handdator

Visa fullständig version : Funderingar om schema

nickodemus
2009-01-06, 14:23
Hej.
Jag har tränat till och från i ungefär 2 års tid, har på senare tid kört ett 4-split schema som jag numera inte trivs särskilt bra med, och är på jakt efter lite ny motivation och hoppas finna det i mitt nya schema.
Mitt mål är att få lite mera volym, och jag hoppas och tror att jag sköter kost och vila bra.

Såhär hade jag tänkt mig ungefär.

4 x 8 på i stort sätt alla övningar i standard.

Måndag

Bröst - Bänkpress - flies -
Axlar - Hantelpress - framåtlyft
Triceps - Smalbänk - "Snöre neråt"
Ben - Knäböj - Utfall - Benspark - vader

Tisdag

Rygg - T-bar - Maskinrodd - korsrygg
Baksida axlar - Baksida axel i cable
Biceps - Scottcurl - maskin
Mage - Maskin

Fredag
Bröst - Lutande hantelpress - cablecross
Axlar - Militärpress - maskin - rotatorcuff
Triceps - triceps extensions - cable
Ben - Hacksquat - insida lår - baksida lårcurl - vader

Lördag
Rygg - Latsdrag - Rodd smalt grepp - korsrygg
Baksida axlar - Baksida axel i cable
Biceps - Hantelcurl - cable
Mage - Maskin + situps

Går detta att genomföra eller blir det suicide?
Jag har försökt att få så mycket omväxling som möjligt, kanske har jag fel övningar tillsammans.
Alla tips är uppskattade!

Rockhard
2009-01-06, 15:00
Suicide tja, man kan träna hur mycket volym som helst om intensiteten är tillräckligt låg. Jag hade inte kunnat träna det där schemat med 4x8 på samma vikt tex, utan att fisträna. Då hade jag bränt ut mig ganska snabbt. Om jag gjort 4x8 i pyramid, då är det en annan sak. Annars ser väl schemat rätt bra ut tycker jag, bra övningsval.

nickodemus
2009-01-07, 14:15
Tack, pyramid så antar jag att du menar att man går från tungt till lättare per set?
Eller blir det åt andra hållet? 10-8-6-4 ?

wittzell
2009-01-07, 14:24
Tack, pyramid så antar jag att du menar att man går från tungt till lättare per set?

Tror pyramid är mer: 4, 6, 8, 10, 8, 6, 4

Scratch89
2009-01-07, 14:42
Enligt pyramidträning börjar man lätt och går upp på en tung vikt, för att sedan gå tillbaka. Sen kan man träna halva pyramider, åt vardera hållet. Halva pyramider med tyngsta setet först är riktigt skönt.

aelgen
2009-01-07, 15:06
på Måndag passet tycker jag du ska byta ut framåtlyft mot sido lyft. Framåt lyft tränar ju huvudsakligen främre deltoideus vilket redan får pisk i bänkpress och även hantelpressen. Sidolyft fokuserar mer på mellan deltoideus vilket ingen av dina övningar gör (vet inte vilken maskin du kör andra axel passet iofs).

Nu får ju mellan delts att göra i militärpress osv också, men jag tycker gott att du kan byta lyft framåt mot sidolyft iallafall.

Sen som Rockhard sa, lite väl mycket volym. Kör 3x6 eller något istället om du måste ha samtliga övningar.

Annars är det väl rätt ok upplägg tycker jag.

Rockhard
2009-01-07, 17:53

Oftast säger man pyramid men menar "trappa/stege" dvs ökande vikt. Annars är det en omvänd pyramid. Men du behöver ju inte heller minska repsen för att du ökar vikten, kan lika gärna träna tex 8x70 8x80 8x90 8x100. Tex om man vill "periodisera repsen" och bara köra 8 ett tag, för att sedan köra tyngre en period. Annars gillar jag om jag kör halvkropp 4 pass i veckan att ha första 2 passen med lägre reps och dom andra 2 med högre. Nu rekommenderar jag inte pyramid det kanske lät som det jag kör hellre "straight sets"(samma vikt). Bara menade att det skulle slita för mycket på mig om jag körde samma vikt på den volymen ditt schema har och jag skulle behöva sänka intensiteten, lägre vikt eller pyramid(vilket skulle ge en lägre medelvikt på stången även om tungsta setet skulle bli tyngre).