Logga in

Visa fullständig version : Lightprodukter - Bra eller anus?

bengdoktor
2009-01-08, 11:26
Fun Light, Coca-Cola Zero, lightmejeriprodukter etc etc.

Köper du dessa? Är det bra alternativ?

TheGredde
2009-01-08, 11:33
Light-produkter är inte nått jag gillar. Undviker dessa så gott det går. Läskedrycker med sötningsmedel som ofta lightprodukter innehåller, kan få mig att bli törstig och få ont i huvudet. Vissa lightmejeriprodukter har jag provat, och dessa fungerar rätt ok, men inget jag föredrar.

martikainen
2009-01-08, 11:39
Pepsi-max och liknande med aspartam eller annat sötningsmedel är både gott och kalorisnålt, I like em.

Sen drickar jag iof sällan läskedrycker, men köper gärna minimjölk, minilätta, ost med 17% fetthalt, äppelmos/ketchup med mindre socker i osv. Så länge det inte tummar för mycket på smaken!

bengdoktor
2009-01-08, 11:41
Jag tycker det är svårt att känna följderna när man konsumerar lightprodukter. Jag kanske inte känner efter tillräckligt?

TheGredde
2009-01-08, 11:50
Jag tycker det är svårt att känna följderna när man konsumerar lightprodukter. Jag kanske inte känner efter tillräckligt?

Det är inte alltid jag känner att jag får ont i huvudet. Kan kanske hänga ihop med hur mycket Light-läsk jag dricker. Men jag ska säga dig att skulle du vara jag hade du märkt om du fick ont i huvudet, för det blir en sån tryckande-diffus-ont-i-huvudet-känsla, Inte skönt.

King Grub
2009-01-08, 11:52

Majoriteten får inga "följder".

Nordenator
2009-01-08, 12:17
Aldrig upplevt några negativa effekter från lightprodukter av alla de slag. Tycker det är bra att lite "nyttigare" produkter blir populärare, även om jag kanske inte sätter i mig speciellt mycket av dessa i alla fall. En ost med 10% i fetthalt är ju t.ex. en källa med mycket protein förhållandevis till kaloriinnehåll. Annat kan sägas om en bit västerbotten som man nästan känner smälter i handen. Mini-yoghurten som ligger runt 40 kcal/100g och innehåller sötningsmedel tycker jag faktiskt är godare än "normal" yoghurt. Lättsötad smakar trist, och den feta översötade normala känns kladdig och äcklig till konsistensen. Creame cheese tycker jag inte det är någon större skillnad mellan den lätta och den feta, så då känns den smala varianten bättre.

Light is the shit :)

Snobbe
2009-01-08, 12:19
Aldrig upplevt något negativt med lightprodukter. Dem finns där och för mig funkar alldeles utmärkt.

frambogir
2009-01-08, 12:50
Så länge de inte smakar illa är de helt klart bra. Fun light Appear tex, den enda Fun lightsaft jag kan dricka, alla andra smakar hemskt.
Men jag föredrar socker före sötningsmedel :)

Ungrim
2009-01-08, 12:54
Har aldrig märkt av någon negativ inverkan av light produkter, fast jag undviker light grejer det så långt som möjligt, socker är sött, socker är gott.

Kischen
2009-01-08, 12:55
Majoriteten får inga "följder".

Om man trycker en hel påse sockerfritt godis får man grymma följder :D

kalajset
2009-01-08, 13:12
Jag försöker undvika lightprodukter i nio fall av tio, även under deff. Tycker först och främst standardprodukterna smakar bättre i de flesta fall, och deffar jag äter jag ändå såpass lite av t ex ost att jag skulle få för mig att välja någon "smalare" variant, det ryms i kaloribudgeten ändå. Däremot finns det produkter som är guld värda även för mig, t ex lightläsk och lightsaft. Inte heller dessa är några produkter jag vräker i mig under deff, men hellre dessa än standardalternativen när man är på diet, de där hundratalen kalorier i en vanlig burk läsk är en hel del.

Sedan ser jag också varför det finns, och tycker att det är bra att de finns, då de har sitt syfte. (Alltså röstade jag m ao just på "bra", även om jag själv som sagt inte är så förtjust i de flesta av dom).

aggression
2009-01-08, 13:28
Pepsi max och lilds cola light (6l för 18:-) var räddaren i nöden för mig under min viktnedgång förra våren. Läsksuget minskade och man kände sig lite mättare efter att ha druckit det.

JohnRick
2009-01-08, 13:36
Överdrivet användande av det av kvasikomikerna Fredrik & Filip starkt populariserade uttrycket "Bra eller Anus" ->

*Bra?
*Anus?

Annars är det bra att lightprodukter finns. Pulandet med makronutrienter fyller trots allt ett syfte för många tydligen.

Scratch89
2009-01-08, 14:11
Jag gillar dem.

Whistler
2009-01-08, 14:43
Bra skit.

ceejay
2009-01-08, 17:18
Light är anus och kommer alltid att vara det.... Smakar skit och innehåller konstiga saker ibland.

Fultjack
2009-01-08, 18:02
Light är kärlek *cupid*

johan karlberg
2009-01-08, 18:27
Om man trycker en hel påse sockerfritt godis får man grymma följder :D

Påsar är olika stora, därav olika följder :naughty:

jag tycker inte det är värt säg 400 kcal för en liter dricka när jag kan få samma med nästan likadan smak för 0 kcal.

Tolkia
2009-01-08, 18:29
Omöjligt att svara på, då "light" kan betyda precis vad som helst.

C.E.J.
2009-01-08, 19:21
Vet inte varför jag skulle vilja trycka i mig saft och läsk för jämnan, så jag svarar väl anus.

bengdoktor
2009-01-09, 11:13
Omöjligt att svara på, då "light" kan betyda precis vad som helst.

Jag tänker främst på sockerfria alternativ.

DudX
2009-01-09, 19:19
I lööw light! Kanske för att jag deffar just nu men :smash:
Uff så skönt om det fanns light-godis med typ 2kcal/100g.

Fun light är :hbang: GOTT

Nordenator
2009-01-09, 20:06
I lööw light! Kanske för att jag deffar just nu men :smash:
Uff så skönt om det fanns light-godis med typ 2kcal/100g.

Fun light är :hbang: GOTT

Light-godis? Det har jag helt och hållet missat. Vad är det för märke på sådant?

Siphon02
2009-01-11, 05:39
Light-godis? Det har jag helt och hållet missat. Vad är det för märke på sådant?

citerar - "Uff så skönt OM det fanns light-godis med typ 2kcal/100g."

Röstar anus. (tänker främst på pepsi max & coca cola light)

Jag har hört att fettförbränningen minskar vid användning utav light produkter (källa?) och att det är dåligt att äta efter det att man fått i sig light produkter (källa?)

OBS. att detta kan vara myter, men det är sådant jag har hört på gymmet och eftersom jag inte vet om dessa två punkter är sanna så ta det hela med en nypa salt.

Tack för mig // Siphon02;)

Nordenator
2009-01-11, 09:59

Jag har hört att fettförbränningen minskar vid användning utav light produkter (källa?) och att det är dåligt att äta efter det att man fått i sig light produkter (källa?)

OBS. att detta kan vara myter, men det är sådant jag har hört på gymmet och eftersom jag inte vet om dessa två punkter är sanna så ta det hela med en nypa salt.

Ojsan. Läskunnig var man då inte.

PiNG.
2009-01-11, 10:22
Tanken går till Cola light och Pepsi light. Vilket jag inte kan tvinga i mig ens. Tycker light dricka smakar blä. Dock dricker jag sällan mer än bubbelvatten, och några gånger om året alldeles för mycket öl.

De få gånger jag unnar mig läsk får de va sött på riktigt :D

Scratch89
2009-01-11, 11:14

Myt.

Siphon02
2009-01-11, 22:46
Myt.

källa?:hbang:

machine gun
2009-01-11, 22:53
Jag använder en del mejeriprodukter som är sk lättprodukter, däremot använder jag sällan lightläsk/lightsaft el likn.

zomban
2009-01-21, 13:49
röstar solklart "Bra"! Coop:s "spirit light" är sjukt god! smakar enligt mig bättre än Sprite zero. Rent allmänt tycker jag det finns många lightläsker som är betydligt godare än originalen.

Mysella
2009-01-21, 20:03
Lightprodukter är väl jättebra på att fylla sin funktion, nämligen ett kalorisnålt alternativ till något. Särskillt bra för kroppen är det ju inte med en massa sötningsmedel. Fun light är ju typ bara vatten och tillsatser, utan spår av naturliga ämnen. Men cola torsk som man är har man väl inget val, och cola zero är riktigt gott (är en riktig E-nummer och tillsatsjägare annars som nästan aldrig stoppar i mig mat som innehåller sånt). Så jag röstar bra.

Aspan
2009-01-21, 21:30
När der gäller dricka så dricker jag inte light drycker, det är till för diabetiker. Light drycker har artificiella sötningsmedel som är skadligt för kroppen, ex När E 951 bryts ner i kroppen bildas metanol dvs. träsprit och det kan aldrig vara nyttigt. Dessutom så smakar det ju inte lika bra, så när man någon gång unnar sig en dricka så röstar jag ner light och kör på orginalet.

Sen enligt "du är vad du äter" så påstod dom att man inte skall dricka light drycker i förbränningssyfte, det är sämre än vanlig dricka.

Tackar vet jag SodaStream utan sockertillsatser, bara vatten och kolsyra:) Eller varför inte bara en saftig klunk havsvatten?

Mysella
2009-01-21, 21:48
Jag dricker dock hellre drycker sötade med aspartan än med sukralos - aspartan må vara farligare för mig själv men sukralos är klassat som miljögift och oerhört svårt för naturen att bryta ner, vilket innebär att när jag kissar ut det så stannar det kvar i miljön och förgiftar den... Sorry, jag är en miljömupp :D

King Grub
2009-01-21, 21:52
Sen enligt "du är vad du äter" så påstod dom att man inte skall dricka light drycker i förbränningssyfte, det är sämre än vanlig dricka.

Men tar man vad det programmet säger som fakta, gör man sig en björntjänst.

Det finns inget sanning i påståendet. Det är ren lögn.

Scratch89
2009-01-21, 22:57
När der gäller dricka så dricker jag inte light drycker, det är till för diabetiker. Light drycker har artificiella sötningsmedel som är skadligt för kroppen, ex När E 951 bryts ner i kroppen bildas metanol dvs. träsprit och det kan aldrig vara nyttigt. Dessutom så smakar det ju inte lika bra, så när man någon gång unnar sig en dricka så röstar jag ner light och kör på orginalet.

Tackar vet jag SodaStream utan sockertillsatser, bara vatten och kolsyra:) Eller varför inte bara en saftig klunk havsvatten?

Metanol är en vanlig nedbrytningsprodukt från många livsmedel. Känns det inte jobbigt att det blir koldioxid när du andas? Koldioxid är dåligt för miljön...

Det jag menar är, att man kan inte ta en bit av kakan innan man vet vad hela kakan innebär.

Krisz
2009-01-22, 10:28
När der gäller dricka så dricker jag inte light drycker, det är till för diabetiker. Light drycker har artificiella sötningsmedel som är skadligt för kroppen, ex När E 951 bryts ner i kroppen bildas metanol dvs. träsprit och det kan aldrig vara nyttigt.

Från Livsmedelsverket:

"Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice."

(http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14047&epslanguage=SV)

King Grub
2009-01-22, 10:34
Det där är dock en sanning med modifikation - i apelsinjuice finns även etanol som "motgift" till metanolet. Det finns det inte i en lightläsk.

Krisz
2009-01-22, 10:52
Åh, det var nytt för mig. Undrar om det naturligt finns etanol i andra livsmedel som bildar metanol vid nedbrytning.

a2thedmc
2009-01-22, 14:05
Det där är dock en sanning med modifikation - i apelsinjuice finns även etanol som "motgift" till metanolet. Det finns det inte i en lightläsk.

Varför kan man inte ha etanol i lightläsk?

King Grub
2009-01-22, 14:24
Prova alkoläsk...

johan karlberg
2009-01-22, 14:33
Prova alkoläsk...

nu dricker jag ju inte sånt så ofta, men finns dem som light?

MALLLE
2009-01-22, 14:37
Lightprodukter är ju EGENTLIGEN inte bra på nåt vis då de innehåller onaturliga ämnen som lurar kroppen att det är socker den får när det ist är sötningsämnen/medel. Aspartam som även förekommer i dessa samt i Extra tuggummi framkallar Cancersjd. Som sagt, inge bra och "farligt" fett bildas. Socker är iaf ett naturämne, bättre ämne.

johan karlberg
2009-01-22, 14:42
Lightprodukter är ju EGENTLIGEN inte bra på nåt vis då de innehåller onaturliga ämnen som lurar kroppen att det är socker den får när det ist är sötningsämnen/medel. Aspartam som även förekommer i dessa samt i Extra tuggummi framkallar Cancersjd. Som sagt, inge bra och "farligt" fett bildas. Socker är iaf ett naturämne, bättre ämne.

vadå farligt fett bildas?

sen är det ju inga mängder man får i sig heller, inte så att man sitter och äter 1 kg sötningsmedel..

MALLLE
2009-01-22, 14:48
vadå farligt fett bildas?

sen är det ju inga mängder man får i sig heller, inte så att man sitter och äter 1 kg sötningsmedel..

Ja, det är inte ett "bra" fett som bildas. Jag påstår inte att socker är ett bra fett (jag får nog tillägga att jag vet att socker inte är fett rent ut sagt, utan att det omvandlas till det), men det är bättre fett om man ska jämföra med konstgjorda ämnen från lab.

Mängd som mängd. Det är fortfarande inte bra och försök inte komma med att det skulle va bra trots minimal mängd. Samma skit i vilket fall. Sen om ni äter/dricker detta är helt och hållet upp till er, jag har god kunskap kring detta och därför håller jag mig ifrån det.

Krisz
2009-01-22, 14:51

Jag håller inte med. Vill gärna veta vad du baserar dina uttalanden på, gärna en källa och inte egna åsikter och tankar.

Raggis
2009-01-22, 14:54
Ja, det är inte ett "bra" fett som bildas. Jag påstår inte att socker är ett bra fett (jag får nog tillägga att jag vet att socker inte är fett rent ut sagt, utan att det omvandlas till det), men det är bättre fett om man ska jämföra med konstgjorda ämnen från lab.

Mängd som mängd. Det är fortfarande inte bra och försök inte komma med att det skulle va bra trots minimal mängd. Samma skit i vilket fall. Sen om ni äter/dricker detta är helt och hållet upp till er, jag har god kunskap kring detta och därför håller jag mig ifrån det.

Sluta förmedla myter.

King Grub
2009-01-22, 14:59
Lightprodukter är ju EGENTLIGEN inte bra på nåt vis då de innehåller onaturliga ämnen som lurar kroppen att det är socker den får när det ist är sötningsämnen/medel. Aspartam som även förekommer i dessa samt i Extra tuggummi framkallar Cancersjd. Som sagt, inge bra och "farligt" fett bildas.

Skitprat. Sluta lyssna på "Du är vad du äter" eller var du nu fått det där tramset från. Cancerpåverkan från aspartam är tänkbar, men inte visad hos människa, om en djur. Resten av texten är nonsens.

MALLLE
2009-01-22, 14:59
Jag håller inte med. Vill gärna veta vad du baserar dina uttalanden på, gärna en källa och inte egna åsikter och tankar.

Eftersom majoriteten i denna tråd är FÖR light så kmr inte detta leda någon vart om jag så uttalar mig om källor etc. Ni kmr iaf inte "hålla med" mig om detta och vad är det du tycker i mitt skrivande som inte är korrekt? Har du nog med kunskap så vet du, jag snackar inte hej vilt om saker jag inte har någon aning om och det sista jag skulle göra är att hitta på saker.

Jay-Z
2009-01-22, 15:00
Eftersom majoriteten i denna tråd är FÖR light så kmr inte detta leda någon vart om jag så uttalar mig om källor etc. Ni kmr iaf inte "hålla med" mig om detta och vad är det du tycker i mitt skrivande som inte är korrekt? Har du nog med kunskap så vet du, jag snackar inte hej vilt om saker jag inte har någon aning om och det sista jag skulle göra är att hitta på saker.

I call bs.

Sluta använd Aftonbladet som primär kunskapskälla när det kommer till kost så kommer det bli bättre.

Raggis
2009-01-22, 15:01

Sådana vedertagna fakta erfordrar källor.

Edit: nej, varken anna skipper eller aftonbladet är inte legitima källor.

King Grub
2009-01-22, 15:01
Har du en vetenskapligt granskad referens som visar på att sötningsmedel "lurar" kroppen så den bildar fett av det, lovar jag att den kommer att tas på allvar. Problemet är att du inte kommer att hitta någon sådan.

Kan du inte presentera källor till påståendena, är det bara munväder.

MALLLE
2009-01-22, 15:04
Skitprat. Sluta lyssna på "Du är vad du äter" eller var du nu fått det där tramset från. Cancerpåverkan från aspartam är tänkbar, men inte visad hos människa, om en djur. Resten av texten är nonsens.

Har aldrig sett eller lyssnat på "Du är vad du äter". Att Aspartam framkallar Cancersjd är inte direkt en nyhet, det har ju funnits i åratal och det är kanske en så liten mängd människor som drabbats och därför diskuteras inte detta direkt. Väldigt sorgligt om skolor ska informera om okorrekt fakta. Det vore skamligt minst sagt!

King Grub
2009-01-22, 15:06
Lägg fram källan som visar att aspartam ligger bakom cancerfall hos människa då.

Eller ännu hellre, presentera källan som visar att kalorifria sötningsmedel bildar fett. Den vill jag verkligen läsa.

MALLLE
2009-01-22, 15:07
I call bs.

Sluta använd Aftonbladet som primär kunskapskälla när det kommer till kost så kommer det bli bättre.

Lustigt att ni nämner sidor/program som jag ALDRIG är inne på eller kollar på. Aftonbladet är för mig osanning i mycket, därför besöker jag inte sidan. Kollar tv ist för nyheter!

johan karlberg
2009-01-22, 15:17
Lustigt att ni nämner sidor/program som jag ALDRIG är inne på eller kollar på. Aftonbladet är för mig osanning i mycket, därför besöker jag inte sidan. Kollar tv ist för nyheter!

Det känns som att du försöker prata bort dig hela tiden, varför inte lämna en källa på det du pratar om.

Troligen lika sant som att man skulle bli tjock på vatten.

MALLLE
Eller vi gör såhär KING GRUB, ät du dina lightprodukter och lev livet ;) Som ja sa, i denna tråd är majoriteten FÖR, jag är EMOT. Så är det och så kmr det att bli! Tyvärr har jag inte tid nog att leta upp källor! Jag kan återkomma med detta när tiden finns ;)

Ostknäcket

Bara för att du inte är inne på/kollar på aftonbladet etc så betyder det inte att du kan det du pratar om..

Och det verkar som du kunde letat upp en källa samtidigt som du skrev här i tråden.

King Grub
2009-01-22, 15:18
Tyvärr har jag inte tid nog att leta upp källor!

Smidigt sätt att dra sig ur diskussionen, hördudu. Inte genomskinligt alls.

Raggis
2009-01-22, 15:20
Eller vi gör såhär KING GRUB, ät du dina lightprodukter och lev livet ;) Som ja sa, i denna tråd är majoriteten FÖR, jag är EMOT. Så är det och så kmr det att bli! Tyvärr har jag inte tid nog att leta upp källor! Jag kan återkomma med detta när tiden finns ;)

Vill gärna veta vad det är för "farligt fett" som bildas :Virro

King Grub
2009-01-22, 15:20
Här får du ett par, så sparar du tid.

http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/15/9/1654?ijkey=ac6c97b1ce31ada1c45888d3101fd0b9d5901fe 7

http://annonc.oxfordjournals.org/cgi/content/full/18/1/40

MALLLE
2009-01-22, 15:23
Bara för att du inte är inne på/kollar på aftonbladet etc så betyder det inte att du kan det du pratar om..

Och det verkar som du kunde letat upp en källa samtidigt som du skrev här i tråden.

Har aldrig sagt att jag vet bäst? Jag svarade bara på att jag är varken inne på aftonbladet eller se på "Du är vad du äter".

Hur kan det ha verkat som jag letat upp en källa när jag skrev i tråden? Men det gjorde jag INTE.

Ostknäcket
2009-01-22, 15:24
Har aldrig sagt att jag vet bäst? Jag svarade bara på att jag är varken inne på aftonbladet eller se på "Du är vad du äter".

Hur kan det ha verkat som jag letat upp en källa när jag skrev i tråden? Men det gjorde jag INTE.

Nej, jag menar att du kunde ha gjort det... men det kan ta rätt så lång tid när källorna inte existerar.

Raggis
2009-01-22, 15:25

Det var ju det som var så uppenbart att du inte hade gjort.

Pepz
2009-01-22, 15:25
Lägg fram källan som visar att aspartam ligger bakom cancerfall hos människa då.

Eller ännu hellre, presentera källan som visar att kalorifria sötningsmedel bildar fett. Den vill jag verkligen läsa.

verkligen +1

Om du nu "vet" det här mallle, och har källor på det så är det väl bara att slänga upp dem och få stopp på diskussionen.

btw: Vad har du för utbildning?

Raggis
2009-01-22, 15:28
verkligen +1

Om du nu "vet" det här mallle, och har källor på det så är det väl bara att slänga upp dem och få stopp på diskussionen.

btw: Vad har du för utbildning?

:thumbup:

MALLLE
2009-01-22, 15:28
Smidigt sätt att dra sig ur diskussionen, hördudu. Inte genomskinligt alls.

För att jag har påpekat tidigare att det inte finns någon anledning av mig att fortsätta skriva i denna tråd då majoriteten är FÖR light. Så det får sluta som såhär! Detta kan ju som sagt diskuteras i åratal. Skulle jag säga min ålder däremot, då skulle ni säkerligen skratta. Så det håller jag för mig själv, jag utgår ifrån "Ung och skolad" hehehe. Ät och lev gott, tack för mig :bow:

Ostknäcket
2009-01-22, 15:30
För att jag har påpekat tidigare att det inte finns någon anledning av mig att fortsätta skriva i denna tråd då majoriteten är FÖR light. Så det får sluta som såhär! Detta kan ju som sagt diskuteras i åratal. Skulle jag säga min ålder däremot, då skulle ni säkerligen skratta. Så det håller jag för mig själv, jag utgår ifrån "Ung och skolad" hehehe. Ät och lev gott, tack för mig :bow:

Jag tror också att jag skulle skratta om du skrev din ålder.

Raggis
2009-01-22, 15:30
För att jag har påpekat tidigare att det inte finns någon anledning av mig att fortsätta skriva i denna tråd då majoriteten är FÖR light.

Det är väl då anledningen är som störst, egentligen?

King Grub
2009-01-22, 15:31
Ja, det kan fortsätta att diskuteras, men inte om du drar dig ur med en sådan där uppenbar och larvig ursäkt i stället för att erkänna att du överdrev och/eller hittade på, när du egentligen inte visste vad du pratade om.

Ditt senaste inlägg ger inte något slags "ha, där fick dom"-intryck, om du trodde det, utan visar bara att på att du tagit dig vatten över huvudet och nu inte ens kan erkänna det.

Scratch89
2009-01-22, 15:34
Med tanke på att vi har alla åldrar representerade här, så kommer ingen att skratta åt din ålder. Vi som läser om nutrition på högskolenivå skulle vara intresserade och veta vart du får din fakta ifrån. Jag menar, om nu alla är för light, är det inte din uppgift, som vet hur det ligger till, att informera oss om att det är farligt? Dock är vi alldeles för upplysta för att lita på en ensam persons uttalanden, så vi förväntar oss källor.

King Grub
2009-01-22, 15:35
Du får gärna vara "MOT" lightprodukter, som du skriver, men kommer du med vilda påståenden måste du också vara beredd att kunna presentera en riktig källa på dessa, annars är risken överhängande att du bara framstår som 1) okunnig, 2) förvirrad, 3) en fanatiker eller 4) all of the above, och därmed också avfärdad som sådan.

Scratch89
2009-01-22, 15:37
Där slår du huvet på spiken, King Grub. Man kan vara emot sötningsmedel, men ändå veta att det inte finns något samband mellan dess intag och cancer (iallafall inte än).

MALLLE
2009-01-22, 15:46
Jag skrev att Aspartam framkallar cancer. Vilken sorts tumör det är har jag inte den blekaste aning om. Om den skulle ha ngn spridning, vet jag inte ett skit om. Om ngn skulle ha dött, har jag heller inte kunskap om. Men att den framkallar cancer det gör den(?), annars har tv blåst hela Sverige inklusive MIG. Jag skriver INTE ETT SKIT om saker jag inte vet (men nu har jag tydligen blivit blåst, mina MVGn i skolan kan fara åt hvete), men eftersom ni här verkar vara så sjukt pålästa, ni tycks veta bäst då får jag väl helt enkelt lita på er och känna mig lycklig att börja inhandla light.

Faktan skrev ja är TV (alltså inte progr. "du är vad du äter"), SKOLA...läs mina tidigare inlägg här i tråden ja har skrivit TV, SKOLA. Nån som inte hänger med?

Är det slutpratat nu?

King Grub
2009-01-22, 15:50
Nej, du måste presentera källan till påståendet, annars saknar dina ord värde. Utan referens är du bara random guy som yrar på Internet. Det finns nämligen inga sådana undersökningar eller studier som visar att aspartam ger cancer hos människa. Misstankar och oro kan man ha, men att påstå att det finns ett bevisat samband - då måste man ha källa.

Varje inlägg du gör ger dig mindre och mindre trovärdighet, tyvärr, så om du nu har så ont om tid, kanske inte du skulle slösa den lilla du har med att driva den här diskussionen vidare, då du uppenbarligen inte kan stödja dina påståenden med någon slags verifierbara källor.

Du måste inte ha sista ordet, om du nu inte kan backa upp det du säger. Gå vidare.

Eddie Vedder
2009-01-22, 15:52

Vadd "för" light? Bara för att man konsumerar det så är man ju inte ovillig att ta till sig fakta. Jag dricker lightläsk ganska ofta men inte ställer jag mig på någon sida om för eller emot.

Presentera gärna all den fakta du påstår dig besitta så lovar jag att ta till mig. Klart jag vill veta om min konsumtion är farlig och att jag kommer bli fet av den kalorifria läsken.

Bl.a. har du ju tydligen sett det på nyheterna så det måste ju finnas publicerat både i vetenskapliga tidsskrifter och i övrig massmedia. Ska bli intressant att se vad du har att komma med du som sitter på sanningen.

Scratch89
2009-01-22, 15:52
Bara för att man säger på TV att något sker si eller så, behöver det inte stämma. Om jag skulle vara med på lokal-TV och säga saker, är det mer sanning då än om jag hade sagt det för mig själ på bussen? Om du nu har så bra betyg, borde du inte ha lärt dig att vara källkritisk då? Det är väl en av de vitala delarna i skolväsendet.

Krisz
2009-01-22, 15:55
Det finns mängder med teorier inom området näringslära som blivit uppblåsta till absoluta sanningar av media. "Aspartam orsakar cancer" är en typisk sån.

stafh
2009-01-22, 16:01

Nu är jag ingen höjdare på näringslära, men termodynamikens lagar har jag hyfsad koll på. En av dessa säger att energi inte kan skapas, utan bara omvandlas till och från olika former. Denna LAG är en av de mest testade och vedertagna fysikaliska lagarna som finns. Aspartam innehåller ungefär lika mycket kemisk energi som socker, men är MYCKET sötare (ca 180 ggr) och det används därför inte i lika stora mängder. Det borde då rimligtvis finnas 180 gånger mindre energi i en produkt som är sötad med aspartam, jämfört med socker (förutsatt att det inte finns andra energikällor i produkten). Det är därmed en fysikalisk omöjlighet att kroppen kan syntetisera lika mycket fett med hjälp av energin från en produkt med aspartam som en produkt med socker. Utöver detta är det mig veterligen en fysiologisk omöjlighet att kroppen skulle syntetisera olika fettsyror beroende på varifrån energin kommer ifrån.

stafh
2009-01-22, 16:05
Men tar man vad det programmet säger som fakta, gör man sig en björntjänst.

Det finns inget sanning i påståendet. Det är ren lögn.
Motiveringen till detta påstående var att kroppen inte blir av med sötsuget, och att det därmed är lättare att börja käka godis och grejer igen efter man har gått igenom Skippers "kur". Vilket det förstås ligger någonting i, förutsatt att man inte har någon självdisciplin.

MALLLE
2009-01-22, 16:07
Nej, du måste presentera källan till påståendet, annars saknar dina ord värde. Utan referens är du bara random guy som yrar på Internet. Det finns nämligen inga sådana undersökningar eller studier som visar att aspartam ger cancer hos människa. Misstankar och oro kan man ha, men att påstå att det finns ett bevisat samband - då måste man ha källa.

Varje inlägg du gör ger dig mindre och mindre trovärdighet, tyvärr, så om du nu har så ont om tid, kanske inte du skulle slösa den lilla du har med att driva den här diskussionen vidare, då du uppenbarligen inte kan stödja dina påståenden med någon slags verifierbara källor.

Jag har inte sökt om detta på nätet. Jag har lärt mig detta via skolan och tv nyheter. Har aldrig skrivit att aspartam ger cancer hos människa. Jag har endast skrivit att det framkallar cancer, om så hos människa eller djur, lika hemskt vare sig.

Om inte du tycker att det jag skrivit är trovärdigt, varför har du då lagt ner tid och energi på att banka in i mitt huvud hur fel jag har kring ämnet? Jag skrev att jag har inte tid att leta källa, då jag har annat för mig här! Jag skrev inte att jag inte har tid att sitta och svara på era frågor. Det är ett viktigt ämne och bör diskuteras. Men eftersom ni är som hajar på mig vilket jag förstod från början och valde att ta, men att låta det bli såhär stort var ganska onödigt, jag visste hela tiden att detta inte skulle leda nån vart!

Jag har sagt vad jag har fått vetat via skola och tv. Jag trodde inte dessa gick ut med osann fakta. Därav jag kunde skriva att jag vet detta och har god kunskap kring detta. Så därför säger jag som såhär, eftersom jag inte vet om jag ska lita på er eller det andra som jag uppgett så får jag förbli ett frågetecken tills jag skulle fått reda på svar från en som jobbar med detta.

Nu är det dags för en prommenix för mig och rensa skallen på nytt så får ni ha det gott! :)

King Grub
2009-01-22, 16:09
Om inte du tycker att det jag skrivit är trovärdigt, varför har du då lagt ner tid och energi på att banka in i mitt huvud hur fel jag har kring ämnet?

Just därför att det inte är trovärdigt. Om du hade presenterat fakta med bakomliggande källor i stället för att komma med osanna påståenden utan grund... ha, då hade jag inte lagt någon tid och energi på det. Men, det spelar ingen roll - jag har tid. Det är du som säger att du inte har det, men ändå har du spenderat en bra tid med "Current Activity: Replying to Thread Lightprodukter - Bra eller anus?" eller "Current Activity: Viewing Thread Lightprodukter - Bra eller anus?" nu.

Hade du spenderat den tiden med att leta upp en riktig källa så hade saken varit ur världen nu. Nu hade du i o f s bara slösat bort den tiden, eftersom sådana källor inte finns.

MALLLE
2009-01-22, 16:10
Bara för att man säger på TV att något sker si eller så, behöver det inte stämma. Om jag skulle vara med på lokal-TV och säga saker, är det mer sanning då än om jag hade sagt det för mig själ på bussen? Om du nu har så bra betyg, borde du inte ha lärt dig att vara källkritisk då? Det är väl en av de vitala delarna i skolväsendet.

Har inte sagt att jag har så bra betyg. Sa bara att min MVGn kring ämnet kan dra åt hvete.

Det jag sett på tvn är inte en reporter som stått och intervjuat vanliga människor. Vad tror du egentligen? Jisses..

Scratch89
2009-01-22, 16:13
Så därför säger jag som såhär, eftersom jag inte vet om jag ska lita på er eller det andra som jag uppgett så får jag förbli ett frågetecken tills jag skulle fått reda på svar från en som jobbar med detta.

Fast det där är ju så ovidkommande som helst. På vilket sätt jobbar personen med sötningsmedel? Har h*n en magisterexamen i biokemi? Läser personen till en dietistexamen? Säljer cola på Ica?

Det du måste inse är att vi har en väldigt stark och samlad elit här på brädan, oavsett om det gäller näring, ätstörningar eller träning och skador. Folk på internet har också utbildningar.

Ostknäcket
2009-01-22, 16:14
Har inte sagt att jag har så bra betyg. Sa bara att min MVGn kring ämnet kan dra åt hvete.

Det jag sett på tvn är inte en reporter som stått och intervjuat vanliga människor. Vad tror du egentligen? Jisses..

Du har ju inte sagt något annat, förrän nu...

MALLLE
2009-01-22, 16:14
Just därför att det inte är trovärdigt. Om du hade presenterat fakta med bakomliggande källor i stället för att komma med osanna påståenden utan grund... ha, då hade jag inte lagt någon tid och energi på det. Men, det spelar ingen roll - jag har tid. Det är du som säger att du inte har det, men ändå har du spenderat en bra tid med "Current Activity: Replying to Thread Lightprodukter - Bra eller anus?" eller "Current Activity: Viewing Thread Lightprodukter - Bra eller anus?" nu.

Jag sa att jag har inte tid att leta upp nån källa som jag inte tagit ifrån då allt kmr från en skola och tv-nyheter som ljuger rakt av. Annars har jag tid, jag hade inte suttit och svarat på era frågor om jag inte hade tid! När jag får tag i personen som jobbar och kan mest inom detta, då återkommer jag! Det ska bli ett nöje att få veta det sanna svaret. För du lär ju ha fått allt ditt från ngn källa. Eller är du lyckligt lottad och jobbar med det?

MALLLE
2009-01-22, 16:16
Du har ju inte sagt något annat, förrän nu...

Jo, jag skrev tidigare att mina MVGn kan dra åt hvete. Är du dum nog och tror att jag pratar om MVGn inom annat ämne? Då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta..

Ostknäcket
2009-01-22, 16:19
Jo, jag skrev tidigare att mina MVGn kan dra åt hvete. Är du dum nog och tror att jag pratar om MVGn inom annat ämne? Då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta..

Jag menar du har ju bara skrivit att du fått infon från Tv och skola. Och eftersom du verkar ha en stor brist på kunskap (eller misstolkat det du har lärt dig) så kan du mycket väl fått infon från en reporter som intervjuat vanliga människor.

MALLLE
2009-01-22, 16:22
Fast det där är ju så ovidkommande som helst. På vilket sätt jobbar personen med sötningsmedel? Har h*n en magisterexamen i biokemi? Läser personen till en dietistexamen? Säljer cola på Ica?

Det du måste inse är att vi har en väldigt stark och samlad elit här på brädan, oavsett om det gäller näring, ätstörningar eller träning och skador. Folk på internet har också utbildningar.

Försök inte spela lustig på ngt vis. Jag menar antagligen personen som har högst kunskap kring detta ämne såklart! Blir svårt. Men försöker man inte så kmr det aldrig att ske heller.

Ja har inte sagt att ni inte skulle vara duktiga. Jag har inte sagt att jag är bäst. Tror du att jag skulle tro att jag satt och pratade med människor som inte existerade? Hahaha! Jag tror säkert att många/få av er har bra utbildningar o.s.v.

kaer
2009-01-22, 16:24
Svårt att göra ett kategoriskt uttalande. När det gäller mejeriprodukter kör jag nästan bara lite (förutom ost, de få gångerna jag köper det).
Men när det gäller annat så tycker jag oftast lightprodukterna smakar betydligt sämre, läsk, saft mm konsumerar jag nästan inte alls, men när jag gör det tycker jag lika gärna jag kan ta ickelightalternativet som jag tycker smakar bättre.

MALLLE
2009-01-22, 16:25
Jag menar du har ju bara skrivit att du fått infon från Tv och skola. Och eftersom du verkar ha en stor brist på kunskap (eller misstolkat det du har lärt dig) så kan du mycket väl fått infon från en reporter som intervjuat vanliga människor.

Om du kände till detta så får tv-nyheter inte sprida ut okorrekt fakta till världen. Nånting kring detta är ju sant. Dom gick även ut med att man får cancer av potatis (chips), bröd o.s.v. Går dom ut med ngt som inte stämmer och som dom inte vet säkert till 100% då är ju allt helt sjukt!

Och NEJ, inte en reporter som intervjuat vanliga människor! Måste jag upprepa allt jag säger. Läs - förstå - svara / Läs - ej förstå - svara ej.

Just kring detta ämne kanske jag numera saknar kunskap. Men börja inte gå in på andra saker nu!

Ostknäcket
2009-01-22, 16:27
Om du kände till detta så får tv-nyheter inte sprida ut okorrekt fakta till världen. Nånting kring detta är ju sant. Dom gick även ut med att man får cancer av potatis (chips), bröd o.s.v. Går dom ut med ngt som inte stämmer och som dom inte vet säkert till 100% då är ju allt helt sjukt!

Och NEJ, inte en reporter som intervjuat vanliga människor! Måste jag upprepa allt jag säger. Läs - förstå - svara / Läs - ej förstå - svara ej.

Just kring detta ämne kanske jag numera saknar kunskap. Men börja inte gå in på andra saker nu!

Nej, media går aldrig ut med fakta som ej är korrekt, gg.

King Grub
2009-01-22, 16:28
För du lär ju ha fått allt ditt från ngn källa.

Jag har redan länkat till två exempel på källor rörande kopplingar mellan sötningsmedel och cancer.

Scratch89
2009-01-22, 16:32
Jag menar antagligen personen som har högst kunskap kring detta ämne såklart! Blir svårt. Men försöker man inte så kmr det aldrig att ske heller.

Vem är den här personen? Om personen har sån stor kunskap borde namnet vara känt här på brädan. Vad jag vet så är de som har mest kunskap italienare, då de gjorde en jättestor sammanställning av olika studier. Det var förövrigt en av länkarna som King Grub länkade till, har du läst den? Kan du italienska?

MALLLE
2009-01-22, 16:41
King Grub: Inte kollat nån länk. Tyvärr har jag inte tid med det nu då jag måste gå ut och gå. Men nu lämnar jag tråden till er alla andra. Det är kul att se att statistiken ökar på "Anus" delen, kul om dessa personer kunde uttala sig, men det gör dom förmodligen inte nu när man får ett sånt här gulligt bemötande.

Scratch89: Jag eftersom du varken är bäst eller vet mest så kan det bero på varför du inte känner till den här personen.

Till Alla: Nu har jag iaf förklarat det hela och som så är det. Jag är En av Alla som blåstes av tv och skola. Sorgligt! Nu sätter jag inte mitt finger i denna tråd igen, förrän jag har denna källa som har efterfrågats.

King Grub
2009-01-22, 16:45
när man får ett sånt här gulligt bemötande. .

Man får det bemötande ens egna inlägg förtjänar. Kan man argumentera sakligt och hänvisa till fakta när man påstår något, får man inga problem. Hävdar man däremot bestämt att felaktigheter och rena osanningar är fakta, ombedes man förklara och hänvisa till en veriefierbar källa. Låtsas man då som om man inte har tid eller ork, trots att man bara inte kan, avfärdas man, men först efter att man har fått upprepade chanser att visa att det man påstår inte bara är surr.

Diskutera och komma med åsikter får man absolut göra utan att kunna referera till några vetenskapliga studier som verifierar det man säger, men om man påstår att "så här är det", ja då skall man kunna visa att så är fallet eller att det åtminstone finns någon grund för påståendet.

MALLLE
2009-01-22, 16:47
Glömde säga en sak, är nån av er en kvinna, tjej, flicka? Om inte, synd, annars hade vi kanske möts på scenen en dag om jag skulle få tävlingsplaner ;)

Scratch89
2009-01-22, 16:47
Scratch89: Jag eftersom du varken är bäst eller vet mest så kan det bero på varför du inte känner till den här personen.

Jag får inte ihop meningen, men jag förstår ändå vad du menar. Konstigt att du inte vill nämna din källas namn; är det för att du inte har kommit på någon lämplig person än?

MALLLE
2009-01-22, 16:48
Man får det bemötande ens egna inlägg förtjänar. Kan man argumentera sakligt och hänvisa till fakta när man påstår något, får man inga problem. Hävdar man däremot bestämt att felaktigheter och rena osanningar är fakta, ombedes man förklara och hänvisa till en veriefierbar källa. Låtsas man då som om man inte har tid eller ork, trots att man bara inte kan, avfärdas man, men först efter att man har fått upprepade chanser att visa att det man påstår inte bara är surr.

Diskutera och komma med åsikter får man absolut göra utan att kunna referera till några vetenskapliga studier som verifierar det man säger, men om man påstår att "så här är det", ja då skall man kunna visa att så är fallet eller att det åtminstone finns någon grund för påståendet.

Tv och skola är tyvärr det enda jag kan komma med. Jag får läxa upp skolan helt enkelt ;)

MALLLE
2009-01-22, 16:50
Jag får inte ihop meningen, men jag förstår ändå vad du menar. Konstigt att du inte vill nämna din källas namn; är det för att du inte har kommit på någon lämplig person än?

Hehe, vill du diskutera skicka meddelande till mig så hörs vi där! För nu har jag sagt mitt i denna tråd ;) Du är mycket underhållande.

King Grub
2009-01-22, 16:50
För nu har jag sagt mitt i denna tråd ;)

Nu igen?

joko
2009-01-22, 16:54
Det här kan bli en evighetstråd. Eller om ingen mod stänger den så hänger den nog med allra minst till att Malle går ur högstadiet.

stafh
2009-01-22, 16:55
Tv och skola är tyvärr det enda jag kan komma med. Jag får läxa upp skolan helt enkelt ;)
Men vad menar du med "skolan" och "tv"? Har du lärt dig det på någon kurs i näringslära eller har någon annan elev påstått det? Och vem var det som sa det på tvn? På nyheterna? Sa de verkligen att aspartam blir till "dåligt fett" i samma utsräckning som socker? Var det på tv 3?

Brian The Family Dog
2009-01-22, 17:00
Efter att ha läst igenom tråden så har min inställning till lightprodukter förändrats till det positiva :) röstade på "anus" innan kunskapseliten gjorde sina inlägg dessvärre :(

Marcs
2009-01-22, 17:20
Jag konsumerar lightdrycker ibland, dock inga mängder. Huruvida bra det är går ju att diskutera, men allt är på ett eller annat sätt negativt.

Malle: Om jag inte minns helt fel så frisätter styrketräning en del hormoner som kan öka risken för cancer?! Sluta träna?

a2thedmc
2009-01-23, 14:51
Prova alkoläsk...

Vadå Prova alkoläsk... jämför du apelsinjuice med alkoläsk... Det borde ju gå att återskapa mängden etanol i vanliga light drycker utan att den framställs en alkoläsk. Ev lika mycket etanol som det finns i apelsinjuice. Hmm skum grej vilket som skit svar

Krisz
2009-01-23, 15:06
Humor och ironi är två ord som inte säger dig nåt va..?

King Grub
2009-01-23, 15:07
skit svar

Skitfråga kräver skitsvar.

Varför skulle tillverkarna vilja ha etanol i lightläsken? Aspartam anses ofarligt.

Torwald
2009-01-23, 19:47
Jag konsumerar gladeligen en hel del lightläsk, och tänker fortsätta med det tills någon kan visa att det är skadligt.

När jag ändå skriver i tråden vill jag passa på att säga att det är en riktig plåga att se MALLEs inlägg. MALLE, kan du inte bara svälja stoltheten och inse att du är ute och cyklar på hal is och att alla ser att du inte har NÅGON aning om vad du snackar om. Du har tagit dig vatten över huvudet och borde ta tillbaka allt och börja om med en mer ödmjuk inställning om du har tänkt att stanna på forumet. Gör du inte det kommer du att i mina och många andras ögon att avfärdas som en dum pajas.

RandomC
2009-01-23, 19:57
Om det bara finns lightdryck i affären eller kiosken avstår jag hellre.

Brooklyn
2009-01-23, 21:16
dricker aldrig vanlig läsk, väljer alltid lightalternativ före "vanliga"..
sen lär jag väl få cancer osv, men fuck it! jag har bra form :D

jompa
2009-01-24, 02:13
dricker aldrig vanlig läsk, väljer alltid lightalternativ före "vanliga"..
sen lär jag väl få cancer osv, men fuck it! jag har bra form :D

+1

Dricker en del coca cola zero :)

MALLLE
2009-01-24, 09:18
Jag konsumerar gladeligen en hel del lightläsk, och tänker fortsätta med det tills någon kan visa att det är skadligt.

När jag ändå skriver i tråden vill jag passa på att säga att det är en riktig plåga att se MALLEs inlägg. MALLE, kan du inte bara svälja stoltheten och inse att du är ute och cyklar på hal is och att alla ser att du inte har NÅGON aning om vad du snackar om. Du har tagit dig vatten över huvudet och borde ta tillbaka allt och börja om med en mer ödmjuk inställning om du har tänkt att stanna på forumet. Gör du inte det kommer du att i mina och många andras ögon att avfärdas som en dum pajas.

Ett tips, lägg ner kanske? Och du, försök inte komma här och tro att du kan säga åt mig vad jag ska göra. Jag tar INTE tillbaka nåt, att bli lärd på fel sätt (genom skolan ex. vem tror att skolan, när vi har kost och hälsa-ämnen att läraren står där framme och snackar dynga? säg det!) och att jag kanske gjorde en form av "misstag" är bara roligt, man lär sig som sagt av dem. ALLA vet inte ALLT, jag tror säkerligen att många här inne som inte visste. Säkert fler som lärde sig av diskussionen som blev. Och detta tjat om att alla måste passa in här och var? Varför skulle jag bli en pajas i andras ögon? Enligt dig får man aldrig ha "fel"? Dummaste jag hört, men det spelar mig ingen roll iaf, jag är inte här för att skaffa vänner utan av rent intresse för att få tips och lärdom. Så, *kissass*

P.s. En gång för alla, "nu skriver jag inte" i denna tråd igen. Tänker inte ta massa strunt av folk som inte tycks hängt med i diskussionen. Jag har REDAN skrivit att jag förmodligen gjorde ett (dessutom bra) "misstag". Så varför omdiskutera? Spar tid åt nåt viktigt ist!

saab900
2009-01-24, 09:22
Jag skrev att Aspartam framkallar cancer. Vilken sorts tumör det är har jag inte den blekaste aning om. Om den skulle ha ngn spridning, vet jag inte ett skit om. Om ngn skulle ha dött, har jag heller inte kunskap om. Men att den framkallar cancer det gör den(?), annars har tv blåst hela Sverige inklusive MIG. Jag skriver INTE ETT SKIT om saker jag inte vet (men nu har jag tydligen blivit blåst, mina MVGn i skolan kan fara åt hvete), men eftersom ni här verkar vara så sjukt pålästa, ni tycks veta bäst då får jag väl helt enkelt lita på er och känna mig lycklig att börja inhandla light.

Faktan skrev ja är TV (alltså inte progr. "du är vad du äter"), SKOLA...läs mina tidigare inlägg här i tråden ja har skrivit TV, SKOLA. Nån som inte hänger med?

Är det slutpratat nu?

Men hallå, ge mig Nobelpriset, jag har ju hittat ett botemedel för cancer. Vadå källa, kliniska studier? Jag har hittat det på Internet sa jag ju, nån som inte hänger med?

Förstår du det orimliga i att ange TV eller SKOLA som en källa till ett påstående?

Och att TV och tidningar skulle vinkla något eller överdriva för att öka nyhetsvärdet har aldrig slagit dig? Det finns en rolig tråd någonstans om vad man inte bör äta enligt larm i massmedier, det är en diger lista på sånt som ansetts livsfarligt under åren i många fall utan solid grund.

Eddie Vedder
2009-01-24, 09:57
P.s. En gång för alla, "nu skriver jag inte" i denna tråd igen. Tänker inte ta massa strunt av folk som inte tycks hängt med i diskussionen. Jag har REDAN skrivit att jag förmodligen gjorde ett (dessutom bra) "misstag". Så varför omdiskutera? Spar tid åt nåt viktigt ist!

Du är i alla fall duktig på att smita undan, det ska du ha cred för.:) Och att bli sur och smita undan med en masa martyrkommentarer på det här sättet är ju samma sak som att erkänna att man har noll koll. Det är ett mindre ärligt tillvägagångssätt men alla som läser det tolkar det ju på det viset (vilket är en korrekt tolkning).

Eddie Vedder
2009-01-24, 12:57
MALLE:

PM:et du precis skickade mig får du gärna skriva i tråden istället. Du skrev till mig att du älskar att diskutera och att du fått ditt sagt o tråden etc. etc.

Det vore nu trevligt om du kunde delge detta till övriga medlemmar att beskåda.:)

JohnRick
2009-01-26, 08:29
"Constructing Public Opinion" (Columbia University Press (2001)) av Justin Lewis,
"Understanding global news" a critical introduction (1998) av Jaap van Ginneken

...rekommenderas varmt till samtliga som tror blint på allt som skrivs i media.

Rackham
2009-01-26, 14:39
Vad arga alla är :)

Dricker alltid light, mycket godare :thumbup:

tomos
2009-01-26, 14:51
jag anser att light produkter är anus.
Dricker iofs inte vanlig läsk heller, men jag syftar framförallt på fett/kalorier.
Riktigt smör är godast och mättar bättre än t.ex. lätta

Snobbe
2009-01-26, 16:16
jag anser att light produkter är anus.
Dricker iofs inte vanlig läsk heller, men jag syftar framförallt på fett/kalorier.
Riktigt smör är godast och mättar bättre än t.ex. lätta

Tror aldrig jag testat bli mätt på smör vet ärligt inte riktigt vad du menar. Menar du att du käkar smör eller att det mättar bättre på en macka? För så lite smör jag tar på en macka tror jag inte gör någon skillnad på mättnaden.

Ganymedes
2009-01-26, 18:09
"Constructing Public Opinion" (Columbia University Press (2001)) av Justin Lewis,

Bra!

I samma anda rekommenderas även Skeptoid (http://skeptoid.com/) och The Skeptics Guide to the Universe (http://www.theskepticsguide.org/index.asp). Det finns alldeles för mycket stöd för nonsens i dagens samhälle. Och det beror inte på att folk skulle vara dumma, utan oftast för att de inte fått lära sig hur man tänker kritiskt.

Trance
2009-01-26, 18:14

Utveckla gärna.

Ganymedes
2009-01-26, 18:16
"This text explores contemporary journalistic practice in the news media to challenge the notion of media objectivity. It employs a range of theoretical perspectives and examples to demonstrate the way in which our perceptions of the world are constructed by the news media."

http://www.bokus.com/b/9780761957096.html?pt=search_result

Lefnart
2009-01-26, 18:23
Själv unnar jag mig en light-läsk ibland. "Lärde" mig dricka det när jag körde Atkins första gången, och nu tycker jag sötningsmedel är godare än vanligt socker. I början kommer jag ihåg att det mest smakade skumt :]

L.

Kimball
2009-01-26, 20:49
Jag vet inte varför, men jag tycker cola light / zero är mycket mer törstsläckande än vanlig sockercola. Kanske fix-idé, men det skadar inte för mig ^^

Eddie Vedder
2009-01-26, 21:12
Jag vet inte varför, men jag tycker cola light / zero är mycket mer törstsläckande än vanlig sockercola. Kanske fix-idé, men det skadar inte för mig ^^

Jag upplever samma sak, socker är ju vätskebindande så helt orimligt känns det ju inte heller. Jag tycker mig bli lite torrare/kladdigare i käften av sockerläsk. Marginellt men ändå en skillnad.

Factory
2009-01-27, 22:08
Har druckit en hel del coca cola zero på sistone, skippat "vanlig" läsk helt, känns nyttigare.
Men har nu upptäck bonaqua silver (smak) som är riktigt gott vatten, med smak. Mycket bättre att dricka och lika gott, till att rekomendera! :)

Snobbe
2009-01-27, 22:20
Jag upplever samma sak, socker är ju vätskebindande så helt orimligt känns det ju inte heller. Jag tycker mig bli lite torrare/kladdigare i käften av sockerläsk. Marginellt men ändå en skillnad.

Vet inte om jag blir törstigare men torrare eller kladdigare blir jag helt klart av vanlig cola mer än zero. Speciellt om jag dricker större mängder.

Scratch89
2009-01-27, 22:48
Fun Light som smakar aprikos, vad den nu heter, är också bra på att släcka törst och ta bort allt sötsug och hunger. Den är lite trögflytande och man blir liksom äcklad efter ett par glas.

Ch4rles
2009-01-28, 07:57
Jag tycker den ultimata energifria efterrätten är stark Fun Light som isglass. Är faktiskt förvånandsvärt gott, och smaken av sötningsmedel är inte lika tydlig

Torwald
2009-01-28, 09:26
Ett tips, lägg ner kanske? Och du, försök inte komma här och tro att du kan säga åt mig vad jag ska göra. Jag tar INTE tillbaka nåt, att bli lärd på fel sätt (genom skolan ex. vem tror att skolan, när vi har kost och hälsa-ämnen att läraren står där framme och snackar dynga? säg det!) och att jag kanske gjorde en form av "misstag" är bara roligt, man lär sig som sagt av dem. ALLA vet inte ALLT, jag tror säkerligen att många här inne som inte visste. Säkert fler som lärde sig av diskussionen som blev. Och detta tjat om att alla måste passa in här och var? Varför skulle jag bli en pajas i andras ögon? Enligt dig får man aldrig ha "fel"? Dummaste jag hört, men det spelar mig ingen roll iaf, jag är inte här för att skaffa vänner utan av rent intresse för att få tips och lärdom. Så, *kissass*

Att du inte klarar av att ta kritik är ditt problem, och inte mitt. Det var bara ett tips så att du i framtiden kanske skulle kunna diskutera med mer finess...

http://www.searchenginepeople.com/wp-content/uploads/2008/05/ostrich-burying-head.jpg

Mourten
2009-01-28, 09:36
Dricker bara vatten, läsk är onödigt i alla former.

Rebeccaa
2009-01-28, 10:51
colalight is the shit typ =P

stafh
2009-01-28, 11:34
Fun Light som smakar aprikos, vad den nu heter, är också bra på att släcka törst och ta bort allt sötsug och hunger. Den är lite trögflytande och man blir liksom äcklad efter ett par glas.

Testa att blanda den med vatten. :thumbup:

MSXS
2009-01-29, 14:31
Har en diskusion med min pappa om aspartam och han påstår att aspartam på sikt dödar imunförsvaret, någon som vet om det stämmer?

Morty
2009-01-29, 17:09
Aspartam anses ofarligt. Många med en utbildning som består av att snegla på löpsedlar tror att det är värsta livsfarligt, men så är inte fallet. Har faktiskt ett lite roligt real-life exempel på detta:

Min tjejs syster bad mig köpa en läsk när jag skulle till ica. Jag frågade vilken, och fick svaret "nån form av cola typ". Väl där så köpte jag en Icas lightcola, som jag tycker är god för sin prisklass. Väl tillbaka blev jag flamead dock, hon ville inte ha någon cancerdricka att blanda groggar med!
Jag gjorde facepalm och drack drickan själv.

Scratch89
2009-01-29, 18:04
Så hon ville dricka alkohol, men ville inte blanda med aspartam? Snälla, säg att hon rökte också.

Morty
2009-01-29, 18:05
Så hon ville dricka alkohol, men ville inte blanda med aspartam? Snälla, säg att hon rökte också.

Nä, det är ju farligt! :smash:

Nordenator
2009-01-29, 18:21
Skönast tycker jag är då folk som är vandrande hjärtattacker angriper aspartamanvändande som en livsfara. Jag har svårt att ta någon sådan seriöst. Det är ungefär som om en kille som tycker om att ställa sig i mitten av vägen kvällstid är rädd för att gå vid grön gubbe för att det kommer bilar.

Trance
2009-01-29, 20:44
Har en diskusion med min pappa om aspartam och han påstår att aspartam på sikt dödar imunförsvaret, någon som vet om det stämmer?

Det har han nog hittat på själv.

Tror han verkligen något skulle få säljas som livsmedel om det dödade immunförsvaret? Titta bara på vilka regler som finns runt mediciner som verkar nedreglerande på immunförsvaret.

Raggis
2009-01-29, 21:03
nä, det är ju farligt! :smash:

:d

Durante
2009-01-29, 21:50
Jag tycker det är skitbra under deff. Sprite zeron har räddat mig ett antal kvällar då sötsuget har varit jobbigt. Det enda negativa är att jag kan få ont i huvudet om jag dricker för mycket, men det är ju inte svårare att slippa än att se till att hålla det på en lagom nivå.

Snobbe
2009-01-29, 22:06

Diskussion? Svårt o fråga källa och han säger aftonbladet så finns det ju ingen diskussion längre:)

zomban
2009-02-04, 11:13
Väl tillbaka blev jag flamead dock, hon ville inte ha någon cancerdricka att blanda groggar med!
Jag gjorde facepalm och drack drickan själv.

haha, snacka om tvetydigt :) men till hennes försvar just gällande smaken så skulle jag inte heller viljat grogga på lightcola, men inte pga att det är en "cancerdricka" utan bara pga just smaken.

Sniggel
2009-02-06, 14:24
Som sagt, det är ju inte bevisat att aspartam är kopplat till cancer, det kanske kommer att ses en koppling längre fram när mer forskning bedrivits. Många syntetiska ämnen som kan ha farlig påverkan på människokroppen kan ta tid att evaluera. Än tycker jag inte att forskningen är glasklar på om man kan vara helt säker på att regelbunden konsumtion av aspartam på sikt är säkert. Därför dricker jag personligen inte aspartamsötad dryck så ofta, men egentligen mest för att det inte smakar tillräckligt gott för att jag ska bli sugen på det speciellt ofta.

Billybilly
2009-02-07, 14:14
Det har han nog hittat på själv.

Tror han verkligen något skulle få säljas som livsmedel om det dödade immunförsvaret? Titta bara på vilka regler som finns runt mediciner som verkar nedreglerande på immunförsvaret.

Det finns faktiskt en liten studie om överdosering på aspartam och desspåföljder. Risken för leukemi, alltså blodcancer ökar.
Och en forskare inom området uttalade sig såhär om det:
- Antingen har den höga dosen aspartam en direkt effekt på kroppens DNA, och därmed utvecklas cancern. Eller så påverkar substansen kroppens immunförsvar, vilket i sin tur ökar cancerrisken.

King Grub
2009-02-07, 14:25
Det finns faktiskt en liten studie om överdosering på aspartam och desspåföljder. Risken för leukemi, alltså blodcancer ökar.

En människostudie? Vilken?

Billybilly
2009-02-07, 15:23
En människostudie? Vilken?

Nej det är ju dock inte en människostudie utan gjord på råttor, och det är ju inte säkert resultatet hade blivit detsamma på människor.
Men man borde väl inte underskatta överdosering av aspartam.
Och jag tror inte man kommer göra sånna tester på människor när det finns risker som talar för blodcancer.

http://www.politiken.biz/aspartam2.htm
Där har du studien, sen vet man ju aldrig hur pålitlig källan är.

King Grub
2009-02-07, 15:35
Ja, den där studien har diskuterats på forumet ett antal gånger, och en studie som samma forskare gjorde senare.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16507461

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17805418

Källan är pålitlig - det är granskade vetenskapliga studier, men resultaten har underkänts av EFSA.

http://www.efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/afc_op_ej356_aspartame_en1.pdf?ssbinary=true

Det är ju inte otänkbart att aspartam har en cancerframkallande effekt, men den kan inte vara så stor som många framhäver. Nu har aspartam funnits så länge och använts oavbrutet under så lång tid av så många människor, att man borde ha sett resultaten av detta i sådana fall. Visst har cancerfallen ökat sedan aspartam introducerades, men dom har ökat precis lika mycket hos alla som inte brukar aspartam som hos dom som gör det.

Billybilly
2009-02-07, 15:59
Ja, den där studien har diskuterats på forumet ett antal gånger, och en studie som samma forskare gjorde senare.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16507461

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17805418

Källan är pålitlig - det är granskade vetenskapliga studier, men resultaten har underkänts av EFSA.

http://www.efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/afc_op_ej356_aspartame_en1.pdf?ssbinary=true

Det är ju inte otänkbart att aspartam har en cancerframkallande effekt, men den kan inte vara så stor som många framhäver. Nu har aspartam funnits så länge och använts oavbrutet under så lång tid av så många människor, att man borde ha sett resultaten av detta i sådana fall. Visst har cancerfallen ökat sedan aspartam introducerades, men dom har ökat precis lika mycket hos alla som inte brukar aspartam som hos dom som gör det.

Jaha okej tack för källorna, där ser man.
Det blir lite kvällsläsning :)

Jo men precis, man borde ha sett resultat eftersom aspartam finns i ett flertal produkter som många människor brukar dagligen. Men liksom många andra produkter i samhället är väl överdosering inget positivt för kroppen.
Och jag tror att aspartam inte har några större skadliga effekter ifall man brukar det i normala mängder. Du kan ju få cancer av i princip allting nu för tiden, ifall man överdoserar extremt.
Och jag tror det är det de talar om i studien?

Du kanske redan visste detta, men för de som inte vet så berättar jag ändå.
När kroppen bryter ner aspartam bildas ett ämne som heter fenylalanin och är en aminosyra. Och personer som lider av en sjukdom som heter PKU (fenylketonuri) klarar inte av att hantera fenylalanin i kroppen, och det kan leda till hjärnskador.

Så jag vet varken bu eller bä om vad som är farligt och inte farligt gällande aspartam.

Scratch89
2009-02-08, 00:43
Grub, var inte du väldigt kritisk mot aspartam och dess studier, bara för ett år sedan eller så?
Jag förstår såklart att man kan ändra åsikt, men jag undrar vad det beror på. Har det kommit ut en ny review som jag har missat?

King Grub
2009-02-08, 09:47
Jag framför inte några personliga åsikter alls i den här tråden, tror jag. Efterfrågas fakta i en tråd, försöker jag hålla mig till det och inte spekulera vilt eller lägga in personliga värderingar.

Scratch89
2009-02-08, 11:05
Ah, på det sättet. Jag förstår att man ändå kan vara restriktiv mot saker som visar sig vara ofarliga; jag kommer ihåg att du var kritisk mot en studie som gav råttor tumörer, men ändå drog slutsats att substansen i fråga var ofarlig. Det var på råttor, iofs, så kanske inte direkt överförbart till människa.

freakyFlip
2009-02-09, 15:28
ja asså om man skulle dricka en burk typ pepsi max hur skulle de då påverka vikten (nu menar ja en burk om dagen). ? vatten e ju rätt trist i längden, å vardagen rätt trist när mannen (som inte går upp i vikt) kan käka chips å dricka cola. själv sitter man me sen kvarg å ler! haha! hr surfat mk om light pr. är anledningen till att folk går upp i vikt av de för att de sedan hetsäter socker!?

Trance
2009-02-09, 15:32
ja asså om man skulle dricka en burk typ pepsi max hur skulle de då påverka vikten (nu menar ja en burk om dagen). ? vatten e ju rätt trist i längden, å vardagen rätt trist när mannen (som inte går upp i vikt) kan käka chips å dricka cola. själv sitter man me sen kvarg å ler! haha! hr surfat mk om light pr. är anledningen till att folk går upp i vikt av de för att de sedan hetsäter socker!?

Läs på burken hur mycket kalorier den innehåller.

Morty
2009-02-09, 17:34

Du går ju upp 330 gram på att dricka 330 ml. Dock är det energilöst.

Eddie Vedder
2009-02-09, 18:07
hr surfat mk om light pr. är anledningen till att folk går upp i vikt av de för att de sedan hetsäter socker!?

Även om det här var väl tilltaget uttryckt så ligger det sannolikt en hel del i vad du säger. Det finns en del forskning som stödjer hypotesen om att sötningsmedel triggar aptit och ytterligare sötsug vilket då kan tänkas leda till att många överäter som du säger. Finns ju även studier som visar att individer som påstår sig vara storkonsumenter av lightläsk är lika (eller mer) feta och sjuka som motsvarande för sockerläsk. Så energilösheten till trots finns det ju något som antyder att många de facto har samma problem med vikten även om just läskvalet är energifritt.

Att ha koll på sitt matintag och hålla det konstant trots massa lightläsk kommer dock inte göra dig tjockare via lightläsken.

Factory
2009-02-09, 22:13
Även om det här var väl tilltaget uttryckt så ligger det sannolikt en hel del i vad du säger. Det finns en del forskning som stödjer hypotesen om att sötningsmedel triggar aptit och ytterligare sötsug vilket då kan tänkas leda till att många överäter som du säger. Finns ju även studier som visar att individer som påstår sig vara storkonsumenter av lightläsk är lika (eller mer) feta och sjuka som motsvarande för sockerläsk. Så energilösheten till trots finns det ju något som antyder att många de facto har samma problem med vikten även om just läskvalet är energifritt.

Att ha koll på sitt matintag och hålla det konstant trots massa lightläsk kommer dock inte göra dig tjockare via lightläsken.

Jag dricker bara light läsk numera, känner inget söt sug alls längre, då jag lagt ner allt som heter godis chips osv..
Har nu påbörjat min deff, och är riktigt gott ibland med en Coca cola Zero !!:thumbup:

freakyFlip
2009-02-10, 00:29
ja precis. ja menar inte att man borde bälja i sej 2 liter varåvarannan timme;) men ett glas om dagen kan nog v bra för magen:P för ibland e d ju bara sååååå trist me vatten, men väldigt gott efter träning eller när man e uttörstad!!!:D

Eddie Vedder
2009-02-10, 06:56
Jag dricker bara light läsk numera, känner inget söt sug alls längre, då jag lagt ner allt som heter godis chips osv..
Har nu påbörjat min deff, och är riktigt gott ibland med en Coca cola Zero !!:thumbup:

Kul för dig, men varför citerade du mitt inlägg?:)

Factory
2009-02-10, 17:23
Kul för dig, men varför citerade du mitt inlägg?:)

ja du, hade kanske tänkt skriva något annat som hade med din text o göra elr nått :confused:

:D