handdator

Visa fullständig version : Athletic fitness träningsupplägg?

eriknorberg
2009-01-10, 16:58
Jag behöver tips på ett bra träningsupplägg för Athletic Fitness. Har tränat i flera år, både enligt byggar- och styrkelyftsprinciper och känner nu att jag behöver en nystart i min träning. Är sugen att testa på AF och se hur långt jag kan gå. Är 30 år gammal. *flex*

eriknorberg
2009-01-10, 17:10
Endast seriösa svar, tack!

J.V
2009-01-10, 18:00
kolla t.ex. L-Sami's journal. Bra skit.

tigerofsweden
2009-01-10, 20:41

Bra skit är det men om jag inte minns fel så tränar inte han grenspecifikt!? Det verkar som trådskaparen vill ha ett schema som är fokuserad kring chins och dips. Mitt tips är att kolla några journaler med folk som tävlat och se hur de lagt upp sin träning. Finns ju även många profiler som går att få tag i på annat sätt som säkert delar med sig med något tips :)

z_bumbi
2009-01-11, 09:57
Träna på det som du behöver förbättra mest/tjänar mest på att öka i på tävling dvs läs reglerna, testa hur du ligger till och be gärna någon kolla symmetrin med AF-ögon.
Att öka i chins och dips handlar om att behålla eller öka maxstyrkan för att varje reps ska bli lättare men samtidigt också träna uthållighet. Ett styrkebortfall pga en deff kompenseras troligen av viktminskning i kroppsviktövningar för reps.
Rodd finns det en aktuell tråd om som är ganska informativ, även om den distans som nämns oftast är fel för AF så finns grunderna där.
Hinderbana bygger på att orka hela distansen ut så grundläggande konditionsträning kombinerat med träning inom de tidsintervall som brukar gälla för en hinderbana är en bra grund. Sen måste man idag troligen faktiskt träna på någon som liknar en hinderbana men det är inget som måste ske varje vecka även om det troligen inte är någon nackdel att ha tillgång till en del av hindren för att öva i god tid innan tävling för att sen köra igenom en hinderbana av rimlig mängd mer regelbundet ju närmare tävlingen ma kommer.

Scratch89
2009-01-11, 10:48
z_bumbi: Vad är distansen för AF-killarna i rodd?

Fultjack
2009-01-11, 10:51

Så långt man kan på en minut.

Dom bästa hamnar väl mellan 350-400 meter.

Scratch89
2009-01-11, 10:53
En minut? Det var inte mycket, jag trodde att man körde i minst fem.

z_bumbi
2009-01-11, 10:57

Kolla i tävlingsforumet men jag har för mig det är 1 min?

Edit: Iofs är det bara en tävling som kör rodd så det är väl mer korrekt att säga att Decembercupen kör med en minut och att en annan arrangör i samråd med förbundet kanske kan bestämma sig för en annan tid.

L-Sami
2009-01-11, 16:19
Min analys om vilka funktioner som är krävs för att vara bra på SM-Hinderbanan.
Bra kondition, styrka, muskeluthållighet, balans, ledrörlighet, koordination, snabbhet, spänst och explosivitet, sen lämplig teknik vid varje hinder. Hela det atletiska kittet. Primärt hinderbanaträning, sekundärt specifik funktionsträning för varje hinder, t ex irländska bordet så kan det vara bra att spänstträna specifikt om man nu inte hoppar så högt osv

skaparn
2009-01-11, 16:56
En minut? Det var inte mycket, jag trodde att man körde i minst fem.

Fast det känns nog å andra sidan som världens längsta minut.

Angående TS fråga: Jag tror du gör bäst i att träna väldigt grenspecifikt. Ta alla tillfällen i akt att träna på hinderbanan. Både del för del och som helhet, så får du den uthållighet som krävs på köpet. För grundträningen så är det vål som folk redan nämnt explosivitet samt mjölksyretålighet i hela kroppen. Många crossfitupplägg är nog tillämpbara.

Jag sa crossfit.

JFO
2009-01-12, 20:31

Ser mest ut som skit blandat med några ljuspunkter.

stenis
2009-01-15, 13:36
Kika in johan gustavsson hemsida för tips o råd ang. athletic fitness, han tog hem SM förra året och är en av veteranerna inom sporten.

http://www.johan-gustafsson.com

major Pectoralis
2009-01-15, 14:29
Jag behöver tips på ett bra träningsupplägg för Athletic Fitness. Har tränat i flera år, både enligt byggar- och styrkelyftsprinciper och känner nu att jag behöver en nystart i min träning. Är sugen att testa på AF och se hur långt jag kan gå. Är 30 år gammal. *flex*

Enklast för dig som bor i Umeå är väl att du tar kontakt med IKSU-Fitness. På IKSU finns även hinderbana.

Jag kan förövrigt varmt rekommendera vår tävling Athletic Umeå i april. Här tävlas det i chins, dips och hinderbana (se speciell tråd).

Annars skulle jag säga att träning för Athletic Fitness är body-building/"Styrkebygg" + specialträning av chins, dips och hinderbana/rodd.
Konditionsnivån som krävs för att vara konkurrenskraftig i hinderbana är inte så märkvärdig.