Logga in

Visa fullständig version : Bästa mot migrän?

psirus
2009-01-14, 10:47
Någon här som lider av migrän? Jag gör det, ibland är det rätt lugnt så jag kan göra de jag ska men ibland ligger jag i sängen hela dagen och sover. Ibland får jag riktig spymigrän också de är nästan värst.

Jag brukar använda Ibumetin som funkar okej. Nu har jag provat Eeze någa gånger men tycker inte att de är så bra, ibland funkar det ibland inte. Ipren, alvedon och sånna typer funkar inte ett skit.

Vad använder ni mot migrän och vad funkar bäst?

palme
2009-01-14, 10:55
Har det inte själv men ett ex och en polare får migränanfall ibland. Imigan och nersläckt rum i absolut tystnad är det som hjälper.

Osten80
2009-01-14, 11:03
Du kan prova att undvika livsmedel som innehåller glutamat. Många med migränproblem upplever en kraftig förbättring, och för en del har migränproblemet helt försvunnit, efter att de har utelsutit glutamat från sin kost.
Det är ju egentligen inget tips om hur du ska agera när du har migränanfall, utan mer av förebyggande art.

L-Sami
2009-01-14, 11:13
En tentafråga i måndags :D

Vid akut migrän, paracetamol och NSAID.
För att förebygga migrän så sov ordentligt, stressa inte och ät bra.
Ta det lungt var inte fysisk aktiv, ligg still i mörkt och tyst rum.

2p

grondahl
2009-01-14, 11:27
Intressant, de flesta som jag känner med migrän brukar hävda att ex alvedon och andra värktabletter som innehåller paracetamol är fullständigt verkningslösa.

Är inte migrän delvist orsakat av krampande blodkärl vilket borde avhjälpas bättre av tabletter innehållandes aceticylsyra som väl är lätt blodtryckssänkande?

2p

L-Sami
2009-01-14, 11:41
Intressant, de flesta som jag känner med migrän brukar hävda att ex alvedon och andra värktabletter som innehåller paracetamol är fullständigt verkningslösa.

Är inte migrän delvist orsakat av krampande blodkärl vilket borde avhjälpas bättre av tabletter innehållandes aceticylsyra som väl är lätt blodtryckssänkande?

Migrän antas bero på att blodkärlen i hjärnan vidgas som leder till inflammatorisk reaktion i småkärlsväggarna i hårda hjärnhinnan. Förutom paracetamol och NSAID, så kan man använda ASA + Metaklopramid så du har delvis rätt.

psirus
2009-01-14, 11:58
Du kan prova att undvika livsmedel som innehåller glutamat. Många med migränproblem upplever en kraftig förbättring, och för en del har migränproblemet helt försvunnit, efter att de har utelsutit glutamat från sin kost.
Det är ju egentligen inget tips om hur du ska agera när du har migränanfall, utan mer av förebyggande art.
Tack, förebyggande tips är så klart ännu bättre, vad innehåller glutamat då?

2p

Japp som jag skrev i första inlägget så känner inte jag heller att alvedon hjälper något. Även min far som haft problem med migrän i många år är av den åsikten.

L-Sami
2009-01-14, 12:01

Japp som jag skrev i första inlägget så känner inte jag heller att alvedon hjälper något. Även min far som haft problem med migrän i många år är av den åsikten.

Då är ASA + Metaklopramid nästa i behandlingstrappan följt av NSAID och sist Triptaner.

psirus
2009-01-14, 12:04
Då är ASA + Metaklopramid nästa i behandlingstrappan följt av NSAID och sist Triptaner.

AAS alltså, bäst att man passar på att träna samtidigt som man ahr migrän då *rolleyes*

Skämt och sida ASA + Metaklopramid, vad betyder det på svenska? Vilka produkter innehåller det?

Kross
2009-01-14, 12:08

+1000000. Även de migränmediciner jag fick utskrivna förut var verkningslösa. Migränen var så illa att jag fick synbortfall/tunnelseende och talsvårigheter. Var bara att ligga i ett kolsvart och extremt tyst rum och vänta ut det.

Osten80
2009-01-14, 12:10

Här har du lite information.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm

mela
2009-01-14, 12:10
Jag lider av migrän. Får det rätt så lätt, i perioder iaf.
Alltid under mens, eller när jag äter för mycket laktris. Vissa rödviner samt när det är kvavt. Och vid alldeles för starkt ljus.

Det börjar alltid med en tryckande känsla i tinningarna och att ögonen inte riktigt hänger med. Då tar jag 2 eeze och 1 alvedon och 1 ipren. Samt dricker mycket vatten. Så bryter inte migränen ut, däremot blir jag seg och dåsig hela dagen, men det är bättre än att ligga i sängen och inte ha möjlighet till att ens andas för att risken för att spy är för stor.

Scratch89
2009-01-14, 12:26
Koffein + NSAID, skulle vara min kvalificerade gissning. Det finns ju nya tabletter som har koffein i sig, och de verkar funka bra. Min styvmor har kraftig migrän, och hon tycker sig känna en förbättring.

Chaaarles
2009-01-14, 14:28
Jag har väldigt sällan numer migrän. Dock kommer det cirka två gånger om året fortfarande. Jag brukar ta en kopp kaffe med Treo i, två-tre Ipren 500 mg, en tablett innehållande diklofenak och sedan en brustablett med Tiparol. Sedan försöker jag bara sova bort smärtan.

Tricce
2009-01-14, 15:36
Jag hade migrän rätt ofta förut och i den perioden drack jag rejält mycket pepsi max (alltså mycket aspartam i det, va då iaf) Slutade med det och migränen försvann mer eller mindre. Iaf så fick jag receptbelagda tabletter och dom funkade iaf på mig och suppar. Numera om jag känner att det är kraftig huvudvärk/migrän på gång brukar jag ta en kopp kaffe och dubbeltreo.

Har du mycket migrän så tycker jag du iaf kan gå till en läkare och be att få nånting utskrivet som du kan ta då det är riktigt illa.

Tomten
2009-01-14, 15:43
Jag hade ganska ordentligt med migrän i tonåren, det gick dock över när jag till slut fick glasögon. Jag kan fortfarande få anfall, men det händer bara i samband med att jag sovit väldigt dåligt eller om solen är väldigt stark och jag inte använder solglasögon eller något annat för att skärma mig från solen.

Vad som har hjälpt mig är receptbelagd medicin mot migrän, men jag har också lyckats stoppa och lindra anfall genom att massera och lägga tryck på vissa punkter runt huvudet, som tinningarna, olika ställen på nacken, bakom öronen, mellan ögonen (vid kraniet mellan näsan på båda sidorna) osv. Lägga trycka vid tinningarna är också väldigt effektivt bara för att lindra smärtan.

hehe... hittade också den här videon http://www.expertvillage.com/video/146465_use-shiatsu-migraine-headache.htm

http://www.expertvillage.com/video/146466_use-shiatsu-sinus-headache.htm

visade på några av punkterna som jag masserat (utan att någonsin ha kollat upp eller lärt mig något om massage alls) när jag själv lindrat min migrän. Däremot så tycker jag hon ger på tok för lite tryck när hon masserar och vissa av punkterna känns menlösa, men testa och se vad du känner fungerar för dig.

Martin Löwgren
2009-01-14, 16:40
Enligt Chefsneurologen på Sankt Görans Sjukhus är Skogspromenader 3gr i veckan lösningen. Om de stämmer vågar jag inte lova.

Mvh

Tricce
2009-01-14, 16:41
Enligt Chefsneurologen på Sankt Görans Sjukhus är Skogspromenader 3gr i veckan lösningen. Om de stämmer vågar jag inte lova.

Mvh

Faktum är att jag hört många som om man nu bara biter ihop och tar smärtan ger sig ut och promenerar får migränen att gå över. Jag har aldrig lyckats ta mig ut dock.

Pepz
2009-01-14, 16:50
kör 50mg voltaren när migränen slår till
funkar utmärkt
'
Eeze och voltaren är för övrigt samma sak.

xodd
2009-01-14, 16:54
Att använda ASApreparat vid migrän är inte att rekommendera. Däremot är, som många andra sagt, paracetamol + NSAID bra. Fungerar inte detta är nästa steg att prova triptan-baserade läkemedel, så som Zomig och Sumatriptan. Dyra som skam, men skall vara väldigt effektiva enligt de som provat.

Vill ni läsa mer om ämnet kan jag rekomendera en studie: Ng-Mak DS, Hu XH, Chen YT, Ma L. (2008). Acute migraine treatment with oral triptans and NSAIDs in a managed care population.

För er som har migrän med synbortfall och så vidare kallas det "auror". Är, om jag minns rätt, lite drygt 10-20% av alla med migrän som får auror. Det är med andra ord inget ovanligt, och man kan inte heller säga att man har mer allvarlig migrän bara för att man har tillhörande auror än någon som inte har det.
Ta även tabletter etc, så fort som migränkä'nningar börja komma.

Jag har själv migrän med auror, tack och lov inte så tätt som tidigare.

Durante
2009-01-14, 16:56
Eeze är det enda som har fungerat för mig, jag dock inte testat så många andra tabletter förutom panodil och ipren men dom är helt verkningslösa.

fragile
2009-01-14, 17:11
Ibuprofen 600mg är det bästa, finns inget som funkar lika bra som det, dock är det rätt inviduellt med vad som funkar och inte men har då inte hört att så stark ibuprofen inte skulle "bota" migrän, dock är dessa receptbelagda.

pojken
2009-01-14, 17:15
Det enda som skiljer mellan Eeze, VoltarenT och DiclofenacT är priset. Alla fungerar lika bra mot migrän. :)

kanzeon
2009-01-14, 17:39
jag brukar använda Koffazon recept fritt på apoketet. Jag har migrän med förkänning så jag tar en tablett så fort jag börjar märka av migränen men väntar jag för länga så äre kräkningar och sängläge som funkar.

inomjordisk
2009-01-14, 19:12
Tryptaminer (http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptamines) och undergruppen ergoliner (http://en.wikipedia.org/wiki/Ergoline) har används i årtusenden av naturbefolkningar för att bota diverse huvudvärk. Av dessa är ergotamin det enda preparatet jag vet att man kan få utskrivet i Sverige, hur effektivt det är har jag ingen personlig erfarenhet av men vissa av ämnena sägs kunna lindra eller framskjuta huvudvärk och migränattacker i upp till 2 år.

Har själv lidit av en del kraftiga migränattacker i min ungdom. Började alltid med kraftiga synrubbningar; föremål jag fokuserade på i synfältet försvann oftast helt och hållet t ex. 10-20 min senare övergick det till en extrem huvudvärk. Har nu inte haft migrän på över 5 år och hoppas jag aldrig får det igen...

kalle_banan
2009-01-15, 14:16
För alternativa metoder kan man det vara värt att ta en titt på den här sidan http://www.clusterbusters.com/

psirus
2009-01-15, 14:29
vilka produkter innehåller paracetamol + NSAID då??

Durre
2009-01-15, 14:37

2p

Bra pluggat Sami :)