Visa fullständig version : Prov med elitskolor i Lund
Muskelbyggaren
2009-01-15, 11:26
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=873864
Vad sägs?
Jag är kluven i frågan. Klart att folk har olika förutsättningar och att man måste skörda de begåvningar som finns om de ska vara till någon nytta. Men också för individerna själva som annars tappar lusten för skolan pga att den är för understimulerande. Samtidigt tycker jag det är viktigt att få bort den segregation som finns mellan "bildade och icke-bildade människor" vilket Sverige kommit långt med. Att läsa på universitet ska inte innebära annat än att man går och lär sig saker och begreppet "akademiker" borde upphöra att existera. Eller så borde man också kalla städaren som går på fortbildning för akademiker och ge honom en doktorshatt och bal på slottet när han fullföljt ett antal kurser.
I den bästa av världar skulle jag se att alla gavs undervisning på sin egen nivå, i ett och samma klass rum. Något socialdemokraterna försökt och misslyckats kapitalt med, kanske är det själva idén som inte håller i praktiken? Det känns som att man stänger många broar om man som i förslaget så tydligt ska gruppera människor, och att de som redan är svaga i ett ämne nu också får det på papper och kan identifiera sig som "gruppen som är dåliga på X".
Jag tycker en lösning vore att tidigare profilera eleverna för att på så vis ge alla en meningsfull sysselsättning. Från början. Som det ser ut idag är det ju de teoretiskt lagda som under hela grundskolan får sina behov tillgodosedda, och de som senare ska jobba som byggare, industrijobbare etc. får hanka på något de inte alls är lagda för. Frågan som dyker upp då är: vad är allmänbildning? Jag vill påstå att sveriges gymnasie curriculum lägger ribban för högt. Och om tex litteraturhistoria, växtlära, ekvationslösning, etc. hör till det alla bör kunna lite om, gör inte bilreparationer och mindre husbyggen det också?
Jag tycker att det är bra med elitklasser. Det är bra för mänskligheten och för den enskilda individen. Att radera ut klasskillnader är inte bra, tvärtom. I dagen samhälle när "alla tillhör samma klass". Så jämför sig de som egentligen tillhör underklassen med överklassen, måste ha samma saker etcetra och belånar sig upp över öronen, blir deprimerade mm. Mer uttalde klassskillnader gör att folk känner mindre stress och är mer tillfreds med sin tillvaro, då de identifierar och jämför sig med sina jämlikar.
Pretender
2009-01-15, 11:43
Om intagningen ger alla lika möjligheter att komma in så ser jag inte problemet.
Edit: det är inte enbart i Lund det kommer finnas, utan över hela landet.
Jag tycker inte man som teoretiskt lagd fick speciellt mycket stöd om man samtidigt inte gillade skolan. Grejen är ju att de som är praktiskt lagda och hatar skolan lätt kan få praktikplatser där man faktiskt utför ett meningsfullt arbete, det kan man inte om man är teoretiskt lagd. Det leder till att teoretiskt lagda personer som glider ur skolsystemet kommer sitta på torget och röka hela dagarna. I dessa gäng kan man nog hitta fler riktigt intellektuella personer än vad folk som aldrig hängt i dessa kretsar vill tro. Utomstående ser hellre på dessa som "lata", vilket kanske inte är hela sanningen...
Men anyway, angående elitskolor... Det är ett OK projekt sålänge det hålls på sådan här liten skala. De barn som gillar skolan och är riktigt smarta ska väl få chansen att utnyttja det, precis som sport- eller konstbegåvade. Men det får inte bli något som varje kommun måste ha för att kunna konkurera eller något man "måste göra för karriärens skull", för då missar man poängen. Poängen måste vara att ge något till de barn som själva känner att det vore kul och meningsfullt, precis som det bör vara med konst- och sportinriktade skolor.
Jag är positiv, men jag gillar inte hur man slänger sig med elitismtermer. Jag tycker att det förlöjligar idén.
När jag var liten fick jag alltid veta att jag inte fick räkna LÄNGRE ÄN TILL eller LÄSA MER ÄN, för då hann inte de andra med. När man började på högstadiet insåg man ju också tidigt att det inte var helt socialt accepterat att ha lätt för sig i skolan, så då myglade många och låtsade vara sämre än vad de var. Om man nu kan slippa allt det där på gymnasiet är det väl bara bra. Det är väl inte mer än rättvist att de som vill plugga mycket får göra det, på samma sätt som man låter de som inte vill plugga lära sig mer praktiska saker. Alla är olika, och tur är väl det.
Tja, låt dem roa sig med sånt om de vill. Kanske kommer några av ungarna att trivas. Tvivlar dock på att man kommer lyckas med annat än att slösa energi och pengar på fel saker.
Scratch89
2009-01-15, 11:54
Jag ser inga nackdelar med det här.
När jag var liten fick jag alltid veta att jag inte fick räkna LÄNGRE ÄN TILL eller LÄSA MER ÄN, för då hann inte de andra med.
Känner igen det där allt för väl. Har vid flera tillfällen i låg- och mellanstadiet blivit straffad för hemska brott som att räkna färdigt matteboken alldeles för snabbt och skriva för långa uppsatser. Jag var självisk som inte insåg att jag skulle hjälpa de andra istället och att läraren minsann inte kunde förväntas orka läsa allt jag skrivit.
Finns få saker jag hatar så mycket som den svenska skolan...
Scratch89
2009-01-15, 12:07
Fast nu överdriver ni lite va?
Jag gillar inte retoriken kring den här typen av skolor/klasser. "Elitklasser" för de som är specialintresserade av idrott är inget problem, varför är då detta ett problem?
Jag gillar nog också tanken om dessa skolor. Var en av de i klassen som hade lätt i matte och kom bra mycket längre själv och räknade före. Men när man väl stötte på problem fick man inte mycket till hjälp för man låg redan så långt fram.
Om någon är bra på en sak så utnyttjas det inte i svenska skolor. Känns ofta som alla ska helst vara lika bra på allting.
Fast nu överdriver ni lite va?
Syftar du på mig så, nej inte det minsta.
Fast nu överdriver ni lite va?
Om du syftade på mig så inte ett dugg, tyvärr.
Jag gillar inte retoriken kring den här typen av skolor/klasser. "Elitklasser" för de som är specialintresserade av idrott är inget problem, varför är då detta ett problem?
Instämmer. Det var det jag menade med att jag inte gillar hur man slänger sig med elitismtermer. Det känns som att man antyder att det är så eleverna ser sig, och det är ju inte alls vad det handlar om, nödvändigtvis. Ser ingen skillnad på en naturvetenskapsintensiv utbildning och en gymnastikintensiv. Båda är specialiserande, men inom olika områden.
Grymt bra! Går själv på en gymnasieskola där det krävs väldigt höga poäng från högstadiet för att komma in vilket såklart gör att de som kommer in verkligen är motiverade. Detta motiverar andra elever och lärare som märker att eleverna verkligen tar till sig det dem säger.
På högstadiet fick jag ofta pikar eftersom jag ville gå på en "snobbskola" och bli en brat. Vad som också är lustigt är alla konstiga rykten jag hör om min skola, förmodligen eftersom andra inte kan hantera att eleverna där är bland de bästa i Skåne (och Sverige?). Litet urval:
"Alla har kostym där, har du inte det får du inte gå där"
"Eleverna som går där är rika överklassungar som har skitdåliga betyg"
"Skolan ger gratis datorer, resor m.m. för att locka till sig folk"
"Lärarna ställer inga som helst krav på eleverna utan de är elevernas bitches eftersom de blir mutade av dem. De köper sina avgångsbetyg"
"Alla festar på snobbfester flera gånger i veckan och går knappt i skolan"
Grymt bra! Går själv på en gymnasieskola där det krävs väldigt höga poäng från högstadiet för att komma in vilket såklart gör att de som kommer in verkligen är motiverade. Detta motiverar andra elever och lärare som märker att eleverna verkligen tar till sig det dem säger.
På högstadiet fick jag ofta pikar eftersom jag ville gå på en "snobbskola" och bli en brat. Vad som också är lustigt är alla konstiga rykten jag hör om min skola, förmodligen eftersom andra inte kan hantera att eleverna där är bland de bästa i Skåne (och Sverige?). Litet urval:
"Alla har kostym där, har du inte det får du inte gå där"
"Eleverna som går där är rika överklassungar som har skitdåliga betyg"
"Skolan ger gratis datorer, resor m.m. för att locka till sig folk"
"Lärarna ställer inga som helst krav på eleverna utan de är elevernas bitches eftersom de blir mutade av dem. De köper sina avgångsbetyg"
"Alla festar på snobbfester flera gånger i veckan och går knappt i skolan"
Vad tror du folk säger om Handels...
Som trådskaparen säger måste den svenska skolan sluta utgå från att alla är stöpta i samma form och således skall ha samma kunskaper. Att försöka ta vara på den kunskapsmässiga gräddan på det här viset ser jag inga som helst problem med. Allt prat om klyftor och att de mindre begåvade eleverna skulle känna sig ointelligenta blir nästan skrattretande i sammanhanget. Vad rädda vi är för att såra några som inte på minsta vis blir sårade.
Motsatsen till elitskolor såg jag i grundskolan där ohyggliga summor lades på att lära bråkstakarna hur man flyttar runt x eller vad ett adjektiv är för något istället för att ge dem en lärlingsutbildning eller vad som helst.
Whistler
2009-01-15, 13:01
Jag är mycket positiv till det här, så länge som det är samma krav för alla. En arbetarklassunge som är skitsmart ska ha samma möjlighet att komma in som någon från överklassen med samma begåvning. Det ska handla om begåvningselitism, inte om vem som är ens farsa eller hur mycket pengar han har.
Jag gillar inte retoriken kring den här typen av skolor/klasser. "Elitklasser" för de som är specialintresserade av idrott är inget problem, varför är då detta ett problem?
Undrar också över det där. Klasser där man buntade samman skolans avskum fick fint kallas hjälpklasser eller specialklasser. Folk som inte klarar av grundläggande matematik, svenska och engelska får läsa på ett Individuellt program (det heter så va?) på gymnasiet. Men de som vill lära sig mer inom de teoretiska ämnena är plötsligt en elit. Måste sticka något otroligt i ögonen på "solidariska" journalister.
Från Aftonbladets forum:
"lordkrall, 20 år, Idag 12:56 Fullkomlig idiot. Det kommer bara öka på klyftorna i samhället om man redan i gymnasieålder ska börjar skilja på vanliga människor och s k elitmänniskor."
Otroligt läskigt med sådana människor.
spoonchest
2009-01-15, 13:05
Det folk egentligen stör sig på är just uttrycket "elitskola". Att skolan är till för att elever som är extra begåvade inte ska hämmas i sin utveckling verkar det vara få som bryr sig om. Samma sak med elever som behöver lite extra hjälp, de får ofta gå i speciella grupper eller klasser för sig.
Jag tror debatten har blivit så het just för att jante har fått spela sin roll.
Du får inte vara bättre, men att vara sämre är OK, för då är det synd om dig.
Men jag förstår inte problemet med just uttrycket Elitskola.. Det är just vad det är.
Det folk egentligen stör sig på är just uttrycket "elitskola". Att skolan är till för att elever som är extra begåvade inte ska hämmas i sin utveckling verkar det vara få som bryr sig om. Samma sak med elever som behöver lite extra hjälp, de får ofta gå i speciella grupper eller klasser för sig.
Jag tror debatten har blivit så het just för att jante har fått spela sin roll.
Du får inte vara bättre, men att vara sämre är OK, för då är det synd om dig.
Men jag förstår inte problemet med just uttrycket Elitskola.. Det är just vad det är.
Jag tycker inte att det är vad det handlar om. Det känns lite som Nietzscheanspelningar att kalla det för elitskola. Det är ju vanliga kids som går där, om än med en fallenhet för matte eller whatnot. "Elit" anspelar på att de skulle vara någon särskild sorts människor.
Det här gillar jag inte alls! Tror man att man blir "elit" (bara uttrycket är ju ett stort skämt) på gymnasiet är man ute och cyklar. Gå i gymnasiet som alla andra och gör sedan bra ifrån dig på universitetet. Inte en jävel som bryr sig vad man gör eller presterar på gymnasiet om man väljer att studera vidare - och jag antar att gymnasiets elit inte går direkt ut i arbetslivet i form av snickare och rörläggare, utan fortsätter med högre studier. Om man tror att man är elit så pluggar man satana, sätter 20.0 (det är inte så svårt), och får därefter välja och vraka på de utbildningar man finner intressanta. Vid högskola/universitet fortsätter man och det är där det blir intressant.
wintersnowdrift
2009-01-15, 13:31
Jag trodde först att det "som vanligt" bara skulle handla om specialsatsningar för matte-/naturvetenskapligt intresserade elever, men blev sedan positivt överraskad när jag såg att det skulle startas utbildningar även in om samhällsvetenskap, humaniora och historia. Det är nästan så att jag grämer mig lite över min höga ålder; hade jag varit född typ 1993 hade jag älskat att få gå i en sådan klass. Särskilt historia hade varit rena drömmen att få fördjupa sig i under gymnasiet.
//Kristin
wintersnowdrift
2009-01-15, 13:32
Det här gillar jag inte alls! Tror man att man blir "elit" (bara uttrycket är ju ett stort skämt) på gymnasiet är man ute och cyklar. Gå i gymnasiet som alla andra och gör sedan bra ifrån dig på universitetet. Inte en jävel som bryr sig vad man gör eller presterar på gymnasiet om man väljer att studera vidare - och jag antar att gymnasiets elit inte går direkt ut i arbetslivet i form av snickare och rörläggare, utan fortsätter med högre studier.
Det handlar (så som jag uppfattar det) i första hand inte om att "prestera" och skaffa sig extra meriter, utan mer om att främja ett intresse.
//Kristin
Det handlar (så som jag uppfattar det) i första hand inte om att "prestera" och skaffa sig extra meriter, utan mer om att främja ett intresse.
//KristinOm de är intresserade av att utöka sin intelligens kan de väl spela schack eller något. Lära sig något språk på fritiden. Det är iaf vad jag hade gjort (och gör!).
Om de är intresserade av att utöka sin intelligens kan de väl spela schack eller något. Lära sig något språk på fritiden. Det är iaf vad jag hade gjort (och gör!).
"Spela schack eller något"? Skämtar du?
spoonchest
2009-01-15, 13:38
Jag vet inte. MIN uppfattning av uttrycket Elit är att man presterar mer och i högre takt, vilket eleverna kommer att få göra, jag ser inte problemet.
Men i övrigt är det vanliga kids som går där, ja.
"Spela schack eller något"? Skämtar du?Nej :)
Varför ska intresset befrämjas av staten? Vill kidsen utvecklas så får de väl göra det på eget bevåg. Finns det något man vill ha ut av två stycken elitklasser i landet? Det handlar om understimulerade elever som man ska ta hand om. Nå, om dom är understimulerade så kommer de göra saker på fritiden som stimulerar dom. Låt dom göra det. Ser inte alls problemet. Jag är/var själv understimulerad under min skolgång och gjorde givande saker på fritiden. Hur svårt är det?
wintersnowdrift
2009-01-15, 13:49
Om de är intresserade av att utöka sin intelligens kan de väl spela schack eller något. Lära sig något språk på fritiden. Det är iaf vad jag hade gjort (och gör!).
I hur stor utsträckning ska vi i så fall avskaffa gymnasieskolans specialisering? Ska idrottsprofiler också avskaffas? Kanske rentav alla olika programtyper och så kör vi all in på "one size fits somebody"?
//Kristin
Nej :)
Varför ska intresset befrämjas av staten? Vill kidsen utvecklas så får de väl göra det på eget bevåg. Finns det något man vill ha ut av två stycken elitklasser i landet? Det handlar om understimulerade elever som man ska ta hand om. Nå, om dom är understimulerade så kommer de göra saker på fritiden som stimulerar dom. Låt dom göra det. Ser inte alls problemet. Jag är/var själv understimulerad under min skolgång och gjorde givande saker på fritiden. Hur svårt är det?
Men med det argumentet kan vi ju avskaffa gratis utbildning i Sverige. Känner man sig manad så kan man väl få plugga, men då får man punga för det själv.
Varför ska de som är ointresserade av utbildning få ut mer av det svenska utbildningssystemet än de som är intresserade, tycker du?
spoonchest
2009-01-15, 13:54
Varför ska intresset befrämjas av staten? Vill kidsen utvecklas så får de väl göra det på eget bevåg.
Skolan ska ge en stimulerande skolgång för ALLA elever.
Om kidsen vill utvecklas ska skolan ge dem förutsättningarna att göra det, inte behöva göra det på eget bevåg.
Nej :)
Varför ska intresset befrämjas av staten? Vill kidsen utvecklas så får de väl göra det på eget bevåg. Finns det något man vill ha ut av två stycken elitklasser i landet? Det handlar om understimulerade elever som man ska ta hand om. Nå, om dom är understimulerade så kommer de göra saker på fritiden som stimulerar dom. Låt dom göra det. Ser inte alls problemet. Jag är/var själv understimulerad under min skolgång och gjorde givande saker på fritiden. Hur svårt är det?
Ja, å andra handen, varför ska vi ha skola överhuvudtaget? Vill man lära sig något får man göra det själv för fan!
spoonchest
2009-01-15, 13:54
men med det argumentet kan vi ju avskaffa gratis utbildning i sverige. Känner man sig manad så kan man väl få plugga, men då får man punga för det själv.
Varför ska de som är ointresserade av utbildning få ut mer av det svenska utbildningssystemet än de som är intresserade, tycker du?
+1
Men med det argumentet kan vi ju avskaffa gratis utbildning i Sverige. Känner man sig manad så kan man väl få plugga, men då får man punga för det själv.
Vi har inte gratis utbildning i Sverige. Den är pissdyr och värdelös.
Nåja, kostar lika för alla åtminstone.
Det är inte heller sant. Vissa betalar ingenting medan andra betalar massor.
Mjo men det är ju skattesystemets fel i så fall och inte skolans.
Ja, det beror på att skolan är skattefinansierad. Det gör den dyr och att föräldrar måste betala mer desto mer pengar de tjänar. Jag ville bara understryka det, för när något är skattefinansierat så är det varken gratis eller särskilt rättvist.
Låter bra tycker jag, men ett stort problem i hela Sverige är betygsinflationen.
Tycker det är rätt illa att man kan glida igenom gymnasiet med 20.0 utan att behöva anstränga sig.
Om de är intresserade av att utöka sin intelligens kan de väl spela schack eller något. Lära sig något språk på fritiden. Det är iaf vad jag hade gjort (och gör!).
Det är ju också något absurt över att elever som är begåvade och intresserade skall rekommenderas att "lära sig någor språk på fritiden" istället för att få en chans att utnyttja sin kapacitet och intresse i skolan. I skolan skall de istället sitta av tiden och störa alt. hjälpa sina kompisar? Snacka om waste of time.
Det är ju också något absurt över att elever som är begåvade och intresserade skall rekommenderas att "lära sig någor språk på fritiden" istället för att få en chans att utnyttja sin kapacitet och intresse i skolan. I skolan skall de istället sitta av tiden och störa alt. hjälpa sina kompisar? Snacka om waste of time.
Jag håller med dig. Varför tänker man mer på de sämre begåvades behov än de bättre? Rimligtvis bör de åtminstone få lika stor uppmärksamhet och möjlighet till utveckling. Att någon har en stor begåvning betyder inte att de inte samtidigt har (andra) behov.
Bara det att det blir lättare att planera lektionerna som lärare om det är mindre skillnad på kunskapen på klassen borde väl hjälpa alla oavsett vilken skola man går i.
Vi har inte gratis utbildning i Sverige. Den är pissdyr och värdelös.
F... off. Jag studerar i Australien och kommer att betala närmare 300.000 kr när allt är sagt och gjort. De svenskar som väljer att ta del av den svenska högskole/universitetsutbildningen ska fanemej vara jävligt glada över vad de får, ty det är inte många andra i världen som får samma chanser. Hade min utbildning, solen, språket och erfarenheten funnits i Sverige så skulle jag ha pluggat där.
Hursomhelst, det är i min mening helt rätt att de som är långt mer kapabla än den genomsnittliga eleven bör få sin undervisning anpassad efter sina behov. Det gäller även övriga elever. Det snack om att "lära sig på fritiden" som kommit fram i denna tråd är totalt bullshit. Faktum är att har man inte intyg på det man hävdar så är det i de flesta fall värdelöst. Det ska finnas en belöning, en motivator, som får elever att vilja prestera bättre.
Den stora frågan är i vilket stadium dessa indelningar skall ske. Ska de ske tidigt anser jag att man i varje år/termin bör få chansen att förbättra sin situation om man inte redan är i toppklassen. För min egen del var jag ganska medelmåttig, eller värre, i låg- och mellanstadiet, medans jag i högstadiet lyckades skrapa ihop 290 av 320 poäng, och sedan få 17,6 i snitt på ett utav Stockholms bättre gymnasium. Hade jag tidigare blivit sagd eller underförstådd vara en sämre elev hade jag rimligtvis inte kunnat uppnå samma resultat.
En annan fråga är om elever bör kunna bestämma sin inriktning tidigare. Själv hade jag inte en aning om vad jag ville bli ens när jag sökte till gymnasiet, och valde därför ekonomi som inriktning då jag hoppades på att det skulle vara ganska brett. Lyckligtvis så gillade jag ämnena, men jag har polare som definitivt inte hade samma tur. Därför tycker jag att man bör lämna det till gymnasiet till att bestämma inriktning. Min lillebror går i en skola där de till högstadiet fick välja en inriktning, och jag hoppas sannerligen att det inte straffar sig längre fram i tiden.
F... off. Jag studerar i Australien och kommer att betala närmare 300.000 kr när allt är sagt och gjort. De svenskar som väljer att ta del av den svenska högskole/universitetsutbildningen ska fanemej vara jävligt glada över vad de får, ty det är inte många andra i världen som får samma chanser. Hade min utbildning, solen, språket och erfarenheten funnits i Sverige så skulle jag ha pluggat där.
Offentliga sektorn i Sverige kostar väl en sisådär 1500 miljarder kronor per år. Jag vet inte hur mycket av det som går till skolan men det är lätt att räkna ut att skolan knappast är gratis, den kostar i själva verket massor.
Låter bra tycker jag, men ett stort problem i hela Sverige är betygsinflationen.
Tycker det är rätt illa att man kan glida igenom gymnasiet med 20.0 utan att behöva anstränga sig.
Man kan väl knappast glida genom gymnasiet och få 20.0. I alla fall inte där jag går.
Jag gjorde det på en vanlig komnunal skola med inriktningen natur, pluggade max 2-3h i veckan utöver lektionstid.
Det syns trots allt rätt tydligt att det är för enkelt att få maxbetyg när man tvingas lotta på läkarlinjen/hhs för att det finns 20.0 betyg i överflöd.
Låter bra tycker jag, men ett stort problem i hela Sverige är betygsinflationen.
Tycker det är rätt illa att man kan glida igenom gymnasiet med 20.0 utan att behöva anstränga sig.
Det där tycker jag är väldigt intressant. Den skolan jag gick på var väldigt hårda med betygen, det var inte lätt att få 20.0. Det intressanta var när man satt sig ner med polare från andra skolor och diskuterade (eller pluggade tillsammans inför nationella prov) insåg man att man visste mycket mer än de andra, trots att man hade fått sämre betyg på prov under kursen.
Det där tycker jag är väldigt intressant. Den skolan jag gick på var väldigt hårda med betygen, det var inte lätt att få 20.0. Det intressanta var när man satt sig ner med polare från andra skolor och diskuterade (eller pluggade tillsammans inför nationella prov) insåg man att man visste mycket mer än de andra, trots att man hade fått sämre betyg på prov under kursen.
Ungefär likadant för mig.
Detta är säkert ett stort problem med olika tolkningar, men står det inte klart och tydligt vad man ska klara av för att få betyget man förtjänar?
Detta är säkert ett stort problem med olika tolkningar, men står det inte klart och tydligt vad man ska klara av för att få betyget man förtjänar?
Nej, det gör det verkligen inte. Det finns inget konkret i betygskriterierna, allt är mer eller mindre godtyckligt. Möjligen i de kurser där det finns ett nationellt prov, men som jag förstod det så var inte läraren tvungen att använda det som betygsgrundande. Även om läraren gjorde det så behövde det inte vara en stor del av slutbetyget. Vissa använde det som ett "vanligt" prov, andra som ett kursprov. Det hänger väldigt mycket på skolan och lärarna när det kommer till vad som anses att vara tillräckligt för att uppnå de olika kriterierna.
WHITEFOLKS
2009-01-15, 17:37
F... off. Jag studerar i Australien och kommer att betala närmare 300.000 kr när allt är sagt och gjort. De svenskar som väljer att ta del av den svenska högskole/universitetsutbildningen ska fanemej vara jävligt glada över vad de får, ty det är inte många andra i världen som får samma chanser. Hade min utbildning, solen, språket och erfarenheten funnits i Sverige så skulle jag ha pluggat där.
Gratis är ju som Yes redan påpekat en skönskrivning. Dessutom kan man ifrågasätta om det verkligen är bra värde man får för sina pengar.
Från DN.se:
"Högskolorna får allt mindre resurser per student och tvingas minska på undervisningen. I dag kan heltidsstudier innebära så lite som två 90-minutersföreläsningar per vecka."
Dessutom "kräver" Socialdemokraterna 50 000 nya platser. Visst det ser fint ut med "gratis" högre utbildning men man kan ju fråga sig vad kvaliteten är.
Inte konstigt att högskoleutbildningar får mindre pengar/elev när det finns så löjligt mycket skitutbildningar utan någon som helst verklighetsförankring som ska finansieras.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.