Visa fullständig version : Är fildelning en lämplig diskussion?
Ostbågen
2009-01-13, 16:09
Nu snackar jag såklart inte om den politiska biten utan den tekniska.
I exempelvis FRA-tråden diskuteras det förutom politik även brottsförenkling, hur man undkommer de nyinträdande lagarna genom krypterade tjänster osv..
Vad tycker ni på kolozzeum om detta? :)
Att fildela upphovsrättsskyddat material är precis lika illegalt som att köpa illegala droger.
Det är inte ett dugg bättre att diskutera brottsförenkling vid fildelning än att diskutera vart man får tag på kokain, anser jag.
Hyckleri vill säga. ;)
Se nu inte detta som kritik mot modereringen, ni bestämmer givetvis själva vad som får skrivas eller inte skrivas på erat forum.
Jag är bara intresserad över den moraliska biten, varför folk tycker att det är okej att diskutera brottsförenkling vid ett visst brott men inte vid ett annat.
Att skriva direkt om hur man lättast kommer undan om man vill fildela är iofs lite fel. Det kan jag helt hålla med om.
Det gäller att ställa frågan på rätt sätt.:naughty:
Jag vill kunna kommunicera med mina bekanta anonymt. Sedan att vissa använder det för olagliheter kan man tycka vad man vill om. Att använda dessa tjänster i sig är dock inte olagligt, vilket det är att köpa kokain.
Jag har för mig att fildelning från ett tekniskt perspektiv i alla fall tidigare inte var accepterat att diskutera (öppet i alla fall)
Ostbågen
2009-01-13, 16:20
Jag vill kunna kommunicera med mina bekanta anonymt. Sedan att vissa använder det för olagliheter kan man tycka vad man vill om. Att använda dessa tjänster i sig är dock inte olagligt, vilket det är att köpa kokain.Årets inlägg! :D
u talking about me, ostbågen? .. inläggen i fra / ipred tråden? ..
WHITEFOLKS
2009-01-13, 16:24
Upphovsrättsbrott som fildelning är civilrätt och narkotikabrott är "kriminell"rätt.
Om inte upphovsbrottet är för ekonomisk vinning osv då kan det bli kriminellt.
Sett ur amerikanskt lagperspektiv iaf, vet inte exakt hur det ligger till i Sverige.
Ostbågen
2009-01-13, 16:24
u talking about me, ostbågen? .. inläggen i fra / ipred tråden? ..Mycket möjligt om du känner dig träffad. ;)
Skulle nog tro det, tänkte på ditt inlägg ganska snabbt när jag sen kom in på denna tråden
VPN-tjänster är inte olagliga, droghandel är. Vart är ditt argument?
Fildelning i sig är inte lagligt. Jag delade t ex just ut en excel-fil till min kollega helt lagligt.
Du pratar nog om brott mot upphovsrätten gissar jag.
Själv anser jag inte alls
Att fildela upphovsrättsskyddat material är precis lika illegalt som att köpa illegala droger.
Det tycker inte jag däremot, och det ser man ju också i skillnad i straffskalorna.
King Grub
2009-01-13, 16:28
Det är fullt tillåtet att diskutera fildelning som fenomen.
Det är inte tillåtet att diskutera hur och var man laddar hem något, invitebyten till trackers, eller liknande.
Tja, är det lämpligt att diskutera t.ex. kofötter?
shut teh face
2009-01-13, 16:31
Ditt argument är dåligt som osten, ost. Om du kollar läget så är det inte så att bara fildelare är upprörda över denna lag. Det är många, som oroar sig över den kränkning av integritet som uppstår.
Att vilja vara skyddad på nätet är inte olagligt och att diskutera det på kolozzeum kan jämställas med att diskutera vart man köper bra gardiner till fönstret.
När jag läser igenom FRA- och IPRED-tråden så kan jag väl tycka att en del namedropande kanske ligger på gränsen om man ska vara moralist.
Ostbågen
2009-01-13, 16:37
VPN-tjänster är inte olagliga, droghandel är. Vart är ditt argument?Det är inte olagligt att ge någon nummer, address eller tips på hur man kommer i kontakt med langare heller.
Däremot är det precis som att fildela upphovsrättskyddat material förbjudet att köpa illegala droger. Där har du argumentet.
Det tycker inte jag däremot, och det ser man ju också i skillnad i straffskalorna.Vart på straffskalan går gränsen för vad som är lämpligt att diskutera offentlig enligt dig isåfall?
Det är inte olagligt att ge någon nummer, address eller tips på hur man kommer i kontakt med langare heller.
Om du gör det på Kolozzeum är du borta på tio röda. Bara så du vet
WHITEFOLKS
2009-01-13, 16:43
Ja det är ju något som folk har svårt för att förstå, det är ägaren och moderatorerna som bestämmer vad som är ok på ett forum.
Vad som är lagligt juridiskt sett är ju i stort sett helt ointressant.
Vart på straffskalan går gränsen för vad som är lämpligt att diskutera offentlig enligt dig isåfall?
För mig får man diskutera vadsomhelst, dock är inte det kolozzeums uppgift att tillhandahålla mig, och min bestämmanderätt här är väldigt väldigt liten =)
Jag bara poängterade att jag inte tycker det är 'precis lika olagligt'. Men det är väl snarast en uppfattninsfråga, om man anser att antingen saker är olagligt eller inte eller om man tycker att ju 'grövre' ett brott är, desto med olagligt är det.
Ostbågen
2009-01-13, 16:45
Ditt argument är dåligt som osten, ost. Om du kollar läget så är det inte så att bara fildelare är upprörda över denna lag. Det är många, som oroar sig över den kränkning av integritet som uppstår.Det är många som är upprörda över droglagar och den kränkning av personlig frihet som uppstår. Därför är det okej att informera om brottsförenkling?
Att vilja vara skyddad på nätet är inte olagligt och att diskutera det på kolozzeum kan jämställas med att diskutera vart man köper bra gardiner till fönstret.Det är komiskt hur ni cyberpirater försöker dölja eran girighet bakom argument som "integritet" etc..
shut teh face
2009-01-13, 16:48
Det är många som är upprörda över droglagar och den kränkning av personlig frihet som uppstår. Därför är det okej att informera om brottsförenkling?
Det är komiskt hur ni cyberpirater försöker dölja eran girighet bakom argument som "integritet" etc..
Haha. Jag förstod direkt vilken typ av nisse du är. Du kan inte respektera folks vilja att vara anonyma på Internet. Vad som kan gå fel med IPRED. Vilka rättigheter som plötsligt ges till en industri som bevisat sig idioter i många år. Har du ens läst på om IPRED1?
Lägg ner att blanda in drogerna här, det är olagligt och har varit under ett bra tag, IPRED1 och dess inverkan på samhället handlar om mycket mer än fildelning. Om du inte förstår det är du verkligen en ost.
Det där sista du skrev tänker jag inte ens svara på. Gå och krama om USA din lilla lobbyist.
Trådstartaren är numer inte med oss längre. Tråd låst
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.