handdator

Visa fullständig version : Gå ner & träna samtidigt?

hejPaDig
2009-01-07, 01:20
Hej.

Jag är helt ny här och har en del frågor.

För ett år sedan vägde jag 97 kg och bestämde mig då för att gå ner i vikt.
Idag väger jag 82 och mitt mål är att väga någonstans mellan 75-78.
Att gå ner dom kilona var inte spec svårt då jag helt enkelt var ute och sprang några gånger i veckan och åt mindre.

Nu till mitt problem.

Jag vill fortsätta att gå ner men samtidigt "biffa" till mig lite så jag har bestämt mig för att börja styrketräna lite. Är alldeles för slapp i kroppen.

Är det möjligt att fortsätta att äta mindre och gå ner men samtidigt att bygga muskler? För det känns som om alla muskler jag ev kommer bygga upp kommer brytas ner lika snabbt pga viktminskingen.

Borde jag kanske ist gå ner till 75 och börja äta normalt och träna (en del) eller borde jag redan nu börja träna?

Ser nu att allt är jättedåligt formulerat men ni förstår säkert vad jag menar.

Hej så länge :)

Ostknäcket
2009-01-07, 02:10
Kul att det går bra för dig att gå ner i vikt!

Om du är nybörjare så är det möjligt att lägga på dig lite muskler samtidigt som du bantar/deffar (men det är inte säkert, finns en hel del faktorer som spelar roll, t.ex. hur stort energiunderskott du ligger på). Men att styrketräna samtidigt som du deffar tycker jag att du borde göra, för att även om du inte helt säkert lägger på dig muskler så bevarar du dom muskler du redan har.
Eftersom du har varit överviktig innan så blir det lite svårare för dig att lägga på dig muskler vid nästa överätning jämfört med en person som aldrig har varit överviktig (Alltså vid överätning så lägger du på dig mer fett än muskler jämfört med en person som aldrig varit överviktig, sen kan gener och andra faktorer spela roll också men i stort sätt är det så).
Sen är det också svårare att lägga på dig muskler ju mer fett du har på kroppen, alltså ju tjockare du är desto sämre förutsättningar har du för att lägga på dig muskelmassa.

Men sen är det ju långt ifrån omöjligt att lägga på dig muskler bara för att du har varit/är överviktig, du behöver bara ha lite extra koll på vad du stoppar i dig. Jag har varit överviktig och jag lägger på mig muskelmassa så det räcker *flex*

Scratch89
2009-01-07, 08:20
Det finns ingenting som hindrar dig att styrketräna och gå ner i vikt samtidigt. Förutom att bli stor, så får du så många andra fördelar av styrketräning, så det är bara negativt att låta bli.

JohnRick
2009-01-07, 10:13
Jag funderade för länge sedan om det var lönt att styrketräna under en viktnedgång om man redan låg på sitt "muskelminimum", dvs var helt otränad.

Men det är alltid värt att plocka upp vikterna vid en viktnedgång oavsett muskelstadie.
Dels är det för egen del rent psykologiskt, sedan håller jag förbränningen uppe med tung styrketräning. Därpå följer att oavsett om muskelmassa inte ökar under viktnedgång så kan jag likväl öka i styrka. Den främsta poängen är dock att du behåller befintlig muskelmassa - otränad eller ej.

Vinter
2009-01-07, 10:36
Att träna samtidigt som du går ned är ju bar bra eftersom det är låttare att kontrollera nedgången tillsammans med kost. Samtidigt är det bra om du tränar och bibehåller muskelmassan, då kommer du se mer muskulös ut när du tappar vikt, även om du inte lägger på dig ny massa.

hejPaDig
2009-01-07, 12:55
Tack så mkt =)