Visa fullständig version : Deffa i Bryssel
Hej Kolo!
Ska spendera våren i Bryssel och tänkte höra om någon varit där en längre tid och har erfarenheter att dela med sig av? Hemma har jag levt på en "klassisk" deffdiet med mycket keso, kvarg, kyckling och sallad och lite fett och kolhydrater (de kolhydrater jag fått i mej har varit havregrynsgröt och vettig musli nån gång) under mina deffperioder.
Vad finns det för vettigt käk där nere? Grova bröd? Keso? Kvarg? Vad heter det? Märken? Finns energitabeller på matvarorna som hemma?
Tack på förhand,
J
Pommes o majonäs är vell det de lever på?
DU förstår varför jag postar inlägget. Är livrädd för att komma hem +10kg istället för -7 som planen är.
Mickeee?
2009-01-13, 23:39
Varför skulle de inte ha de sakerna du snackar om? kom igen.. det är Bryssel och inte en Robinson-Ö..;)
Eddie Vedder
2009-01-14, 07:54
Varför skulle de inte ha de sakerna du snackar om? kom igen.. det är Bryssel och inte en Robinson-Ö..;)
Exakt min tanke, Bryssel är ju knappast ett exotiskt resmål sett ill övrig kultur. Hittar man en välsorterad livsmedelsbutik och inte känner för att förgylla semestern med godare och roligare mat än hemma så kommer det inte vara några problem alls.
Jag hade föredragit en RobinsonÖ framför en stad som ligger i ett land vars nationalrätt är Pommes, Majonäs och musslor. Min fråga gäller ju inte om dessa saker existerar i staden, det fattar jag med. Eftersom jag inte snackar något av de tre språken som finns i landet skulle det underlätta sjukt mycket om någon sa något i stil med "Handla på XXX som ligger vid YYY, märket WWW gör schysst kruskakli". Annars får de bli trial and error.
Och jag ska vara där nere i ett halvår, så någon semester talar vi inte om. Snarare hårt administrativt arbete ;)
Eddie Vedder
2009-01-14, 08:12
Om du skall bo där länge kommer du såklart hitta en bra livsmedelsbutik som sagt. Nu vet jag inte något om belgares kunskaper i engelska men i vilket fall som helst hittar man ju pasta, ris, kött, mjölk m.m. utan att behöva konversera med varandra.
Jag tror helt klart att du förstorar upp det här problemet.
Och om du inte hittar kruskakli är det ju bara en fördel så slipper du sånt skit.;)
Belgare har en del roliga matvanor (rågbröd med smör och strössel, anyone?), men Belgien är ett land vilket som helst, och du kan utan problem hitta "vanlig" mat i affärerna. Vad du inte lär hitta är filmjölk (åtminstone lyckades jag inte hitta detta i Tyskland), men det lär man kunna klara sig utan ett halvår Det handlar bara om att orka lägga tid på att undersöka närområdet, precis som om du flyttar till en ny stad i Sverige. Att vänta sig att någon skall kunna tala om vad just din kvartersbutik har i sortimentet är nog lite optimistiskt, Bryssel är ju inte direkt en liten by.
Folk som går upp tio kilo på ett halvår utomlands gör det garanterat inte för att det inte finns vettig mat att äta om man letar, utan för att de tappar koncepterna och måste äta alla roliga saker som de ramlar över. Det är ju inte direkt så att alla belgare rullar fram heller.
Jag har bott i Belgien, dock inte i Bryssel, men varorna i butikerna skiljer sig inte nämnvärt jämfört med det du hittar i svenska butiker. Det är absolut inga problem med att fortsätta din svenska kosthållning i det nya landet.
Även om belgare äter mycket onyttig mat, så upplevde jag att de generellt, var mindre överviktiga än svenskar.
Jag handlade som gott som alltid på en stormarknad som hette Carrefour, som troligtvis också finns i Bryssel, och det var som vilket svenskt varuhus som helst. Lite nya namn på produkter blir det ju så klart, men det lär du dig snabbt. Tex mjölk finns i otaliga varianter, men gör inte misstaget att köpa karnemelk (kärnmjölk). Köpte den av misstag, och den kom upp igen rätt snabbt. :)
EU:s huvudstad så klart de har kyckling, magert kött, fisk, ägg, mjölk där och annan bra mat man kan deffa på.
Mickeee?
2009-01-14, 14:17
Vad är för mening med att nästan bara äta proetin i din deff, cerial?
JohnRick
2009-01-14, 15:58
"Deffa i Bryssel"? Det låter som en B-film med Tom Hanks av ngn anledning...
Tack för feedbacken. Lugnar mig något. :)
Vad är för mening med att nästan bara äta proetin i din deff, cerial?
Jag tycker det mättar mer. Jag veeet att det är det satans energi in och ut som spelar roll och att man bara kan inta en viss mängd protein för muskeluppbyggnaden. Där emot är jag en sucker för placeboeffekten, och om jag tror att jag äter nyttigare än jag egentligen gör (enligt nånslags atkinsidioti) motiverar det mig ytterligare att hålla dieten. Underligt, men har funkat tidigare.
------
Sen kan jag hålla med om att "Deffa i Bryssel" borde gå upp på någon filmfestival i en stad nära dig snart :)
-Englund
2009-01-14, 17:36
"Deffa i Bryssel"? Det låter som en B-film med Tom Hanks av ngn anledning...
Nej med Arnold isf. (Det finns inga B-filmer med Tom Hanks!)
Mickeee?
2009-01-14, 18:07
Tack för feedbacken. Lugnar mig något. :)
Jag tycker det mättar mer. Jag veeet att det är det satans energi in och ut som spelar roll och att man bara kan inta en viss mängd protein för muskeluppbyggnaden. Där emot är jag en sucker för placeboeffekten, och om jag tror att jag äter nyttigare än jag egentligen gör (enligt nånslags atkinsidioti) motiverar det mig ytterligare att hålla dieten. Underligt, men har funkat tidigare.
------
nåja, alla få köra så som passar dem...njut nu av trippen till Bryssel :)
JohnRick
2009-01-15, 08:47
Nej med Arnold isf. (Det finns inga B-filmer med Tom Hanks!)
Jag förstår att du gillar Tompa - men "Splash" från -84 (t ex) kan inte vara högbudgetfilm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.