handdator

Visa fullständig version : Mat efter Gym VS. Cardio/fett

bear.flowertwig
2003-07-16, 22:37
Kör ett cardiopass ikväll istället för gym och kom att tänka på att jag inte riktigt har koll på det optimala intaget efter...

Ska jag vara lika extrem med insulinhöjningen efter som gymträningen och äta godis + 50g protein?

Eller ska jag köra á la morgonpromenaderna och köra långsamma kolisar som havregrynsgröt kompletterat med tex ägg?

Pressarn
2003-07-16, 23:05
50 gram protein, var har jag hört att man kan uppta max 30 gram åt gången? Det finns väl någon gräns

Kero
2003-07-17, 00:32
vad jag har hört så kan man ta upp 50g+ efter ett träningspass

Ergo
2003-07-17, 01:16
Vad jag har hört beror det på individen :booty:

Diana
2003-07-17, 06:33
ta en port protte direktefter o sen nästa port en halvtimme efter, näringsfönstret e ju långt o de garanterar ju upptag eftersom ingen verkar veta exakt hur mkr kroppen tar upp åt gången,ja kör allti snabba kolisar(godis) efter cardio, både under deff och annars de e överlägset,jag kör iofs Hiit,vetinte riktig hur de förhåller sej vid "långsammare" pass..

Grahn
2003-07-17, 09:01
Har du kört cardio hårdare än gång så är det exakt samma eftertränings shake som du bör ta.

Myten om 30g per gång har väl idisslats nog vid det här laget?

King Grub
2003-07-17, 09:06
Jag håller med Grahn. Under ett hårt cardiopass förbrukar man muskelglykogen i minst lika rask takt som under ett styrkepass. Jag kan inte tänka mig någon omständighet då det skulle vara till nackdel att återställa det och påskynda återhämtningen.

Och kroppen tar upp i princip allt protein man äter. Människan är inte så dumt konstruerad att hon bajsar ut ett eventuellt överskott.

bear.flowertwig
2003-07-17, 12:31
Originally posted by King Grub
Jag håller med Grahn. Under ett hårt cardiopass förbrukar man muskelglykogen i minst lika rask takt som under ett styrkepass. Jag kan inte tänka mig någon omständighet då det skulle vara till nackdel att återställa det och påskynda återhämtningen.

Och kroppen tar upp i princip allt protein man äter. Människan är inte så dumt konstruerad att hon bajsar ut ett eventuellt överskott.

Fast en gång såg jag en kompis spy upp fimpar. Det visade sig vara pommes frites. Berodde visserligen på våldsamt alkoholintag. Men ändå. Korkat av kroppen :rolleyes:

Allvarligt så... var det det jag tänkte mig. Den intensiteten känns ju att den sliter rätt hårt på kroppen. Är bara lite nojjig för att överhuvudtaget klämma i mig godis under deff. Men hänger jag tillräckligt länge här inne lär jag väl bli skadad nog att ändra på mig :D

Grahn
2003-07-17, 12:38
Originally posted by bear.flowertwig

Fast en gång såg jag en kompis spy upp fimpar. Det visade sig vara pommes frites. Berodde visserligen på våldsamt alkoholintag. Men ändå. Korkat av kroppen :rolleyes:

Allvarligt så... var det det jag tänkte mig. Den intensiteten känns ju att den sliter rätt hårt på kroppen. Är bara lite nojjig för att överhuvudtaget klämma i mig godis under deff. Men hänger jag tillräckligt länge här inne lär jag väl bli skadad nog att ändra på mig :D

Knapapst korkat, kroppen försvarar sig mot förgiftning via mat och dryck genom att göra sig av med maginehållet. Korkat vore att spara det och dö av alkoholförgiftning.

Att utnytja morgon och efter träning till att fylla på med kolhydrater är smart, det är ju trots allt FETT du vill bli av med inte muskelglykogen bara för att det ser fint ut på vågen eller hur?

bear.flowertwig
2003-07-17, 12:47
Originally posted by Grahn

Knapapst korkat, kroppen försvarar sig mot förgiftning via mat och dryck genom att göra sig av med maginehållet. Korkat vore att spara det och dö av alkoholförgiftning.

En gnutta humor? Någon?

Att utnytja morgon och efter träning till att fylla på med kolhydrater är smart, det är ju trots allt FETT du vill bli av med inte muskelglykogen bara för att det ser fint ut på vågen eller hur?

Självklart. Jag ville bara få det bekräftat.

Grahn
2003-07-17, 12:49
Man vet aldrig om det är humor eller inte. :D

bear.flowertwig
2003-07-17, 13:08
Originally posted by Grahn
Man vet aldrig om det är humor eller inte. :D

Sant. :rolleyes: Fast jag trodde det var så urbota dumt så det framgick ändå :D

Whatever. Nu känns det som att mitt "näringfönster" står vidöppet... Måste nog göra nåt åt det :)