handdator

Visa fullständig version : Jag har haft inbrott i mitt vindsförråd

Torwald
2009-01-07, 21:02
Kära Kolozzeum,
Jag har haft inbrott. Inatt mellan 23 och 00.30 gjordes det inbrott på vinden, där föreningens medlemmar har sina förråd, och ett antal förråd har plundrats. Förövaren var någon hemlös, och det var polis här med hund och sökte inatt efter att han hittats av en boende, men han kunde inte hittas då hunden tydligen kommit försent.

I vilket fall som helst verkar jag inte ha blivit av med något väldigt värdefullt, men en väska jag förvarade i förrådet hittades i ett annat förråd full av cdskivor (i stort sett hela min gamla musiksamling), foton (mina personliga) och programvaror (original). I mitt förråd ser det ut ungefär som att någon har sprängt en mindre bomb, och massa saker är trasiga.

Det som känns mest förjävligt är inte att någon gjort inbrott i mitt förråd. Det som är helt åt helvete är att nån bryter sig in, och istället för att sno min snowboard, sabbar en jävla massa grejer och slänger runt resten, går igenom mina fotoalbum och snor massa saker som har ett högt affektionsvärde för mig.

Om vi ponerar att inget blev stulet, har jag ändå möjlighet att få ersättning på min hemförsäkring för det som gått sönder?

Carolinew
2009-01-07, 21:11
Usch det där lät ju inget kul alls. Har ingen aning vad som gäller, är väl bara att ringa försäkringsbolaget och fråga.

Har själv tänkt på det där ibland, hur enkelt det är att ta sig in i vindsförråden. Hos oss är det bara sånt där järnstängsel, är ju hur lätt som helst att klippa upp. Försöker att inte förvara något av värde där i alla fall, särskilt inte personliga saker.

Torwald
2009-01-07, 21:19
Nej inte jag heller egentligen, men det låg i en flyttlåda jag inte tänkt på att plocka upp. Det är ju lätt att bryta sig in, men det är ju för tusan en tjock, låst källardörr in till vinden från första början, och dessutom ska man ju över huvud taget först komma in i byggnaden. Hänglåsen på förrådet är ju mest för syns skull och för att skydda mot impulsiva medboende, inte för inbrottstjuvar.

johan karlberg
2009-01-07, 21:20
ja det bör du ju få, dock har du ju självrisken, men det vet jag inte om det väger upp mot värdet på det trasiga?

den hemlösa lär väl inte kunna pynta era sjävrisker dock..

Solros
2009-01-07, 21:23
Låg där någon kastrull eller DVD?

tobbo
2009-01-07, 21:24
Nej inte jag heller egentligen, men det låg i en flyttlåda jag inte tänkt på att plocka upp. Det är ju lätt att bryta sig in, men det är ju för tusan en tjock, låst källardörr in till vinden från första början, och dessutom ska man ju över huvud taget först komma in i byggnaden. Hänglåsen på förrådet är ju mest för syns skull och för att skydda mot impulsiva medboende, inte för inbrottstjuvar.

Bodde i en nybyggd lägenhet på Söder förut och hade 2 inbrott i våran källare som har en riktigt tjock "stål"-dörr och den hade tjuvarna hur lätt som helst borrat sig igenom, och ingen i huset hade hört något. Ville bara säga att om tjuvarna vill komma in någonstans så gör de det.

Torwald
2009-01-07, 21:36
ja det bör du ju få, dock har du ju självrisken, men det vet jag inte om det väger upp mot värdet på det trasiga?

den hemlösa lär väl inte kunna pynta era sjävrisker dock..
Jag har inte kunnat inventera fullständigt än. Tyvärr är det ju nästan så att man tycker att det är synd att man inte blev av med något mer värdefullt, för det som är tråkigast är ju "värdelösa" saker som har gått sönder. Försäkringsbolag tar ju inte hänsyn till affektionsvärde.

Förlåt?
Bodde i en nybyggd lägenhet på Söder förut och hade 2 inbrott i våran källare som har en riktigt tjock "stål"-dörr och den hade tjuvarna hur lätt som helst borrat sig igenom, och ingen i huset hade hört något. Ville bara säga att om tjuvarna vill komma in någonstans så gör de det.
Japp, så är det ju helt klart. Däremot gör det ju en försäkringsmässigt ganska stor skillnad om det står en fet låste metalldörr ivägen mellan förövarna och din egendom.

johan karlberg
2009-01-07, 21:39
människan har väl inte svårt att ljuga om att nåt litet mer försvann dock..

saab900
2009-01-07, 21:57
Dom riggar låsen på dörrarna i förväg. Här har vi en 8 cm ståldörr som bakdörr med dörrstängare som alltid är i lås, som leder till förråden och cykelställen. Det är inte svårt att bli insläppt, är ju bara att passa på när nån annan går in. Sedan hade de skruvat ur skruvarna till låset lite grann, så att dörren inte gick i lås. Om ingen upptäcker det och ringer kommer de på natten och plockar grejer.

wintersnowdrift
2009-01-07, 22:03
Kära Kolozzeum,
Jag har haft inbrott. Inatt mellan 23 och 00.30 gjordes det inbrott på vinden, där föreningens medlemmar har sina förråd, och ett antal förråd har plundrats. Förövaren var någon hemlös, och det var polis här med hund och sökte inatt efter att han hittats av en boende, men han kunde inte hittas då hunden tydligen kommit försent.

I vilket fall som helst verkar jag inte ha blivit av med något väldigt värdefullt, men en väska jag förvarade i förrådet hittades i ett annat förråd full av cdskivor (i stort sett hela min gamla musiksamling), foton (mina personliga) och programvaror (original). I mitt förråd ser det ut ungefär som att någon har sprängt en mindre bomb, och massa saker är trasiga.

Det som känns mest förjävligt är inte att någon gjort inbrott i mitt förråd. Det som är helt åt helvete är att nån bryter sig in, och istället för att sno min snowboard, sabbar en jävla massa grejer och slänger runt resten, går igenom mina fotoalbum och snor massa saker som har ett högt affektionsvärde för mig.

Om vi ponerar att inget blev stulet, har jag ändå möjlighet att få ersättning på min hemförsäkring för det som gått sönder?

Detta är inte bostadsrättsinnehavarnas vecka.

Du borde kunna få ersättning för det som gått sönder; däremot ersätts inte "affektionsvärden". Det är marknadspriset på de aktuella prylarna som gäller som värde om jag förstått saken rätt. Men hör med ditt försäkringsbolag, såklart.

Förlåt?

Han hänvisar till min tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=124173

//Kristin

Torwald
2009-01-07, 22:33
Detta är inte bostadsrättsinnehavarnas vecka.

Du borde kunna få ersättning för det som gått sönder; däremot ersätts inte "affektionsvärden". Det är marknadspriset på de aktuella prylarna som gäller som värde om jag förstått saken rätt. Men hör med ditt försäkringsbolag, såklart.

Han hänvisar till min tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=124173

//Kristin

Ja just det, den har jag ju läst och visat mitt medlidande i, tyckte att det kändes bekant :D

Det är så fullt med bråte (det vill säga en salig blandning av mina hela och trasiga prylar) i förrådet att jag inte ens har kunnat gå in och på riktigt kollat om något blivit stulet. Jag hade en väska med några sladdar och mikrofoner i, samt ett par gitarrcase där uppe, och de stod längst in, men av olika anledningar (se nedan) har jag inte kunnat komma in och kolla än. Hoppas fan att allt är kvar.

http://img162.imageshack.us/img162/7357/p1070171qu3.jpg