Visa fullständig version : Några frågor från finne som flyttar till Sverige!
Super_Johan
2009-01-10, 15:01
Hejsan! Jag flyttar till Uppsala nästa vecka, har aldrig bott i Sverige förut. Orsaken är studier. Jag kommer att bo i Uppsala 3-5 år, eventuellt längre.
#1 Vilken bank ska jag välja? Någon bank jag inte ska välja?
#2 I Finland använder jag främst Visa Electron. Kortet är gratis i Finland, och fungerar som betalningsmedel över allt. Men om jag förstod det rätt är Visa Electron i Sverige avgiftsbelagt, och kostar samma som ett vanligt Visakort. Så Visa vore väl att föredra då? (inte för att jag behöver ett kreditkort). I Finland måste man ha fast inkomst för att få skaffa Visakort + att kortet kostar extra i månaden.
#3 Vilket telefonabonnemang passar en fattig studerande? Telenor ? 3?
Btw, Någon som bott/bor i Korridor i Flogsta, Uppsala? Jag undrar vad det finns i rummet från förr? Hylla? Klädskåp? Heimstadens information/bilder är lite bristfälliga.
mvh Johan :)
CrazyJoeDavola
2009-01-10, 15:08
Vill bara säga välkommen till världens bästa land!
Pudzianovski
2009-01-10, 15:11
Handelsbanken har avgiftsfritt mastercard/visakort som student. Utan att kolla någon mer banks hemsida så antar jag att andra banker har det också.
Comviq Kompis (tele2 tror jag) är guld ifall de personerna du tänker ringa också har det. Gratis sms och gratis samtal tror jag nästan också att det är.
Handelsbanken har avgiftsfritt mastercard/visakort som student. Utan att kolla någon mer banks hemsida så antar jag att andra banker har det också.
Swedbank likaså.
Eller hade förr i alla fall.
Banker verkar gilla studenter.
Swedbank
Visa
Kontantkort
Pratar du som ett mumintroll? :)
Nitrometan
2009-01-10, 16:06
Pratar du som ett mumintroll? :)
Behöver du ens fråga?
NH68UQEt6lk
Super_Johan
2009-01-10, 16:11
Behöver du ens fråga?
NH68UQEt6lk
argh nej, jag pratar inte som mumintroll!
Vad är de med er svennar och mumintroll? Stop it! *gah!*:(
Nitrometan
2009-01-10, 16:13
argh nej, jag pratar inte som mumintroll!
Vad är de med er svennar och mumintroll? Stop it! *gah!*:(
Mumintrollen är från Finland. Du är från Finland. ;)
Super_Johan
2009-01-10, 16:18
Dy_zEABLfxc
hahavaffan
2009-01-10, 16:23
Handelsbanken är iaf den bästa banken.
Telia har Student-abonnemang som är billiga.
Nitrometan
2009-01-10, 16:25
Tove Janson kan klappa sig i mumindalen! :thumbup:
Hejsan! Jag flyttar till Uppsala nästa vecka, har aldrig bott i Sverige förut. Orsaken är studier. Jag kommer att bo i Uppsala 3-5 år, eventuellt längre.
#1 Vilken bank ska jag välja? Någon bank jag inte ska välja?
#2 I Finland använder jag främst Visa Electron. Kortet är gratis i Finland, och fungerar som betalningsmedel över allt. Men om jag förstod det rätt är Visa Electron i Sverige avgiftsbelagt, och kostar samma som ett vanligt Visakort. Så Visa vore väl att föredra då? (inte för att jag behöver ett kreditkort). I Finland måste man ha fast inkomst för att få skaffa Visakort + att kortet kostar extra i månaden.
#3 Vilket telefonabonnemang passar en fattig studerande? Telenor ? 3?
Btw, Någon som bott/bor i Korridor i Flogsta, Uppsala? Jag undrar vad det finns i rummet från förr? Hylla? Klädskåp? Heimstadens information/bilder är lite bristfälliga.
mvh Johan :)
Nordea är en stabil bank. Swedbank som några har rekat har ju gått åt fanders pga ekonomin.
Mitt Visa Electron kostar 18kr/månad. Inte en kostnad imo. Funkar överallt.
Comviq Kompis (tele2 tror jag) är guld ifall de personerna du tänker ringa också har det. Gratis sms och gratis samtal tror jag nästan också att det är.
Fuck heller att det är, det är gratis sms men fan inte o ringa kostar typ 5 kr för ett jävla samtal.
Nitrometan
2009-01-10, 16:39
Swedbank som några har rekat har ju gått åt fanders pga ekonomin.
Was?
Hur menar du att de har gått åt fanders?
Was?
Hur menar du att de har gått åt fanders?
Har de inte gått hårdast åt i finanskrisen? Nu var det förvisso länge sen som jag läste nåt om det där så jag kanske minns fel också.
Super_Johan
2009-01-10, 16:46
Nordea är en stabil bank. Swedbank som några har rekat har ju gått åt fanders pga ekonomin.
Mitt Visa Electron kostar 18kr/månad. Inte en kostnad imo. Funkar överallt.
Nordea vore väl kanske ett av de bättre alternativen. Vi har dessutom Nordea i Finland. :thumbup: Men jag antar att bara man tar en av de större stabila bankerna så är det inte så stor skillnad.
Så bank ; swedbank, nordea eller handelsbanken
kort ; de blir va de blir, båda verkar fungera bra
abonnemang ; låter som alla de stora har liknande erbjudande, men typ telia, telenor eller 3 antar jag.
shut teh face
2009-01-10, 16:46
Swedbank drabbades av krisen som alla andra banker, men drabbades lite extra och då skulle media såklart hypa det så tusentals idioter tog ut alla sina pengar därifrån och bytte bank.
En svensk storbank tillåts inte gå i konkurs så välj banken som har bäst erbjudande helt enkelt.
semicroma
2009-01-10, 17:16
Fuck heller att det är, det är gratis sms men fan inte o ringa kostar typ 5 kr för ett jävla samtal.
Med kompis ringer man för öppningsavgiften 69 öre till de med tele2/comviq, gratis per minut sen. Ringer man någon med annan operatör blir det dock andra priser.
Välkommen till Uppsala. Du får väl ansluta dig till övriga Flogstamaffian här på forumet.:D
Vilken nation tror du att du kommer skriva in dig på? Det är en viss skillnad mellan dem.
frambogir
2009-01-10, 18:04
Välkommen som sagt! Flogsta är ett fint område, om man ser det på rätt sätt, dvs mitt :)
Jag vet inte hur det är i Uppsala med telefon, men i Umeå verkar man ska ha halebop för att inte vara utanför.
Med kompis ringer man för öppningsavgiften 69 öre till de med tele2/comviq, gratis per minut sen. Ringer man någon med annan operatör blir det dock andra priser.
med telias max 25 har du 0:- / min till felias nät, 99 öppning, 5k sms / mån till alla och 49öre / min till andra operatörer.
Mina tips:
*Swedbank. Gratis Visakort + internetbank för studenter, har ett kontor på Västertorg på Eriksberg hyffsat nära där du skall bo också.
*Telia har studenterbjudanden (Telesnor = DÅLIG täckning).
Välkommen tilll U-salas studentliv då!
Flogsta=studentghettot ju?
Flogsta=studentghettot ju?
Jamen titta! Vilket sammanträffande!
Super_Johan
2009-01-10, 20:23
Välkommen till Uppsala. Du får väl ansluta dig till övriga Flogstamaffian här på forumet.:D
Vilken nation tror du att du kommer skriva in dig på? Det är en viss skillnad mellan dem.
Norrlands lutar det mot!
Super_Johan
2009-01-10, 20:29
hmms. Någon som har koll på i vilket skick korridorrummen i Flogsta är?
Jag bara ringde till heimstaden och fick fixat ett 19 kvadratmetersrum. Nån som bor i ett här och kan berätta lite vad som finns i de från förrut och hur pass slitet det är. Läste btw att ni haft problem med värmen i studentbostäderna i studentlägenheterna/rummen i Flogsta. De låter ju inte bra de inte. :(
Arnesson
2009-01-10, 20:33
hmms. Någon som har koll på i vilket skick korridorrummen i Flogsta är?
Jag bara ringde till heimstaden och fick fixat ett 19 kvadratmetersrum. Nån som bor i ett här och kan berätta lite vad som finns i de från förrut och hur pass slitet det är. Läste btw att ni haft problem med värmen i studentbostäderna i studentlägenheterna/rummen i Flogsta. De låter ju inte bra de inte. :(
Jag har bott i flogsta när jag pluggade, jag stod ut i 5månader..
Rummen är helt ok (iaf mitt). Finns hyllor för böcker, säng, sängbord, 2garderober i den lilla hallen om jag minns rätt.
Välkommen till Uppsala!
Super_Johan
2009-01-10, 20:39
Intressant. De verkar vara väldigt delade meningar om korridorsliv. Vissa pratar om de få månaderna man "stod ut" att bo där, andra stortrivs, vissa skulle aldrig kunna tänka sig att bo i korridor.
Själv skulle jag väl ha föredragit en etta, men dem verkar de finnas ganska få lediga av, och de är inte heller speciellt billiga. Men jag hoppas och tror att de blir trevligt! Ni svenskar är ju så sociala och glada människor! (?) Det är väl första tiden i en ny stad man ska bo i korridor, då man ännu inte känner speciellt mycket folk är det väl ypperligt att bo i korridor :)
Välkommen, och glöm inte att vi svenskar är väldigt väldigt avundsjuka av oss. Så pass på med framgångarna ;)
Super_Johan
2009-01-11, 18:41
Jag har bott i flogsta när jag pluggade, jag stod ut i 5månader..
Rummen är helt ok (iaf mitt). Finns hyllor för böcker, säng, sängbord, 2garderober i den lilla hallen om jag minns rätt.
Välkommen till Uppsala!
Var det länge sen?
Om nån bor i nuläget i korridor i Flogsta skulle jag gärna veta om det fortfarande är möblerat som Arnesson skriver. Heimstadens bilder är inte de bästa, och enligt dom är rummen omöblerade? Typ 2 garderober är allt som finns och en hylla kanske? Jobbit att börja släpa säng :booty:
Det bästa svaret får du nog om du ringer Heimstaden.
Angående korridorslivet så är det väl beroende på vad man är för person. När jag flyttade till Uppsala så tyckte jag det var trevligt att bo i korridor. Man lärde känna fler människor snabbare än om man bor ensam. Sen kan man såklart ha otur och hamna med ett gäng knäppgökar.
Jag bodde i korridor i 2 terminer, och ogillade det inte. Men jag hade å andra sidan inte velat bo där i 2 terminer till. Det är ju lite speciellt.
Var det länge sen?
Om nån bor i nuläget i korridor i Flogsta skulle jag gärna veta om det fortfarande är möblerat som Arnesson skriver. Heimstadens bilder är inte de bästa, och enligt dom är rummen omöblerade? Typ 2 garderober är allt som finns och en hylla kanske? Jobbit att börja släpa säng :booty:
jag tror att det varierar hurvida det finns möbler i rummen, alltså tänk slumpmässig variation. Köp en billig på ikea i Uppsala isället. Dom har dessutom hemkörning.
Telia student har jag, riktigt bra
Arnesson
2009-01-11, 21:04
Var det länge sen?
Det var några år sen och då ägdes bostäderna av Ap-fastigheter som nu har sålt till Heimstadens.
Men rummen var iaf helt ok standard som jag skrev tidigare. När jag bodde där kunda man som sagt låna alla möbler som jag skrev plus att jag glömde det största, skrivbord. Sen så tycker ju många att det är ok att bo i korridor, dock inte jag.
Men välkommen till Uppsala, det är en riktigt trevlig stad.
Super_Johan
2009-01-11, 21:25
Det var några år sen och då ägdes bostäderna av Ap-fastigheter som nu har sålt till Heimstadens.
Men rummen var iaf helt ok standard som jag skrev tidigare. När jag bodde där kunda man som sagt låna alla möbler som jag skrev plus att jag glömde det största, skrivbord. Sen så tycker ju många att det är ok att bo i korridor, dock inte jag.
Men välkommen till Uppsala, det är en riktigt trevlig stad.
Tack
Heh, jag har inga tvivel att jag kommer att trivas i Uppsala. Jag har hört bara bra saker om Uppsala :)
Trevligt folk, bra universitet, suveränt studentliv/uteliv, skön, lagom stor stad. Det låter nästan för bra! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.