handdator

Visa fullständig version : Benjamin's Journal

Savedbythebell
2009-01-14, 15:17
Född: 1990
Längd: 170 cm
Vikt: 60 kg

Lite kort om mitt träningsliv: När jag fyllde 8 började jag genast träna karate vilket jag höll på med till 15 men av någon anledning tröttnade jag. I tre år har jag styrketränat och joggat från och till, inget som gett något resultat för seriöst har det inte varit. Sedan jag slutade karaten har jag alltid saknat kampsporten så jag bestämde mig tillslut för att börja på Boxning som jag så länge ha velat, har nu gått en termin och är inne på min andra.

Boxningen i sig är toppen träning men jag känner att min kropp är redo för lite extra så jag har bestämt mig för att lägga på lite extra, har för tillfället inte tillgång till gym så jag kör ett litet crossfit pass hemma vilket ser ut såhär:

5 Ronder med 5 olika övningar och 1 minut vila.

Situps 1min
Armhävningar 1min
Rygglyft 1min
Upphopp 1min
Kettlebell 1min
Vila 1min

Sen fortsätter detta 5 gånger om. Kommer att skriva ner mina resultat för att se om jag utvecklas men jag kommer även att införskaffa ett gym kort nästa vecka för att ha tillgång till skivstång, tyngder m.m. krävs variation även fast jag är nykär i Crossfit.

Såhär här ser mina dagar ut:

Måndag: Boxning - Teknik
Tisdag: WOD
Onsdag: Boxning - Fys träning
Torsdag: WOD
Fredag: Boxning - Blandat/Sparring
Lördag: WOD
Söndag: Vila

Lär bli en del ändringar när jag väl får mitt gympass och framförallt en allt mer intressant journal. Kommer slänga upp bilder (om man får, måste ta en titt i reglerna igen) och antagligen ta nya var månad vilket kanske postas beroende på resultat ;)

Har svårt att sätta fingret på vad jag exakt vill uppnå annat än att börja tävla inom boxningen. Skulle även vilja gå upp lite i vikt, muskler då såklart. Vågen har stått på 60 allt för länge, kanske för jag aldrig tränat stryka seriöst.

Ber om ursäkt för en relativt tråkig journal i nuläget, blir nog betydligt mycket roligare när jag börjar besöka gymmet. Om någon är intresserad av att se hur mina boxningspass ser ut skriver jag gärna upp lite om dessa också.

Savedbythebell
2009-01-14, 20:01
09-01-19

Kom precis hem ifrån 1h 30min's boxning och hade då tänkt att utvärdera lite.

Idag va det 4 ronder rep med tempo höjningar, dubbel hopp, höga knän m.m. Efter det va det lite gymnastik för att mjuka upp lederna sen va det cirkelträning med 7 olika stationer:

Station 1:
Första rundan va det valfri ben träning och de sista va det enbart upp hopp.

Station 2:
Raka slag på säck, första rundan 80 slag de sista 50 och med två på var säck blev det 80, vila, 80 etc etc.

Station 3:
Olika slag av armhävningar.

Station 4:
Upp och ner på ett trappsteg, vet inte riktigt vad man kan kalla det.

Station 5:
Olika slag av ryggträning.

Station 6:
Första rundan va det raka slag i luft med tyngder i handen, 1-2kg. Medans de andra va valfria axel övningar.

Station 7:
Magträning av olika slag.

På var station stannade vi i en rond, 3minuter medans vi sedan begav oss till nästa för 1 minuts vila. Detta pågick resten av träningen.

Utvärdering:
Grymt skön träning, sitter nu här med en underbar känsla i kroppen ni vet nog vad jag snackar om.

Note to self: Ta inte för mycket Rage *flex*