Visa fullständig version : Mat efter Skola.
Hysteric
2009-01-12, 14:20
Tjenare. Jag är 17 år och 185cm lång. Har tränat på gym i ca 2 månader nu och det flyter på bra. Försöker äta rätt både frukost, i skolan och på kvällen. Men mitt problem är vad jag ska stoppa i mig när jag kommer hem efter skolan (VRÅLHUNGRIG). Förut har det blivit 2 toast och ett glas Oboy men det är ju inte speciellt nyttigt.
Så min fråga är, vad ska jag äta när jag kommer hem vid ca 4. Kan säga att färdig middag står på bordet runt klockan 5 halv 6.
Det ska inte vara krångligt ( massa ingredienser ) och det ska inte bara vara en banan, för det klarar jag mig inte på då blir det att jag småäter ändra fram till middagen.
Tack på förhand / Hysteric.
JohnRick
2009-01-12, 14:43
How about två äggmackor med räkor och kaviar + citronpeppar? Eller kanske bröd med kalkon? Eller min favorit: tre knäcke med makrill i tomatsås.
Poängen ligger i att du får väl äta det du tycker är gott, och som du inte upplever som alltför onyttigt. Inget av ovanstående är krångligt.
Jag skulle kört vidare på toast och o'boy. Du är ju 17 bast och tränar, så allt du äter blir typ muskler eller några centimeter på längden istället för på bredden ;)
klart det funkar! .. bara käka och träna så blir allt bra!
keso med nötter, frukt, fruktsallad, grovtbröd med ägg eller nått på.
gorillan11
2009-01-12, 17:51
proteinshake, proteinbar, kanske en burkkeso?
men det låter som att du äter försent om du är VRÅL hungrig och verkligen måste äta något 1-1.5h innan middag.
ta och ät något lätt på dagen vid 13-14:00 så slipper du vara vrålhungrig, då räcker det tex med 1 banan och ett äpple eller dylikt.
Knäcke med keso och skippa oboyen i mjölken så får du ett bra mellanmål :)
Alt 1. Koka ägg på en macka med lite kaviar?
Alt 2. Iväg och köp lite keso/kvarg/bär + funlight så blir det toppen smak.
Nordenator
2009-01-12, 22:30
Alt 1. Koka ägg på en macka med lite kaviar?
Alt 2. Iväg och köp lite keso/kvarg/bär + funlight så blir det toppen smak.
Jag skulle däremot bytt ut kaviarn mot typ.. ja, det mesta. Rom i sig är ju en fin-fin produkt om man tycker om smaken (yuck) men kaviar är ruskigt flottigt. Jag skulle hellre bara ätit ägget som det är och tagit något magrare pålägg. Jag tog ett tunt lager kaviar på två mackor (bredde ut med kniv), vilket motsvarade 60-80 kcal vill jag minnas. Det är ju nästan lika mycket som ägget i sig man har på mackan.
Jag skulle däremot bytt ut kaviarn mot typ.. ja, det mesta. Rom i sig är ju en fin-fin produkt om man tycker om smaken (yuck) men kaviar är ruskigt flottigt. Jag skulle hellre bara ätit ägget som det är och tagit något magrare pålägg. Jag tog ett tunt lager kaviar på två mackor (bredde ut med kniv), vilket motsvarade 60-80 kcal vill jag minnas. Det är ju nästan lika mycket som ägget i sig man har på mackan.
Smaksak :) jag kör på tex Atkins, jag har majonnäs på mina ägg *screwy*
Scratch89
2009-01-13, 00:24
App, app, app! Inte dissa kaviar! ;)
Hysteric
2009-01-13, 22:47
Tackar för svaren, och jo.. Ska börja köpa någon sorts macka i skolan vid 13-14.00.
När tränar du och vad äter du efter träning? Med tanke på att du bara har 1 - 1.5 timmar mellan skolan och middagen ser jag det som svårt (om du inte bor väldigt nära gymmet) att du hinner träna innan middagen? Målet efter träningen är väldigt viktigt.
I övrigt så tycker jag att du kan fortsätta käka som du gör nu, förutsatt att du inte vill vara nyttig för att du i dagsläget lägger på dig massa fett?
Men om du lika gärna kan tänka dig att byta till en fullkorns-macka/toast med en eller flera av skinka/ost/keso/grönsaker/philadelphia/ägg så är det ju ett nyttigare alternativ.
Personligen hade jag kört på havregrynsgröt med kanel, keso, yoghurt och bär. Sjukt najs! Eller det enklare alternativet müsli med yoghurt.
om det är fettsnålt men proteinrikt mellanmål du är ute efter slår jag ett slag för:
Kvarg med jordgubbar (frysta som du värmer upp i mikron) + sötningsmedel = grytm!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.