara skit så har jag fortfarande ett par bra bindningar! :)

Hemma Gymmaren
2011-11-23, 23:55
Har kollar runt på junkyard då dom brukar ha bra priser men hittade inget som kunde matcha agendan. Så det får bli den! Och om brädan skulle vara skit så har jag fortfarande ett par bra bindningar! :)

Jorå. Se till nu bara att hitta brädan i rätt längd.

Hemma Gymmaren
2011-12-02, 22:13
Jag och mina polare vill boka en stuga, gärna sälen eller kläppen(någonstans inte allt för långt ifrån stockholm). Enda problemet är att man måste fyllt 20 för att boka i kläppen och 20 för att typ bo där (kan ha uppfattat det fel). Vet ni något ställe där 3 18åringar kan åka till och shredda i en vecka?

G_lund
2011-12-03, 11:24
Awesome!

http://vimeo.com/32863936

redbrigade
2011-12-03, 11:54
Jag och mina polare vill boka en stuga, gärna sälen eller kläppen(någonstans inte allt för långt ifrån stockholm). Enda problemet är att man måste fyllt 20 för att boka i kläppen och 20 för att typ bo där (kan ha uppfattat det fel). Vet ni något ställe där 3 18åringar kan åka till och shredda i en vecka?

Hyr privat

Hemma Gymmaren
2011-12-03, 21:10
Hyr privat

Finns det någon sida för det eller måste jag känna någon?

Reddan
2011-12-03, 21:29
Finns det någon sida för det eller måste jag känna någon?

Blocket brukar ha en hel del. :thumbup:

Ignatius72
2011-12-04, 17:18
Åkte med frugan till usport för att hon skulle köpa pjäxor. Tre timmar(!) senare hade hon inga pjäxor men jag hade ett par Salomon x3 CS med formgjutna sulor. Great! Var är du snön???

fiskebulle
2011-12-04, 17:34
Jag tvivlar på att någon som hyr ut sin stuga privat vill hyra ut den till ett gäng artonåringar.

Nipkiss
2011-12-04, 17:56
Coolaste filmen nånsin http://www.liveleak.com/view?i=be1_1322839852http://www.liveleak.com/view?i=be1_1322839852

Hemma Gymmaren
2011-12-23, 17:03
Vart kan jag få mina stålkanter slipade på min snowboard inom stockholm?

The_RobRoy
2011-12-23, 17:15
Någon som åkt skidor i Vail?

Planerar nämligen en resa dit i januari..

sp123ltd1
2012-02-06, 21:55
Hallå!

Jag har köpt en ny snowboard precis och bara åkt på den 1gång nu. Men ska iväg nu under sportlovet och då slog det mej att jag kanske borde waxa den? Eller är den redan waxad när jag köpte den? :)

hultman
2012-02-06, 22:00
Någon som åkt skidor i Vail?

Planerar nämligen en resa dit i januari..

Ja. Men ska du till amerika så tycker jag du ska till Whistler, Fernie eller Jackson Hole. De två sistnämnda är grymma när det finns gott om snö.

Själv har jag precis avverkat en vecka i Åre också. Snart dags för andra alpresan, denna gång till Champoluc.

The_RobRoy
2012-02-06, 23:44
Ja. Men ska du till amerika så tycker jag du ska till Whistler, Fernie eller Jackson Hole. De två sistnämnda är grymma när det finns gott om snö.

Själv har jag precis avverkat en vecka i Åre också. Snart dags för andra alpresan, denna gång till Champoluc.

Precis hemkommen ifrån Vail och Beaver Creek i Klippigabergen. Vi hade extremt tur, varit snö-fattigt hela säsongen, men sen drog det igång 4-5 dagar innan vi kom dit. Så vi fick 5 dagar med blandad riktigt bra åkning. Riktigt härligt lätt puder där i bergen. Vail är som ett förväxt Åre, större på alla ledder.

Det som va annorlunda för mig var dock hur hög höjd man åkte på. Byn vi bodde i låg på 2500m och mycket av åkningen skedde runt 3500-3000m. Man blev andfådd och byggde upp mjölksyra som aldrig förr, första dagarna hade man även huvudvärk till och från. Men eftersom vi bodde så högt upp så acklimatiserades man.

En bild när jag åker:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/423618_10150514036001689_561261688_9184395_7753346 13_n.jpg

Whoopie
2012-02-07, 00:00
Nu blir jag avundsjuk :( :(

Supermicke
2012-02-07, 21:52
Hallå!

Jag har köpt en ny snowboard precis och bara åkt på den 1gång nu. Men ska iväg nu under sportlovet och då slog det mej att jag kanske borde waxa den? Eller är den redan waxad när jag köpte den? :)

nja jag skulle nog inte vaxat den efter bara en gång. Är ju bra glid när den är ny.

Fö till alla andra så är det nu ni ska vara lite planekonomer och köpa utrustning för nästa år. Är rea 50% typ på brädor och utrustning. Junkyard, hollywood, boardstore brukar jag beställa från

rooz
2012-02-08, 08:40

Ja. Och allt som är värt att åka är uppåkt på 1H eller mindre. Väldigt mycket locals som vet vart de bästa ställen är.

Äsch. Mot Andermatt i mars.

Ignatius72
2012-05-13, 20:44
Ok vet att jag är tidigt ute. Men jag har börjat spana på en resa i januari till alperna. Några tips att dela med er av? Sällskap på en fru och tre barn (4, 6, 8). Funderar på både buss och flyg. Köra själv känns lite långt även om vi bor i skåne. Kan tåg vara nåt?
paketresa eller sätta ihop något själv?

kaer
2012-10-04, 09:34
Är det någon som har tips på resebyrå?
Jag har tidigare åkt med UCPA och gillar deras upplägg. Men nu ska jag åka med flickvän och ett annat par, där vi alla är lite olika bra på att åka.
UCPA blir lite för spartanskt för oss, bättre mat och bättre rum (dubbelrum) efterfrågas. Men det hade varit bra att ha kvar deras 'gruppåkning' så att vi kan dela upp oss lite olika dagar.

rooz
2012-10-04, 09:42
Är det någon som har tips på resebyrå?
Jag har tidigare åkt med UCPA och gillar deras upplägg. Men nu ska jag åka med flickvän och ett annat par, där vi alla är lite olika bra på att åka.
UCPA blir lite för spartanskt för oss, bättre mat och bättre rum (dubbelrum) efterfrågas. Men det hade varit bra att ha kvar deras 'gruppåkning' så att vi kan dela upp oss lite olika dagar.

Xtravel, generellt sett duktiga åkare på deras resor:)

kaer
2012-10-04, 10:12
Xtravel, generellt sett duktiga åkare på deras resor:)

Ja, blir ju sjuuukt sugen på de där resorna, kändes som väldigt överkomligt pris med.
Men som sagt så är det med flickvän och lite annat folk. Min flickvän stod på ett par carving första gången i vintras och hade inte åkt på sådär 10 år innan dess, så det är nog inte riktigt rätt typ av resa.

rooz
2012-10-04, 10:17
Ja, blir ju sjuuukt sugen på de där resorna, kändes som väldigt överkomligt pris med.
Men som sagt så är det med flickvän och lite annat folk. Min flickvän stod på ett par carving första gången i vintras och hade inte åkt på sådär 10 år innan dess, så det är nog inte riktigt rätt typ av resa.

Alltså ibland har man ju tur med sällskapet. Jag har rest 2ggr med xtravel och första gången var vi puderpundare hela högen, äldsta gubben på 39år hade fetast puderlagg av oss alla.
Andra gången var jag yngst med marginal (21) äldsta var 65. Men det funkade bra, en förmiddag hade jag åkteknik med en i sällskapet med hennes man åkte heli. Jag är fostrad på fjäll, och jag ställer gärna upp att hjälpa folk som behöver grundtips. Men det hänger på sällskapet:)
Kan ju panga ett pm när jag sitter på dator:)

Adama
2012-11-03, 18:27
Någon som kan rekommendera en bra freeride bräda? Numera åker jag bara snabbt, stora svängar eller puder. Noll i parks eller pipe.

Tänkte köpa en bräda helt anpassad efter mig och det jag gillar. Det ska bli en bräda ca 161-165 cm, hård, gärna directional då jag typ aldrig åker switch.

Snart 20 år sedan jag köpte senast men efter en trip till La Grave i år och jag är taggad som fan igen.

Bjuckar på ett par bilder.. Mont Blanc i bakgrunden på första, ca 3800m höjd var vi på.

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=87759&d=1332766527

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=87760&d=1332766527

http://img.tapatalk.com/c1fb19c2-6198-ad01.jpg

Ignatius72
2012-11-10, 22:34
Ok vet att jag är tidigt ute. Men jag har börjat spana på en resa i januari till alperna. Några tips att dela med er av? Sällskap på en fru och tre barn (4, 6, 8). Funderar på både buss och flyg. Köra själv känns lite långt även om vi bor i skåne. Kan tåg vara nåt?
paketresa eller sätta ihop något själv?

Well det blev 8 dagar i Stöten. Men jag funderar att ta en pojke till Andorra. Några erfarenheter, tips?

FabianH
2012-12-06, 11:04
https://vimeo.com/54972068

En liten film från Lindvallen nu på försäsongen, nivån på åkningen är inte på topp än menmen, det är alltid något :)

Pelle2
2012-12-06, 11:18
Jag tyckte ni var rätt bra.. dock är jag inte så mycket för hopp och trix, gillar offpistfilmer och åkning mer :)

FabianH
2012-12-06, 11:33
Jag tyckte ni var rätt bra.. dock är jag inte så mycket för hopp och trix, gillar offpistfilmer och åkning mer :)

Tack ska du ha!
jag förstår, alla har vi olika intressen! :)

egge
2013-01-08, 17:18
En kompis har en fotoblogg och lägger ut foton från diverse extremsporter. Jag gör lite skamlös reklam för bloggen och postar en kul bild på mig. Han är grym! :)

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m356xnsOdt1rt4m3do1_500.jpg

Från: http://shotsbyeli.tumblr.com/

Supermicke
2013-01-08, 21:07
nästa gladiatorerna är det en snowboardåkare som kommer vara med :)

eller så är han freerunnare/klipphoppare

hYql-TdZ6Ts

kaer
2013-01-14, 14:43
Jag ska till hemsedal i helgen och tydligen ska det bli sanslöst kallt.
Är det någon som har tips på var man kan köpa 'kemiska värmare' som får palts i pjäxan?
Jag har hört att det finns såna som ska vara lika tunna som en servett och man kan lägga direkt på sulan i pjäxan utan att det ska bli obekvämt eller ta för mycket utrymme.

Ev kanske de här kan vara något:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HEATMAXHHBODYWARMADHERSIVE

Men andra tips är välkomna.

redbrigade
2013-01-24, 14:47
Någon som har åkt i både Romme och Kungsberget? funderar på att ta en dagstur till något av dessa för att lindra abstinensen

Hemma Gymmaren
2013-01-24, 15:49
Någon som har åkt i både Romme och Kungsberget? funderar på att ta en dagstur till något av dessa för att lindra abstinensen

Åkte i Kungsberget för 2 dagar sen. Stora parken är inte klar. Restaurangparken var lite keff. Mitten backarna var under påbyggnad, men skogsåkningen och sidobackarna va riktigt nice. Jag, min polare och typ 30 pers till i hela backen på en tisdag.

Känns dock som om Romme skulle vara bättre.

redbrigade
2013-01-25, 13:53
Okej lutar åt att det blir Romme.

Funderar för övrigt att införskaffa denna:
http://www.evo.com/imgp/1500/57716/294570/lib-tech-trs-c2btx-color-snowboard-2013-front.jpg

http://snowboarding.transworld.net/1000184023/equipment/lib-technologies-trs-good-wood-snowboard-review-2013/?pid=47749#ngtop

andyone
2013-01-25, 14:00

http://www.evo.com/imgp/1500/57716/294570/lib-tech-trs-c2btx-color-snowboard-2013-front.jpg

http://snowboarding.transworld.net/1000184023/equipment/lib-technologies-trs-good-wood-snowboard-review-2013/?pid=47749#ngtop

Lite för minimalistisk design för min smak, det finns mer utrymme till att fylla ut med bilder och texter... Men den fungerar säkert bra.

Supermicke
2013-01-25, 15:09
snygg som fan! vart beställer du ifrån då? =)

smalis
2013-01-25, 15:50

Kan säga att den är fruktansvärt bra, kör på den själv... =)

redbrigade
2013-01-25, 23:00
Kan säga att den är fruktansvärt bra, kör på den själv... =)

Kul att höra! Vad kör du för bindningar på den? Vilken längd har du på den? funderar själv på 162cm

smalis
2013-01-25, 23:46
Kul att höra! Vad kör du för bindningar på den? Vilken längd har du på den? funderar själv på 162cm

Ops! Tittade lite för snabbt så jag såg visst fel. Det är denna jag har:
http://snowboarding.transworld.net/1000184013/equipment/lib-technologies-t-rice-hp-pro-good-wood-snowboard-review-2013/?pid=47754#ngtop

Jag kör med ett par Burton Cartelbindningar och brädan är 157 cm. (Jag är 180 cm).

redbrigade
2013-01-26, 19:15
http://snowboarding.transworld.net/1000184013/equipment/lib-technologies-t-rice-hp-pro-good-wood-snowboard-review-2013/?pid=47754#ngtop

Jag kör med ett par Burton Cartelbindningar och brädan är 157 cm. (Jag är 180 cm).

Får ta och kolla upp den också, hittade den andra för 3400kr vilket känns som ett bra pris.

fiskebulle
2013-01-26, 21:39
Beställde ett par hendryx 917 häromkvällen, fett taggad på att de ska komma hit!

http://www.freeride.se/img/review/original/10549_pic1c.jpg
http://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/hendryx/917.html

rooz
2013-01-26, 21:57
Fina!

men inte som ett par DPS*popcorn*

fiskebulle
2013-01-26, 22:39
Äsch, jag har provkört DPS nu, jag gillart inte tillräckligt för att lägga 10 papp på ett par.

fiskebulle
2013-01-26, 22:40
Jag är ändå snubben med 5 par skidor(exkl. de nya hendryxen) - En allti-allo-skida behövs inte.

Supermicke
2013-01-26, 23:18
vad kör ni för linser? rosa verkar vara populärt för flatljus men har själv aldrig provat.

fiskebulle
2013-01-27, 21:03
Något oranget från Oakley som tydlig ska vara bra vid flatljus och de är väldigt bra, måste dock köpa en ny lins då den jag har börjar bli jävligt repig.

redbrigade
2013-02-05, 20:10

Upplever du den som är hård? lutar nu mer mot att det blir en T Rice Pro istället. Funderar på antingen köra en T Rice 157cm eller en TRS 162, beslutsångesten är påträngande.

smalis
2013-02-05, 23:52
Upplever du den som är hård? lutar nu mer mot att det blir en T Rice Pro istället. Funderar på antingen köra en T Rice 157cm eller en TRS 162, beslutsångesten är påträngande.

Ja T.Ricen är riktigt hård...

Raschmus
2013-02-06, 08:44
Bad Gastein för andra gången, någon annan grov som ska dit v8?

kaer
2013-02-06, 09:27
vad kör ni för linser? rosa verkar vara populärt för flatljus men har själv aldrig provat.

Jag kör rosa ifrån Oakley, tycker de fungerar bra. Nu senast jag åkte så verkade de iallafall vara betydligt bättre än de jag hade sällskap med som alla hade betydligt billigare märken.
Mina föra var orange ifrån oakley, tyckte nog att de kanske var strået vassare, men det kan ju vara inbillning med.

För övrigt var jag i Romme för några veckor sen, herregud vilken koncentration av helmetcams, varannan person hade en och åkte runt och glänste på transportsträckor.
Det verkligen cementerade mitt beslut att aldrig någonsin köpa en.

Onigiri
2013-02-06, 09:47
Sorry om dubbel eller old:

626haIBUxHc

Har tänkt köpa bräda nu för tredje året i rad men ännu har det inte blivit av, tänkte kanske beställa en när lågsäsongen kommer om priserna sjunker (det kanske är tvärtom?) Har åkt två gånger förut med slalom/blades i många många år. Valet stod mellan bräda eller twin tips men det lutar mer och mer åt bräda

Vad säger internet? Tips eller bräda? Priserna verkar vara rätt så lika om man ska köpa nya grejor.

Är 184 cm, bör brädan gå till hakan/halsen eller vad tycker proffsen?

Kommer i regel bara hoppa/trixa/raila och lattja men allround funkar också då inte det alltid finns parker/halvpipor/offpist att åka i.

Halp.

EDIT: Kräver inte proffsutrustning men är heller inte nöjd med något billigt bara för att spara pengar. Det finns pengar.

redbrigade
2013-02-06, 11:08

Har tänkt köpa bräda nu för tredje året i rad men ännu har det inte blivit av, tänkte kanske beställa en när lågsäsongen kommer om priserna sjunker (det kanske är tvärtom?) Har åkt två gånger förut med slalom/blades i många många år. Valet stod mellan bräda eller twin tips men det lutar mer och mer åt bräda

Vad säger internet? Tips eller bräda? Priserna verkar vara rätt så lika om man ska köpa nya grejor.

Kommer i regel bara hoppa/trixa/raila och lattja men allround funkar också då inte det alltid finns parker/halvpipor/offpist att åka i.

Halp.

EDIT: Kräver inte proffsutrustning men är heller inte nöjd med något billigt bara för att spara pengar. Det finns pengar.

http://www.burton.com/on/demandware.store/Sites-Burton_US-Site/default/BoardFinder-Start#/home

Det här testet kan du använda för att få en uppfattning gällande längde, flex, typ av bräda osv. Sen behöver du ju inte köpa just Burton.

redbrigade
2013-02-06, 12:38
Är det någon som har koll på hur det ser ut i USA/Kanada i slutet av mars? Är det för sent för att få uppleva ordentligt med puder?

krebbe
2013-02-06, 13:22
http://www.freeride.se/img/review/original/6774_pic1b.jpg
Kom över ett par av dessa skönheter för 50% då lokala skidbutiken gått i konkurs. Precis i tid med att jag åker till Chamonix nästa vecka. Vilken otur...

remindme
2013-02-06, 20:15

626haIBUxHc

Halp.

Vad väger du?

Jag skulle satsa på en allroundbräda som är inriktad mot park. Själv kör jag en Lib Tech - Skate Banana 156cm. Själv är jag 185 cm lång och väger ca 80kg. Lekfull bräda som funkar över hela berget. Kolla även in www.freeride.se för mer tips.

hultman
2013-02-06, 21:26
Betat av en plus en halv vecka i Åre. Drar till alperna om en dryg vecka, hyrt guide hela vistelsen som kommer köra runt en i bil och hitta bästa åken för dagen. Hoppas på flyt med snö.

Köpte förresten ett par nya lössnöskidor. K2 Sidestash med ett par Marker Duke-bindningar. Trodde de skulle vara hyggliga i pist men märkte snabbt att jag aldrig kommer göra mig av med pistskidorna. Blev lite mer grejer också kom jag på, ny lavinutrustning från Mammut och nya pjäxor från Lange (xt120 eller vad fan de heter). Och märkt att det aldrig kommer att vara bekvämt med pjuck, dömd att knäppa upp spännena efter varje åk.

hultman
2013-02-06, 21:28
Är det någon som har koll på hur det ser ut i USA/Kanada i slutet av mars? Är det för sent för att få uppleva ordentligt med puder?

Är det något man vet med säkerhet är att det aldrig går att förutspå snöförhållanden. Varit en del i Kanada under varierande veckor och det har varit kasst på "snösäkra" veckor och grymt på lågsäsong.

kaer
2013-02-06, 21:36
Köpte förresten ett par nya lössnöskidor. K2 Sidestash med ett par Marker Duke-bindningar.

Jag kör med samma setup, fast jag köpte mina för två säsonger än och det har väl tillkommit tailrocker sen dess.
Men jag är fruktansvärt nöjd med mina. Jag tycker piståkningen är 'tillräckligt' bra. Det är inte samma kantgrepp på dåligt underlag som en pistskida, och inte riktigt samma tryck när man kantar eller åker på skär.
Men det täcker helt klart mina behov när jag åker pist.

hultman
2013-02-06, 21:46
Jag kör med samma setup, fast jag köpte mina för två säsonger än och det har väl tillkommit tailrocker sen dess.
Men jag är fruktansvärt nöjd med mina. Jag tycker piståkningen är 'tillräckligt' bra. Det är inte samma kantgrepp på dåligt underlag som en pistskida, och inte riktigt samma tryck när man kantar eller åker på skär.
Men det täcker helt klart mina behov när jag åker pist.

Okok. Jag har kört med två par skidor i flera år. Ett par feta och ett par pistskidor. Finns tyvärr inga bra hybrider, antingen går de bra i pist eller i lössnö. Eller ingenstans :D

Men beror väl lite på åkstil. Men har man 100 pannor på skidorna och åker som en dåre på is så är man inte så kaxig på ett par sidestash.

eternallord
2013-02-06, 21:54
Hej dagboken! Jag har åkt bräda i många nu, men åker inte så mycket som jag hade velat. Har slutat hoppa/tricksa och mer gått över till att åka fort. Ska köpa ny bräda då jag knäckte min gamla trotjänare och har pga min preferens för att åka fort funderingar på att köpa en lång big mountain-bräda (kollat mycket på Rad Air Tanker, ingen 200cm nödvändigtvis, men runt 180 kanske), men är detta lite puckat om man inte åker i puder hela dagarna? Blir majoriteten piståkning, även om jag hade velat ändra på det. Är 190cm/80kg

redbrigade
2013-02-07, 00:21
Hej dagboken! Jag har åkt bräda i många nu, men åker inte så mycket som jag hade velat. Har slutat hoppa/tricksa och mer gått över till att åka fort. Ska köpa ny bräda då jag knäckte min gamla trotjänare och har pga min preferens för att åka fort funderingar på att köpa en lång big mountain-bräda (kollat mycket på Rad Air Tanker, ingen 200cm nödvändigtvis, men runt 180 kanske), men är detta lite puckat om man inte åker i puder hela dagarna? Blir majoriteten piståkning, även om jag hade velat ändra på det. Är 190cm/80kg

180cm är för långt att bränna runt i pisten med, din vikt är viktigare när det kommer till att välja bräda. Vi har ungefär samma mått och jag har kollat mycket på Lib Tech och deras TRS 162 och Travis Rice Pro 157, 161.5

rooz
2013-02-07, 10:29
Okok. Jag har kört med två par skidor i flera år. Ett par feta och ett par pistskidor. Finns tyvärr inga bra hybrider, antingen går de bra i pist eller i lössnö. Eller ingenstans :D

Men beror väl lite på åkstil. Men har man 100 pannor på skidorna och åker som en dåre på is så är man inte så kaxig på ett par sidestash.

Finns bra "hybrider". Fråga är vad man ser som "fetingar", runt 120mm under foten börjar vi gå mot "fetingar" imo.

Jävligt synd att mina fina DPS'er bara står i år:(

Adama
2013-02-07, 12:31

Jag var i samma situation som dig inför denna säsong. Jag bara kör fort, stora svängar och glider runt typ. Kollade runt en del innan jag fastnade för en Bataleon Omni 164 (finns på blue tomato för ca 3600 ink frakt (http://www.blue-tomato.com/sv/Freestyle-Freeride/Bataleon-Omni-161-12-13/product.bto?product=300817133) ). 180cm/90 kg på mig.

Det är en directional bräda med backseatfästen (om man nu vet med sig att det är puder som gäller en dag). Något större nos således men inte överdrivet stor.

Provkörd i Romme och Lindvallen hittils i år och jag är mycket nöjd. Inbillar mig att den inte hugger/fastnar i smådrivor lika lätt, bara bara att släppa på. Stora testet blir i La Clusaz i mars :)

kaer
2013-02-26, 11:16
Sådärja! Bokat en vecka med ucpa i Chamonix, fan vad kul det ska bli =)

eternallord
2015-04-06, 00:58
Hade lite tid över sista dagen av åkning i år så jag slängde ihop en liten video :) Har börjat åka switch ganska regelbundet nu så förhoppningsvis kan jag börja lägga på lite rotationer nästa år.
zDGxDkNyptM

unsuspected
2017-12-11, 18:38
Gräver upp den här gamla tråden då abstinensen är svår just nu, speciellt eftersom det har snöat i Sthlm.
Öppnings/demohelgen i Lindvallen i början på månaden gjorde allt bara värre, ville inte alls åka hem.
V.9 är bokat för Hemsedal och förhoppningsvis blir det Svanstein i påsk.
Åker bräda och gjort det de senaste 22åren? Köpte nytt för första gången på 18år och blev som kär på nytt. Har även börjat samla på äldre brädor som liten hobby.
Hur går det för er?

Svedberg
2017-12-11, 20:50
6 åkdagar än så länge, premiärhelgen i Kittelfjäll, Borgafjäll samt Kittelfjäll/klimpfjäll i helgen som var, lyckades knäcka höger bakkappa på mina Ride El Hefe....lär inte hinna få nya innan helgen*grr27*

unsuspected
2017-12-12, 12:22
6 åkdagar än så länge, premiärhelgen i Kittelfjäll, Borgafjäll samt Kittelfjäll/klimpfjäll i helgen som var, lyckades knäcka höger bakkappa på mina Ride El Hefe....lär inte hinna få nya innan helgen*grr27*

Har ett par Diode och ett par nya Quantum, båda med hela bakkappor än så länge :)
Typiskt att det var höger och inte vänster bakkappa, då hade du kunnat åka utan, surf stil.
Vad är det för bräda du åker på?

Svedberg
2017-12-12, 19:21
Jag är alldeles för dålig för att åka så att inte ha båda fötter fast är inget alternativ :).
Kör en Jones Flagship 169W, +21 +36 stance samt ett par Ride Insano boots, inte så mycket för att jibba...

Själv då?
Finns det vettig åkning i sthlms området?

egge
2017-12-12, 20:56
Förra veckan testade jag och några polare på backarna i Hemavan/Tärnaby.

Hopp och lek i parken. Jag upptäckte att jag är för stel för att grabba. :/
http://i42.tinypic.com/4ux3xg.jpg

Ute i skogen.
http://i40.tinypic.com/6z1zpf.jpg

Det hade varit en snygg bild om jag hade kunnat sätta något trick. :p
http://i42.tinypic.com/25fraeg.jpg

Sista dagen var helt underbar.
http://i42.tinypic.com/rh8t8n.jpg
Stört att dessa bilder ligger kvar...har inte sett dem på 5 år!

Ibland ångrar jag att jag flyttade från Norrland...

unsuspected
2017-12-12, 21:53
Jag är alldeles för dålig för att åka så att inte ha båda fötter fast är inget alternativ :).
Kör en Jones Flagship 169W, +21 +36 stance samt ett par Ride Insano boots, inte så mycket för att jibba...

Själv då?
Finns det vettig åkning i sthlms området?

Satan! Köttig bräda, allt under 100km/h måste kännas långsamt.

2st Salomon båda med Salomon bindningar, Super 8 160 med Quantum och Derby 151 med Mirage W/District
K2 Cool Bean 144 med Burton Diode
Burton Skeleton Key 158 med Genesis X
Sen några samlarbrädor.

Har inte åkt i Sthlm på flera år men kanske pröva.