Visa fullständig version : Forma biceps
Hej, detta låter kanske lite fåfängt men...
Träningen går riktigt bra och mina överarmar och ben har ökat väldigt mycket de senaste 5 månaderna. Men, mina biceps är väldigt formlösa. De har inte växt nästan alls i motsatt riktning mot triceps sett. Men ganska mycket rakt in mot kroppen. Har gått upp till 36,5 cm runt armen, 5,5 cm på 5 månader.
Frågan är, är jag bara skapt såhär eller kan jag lägga om min träning för att "toppa" dem mera?
Brukar försöka variera min träning mycket. Men arm curl med rak stång samt hantel curl är övningar som ofta återkommer i min bicepsträning.
du vill ha en vassare "peak" ?
Frågan är, är jag bara skapt såhär eller kan jag lägga om min träning för att "toppa" dem mera?
Det går inte att ändra formen på en muskel. Den kan bara växa eller bli mindre. Muskelfästena sitter kvar. Det är genetiskt.
Det går inte att ändra formen på en muskel. Den kan bara växa eller bli mindre. Muskelfästena sitter kvar. Det är genetiskt.
Pecsen kan man ju forma genom att träna övre eller undre mer. Biceps är ju också tvådelad, men det går inte att fokusera mer på ena delen eller?
Pecsen kan man ju forma genom att träna övre eller undre mer. Biceps är ju också tvådelad, men det går inte att fokusera mer på ena delen eller?
Du kan ju få en muskel att växa. Men det går inte att ändra formen den växer mot genom att träna på ett visst sätt. Man kan tex inte träna fram en "peak", utan den har man eller så har man den inte, det är genetiskt.
Pecsen ser fortfarande ut på ett visst sätt och skillnaden blir nog inte så förbannat stor om man tränar övre eller undre mer. Båda aktiveras ju trots allt i de flesta "pecsövningar".
Biceps växer på ett sätt och det sättet bestäms ett par dagar efter att far din har skickat iväg en salva celler till mor din.
du vill ha en vassare "peak" ?
Jo exakt.
Men misstänkte att de växer som de är skapta att växa, kändes ganska logiskt. Får skälla på farsan på imorgon på jobbet.
Du kan ju få en muskel att växa. Men det går inte att ändra formen den växer mot genom att träna på ett visst sätt. Man kan tex inte träna fram en "peak", utan den har man eller så har man den inte, det är genetiskt.
Jo, pecsen. Även om skillnaden inte blir så förbannat stor som Rahf uttryckte det.
Träna upp armen en decimeter till så ska du se att problemet är borta. Ökad volym är nästan alltid lösningen
1 decimeter, hoho, ja det lär väl göra "lite" skillnad (46.5 cm).
Till trådskaparen:
Jag märkte själv också när mina armar började växa att biceps växte "in mot kroppen". Det är normalt och inget du kan göra åt. Mer volym (som Allan föreslog, tror nog att en halv decimeter räcker, lär ta några år att komma upp i 46) gör att biceps växer åt "alla håll" och det innebär ju bland annat "uppåt" vilket antagligen kommer at göra att du inte tänker på att biceps "växer inåt"
pellepedal
2009-01-12, 09:07
Pecsen: Tveksam om det blir nån skillnad...
Biceps: nej, det går inte... Bara att kötta på och stretcha muskelfaschian.
Anders The Peak
2009-01-12, 09:11
Lite armmuskel övningar:
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910925
Brachialis heter den muskel som lyfter upp biceps.
Bra övningar för att utveckla biceps(överarmen) är vanlig bicepscurl, Scott Curl, omvänd curl alternativt hammercurl. Utförandet av övningarna ska vara kontrollerat och till en början med rätt långsamt tempo tex 2 sekunder upp och tre-fyra sekunder ner. Reps och sets? Om man är rätt ny som du räcker det långt med reps kring 6-12 och ca 3 set.
Ät mycket mat, fortsätt träna, det kommer :)
Gabriel174
2010-04-30, 18:23
Du kan ju få en muskel att växa. Men det går inte att ändra formen den växer mot genom att träna på ett visst sätt. Man kan tex inte träna fram en "peak", utan den har man eller så har man den inte, det är genetiskt
Ursäkta den fenomenala bumpen, men är det fetstilta korrekt?
Larsa_wee
2010-04-30, 20:26
Ursäkta den fenomenala bumpen, men är det fetstilta korrekt?
Vad tror du själv ? tror du att du hittar nån övning som gör att du kan öka peaken ? typ mer kött på en viss del på biceps ? Musklerna har sina fästen och är skapt olika från person till person.
Vad tror du själv ? tror du att du hittar nån övning som gör att du kan öka peaken ? typ mer kött på en viss del på biceps ? Musklerna har sina fästen och är skapt olika från person till person.
Och det tror du är helt givet för disco-svensson för att...? Innan kolo fanns så hade troligen de flesta här inte en aning.
Gabriel174
2010-04-30, 21:14
Tror och tror. Vad spelar det för roll vad jag tror? Bara för att jag tror en sak så betyder inte det att det är sant - därför frågade jag för att vara säker.
Tack för svar dock.
Larsa_wee
2010-04-30, 21:55
Och det tror du är helt givet för disco-svensson för att...? Innan kolo fanns så hade troligen de flesta här inte en aning.
Tror och tror. Vad spelar det för roll vad jag tror? Bara för att jag tror en sak så betyder inte det att det är sant - därför frågade jag för att vara säker.
Tack för svar dock.
Snej: Om man tänker på det så borde man kunna förstå själv ? att en muskel är en "enhet" och det inte borde gå att lägga på massa på vissa delar. eller nått.
Gabriel174: Ursäkta om du tog illa upp men jag menade inget illa. var mest för att du skulle tänka efter lite själv hur det ligger till som.
Snej: Om man tänker på det så borde man kunna förstå själv ? att en muskel är en "enhet" och det inte borde gå att lägga på massa på vissa delar. eller nått.
Mja, du får tänka på att kolozzeums största målgrupp är 17-18 åringar som precis har börjat träna och knappt har koll på någonting. Jag minns själv när jag var i den åldern, man fick ju för sig i princip vad som helst. Och man kan bli förvånad av alla konstigheter man hör på gymmet, och det är inte bara från ungdomar heller. Och sådant smittar av sig om man inte har nån koll själv. Det är definitivt ingen ovanlig företeelse att folk tror att man kan forma muskler hur som helst..
Mja, du får tänka på att kolozzeums största målgrupp är 17-18 åringar som precis har börjat träna och knappt har koll på någonting. Jag minns själv när jag var i den åldern, man fick ju för sig i princip vad som helst. Och man kan bli förvånad av alla konstigheter man hör på gymmet, och det är inte bara från ungdomar heller. Och sådant smittar av sig om man inte har nån koll själv. Det är definitivt ingen ovanlig företeelse att folk tror att man kan forma muskler hur som helst..
Kan bara instämma på detta :D "Tränar du på det här sättet så bränner du mer fett där och här och hit och dit"
Bara att köra på så ska du se att det löser sig! Jag tränar dock inte så mycket specifikt just för biceps, kanske 1-2 övningar med 2-3 set på varje...
Gabriel174
2010-05-01, 13:10
Gabriel174: Ursäkta om du tog illa upp men jag menade inget illa. var mest för att du skulle tänka efter lite själv hur det ligger till som.
Jag får ursäkta själv att jag verkade smått aggressiv när jag svarade tillbaka. Jo, borde nästan ha gjort det, men har ju läst på Kolozzeum att det finns övningar att öka peaken, Coleman tror jag har sagt det (ja, många BBs snackar skit men iaf) så ville bara försäkra mig att så var inte fallet.
mattilainen
2010-05-01, 13:18
träna på på på !
Man kan attackera biceps brachiis långa huvud mer eller mindre beroende på supination/pronation och vinkeln mellan arm och axel (bredare/smalare fattning).
Biceps Brachiis långa huvud är den muskelbuk som ev. bildar en s.k. peak beroende på gener och så klart muskelfästen.
Om man däremot specifikt kan träna fram en peak vågar jag dock inte svara på, men visst kan man attackera vissa muskelbukar av en muskel mer eller mindre, det är inte samma sak som att träna "övre bröst" genom att köra mycket snedbänk då pectoralis major bara är en muskel med en buk.
för att attackera "peaken" mer, ska man inte vrida upp lillfingret då? jag menar håller man som man gör i hammercurls tar de ju främst på underarmarna.
för att attackera "peaken" mer, ska man inte vrida upp lillfingret då? jag menar håller man som man gör i hammercurls tar de ju främst på underarmarna.
Attackera peaken och attackera peaken. Hammar-fattning aktiverar brachialis bra om jag inte misstar mig, och om man "vrider upp lillfingret" så aktiveras biceps brachii mer och brachialis mindre. (Jag kan dock ha fel)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.