handdator

Visa fullständig version : För lite kalorier ?

Qvintus
2009-01-12, 21:43
Jag är 24, väger nu 78kg, 179cm och håller på att försöka minska på slagget runt midjan, har gått ner 3 kg.
Fattar inte hur lite kcal jag får i mig. I normala falla ska jag äta runt 2500kcal/dag, med en viktminskining på 0.5kg i veckan ska jag ligga på 2000kcal/dag.

Nu har jag börjat väga maten och försöker äta ganska nyttigt. Men jag hamnar på 800-1100kcal/dag, och det är ju sjukt för lite. Men ända äter jag mig mätt.

Skriver här vad jag ätit under två dagar.

Söndag.
Frukost:
Ägg 2st
Kiwi 1st
Knäckebröd med smör 2st
Rostbiff 1st 20g
Kalkon 1st 20g

Lunch: Chili con carne
Nötfärs 200g
Vita bönor 100g
Krossade tomater 50g
Knäckebröd
Ketchup

Måndag
Frukost:
Ägg 1st
Knäckbröd med smör 1st
Rostbiff 1skiva 20g

Lunch:
Kycklingfile 100g
Sallad,gurka,tomat,majs 200g
Lätt dressing 20g

Mellanmål
Clementin
Jordnötter 30g

Middag:
Lövbiff 70g
Klyftpotatis 60g
Sallad, gurka, tomat, maj 150g
Avokado 40g
Morot 30g
lätt dressing 20g

Hur fan kan det bli så lite kcal. Har ju fan ett underskott på 1000kcal/dag mot vad jag ska ligga på för att tappa 0.5kg/veckan.
Jag blir ju mätt när jag äter, förut blev det ju mer tacos, lasagne, köttfärssås, flygande jacob, korv stroganoff, fläskfile grytor, thai mat.
Sen också dagens lunch på något lunchställe. Men nu när jag skippar det och äter nyttigt så blir det ju riktigt lågt kcal.

Är det farligt att ligga så lågt och vad kan jag ändra, göra, vad tycker ni.

Mickeee?
2009-01-12, 21:52
ugg...du har LÖJLIGT bra koll på vad allt väger ;)..

Ser ingen anledning till att du ska äta så lite som 1000 kcal per dag då du förhållande till din längd inte kan vara speciellt överviktig..
Ät mer av allt bara och du behöver inte SUPERVÄGA allting :)

14K
2009-01-12, 22:05
Jag tycker det är bra att man väger allt, jag väger också allting och på så sätt har man bra koll.
Men tänkte på maten du äter. Är du säker du verkligen ligger på 800-1100kcal, blir lite skeptisk på vissa saker du nämner.

Sen kanske minska på portionerna och äta fler gånger och även försöka äta middag med? Och kanske en mellanmål (Syftar på söndagen)

Och det är inte farligt o ligga på så lågt som du ligger på men risken är stor att du går ner i vikt, för du förbrukar mycket mer än 800-1100 kcal om dagen.

Nordenator
2009-01-12, 22:26
Introducera lite mer flott i ekvationen för att pumpa upp lite kalorier? Äter jag stor andel proteiner blir jag mätt i stort sett så lågt som 1000-1500 kcal / dag. Jag är däremot en sådan person som under grillsäsongen med lättja kan gå upp över 10 kg om jag sätter i mig allt jag vill. Inte siffra dragen ur arslet heller. Sanningen var 12 kg faktiskt. Men det verkar på något vis mätta en kortare period med en måltid mycket balanserat åt kolhydrat- och fetthållet. Det kanske är fördelaktigt att inte äta fullt lika mycket protein för att istället få i sig nog mycket kalorier?

Snobbe
2009-01-12, 22:28
Saker du kan göra som lätt höjjer din kcal per dag. Ät mer ris/pasta till maten istället för sallad, skippa lättdressingen, ät rågbröd/vittbröd istället för knäckebröd och ät mindre sallad ta mer av lövbiff eller klyftpotatisen tex.

johan karlberg
2009-01-13, 06:49
60 gram potatis va inte att ta i du.. nu vet jag icke om det är färdiga klyftor du köpt, så det kanske är mer energi i dem,

Men gör du egna potatis klyftor i ugnen så kan du ju käka 300 gram potatis klyftor för ynka ~ 300 kcal

Krisz
2009-01-13, 08:54
Farligt tror jag inte alls att det är, frågan är bara hur länge man orkar ligga så lågt. Själv skulle jag inte klara mig en längre tid på 800 kcal per dag.

Har du räknat rätt på allt då? T ex lövbiff (innanlår), är det 70 g stekt eller 70 g färsk, och har du då tagit rätt kcal-värde? Det blir ju fel om du har 70 g stekt lövbiff och räknar med 109 kcal/100 g (källa: slv.se) eftersom det värdet gäller färsk (stekt lövbiff är ca 140 kcal). Köttet krymper ju och blir energitätare vid tillagning.

Qvintus
2009-01-13, 13:03
Använder Hälsovakten, sen väger jag maten och ändrar till korrekt vikt när jag lägger in maten.

Hur mycket gör kroppen själv av med i kcal per dag ungefär.

Eddie Vedder
2009-01-13, 13:12
Hur mycket gör kroppen själv av med i kcal per dag ungefär.

Totalt omöjligt att svara på, det är helt individuellt utifrån din kropp och ditt liv. Den här texten skrev jag just i syfte att kunna svara när frågan dyker upp om och om igen på Kolo så slipper jag skriva det igen;):

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/